Störiga saker vi stör oss på, del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hörde på radion igår när jag jag körde hem från jobbet att det ligger en remiss ute angående veterinärbristen som råder. Lösningen enligt remissen är att inga distriktsveterinärer ska ha jour nattetid utan djurägarna och djuren ska behöva vänta tills de öppnar och istället ska det öppnas en jourtelefon där man kan få handledning vad man kan göra själv. :down:

Djurskyddet är naturligtvis helt emot, tänk en häst med kolik eller en kalv som sitter fast, ska de vänta till de öppnar kl 08 och sitta i kö eller ska alla djurägare skaffa egen bultpistol? :crazy:
 
Hörde på radion igår när jag jag körde hem från jobbet att det ligger en remiss ute angående veterinärbristen som råder. Lösningen enligt remissen är att inga distriktsveterinärer ska ha jour nattetid utan djurägarna och djuren ska behöva vänta tills de öppnar och istället ska det öppnas en jourtelefon där man kan få handledning vad man kan göra själv. :down:

Djurskyddet är naturligtvis helt emot, tänk en häst med kolik eller en kalv som sitter fast, ska de vänta till de öppnar kl 08 och sitta i kö eller ska alla djurägare skaffa egen bultpistol? :crazy:
Vet när svägerkans förra hund fick hjärnblödning sommaren 2021. Hon fick ringa halva Sverige runt för att få tag på någon för givetvis var det helgnatt...
 
Stör mig på allt jäkla tjat om prins Harry...! De lämnade för att leva utanför rampljuset (mitt intryck) men ändå mjölkar de med tusen intervjuer, bok och Netflix-serie... Min hjärna har blivit matad med detta så mycket att jag till och med drömde om att jag var tillsammans med honom 😅

Exakt så! Kliv åt sidan ni men då kan ni ju också göra just det. Pajas-fasoner!
Åh tack! Jag är inte alltså inte ensam om att störa mig på dom!
 
Hörde på radion igår när jag jag körde hem från jobbet att det ligger en remiss ute angående veterinärbristen som råder. Lösningen enligt remissen är att inga distriktsveterinärer ska ha jour nattetid utan djurägarna och djuren ska behöva vänta tills de öppnar och istället ska det öppnas en jourtelefon där man kan få handledning vad man kan göra själv. :down:

Djurskyddet är naturligtvis helt emot, tänk en häst med kolik eller en kalv som sitter fast, ska de vänta till de öppnar kl 08 och sitta i kö eller ska alla djurägare skaffa egen bultpistol? :crazy:
Vet inte om vi lyssnade på samma program, men en uppgiven veterinär sa att bönder i så fall kunde skjuta sjuka kor men att det inte var lika lätt med hästar. 🙁
 
Åh tack! Jag är inte alltså inte ensam om att störa mig på dom!
Nej, det kan man väl lugnt säga. Det är ju lite det det hela handlar om. De har ju utsatts för extrema hatkampanjer i reguljära och sociala media. Jag förstår behovet av att dels tala ut om det och dels berätta sin version av ett väldigt kontrollerat och detaljstyrt liv, särskilt när det kulminerat i ett beslut som upprört så många. Det är nog mer komplext än en önskan om att inte stå i rampljuset.

Sen förstår jag såklart att man kan tröttna på överexponerade personer överlag.
 
Hörde på radion igår när jag jag körde hem från jobbet att det ligger en remiss ute angående veterinärbristen som råder. Lösningen enligt remissen är att inga distriktsveterinärer ska ha jour nattetid utan djurägarna och djuren ska behöva vänta tills de öppnar och istället ska det öppnas en jourtelefon där man kan få handledning vad man kan göra själv. :down:

Djurskyddet är naturligtvis helt emot, tänk en häst med kolik eller en kalv som sitter fast, ska de vänta till de öppnar kl 08 och sitta i kö eller ska alla djurägare skaffa egen bultpistol? :crazy:
Det lär då bli en jäkligt professionell handledningstelefon, om den kan handleda folk igenom att få ut en kalv som sitter fast. O_o Kommer de att ha kurirhemsändning av medicin också, så man kan ge lite ryggmärgsbedövning själv också, och vid behov göra kejsarsnitt på fåret som inte kan föda? :confused:
 
Det lär då bli en jäkligt professionell handledningstelefon, om den kan handleda folk igenom att få ut en kalv som sitter fast. O_o Kommer de att ha kurirhemsändning av medicin också, så man kan ge lite ryggmärgsbedövning själv också, och vid behov göra kejsarsnitt på fåret som inte kan föda? :confused:
- Jag har en ko som fått ett framfall, vad ska jag göra?
- Skjut.

- Jag har en häst som behöver sys akut efter att den skadat sig, jag har lagt ett tryckförband så länge.
- Skjut.

- Min gris har fått kramper efter att hon grisade, när kan ni komma?
- Skjut.

- Tjuren har brutit av sig ena hornet och blöder kraftigt.
- Skjut.

:banghead:
 
Två störningar:
1) Att jag fått total härdsmälta i hjärnan och en längre tid gått runt och trott att Rolf Lassgårds riktiga namn är Gunvald Larsson. Ja, det har hänt att det "ämnet" kommit upp fler än en gång det senaste året... Och ingen har rättat mig!

2) Att folk, pga mitt yrke, utgår från att jag är intellektuell och kulturell och bara förutsätter att jag sett den dokumentären på SVT, lyssnat på det programmet på P1 eller läst den där trendande författarens verk. Varje gång jag svarar nej (typ 97 % av gångerna) så möts jag av chockade miner och att jag absolut måste lyssna på dokumentären, den finns på SRs hemsida osv. Blir dessutom (och här stör jag mig på mig själv för den reaktionen...) så provocerad att jag vill svara: Vad är P1? Eller: Nä men jag lyssnade på en superintressant podd av Andrew Tate, vilken go kille....
 
Hörde på radion igår när jag jag körde hem från jobbet att det ligger en remiss ute angående veterinärbristen som råder. Lösningen enligt remissen är att inga distriktsveterinärer ska ha jour nattetid utan djurägarna och djuren ska behöva vänta tills de öppnar och istället ska det öppnas en jourtelefon där man kan få handledning vad man kan göra själv. :down:

Djurskyddet är naturligtvis helt emot, tänk en häst med kolik eller en kalv som sitter fast, ska de vänta till de öppnar kl 08 och sitta i kö eller ska alla djurägare skaffa egen bultpistol? :crazy:
Det låter så jävla verklighetsfrånvänt att jag blev tvungen att kolla om det stämmer ens, och alltså... Jag hittade remissen och är fan mållös, hur fan tänker man när man kan komma fram till något så jävla dumt?! :banghead:
Vi får hoppas att beslutande organ har lite mer vett i skallen än sådär! :cautious:
 
Det låter så jävla verklighetsfrånvänt att jag blev tvungen att kolla om det stämmer ens, och alltså... Jag hittade remissen och är fan mållös, hur fan tänker man när man kan komma fram till något så jävla dumt?! :banghead:
Vi får hoppas att beslutande organ har lite mer vett i skallen än sådär! :cautious:
Problemet är ju att det fattas veterinärer och det tar lång tid att utbilda, så det är ett försök att rädda vad som räddas kan utan att bränna ut de som är kvar. Jag undrar om det inte finns veterinärer bland alla flyktingar som kommer till vårt land, att man kunde ta hjälp av dem och ge dem en snabbkurs i svenska och gå parallellt med svenska veterinärer och få nån sorts snabblicens?

Höja lönerna och villkoren för att locka tillbaka de som slutat? Erbjuda pensionerade distriktare dagtidsjobb?
 
Problemet är ju att det fattas veterinärer och det tar lång tid att utbilda, så det är ett försök att rädda vad som räddas kan utan att bränna ut de som är kvar. Jag undrar om det inte finns veterinärer bland alla flyktingar som kommer till vårt land, att man kunde ta hjälp av dem och ge dem en snabbkurs i svenska och gå parallellt med svenska veterinärer och få nån sorts snabblicens?

Höja lönerna och villkoren för att locka tillbaka de som slutat? Erbjuda pensionerade distriktare dagtidsjobb?
Och sluta behandla det veterinärer som finns som skit. Känner en av alla som sagt upp sig från UDS, hen ska pendla till klinik i Stockholm tills en ny stor smådjursklinik byggts i stan. De är minst 10 vet som gör så för att förhållandena på UDS varit så hemska.
 
Problemet är ju att det fattas veterinärer och det tar lång tid att utbilda, så det är ett försök att rädda vad som räddas kan utan att bränna ut de som är kvar. Jag undrar om det inte finns veterinärer bland alla flyktingar som kommer till vårt land, att man kunde ta hjälp av dem och ge dem en snabbkurs i svenska och gå parallellt med svenska veterinärer och få nån sorts snabblicens?

Höja lönerna och villkoren för att locka tillbaka de som slutat? Erbjuda pensionerade distriktare dagtidsjobb?
Ja jag vet inte hur man ska lösa det, men att inte ha jour nattetid blir ju enbart dumt och kommer göra det omöjligt att följa djurskyddslagen när veterinär behövs men inte finns.

Samtidigt finns väl risken att det blir ännu färre veterinärer om det blir ännu jobbigare mentalt att komma till jobbet på morgonen och ta tag i de akutfall som redan väntat och lidit i timmar och som pga det kanske måste avlivas helt i onödan, samt hantera ägarna som stått där maktlösa hela natten och hanterar det på mer eller mindre bra sätt när veterinären väl kommer. Jag skulle då rakt inte vilja jobba kvar under såna omständigheter.
 
Ja jag vet inte hur man ska lösa det, men att inte ha jour nattetid blir ju enbart dumt och kommer göra det omöjligt att följa djurskyddslagen när veterinär behövs men inte finns.

Samtidigt finns väl risken att det blir ännu färre veterinärer om det blir ännu jobbigare mentalt att komma till jobbet på morgonen och ta tag i de akutfall som redan väntat och lidit i timmar och som pga det kanske måste avlivas helt i onödan, samt hantera ägarna som stått där maktlösa hela natten och hanterar det på mer eller mindre bra sätt när veterinären väl kommer. Jag skulle då rakt inte vilja jobba kvar under såna omständigheter.
Ja, jag tror samma sak. :(
 
Stör mig på allt jäkla tjat om prins Harry...! De lämnade för att leva utanför rampljuset (mitt intryck) men ändå mjölkar de med tusen intervjuer, bok och Netflix-serie... Min hjärna har blivit matad med detta så mycket att jag till och med drömde om att jag var tillsammans med honom 😅
Jag tycker precis tvärtom. Jag tycker att han i alla intervjuer ger ett klokt, modigt och förvånansvärt sunt intryck trots sin uppväxt. Jag har all förståelse för att han vill ha kontrollen över sin egna historia och det gör han förstås bäst genom att själv stå bakom tv-produktionerna och boken.

Alla kommentarer om att han istället borde hålla käften är ju precis det som skapat den problematiska tystnadskulturen i institutionen han lämnar.
 
Jag tycker precis tvärtom. Jag tycker att han i alla intervjuer ger ett klokt, modigt och förvånansvärt sunt intryck trots sin uppväxt. Jag har all förståelse för att han vill ha kontrollen över sin egna historia och det gör han förstås bäst genom att själv stå bakom tv-produktionerna och boken.

Alla kommentarer om att han istället borde hålla käften är ju precis det som skapat den problematiska tystnadskulturen i institutionen han lämnar.
Så tycker jag också.
 
Jag tycker precis tvärtom. Jag tycker att han i alla intervjuer ger ett klokt, modigt och förvånansvärt sunt intryck trots sin uppväxt. Jag har all förståelse för att han vill ha kontrollen över sin egna historia och det gör han förstås bäst genom att själv stå bakom tv-produktionerna och boken.

Alla kommentarer om att han istället borde hålla käften är ju precis det som skapat den problematiska tystnadskulturen i institutionen han lämnar.
Jag håller med. Tittar på intervjun på tv4 nu och funderar om han fick någon som helst traumahjälp när hans mamma dog, eller on de bara förväntades finna sig i allt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
27 202
Senast: MCP
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 207
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 683
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 591
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp