Störiga saker vi stör oss på, del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur? Tja, mycket är reklam från sidor jag handlat från någon gång. Sen lite vettiga saker som Telia, orderbekräftelser etc. Men får sjukt mycket trams också, riktiga skräpmejl. Har haft min hotmail sedan tidernas begynnelse så kanske därför 🤷‍♀️
De som du handlat från kan du ju säga upp. De får inte fortsätta skicka reklam om du klickar på ”avsluta nyhetsbrev” eller liknande. Brukar stå längst ner i mailet.
Men är det ”riktig” skräppost ska du inte göra så för då kommer det bara mer eller så är länken fejk.
 
Stör mig på att jag hela tiden får upp gamla inlägg på Facebook.
Allt ifrån att inläggen är 7 timmar till tre dagar gamla.
Det får jag också men mest på paddan verkar det som. Har fortfarande bokmärke till gamla Facebook-versionen på den.
Störigt när man får upp info om kommande event/loppis etc samma dag eller 3-4 dar efter de varit.
Plus att det verkar som om varje gång nån gillar ett gammalt inlägg så sorteras det som nytt. 🤯
 
Stör mig på min bank som på ett möte igår kallade föräldraledighet ”planerat inkomstbortfall” i diskussionen amorteringsfrihet och ränteläget. Ja, det är ju så enkelt för alla att bara undvika att skaffa barn under en lågkonjunktur. Oplanerade graviditeter, år av påfrestande försök. Sorry om det inte alltid tajmar världsekonomin.

Stör mig alltså inte på bristen på amorteringsfrihet utan ordvalet.
 
Stör mig på min bank som på ett möte igår kallade föräldraledighet ”planerat inkomstbortfall” i diskussionen amorteringsfrihet och ränteläget. Ja, det är ju så enkelt för alla att bara undvika att skaffa barn under en lågkonjunktur. Oplanerade graviditeter, år av påfrestande försök. Sorry om det inte alltid tajmar världsekonomin.

Stör mig alltså inte på bristen på amorteringsfrihet utan ordvalet.
Jag stödstörmig!
 
Jag stödstörmig!

Tack! Stör mig också på att det är samma bank som vid flertalet tillfällen i våras påpekade hur mycket mer lån vi skulle kunna ta, än det vi ansökt för. De pushar alltså folk att bli högt belånade när ekonomin ser bra ut och ratar sedan amorteringsfrihet för föräldralediga när det blir tufft med argumentet att det är planerat.

Nu tog vi inte högre lån och vi har dessutom planerat för att ha marginal så i vårt fall helt rimligt att fortsätta amortera. Tänker bara på andra som kanske sitter i en helt annan situation. Om man nu ska hävda att folk ska kunna planera för stora räntehöjningar på kort tid och när man får barn så kan ju banken då också vara ansvarsfull och göra detsamma, och inte peppa folk att bli överbelånade bara 6 månader innan krisen.
 
Vattenfall eldistribution. :banghead:

Jag undrar verkligen om ena handen vet vad den andra gör. Enligt min senaste nätfaktura från dem var min elförbrukning för november 515 kWh, samtidigt påstår de att det inte finns några mätvärden sedan maj och min elleverantör har trots upprepade påstötningar sedan bytet i slutet på oktober fortfarande inte fått någon data utan fakturerar mig för förra årets förbrukning för november som låg på drygt 1250 kWh.
Nätfaktura .jpg
 
Vattenfall eldistribution. :banghead:

Jag undrar verkligen om ena handen vet vad den andra gör. Enligt min senaste nätfaktura från dem var min elförbrukning för november 515 kWh, samtidigt påstår de att det inte finns några mätvärden sedan maj och min elleverantör har trots upprepade påstötningar sedan bytet i slutet på oktober fortfarande inte fått någon data utan fakturerar mig för förra årets förbrukning för november som låg på drygt 1250 kWh. Visa bifogad fil 108491
Hur mätvärdena ser ut enligt Vattenfall.
 

Bifogade filer

  • Avläst elförbrukning.jpg
    Avläst elförbrukning.jpg
    101,3 KB · Visningar: 59
Att det blivit en dubbel dragning på mitt kort när jag köpte ny telefon. Nu fattas ett par tusen och jag måste lägga tid på att reda ut alltihopa.
Sånt brukar det finnas automatiska system för, så det borde bli rättat inom några dar.
Har råkat ut för dubbel dragning nån gång eller två och första gången ringde jag banken eller om det var butiken, och de sa att det går tillbaks automatiskt. Andra gången avvaktade jag och pengarna kom tillbaks efter ett par dagar.
 
Nu har jag anmält Vattenfall Eldistribution till både Elmarknadsinspektionen och anmält dem själva på deras hemsida där man kan reklamera mm.

Efter 1 timme 50 minuters telefonkö kom jag till slut fram hos dem och kunde fråga om min faktura, istället för att ringa kundtjänst som inte vet någonting. Tydligen har de bytt ut min fullt fungerande timmätare till en som de måste avläsa manuellt en gång per månad, eftersom de lyckades debitera mig för hela 515 kWh i november. :mad:

Den avläsningen går dock inte vidare till min elleverantör och finns inte heller tillgänglig på "Mina sidor" på hemsidan. När jag frågade varför de bytte mätare fick jag det luddiga svaret att den nya timmätaren inte fick plats i skåpet, men det förklarar ändå inte varför de bytte ut den som fungerade att avläsa per timme elektroniskt till en som måste avläsas på plats. Hon jag pratade med lade upp ett ärende angående varför inte de avläsningarna skickas vidare till min elleverantör, men hon kunde inte svara på hur länge det kan ta innan jag får en annan mätare. :banghead:

Min anmälan på deras hemsida resulterade i ett automatisk svar att det kan ta en månad innan innan de besvarar min anmälan. :rage:

Enligt Elmarknadsinspektionen är deras hantering inte ok så nu hoppas jag de hjälper mig driva på ärendet. Lagom roligt med vinterns elpriser att behöva betala snittpriser och dessutom på föregående års förbrukning. :crazy:
 
Hämtade garn ur en låda jag inte plockat garn ur på länge och upptäckte till min förskräckelse att dom flesta nystan där angripna av något, antagligen mal.
Var bara att slänga allt garn i lådan och kolla igenom de andra garnlådorna och ylleplaggen i samma utrymme. Resten av garnet hade klarat sig, men inte min favoritylletröja.. Så nu får jag försöka laga den.

Mycket störande!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
23 24 25
Svar
493
· Visningar
24 904
Senast: Tantan
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 148
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 664
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 564
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp