Störiga saker vi stör oss på, del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Själva åtgärden behövs, men det borde planerats annorlunda. Teoretiskt påstås det att man ska kunna bo kvar under tiden, men i praktiken är det inte rimligt eller realistiskt för oss. För andra med andra situationer kanske det är möjligt, men eftersom vår situation också finns är jag rätt sur.
Det förstår jag att du är!
 
Behöver frosta av frysfacket men då måste jag slå av kylen, så måste äta upp det som finns där plus inte köpa ny mat. Har flera fp philadelphiaost, kommer ta tid att använda upp dem. Får vänta med avfrostningen.
 
Behöver frosta av frysfacket men då måste jag slå av kylen, så måste äta upp det som finns där plus inte köpa ny mat. Har flera fp philadelphiaost, kommer ta tid att använda upp dem. Får vänta med avfrostningen.
Ingen möjlighet att ställa ut den tiden det tar?:) Tror inte att blir dåligt på en timme? (Använder kokande vatten och då tar vårt frysskåp ett par timmar max)
 
Behöver frosta av frysfacket men då måste jag slå av kylen, så måste äta upp det som finns där plus inte köpa ny mat. Har flera fp philadelphiaost, kommer ta tid att använda upp dem. Får vänta med avfrostningen.
Jag tror inget blir dåligt av att stå i rumsvärme ett par timmar, lägg kylvaror i diskhon med lite gamla tidningar eller handdukar som isolering, alternativt häng ut en kasse i fönstret medan du avfrostar.
 
Gör en cheesecake 😁
Har bara micro + hatar att laga mat. :wtf:
Ingen möjlighet att ställa ut den tiden det tar?:) Tror inte att blir dåligt på en timme? (Använder kokande vatten och då tar vårt frysskåp ett par timmar max)
Brukar frosta av över dan eller natten. Allt måste ju torka också.
En timme bara!? O_o Det bir ju jättestressigt.
Jag tror inget blir dåligt av att stå i rumsvärme ett par timmar, lägg kylvaror i diskhon med lite gamla tidningar eller handdukar som isolering, alternativt häng ut en kasse i fönstret medan du avfrostar.
Jo det kanske funkar men det är bekvämare att prokrastinera. :angel:
 
Behöver frosta av frysfacket men då måste jag slå av kylen, så måste äta upp det som finns där plus inte köpa ny mat. Har flera fp philadelphiaost, kommer ta tid att använda upp dem. Får vänta med avfrostningen.
Det går inte atg ställa ut? Frostade ur en frysbox och sorterade upp 2 frysar genom att kasta ut maten. Me maten blir inte dålig av att stå i rumstemp en stund det gör vi ofta.
 
Plocka bort isbitarna när de börjar lossna istället för att vänta på att de ska smälta och torka ur med disktrasa.

Måste frosta av min frys när det är varmt pga. står i ouppvärmt utrymme. Maten sover så gott inpackad i täcke och yllefiltar under tiden.
Vi har ouppvarmt förråd och jag frostade alltid av när det är kallt ute mycket kokande vatten och hårfön.
 
Plocka bort isbitarna när de börjar lossna istället för att vänta på att de ska smälta och torka ur med disktrasa.

Måste frosta av min frys när det är varmt pga. står i ouppvärmt utrymme. Maten sover så gott inpackad i täcke och yllefiltar under tiden.
Såklart jag plockar ut lös is. Det brukar lossna ett stort sjok som är ca 30x40 cm inne i frysfacket men det är även is utanpå, runt, frysfacket som måste få smälta mer själv p.g.a. att det är sladdar eller nåt där (har inte kunnat titta ordentligt). Sen när den stora isen utanpå facket lossnar så hamnar den mot plastskivan som leder ner smältvattnet till under facket.
Måste dra ut plastskivan för att kunna komma åt iskakan och det är lättare om isen fått smälta mer.
Sist måste det få självtorka (det jag inte kommer åt med trasa), för annars blir det ju direkt is igen.
 
Det går inte atg ställa ut? Frostade ur en frysbox och sorterade upp 2 frysar genom att kasta ut maten. Me maten blir inte dålig av att stå i rumstemp en stund det gör vi ofta.
Ut ut? Nja, kanske kan hänga i en påse utanför fönstret men gör helst som jag brukar göra. Plus som sagt det jag inte kan torka med trasa måste självtorka, annars blir det is igen på en gång.
 
Ut ut? Nja, kanske kan hänga i en påse utanför fönstret men gör helst som jag brukar göra. Plus som sagt det jag inte kan torka med trasa måste självtorka, annars blir det is igen på en gång.
Hårfön? Mammas frys var som ett isberg. Obs frys inte fack. Det tog mindre än 1 timme med hårfön och varmt vatten för hela frysen. Det brukar inte vara några problem att ha det stå i rummet en stund. I somras var vi tvungna att tömma kylen under värsta värmeböljan 3 ggr för kyldoktorn skulle komma och det slutade med ny kyl. Det viktigaste fick plats i kylväska men verkligen inte allt.
 
Såklart jag plockar ut lös is. Det brukar lossna ett stort sjok som är ca 30x40 cm inne i frysfacket men det är även is utanpå, runt, frysfacket som måste få smälta mer själv p.g.a. att det är sladdar eller nåt där (har inte kunnat titta ordentligt). Sen när den stora isen utanpå facket lossnar så hamnar den mot plastskivan som leder ner smältvattnet till under facket.
Måste dra ut plastskivan för att kunna komma åt iskakan och det är lättare om isen fått smälta mer.
Sist måste det få självtorka (det jag inte kommer åt med trasa), för annars blir det ju direkt is igen.
Låter som du har en krångligt konstruerad frys...
 
Så glad att jag har självavfrostande frys, slipper allt bök 😄
Har det inne men brukar stänga av den helt en vecka ibland. De behöver det med men kommer inte bli nån dån någon mer gång. Frysboxen i förrådet är inte självavfrostande. Men jag plockade om en del med. Flera burkar som innehöll hallon vinbär eller blåbär plockades om till en mm.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
25 26 27
Svar
522
· Visningar
26 539
Senast: sweep
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 193
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 682
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 589
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp