Störiga saker vi stör oss på, del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hämtade garn ur en låda jag inte plockat garn ur på länge och upptäckte till min förskräckelse att dom flesta nystan där angripna av något, antagligen mal.
Var bara att slänga allt garn i lådan och kolla igenom de andra garnlådorna och ylleplaggen i samma utrymme. Resten av garnet hade klarat sig, men inte min favoritylletröja.. Så nu får jag försöka laga den.

Mycket störande!
Hoppas innerligt inte mal och om så, att det var ett lokalt angrepp. Fy tusan vad jag fick slita när vi hade det i huset - och värden gick inte ut med information så det bara fortsatte att föröka sig i källaren :nailbiting:
 
Stör mig på mina extremt torra armbågar. Jag smörjer och smörjer. Känns som om det inte hjälper vad jag än smörjer med.
Tar gärna emot tips om det.

Det brukar kunna bli bättre om en kör en kemisk peeling med syra (AHA för kraftigare exfoliering, PHA för mildare). Jag använder exfolierande ansiktsvatten med på "torrfläckar" på kroppen (mitt ansikte tål inte sådant).
 
Hoppas innerligt inte mal och om så, att det var ett lokalt angrepp. Fy tusan vad jag fick slita när vi hade det i huset - och värden gick inte ut med information så det bara fortsatte att föröka sig i källaren :nailbiting:
Hittade ingen mal, så hoppas att det inte var det. Lådan med garnera var stängd med lock på, så vet inte huf något tagit sig in dock. Men tröjan hängde fritt.. Skumt iaf. Men håller tummarna hårt för att jag ska slippa få samma problem med allt det andra garnet, vore fruktansvärt att behöva slänga hela garnsamlingen..
 
Enorm frukosstörning. Jag gick och skar bröd och slängde i rosten innan jag gick på toa. När jag sen tog fram smör och pålägg kom jag på att jag har ju ostkaka och saftsoppa som jag hellre ätit. :arghh: Men brödet var ju redan i rosten. Så nu tuggar jag missnöjd på mitt röstade bröd och stör mig på mig själv :meh:
 
Hittade ingen mal, så hoppas att det inte var det. Lådan med garnera var stängd med lock på, så vet inte huf något tagit sig in dock. Men tröjan hängde fritt.. Skumt iaf. Men håller tummarna hårt för att jag ska slippa få samma problem med allt det andra garnet, vore fruktansvärt att behöva slänga hela garnsamlingen..
Titta noga ifall du ser mycket små, gulvita prickar, dvs ägg. Malen lägger ägg och drar sedan så att du inte såg en vuxen behöver inte betyda något. Visst du förresten att malfjärilen inte ens har en mun? Hyllan för onödigt vetande 😁

I alla fall, jag hade fryst garnet för säkerhets skull. Ca tre dygn i frysen om jag minns rätt, så är ditt garn troligen tryggat oavsett mal eller annat skadedjur :)
 
Titta noga ifall du ser mycket små, gulvita prickar, dvs ägg. Malen lägger ägg och drar sedan så att du inte såg en vuxen behöver inte betyda något. Visst du förresten att malfjärilen inte ens har en mun? Hyllan för onödigt vetande 😁

I alla fall, jag hade fryst garnet för säkerhets skull. Ca tre dygn i frysen om jag minns rätt, så är ditt garn troligen tryggat oavsett mal eller annat skadedjur :)
Tack! Guld värt med tips. 🙂
 
Titta noga ifall du ser mycket små, gulvita prickar, dvs ägg. Malen lägger ägg och drar sedan så att du inte såg en vuxen behöver inte betyda något. Visst du förresten att malfjärilen inte ens har en mun? Hyllan för onödigt vetande 😁

I alla fall, jag hade fryst garnet för säkerhets skull. Ca tre dygn i frysen om jag minns rätt, så är ditt garn troligen tryggat oavsett mal eller annat skadedjur :)
Äggen kan överleva i frysen fick jag höra från anticimex. Ska ligga i 14 dagar och sen förvaras tättförslutet med kontroll.

@parellikusken Det finns malfällor som kan hjälpa dig mäta/upptäcka om det är mal.
 
Stör mig på mina extremt torra armbågar. Jag smörjer och smörjer. Känns som om det inte hjälper vad jag än smörjer med.
Tar gärna emot tips om det.
Testa skavsårsplåster. Jag använder det till torrsprickor på händer och fötter och det är guld till det. Efter ett par dygn (ibland bara över natten beroende på hur illa det är) är huden som ny och smärtan av torrsprickor försvinner i stort sett genast.
 
Äggen kan överleva i frysen fick jag höra från anticimex. Ska ligga i 14 dagar och sen förvaras tättförslutet med kontroll.

@parellikusken Det finns malfällor som kan hjälpa dig mäta/upptäcka om det är mal.
Man ska se till att de fryses ner snabbt. Direkt från rumsvarmt till smällkallt så det inte bli tillvänjningstid. Ta ut det när det är -20 ute, inte när det är -5. Små mängder åt gången och inte allt packat som en boll om det ska in i frysbox.

UV-ljus är dåligt för dem också (tror det är äggen?) så det är bra att i förebyggande syfte att ta ut och låta hänga i gassande sol på sommaren. Vänd ut och in så allt blir belyst och ha det ute länge. Lämpligt att städa skåpen extra noggrant samtidigt.
 
Hahaha vad lurad jag blev. Paketet låg 16-20 december i Hallsberg. Kördes sedan till Nässjö där det blev kvar över natten. Till Mjölby den 21 och levererades hem idag...
Beställde alltså från Bokus den 9 december.
Känns bra att jag beställde jobb-böcker hem till mig istället för kontoret (hade tänkt åkt in den dagen det är tänkt att den ska levereras), mycket bättre att hämta på lokala Hemköp när försändelsen nu förväntas dyka upp här..!
 
En specifik myndighets evighetslånga telefonköer!! Senaste månaderna har jag tyvärr behövt ringa 4-5ggr till en myndighet. Telefonkön har aldrig varit kortare än 1h oftast 1,5 idag slog den rekord och det tog 2h innan jag kom fram. Kan man få ersättning för utökad mobilkostnad?
Kan tillägga att jag hade flera frågor. Fick svar på de flesta men inte alla. För si det var en annan avdelning som skulle svara på den frågan och de har bara öppet mellan 9-12 och för att bli kopplad till den måste man ange ett annat ord i röststyrningen, men det är samma telenr. Så hur lång tid i kön tror ni det blir imorgon?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
23 24 25
Svar
494
· Visningar
24 944
Senast: alazzi
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 157
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 664
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 564
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp