Störiga saker vi stör oss på, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vanliga biverkningar (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare):

  • Huvudvärk
  • Påverkan på mage eller tarm: diarré, magsmärta, förstoppning, väderspänning (gasbildning).
  • Illamående eller kräkningar
  • Godartade polyper i magsäcken.


Jag får ångest av det där.
Inget av dessa.
 
Spelar det någon roll?

Det är omeprazol https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20161213000042

Det står:
Sluta ta Omeprazol ABECE och kontakta läkare omedelbart, om du observerar någon av följande ovanliga men allvarliga biverkningar


  • Plötslig väsande andning, svullnad av läppar, tunga och svalg eller kropp, hudutslag, svimningskänsla eller svårigheter att svälja (allvarlig allergisk reaktion).
  • Rodnad av huden med blåsbildning eller fjällning. Svår blåsbildning och blödning på läppar, ögon, mun, näsa och könsorganen kan också förekomma. Detta kan vara ”Stevens-Johnsons syndrom” eller ”toxisk epidermal nekrolys”.
  • Gulnad hud, mörk urin och trötthet, vilket kan vara symtom på leverproblem.


För övrigt är jag rädd för problem med magen, illamående och kräkning. Får besvärlig ångest av sånt.
Jag har ätit Omeprazol dagligen i snart tio år. Utan den skulle jag må riktigt dåligt.
 
Kanske lite OT men jag förstår inte varför man behöver en paus på förmiddagen.
Jag brukar börja kl 8, jobbar till 12 då jag tar lunch (vanligen 30 min, men ibland längre om jag behöver fixa något ärende).

Är jag på kontoret kanske jag tar en fika nån gång kl 14/14:30, men det är verkligen inte nån rutin. Hemma tar jag ingen eftermiddagsrast heller. Går bra att ha en kopp bredvid datorn.

På ett sidokontor börjar folk också 8, första rasten är kl 9 (gemensam rast), lunch nån gång ca 12, ny gemensam rast kl 14:00.

Jag förstår faktiskt inte riktigt poängen med alla dessa raster och hur man har TID med dem.

Min mening är inte att verka sur, jag har aldrig jobbat med kollegor som fikar "hela tiden" och jag förstår inte varför man behöver rast så ofta på ett vanligt kontorsjobb.
Jag börjar jobba vid 08, första rasten med kollegorna är 9:30 (15 min), sen 1h obetald lunch mellan 12 och 13, och sen en rast 14:45 (15 min).
Förmiddagen är oftast mest för att komma upp ur stolen, gå och hämta kaffe, kolla hur alla mår. På eftermiddagen stretchar vi tillsammans. Det är inte obligatoriskt att delta, men det blir en bra chans att berätta saker över arbetsgrupperna, att resa sig från stolen och röra lite på sig, och faktiskt få en paus då jag i alla fall inte tror det är möjligt att hålla koncentrationen uppe i uppåt 4 timmar i sträck. Personligen tar jag ofta hellre lite kortare mikro-pauser (som nu) istället för att ha lunch hela timmen. Tycker att alla får göra precis som de vill, men kom inte och tulla på min betalda 30-min paus jag har varje dag!!
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Jag skrev ju att jag menade kontorsjobb.

Jag förstår att man behöver fler pauser om man har ett fysiskt tungt jobb.

Ah, det missade jag, my bad. Eftersom vi diskuterade pauser rent generellt så trodde jag det var det du menade.

Men i övrigt håller jag även på pauser för kontorsjobb också. Alla är vi olika och vissa kan behöva få gå bort från arbetet en liten stund för att kunna hålla fokus, andra vill inte avbryta när se fått upp ångan.
 
Spelar det någon roll?

Det är omeprazol https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20161213000042

Det står:
Sluta ta Omeprazol ABECE och kontakta läkare omedelbart, om du observerar någon av följande ovanliga men allvarliga biverkningar


  • Plötslig väsande andning, svullnad av läppar, tunga och svalg eller kropp, hudutslag, svimningskänsla eller svårigheter att svälja (allvarlig allergisk reaktion).
  • Rodnad av huden med blåsbildning eller fjällning. Svår blåsbildning och blödning på läppar, ögon, mun, näsa och könsorganen kan också förekomma. Detta kan vara ”Stevens-Johnsons syndrom” eller ”toxisk epidermal nekrolys”.
  • Gulnad hud, mörk urin och trötthet, vilket kan vara symtom på leverproblem.


För övrigt är jag rädd för problem med magen, illamående och kräkning. Får besvärlig ångest av sånt.
Jag har tagit omeprazol länge, tar den varje dag. Har aldrig haft biverkningar.
Tillverkarna skriver ju ut alla möjliga biverkningar för att de inte ska bli stämda om nån skulle få en biverkning som inte står med (främst USA då, i Sverige är det väl inte vanligt med stämningar).
Skulle du må jättedåligt av den efter flera försök så är det ju bara att sluta ta den.
 
Jag har tagit omeprazol länge, tar den varje dag. Har aldrig haft biverkningar.
Tillverkarna skriver ju ut alla möjliga biverkningar för att de inte ska bli stämda om nån skulle få en biverkning som inte står med (främst USA då, i Sverige är det väl inte vanligt med stämningar).
Skulle du må jättedåligt av den efter flera försök så är det ju bara att sluta ta den.
Nä, det är inte så bara. Jag orkar inte med att få ångest p.g.a. biverkningar. Har det liksom redan tillräckligt kämpigt med ångest.
 
Wille, vill inte tjata även om du kanske upplever det som tjat. Men bipacksedeln listar precis allt som folk upplevt under tiden de tagit en medicin, oavsett om det beror på medicinen eller inte.

Det här beror på att tillverkarna vill vara extremt noga med att rapportera allt (överdrivet noga) så att ingen kan komma efteråt och säga att de minsann fått något som ingen vetat om.

Huvudvärk, magproblem osv är ju jättevanligt även om man inte tagit några tabletter alls. Det går alltså sällan att bestämma VARFÖR något symtom dyker upp.

Om du vill sluta ha halsbränna kan du ju prova att ta Omeprazol ett par dagar och se hur det går.
Har aldrig hört om någon som haft biverkningar av denna extremt vanliga medicin.

Dessutom tror jag att det är bra att inte läsa bipacksedeln så jättenoga om man har tendenser att bli nervös. Lita på läkare och apotekspersonal. De har utbildning och erfarenhet. Du kan lita på att de vet vad de gör när de rekommenderar medicin till dig.
 
Wille, vill inte tjata även om du kanske upplever det som tjat. Men bipacksedeln listar precis allt som folk upplevt under tiden de tagit en medicin, oavsett om det beror på medicinen eller inte.

Det här beror på att tillverkarna vill vara extremt noga med att rapportera allt (överdrivet noga) så att ingen kan komma efteråt och säga att de minsann fått något som ingen vetat om.

Huvudvärk, magproblem osv är ju jättevanligt även om man inte tagit några tabletter alls. Det går alltså sällan att bestämma VARFÖR något symtom dyker upp.

Om du vill sluta ha halsbränna kan du ju prova att ta Omeprazol ett par dagar och se hur det går.
Har aldrig hört om någon som haft biverkningar av denna extremt vanliga medicin.

Dessutom tror jag att det är bra att inte läsa bipacksedeln så jättenoga om man har tendenser att bli nervös. Lita på läkare och apotekspersonal. De har utbildning och erfarenhet. Du kan lita på att de vet vad de gör när de rekommenderar medicin till dig.
Alvedon, biverkning; huvudvärk...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 185
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
24 25 26
Svar
519
· Visningar
26 302
Senast: Ninnurur
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 682
Senast: Lingon
·
Svar
2 001
· Visningar
98 238
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp