Störiga saker vi stör oss på, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var till apoteket för att köpa medicin för min halsbränna. Jag frågade personalen om biverkningar, men nej, det fanns inga. När jag kom hem öppnade jag förpackningen och läste bipacksedeln. Jo, men visst, där fanns allvarliga biverkningar med. Jag kommer inte våga ta medicinen.
 
Kanske lite OT men jag förstår inte varför man behöver en paus på förmiddagen.
Jag brukar börja kl 8, jobbar till 12 då jag tar lunch (vanligen 30 min, men ibland längre om jag behöver fixa något ärende).

Är jag på kontoret kanske jag tar en fika nån gång kl 14/14:30, men det är verkligen inte nån rutin. Hemma tar jag ingen eftermiddagsrast heller. Går bra att ha en kopp bredvid datorn.

På ett sidokontor börjar folk också 8, första rasten är kl 9 (gemensam rast), lunch nån gång ca 12, ny gemensam rast kl 14:00.

Jag förstår faktiskt inte riktigt poängen med alla dessa raster och hur man har TID med dem.

Min mening är inte att verka sur, jag har aldrig jobbat med kollegor som fikar "hela tiden" och jag förstår inte varför man behöver rast så ofta på ett vanligt kontorsjobb.
Instämmer! Jag har en gång gjort praktik på ett ställe inom branschen där jag jobbar nu och gjorde även innan. Denna arbetsplatsen var den enda inom privata näringslivet där jag har upplevt organiserade för- och eftermiddagsraster. Det kändes jättekonstigt! Så ineffektivt. Massor av tid gick bort och det blev alltid dags för fika när jag hade som bäst fokus.
 
Min mening är inte att verka sur, jag har aldrig jobbat med kollegor som fikar "hela tiden" och jag förstår inte varför man behöver rast så ofta på ett vanligt kontorsjobb.
På flea platser jag varit på är rasten ett av sätten att orientera arb.kamraterna om jobbet. Informationsutbyte helt enkelt.

Plus att det kan vara skönt med en liten paus om man jobbar så man måste vara koncentrerad hela tiden. Hjärnan behöver logga ut en stund.

"Fikar hela tiden" är ett väldigt underligt sätt att uttrycka det på? De flesta avtal ger väl rätt till pauser? Fikapauserna är inte spec långa.
 
Ska strax hämta bilen på service och trots att jag sa till när jag lämnade in den att de inte fick hitta några fel på den så ringde de och sa att en styrled var dålig. :mad: Jag sa att det blir löneavdrag för mekanikern, de skulle ju inte hitta några fel! :arghh:





En bytt styrled och ny framvagnsinställning senare så borde den vara klar för besiktning. :D
 
På flea platser jag varit på är rasten ett av sätten att orientera arb.kamraterna om jobbet. Informationsutbyte helt enkelt.

Plus att det kan vara skönt med en liten paus om man jobbar så man måste vara koncentrerad hela tiden. Hjärnan behöver logga ut en stund.

"Fikar hela tiden" är ett väldigt underligt sätt att uttrycka det på? De flesta avtal ger väl rätt till pauser? Fikapauserna är inte spec långa.
Alla är ju olika, och jag gillar inte att avbryta när jag är försjunken i nån uppgift. Det tar mycket längre att återfå fokus och tankespår efter en i mitt tycke onödig paus, än att jobba på när jag har flow och få saker framåt.

För mig personligen känns det som att det fikas hela tiden om man har tre pauser på en vanlig åttatimmarsdag.

Jag är väl medveten om att man har rätt till pauser, men som sagt så upplever jag inte själv att jag behöver en paus efter 1h jobb när jag börjat jobba kl 8.
 
Jag älskar att ha ett jobb där fikarast är nästan obligatoriskt!
Vi har frukost/kafferast vid halv nio och halv tre. Då sitter vi och pratar och har det trevligt.

På tidigare jobb har jag knappt tagit lunch för det är så tråkigt att sitta själv. Nu har jag världens bästa kollegor och håller hårt på fikarasterna.
 
Jag var till apoteket för att köpa medicin för min halsbränna. Jag frågade personalen om biverkningar, men nej, det fanns inga. När jag kom hem öppnade jag förpackningen och läste bipacksedeln. Jo, men visst, där fanns allvarliga biverkningar med. Jag kommer inte våga ta medicinen.
Ta du medicinen och skräm inte upp dig själv mer än nödvändigt.

Risken att du är en av ofantligt få som får en allvarlig biverkning är nog så gott som obefintlig.
 
Ta du medicinen och skräm inte upp dig själv mer än nödvändigt.

Risken att du är en av ofantligt få som får en allvarlig biverkning är nog så gott som obefintlig.
Så säger alla. Men jag kan inte.

Det fanns också ett antal vanliga biverkningar som jag helst inte vill ha då de skapar ångest.
 
Senast ändrad:
Kanske lite OT men jag förstår inte varför man behöver en paus på förmiddagen.
Jag brukar börja kl 8, jobbar till 12 då jag tar lunch (vanligen 30 min, men ibland längre om jag behöver fixa något ärende).

Är jag på kontoret kanske jag tar en fika nån gång kl 14/14:30, men det är verkligen inte nån rutin. Hemma tar jag ingen eftermiddagsrast heller. Går bra att ha en kopp bredvid datorn.

På ett sidokontor börjar folk också 8, första rasten är kl 9 (gemensam rast), lunch nån gång ca 12, ny gemensam rast kl 14:00.

Jag förstår faktiskt inte riktigt poängen med alla dessa raster och hur man har TID med dem.

Min mening är inte att verka sur, jag har aldrig jobbat med kollegor som fikar "hela tiden" och jag förstår inte varför man behöver rast så ofta på ett vanligt kontorsjobb.

För att inte alla jobba på kontor och kan ha kaffekoppen med sig när de jobbar :)
En del har fysiskt tunga jobb, och kaffepausen kan vara enda chansen att få sitta ner, kolla telefonen, gå på toa o.s.v.
 
För att inte alla jobba på kontor och kan ha kaffekoppen med sig när de jobbar :)
En del har fysiskt tunga jobb, och kaffepausen kan vara enda chansen att få sitta ner, kolla telefonen, gå på toa o.s.v.
Jag skrev ju att jag menade kontorsjobb.

Jag förstår att man behöver fler pauser om man har ett fysiskt tungt jobb.
 
Vad är det för medicin och vilka biverkningar är du rädd för?
Spelar det någon roll?

Det är omeprazol https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20161213000042

Det står:
Sluta ta Omeprazol ABECE och kontakta läkare omedelbart, om du observerar någon av följande ovanliga men allvarliga biverkningar


  • Plötslig väsande andning, svullnad av läppar, tunga och svalg eller kropp, hudutslag, svimningskänsla eller svårigheter att svälja (allvarlig allergisk reaktion).
  • Rodnad av huden med blåsbildning eller fjällning. Svår blåsbildning och blödning på läppar, ögon, mun, näsa och könsorganen kan också förekomma. Detta kan vara ”Stevens-Johnsons syndrom” eller ”toxisk epidermal nekrolys”.
  • Gulnad hud, mörk urin och trötthet, vilket kan vara symtom på leverproblem.


För övrigt är jag rädd för problem med magen, illamående och kräkning. Får besvärlig ångest av sånt.
 
Spelar det någon roll?

Det är omeprazol https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20161213000042

Det står:
Sluta ta Omeprazol ABECE och kontakta läkare omedelbart, om du observerar någon av följande ovanliga men allvarliga biverkningar


  • Plötslig väsande andning, svullnad av läppar, tunga och svalg eller kropp, hudutslag, svimningskänsla eller svårigheter att svälja (allvarlig allergisk reaktion).
  • Rodnad av huden med blåsbildning eller fjällning. Svår blåsbildning och blödning på läppar, ögon, mun, näsa och könsorganen kan också förekomma. Detta kan vara ”Stevens-Johnsons syndrom” eller ”toxisk epidermal nekrolys”.
  • Gulnad hud, mörk urin och trötthet, vilket kan vara symtom på leverproblem.


För övrigt är jag rädd för problem med magen, illamående och kräkning. Får besvärlig ångest av sånt.
Det er sikkert ikke beroligende for deg, men jeg har aldri vært borti alvorlige bivirkninger av denne medisinen. Jeg jobber i vård, og flere av menneskene der har fått dette utskrevet av lege.
 
Spelar det någon roll?

Det är omeprazol https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20161213000042

Det står:
Sluta ta Omeprazol ABECE och kontakta läkare omedelbart, om du observerar någon av följande ovanliga men allvarliga biverkningar


  • Plötslig väsande andning, svullnad av läppar, tunga och svalg eller kropp, hudutslag, svimningskänsla eller svårigheter att svälja (allvarlig allergisk reaktion).
  • Rodnad av huden med blåsbildning eller fjällning. Svår blåsbildning och blödning på läppar, ögon, mun, näsa och könsorganen kan också förekomma. Detta kan vara ”Stevens-Johnsons syndrom” eller ”toxisk epidermal nekrolys”.
  • Gulnad hud, mörk urin och trötthet, vilket kan vara symtom på leverproblem.


För övrigt är jag rädd för problem med magen, illamående och kräkning. Får besvärlig ångest av sånt.
Tror inte den skulle vara receptfri om den var så farlig.
 
Instämmer! Jag har en gång gjort praktik på ett ställe inom branschen där jag jobbar nu och gjorde även innan. Denna arbetsplatsen var den enda inom privata näringslivet där jag har upplevt organiserade för- och eftermiddagsraster. Det kändes jättekonstigt! Så ineffektivt. Massor av tid gick bort och det blev alltid dags för fika när jag hade som bäst fokus.
Det kanske beror på vad man jobbar med. På mitt jobb fungerar det inte om man tar raster hur som helst.

Vi börjar jobba 6 så jobba till 12 nej tack. Har aldrig varit på ett jobb där jag börjar efter 7.30. När jag jobbade på skola var det organiserad rast på fm även på vårdcentralen.
 
Det är helt lugn. Jag tar 40mg dag och har aldrig hört om någon med biverkningar.
Vanliga biverkningar (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare):

  • Huvudvärk
  • Påverkan på mage eller tarm: diarré, magsmärta, förstoppning, väderspänning (gasbildning).
  • Illamående eller kräkningar
  • Godartade polyper i magsäcken.


Jag får ångest av det där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 192
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
26 428
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 682
Senast: Lingon
·
Svar
2 001
· Visningar
98 240
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp