Störiga saker vi stör oss på, del 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ont i halsen. För 12 dagar sen insjuknade min sambo i halsfluss och blev skitdålig 😬 Men kan det verkligen komma såhär långt efter för mig isf? Har haft ont/som ett skav i halsen sen igår, sambon blev pangdålig inom ett dygn. Ska nog gå och ta prover efter jobbet iaf, men har verkligen inte tid att bli sjuk just nu 😫
 
Pga min prokrastineringsförmåga så har några par byxor hängt på en stol vid fönstret lite för länge och blivit delvis solblekta. :banghead: Ett par är grönt och ett par ljuslila.
Funderar på att färga båda lite mörkare gröna.
Att färga är väl rätt krångligt? Har ingen egen tvättmaskin så får färga i en hink isf. (Och grisa ner hela badrummet antagligen).
 
Är trött och vill sova men kan ju inte för då blir det svårt att somna ikväll.
Störigt. Kanske kan ta en powernap iaf 🤔
 
Jag har fått något slags insektsbett på handflatan av alla ställen och det kliar, bränner och sticker något så INFERNALISKT. Det har pågått i över ett dygn nu och det var så illa att jag inte kunde sova i natt. Efter att ha legat vaken i flera timmar och försökt låta bli att klia gick jag upp och hämtade ett frysblock som jag vilade handen på medan jag försökte somna. fick jag ett par timmars sömn i alla fall. Hydrokortison hjälper inte, antihistamin hjälper inte, inte ens makens receptbelagda steroid-kräm funkade. Eftersom det är just i handflatan kommer jag åt det hela tiden också, vilket gör det ännu svårare att ignorera. Fick be maken skära min mat åt mig vid middagen eftersom jag inte kunde hålla kniven ordentligt. Nu hoppas jag bara på att ett underverk sker så att jag kan få sova lite i natt, men blir det inte så så får jag försöka söka mig till någon slags vårdinstans imorgon. De lär dock bara säga till mig att testa alla saker som jag redan testat...

Hade det varit på något annat ställe på kroppen så hade jag varit orolig för borrelia, för det var ungefär såhär fästingbettet på foten kändes när jag hade det förra året, men det känns helt osannolikt att jag 1) ska ha kunnat få en fästing i handflatan utan att märka det och 2) att den i så fall ska ha kunnat sitta kvar tillräckligt länge för att smitta med något.
Värme kan va bra mot insektsbett
https://www.land.se/halsa/den-ovantade-metoden-mot-kliande-insektsbett/
 
Syns det något? Det som påverkar mig ORDENTLIGT är olika typer av bromsbett.
Jag funderade på om det kunde vara det, men min upplevelse är att sådana bett gör ONT och att jag då borde ha märkt det... Själva bettet, alltså det lilla "ingångshålet", är väldigt litet också men sedan är det rött och svullet runtom. Tycker annars att bromsbett brukar vara rätt stora, att det liksom syns att någon tagit sig en tugga :p Bifogar bild på eländet!
Intressant! Hittills har is som sagt funkat bäst, men jag kanske skulle börja varva med lite värme också...
@Mineur
Jag tycker handsprit brukar funka bra (eller åtminstone rätt bra beroende på bett) när man blivit biten av nån insekt.

Även parfym funkar (pga alkoholen) så man kan ju välja doftnivå själv. :angel: ;)
Det låter ändå logiskt, jag minns att mamma brukade badda med alsolsprit när vi blivit stuckna av getingar som barn. Kanske skulle testa lite av midsommaraftons överblivna OP Andersson, alkohol som alkohol liksom :angel:
 

Bifogade filer

  • 20230627_105725.jpeg
    20230627_105725.jpeg
    53,2 KB · Visningar: 41
Jag funderade på om det kunde vara det, men min upplevelse är att sådana bett gör ONT och att jag då borde ha märkt det... Själva bettet, alltså det lilla "ingångshålet", är väldigt litet också men sedan är det rött och svullet runtom. Tycker annars att bromsbett brukar vara rätt stora, att det liksom syns att någon tagit sig en tugga :p Bifogar bild på eländet!

Intressant! Hittills har is som sagt funkat bäst, men jag kanske skulle börja varva med lite värme också...

Det låter ändå logiskt, jag minns att mamma brukade badda med alsolsprit när vi blivit stuckna av getingar som barn. Kanske skulle testa lite av midsommaraftons överblivna OP Andersson, alkohol som alkohol liksom :angel:
Ja, det tenderar att göra väldigt ont!
Det bästa att spreja på, tycker jag, är Salubrin-sprej. Men det har du förmodligen inte tillgång till just nu? Jag brukar spreja det på myggbett, och det lindrar klåda på direkten. På mig i alla fall... :)
 
Ja, det tenderar att göra väldigt ont!
Det bästa att spreja på, tycker jag, är Salubrin-sprej. Men det har du förmodligen inte tillgång till just nu? Jag brukar spreja det på myggbett, och det lindrar klåda på direkten. På mig i alla fall... :)
Nej, men jag tror att jag ska gå och handla lite sådana grejer på lunchen faktiskt! Jag har aldrig haft besvär av insektsbett förut men de senaste två åren verkar jag ha blivit väldigt smaskig för diverse kryp, så det börjar kännas rimligt att bunkra upp med något mer än bara hydrokortison.
 
Nej, men jag tror att jag ska gå och handla lite sådana grejer på lunchen faktiskt! Jag har aldrig haft besvär av insektsbett förut men de senaste två åren verkar jag ha blivit väldigt smaskig för diverse kryp, så det börjar kännas rimligt att bunkra upp med något mer än bara hydrokortison.
Ja, testa Salubrin-sprej om du hittar. Det kyler så skönt... :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
21 22 23
Svar
447
· Visningar
22 576
Senast: Enya
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 049
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 578
Senast: Lingon
·
Svar
2 001
· Visningar
98 107
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp