Internationella kvinnodagen

MJLee

Trådstartare
Idag är det den internationella kvinnodagen. Nej, jag kommer inte gratulera kvinnor. Däremot vill jag lyfta fram hur fruktansvärt långt vi är från ens konceptet jämställdhet. Vi lever i en värld där #metoo är hånat och förlöjligat. Feminism är ett skällsord och förolämpning. Där kvinnor även i 'jämställda' Sverige fortfarande tjänar mindre än män och tar på sig mer än hälften av arbetet innanför hemmet.

Jag blir så förbannat arg och förtvivlad. Kvinnor har, historiskt och idag, marginaliserats och deras insatser och framgångar har förminskats och glömts bort.

Vad i helvete ska vi kvinnor göra för att få vår röst mer hörd? Särskilt i en värld där alltfler män framgångsrikt ökar sitt förtryck och ägandeskap av kvinnor. Inklusive i den sk jämställda västvärlden.

1741446107986.webp

Jag är inte säker på att det någonsin kommer räcka med "bara" kvinnor för att få det mer jämställt, även vi män måste jobba för det också. Vad som kan göras, har jag ingen aning om dock. Men funderar på om det går att lösa det hela, utan att radikalt ändra på vårt samhälle.

Jag är väldigt less på att mäns våld mot kvinnor inte tas på större allvar och hanteras som det stora samhällsproblem som det är.
Verkligen! Mäns våld mot typ... allt. Och då tänker jag (förutom våld mot kvinnor) på hur det är vid fotbollsmatcher och liknade där många män samlas och har olika åsikter om något. Jag är så fruktansvärt less på att män tillåts bete sig hur som helst i alla tänkbara sammanhang.

Verkligen! Mäns våld mot typ... allt. Och då tänker jag (förutom våld mot kvinnor) på hur det är vid fotbollsmatcher och liknade där många män samlas och har olika åsikter om något. Jag är så fruktansvärt less på att män tillåts bete sig hur som helst i alla tänkbara sammanhang.
Fast mäns våld mot män uppmärksammas MYCKET mer än mäns våld mot kvinnor. Det sätts in mängder med resurser för att lösa mäns våld mot män, men inte gör att skydda kvinnor.

Fast mäns våld mot män uppmärksammas MYCKET mer än mäns våld mot kvinnor. Det sätts in mängder med resurser för att lösa mäns våld mot män, men inte gör att skydda kvinnor.
Nu mera göms ju mäns våld mot kvinnor i våld i nära relationer.
Nog för att det pratades om mäns våld mot kvinnor innan (dock inte ofta) men nu hör jag aldrig om det utan det är våld i nära relationer som det pratas om ibland.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka