Störiga saker vi stör oss på, del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
I stallet? Alla mina mystiska blåmärken och skrap härleder jag till stallet alternativt träning. Enda gångerna jag är tillräckligt fokuserad och fysiskt aktiv för att inte märka att jag gör mig illa. Eller så märker jag det men måste tvinga mig själv att hålla lugnet och glömmer det igen snabbt, tills jag ser det där massiva blåmärket eller vad det nu blev.
Kan stämma.. Varit på gymmet och drog sen direkt till stallet 😅 Men ändå lite kränkt att jag inte märkte det haha.
 
Det är något jag sett i flera år nu. Under sommaren när det är de här långa torrperioderna så ser SMHI alltid massor av regn några dagar eller en vecka fram i sina tiodygnsprognoser men så fort det börjar närma sig så stryker dom det. Det händer om och om igen och de verkar aldrig själva se tendensen och reagera på det. Uppenbarligen finns det något i deras system för att tolka väder som inte stämmer med dessa situationer, något som de skulle behöva justera, men det händer aldrig. I stället går man och slappnar av och tror att snart kommer regnet och allt löser sig, men det händer inte.

Här sa SMHI för två dagar sedan att vi skulle få över 50mm idag men sedan ändrade de sig under gårdagen och justerade ner det till 0mm. Det är en ganska markant skillnad.
Generellt brukar det sägas, av de som jobbar med meteorologi, att ingen väderprognos som görs mer än 20 timmar i förväg går att lita på egentligen. Ibland kan man gissa ungefär hur det blir med tanke på fronter och liknande, men det är verkligen bara just en kvalificerad gissning fram till ett knappt dygn i förväg. Regnoväder och liknande är oftast sådant som rör sig väldigt fort och är ganska svårberäknat dessutom. Tyvärr!
 
Generellt brukar det sägas, av de som jobbar med meteorologi, att ingen väderprognos som görs mer än 20 timmar i förväg går att lita på egentligen. Ibland kan man gissa ungefär hur det blir med tanke på fronter och liknande, men det är verkligen bara just en kvalificerad gissning fram till ett knappt dygn i förväg. Regnoväder och liknande är oftast sådant som rör sig väldigt fort och är ganska svårberäknat dessutom. Tyvärr!
Ändå gör SMHI prognoser tio dygn framåt och kan klassa dem som en "säker" prognos. Sedan ändrar de prognosen flera gånger trots att den var "säker".
 
Men är inte tanken då att man bör lyfta mindre? Lättare alltså?
Nej tränar man tyngdlyftning så vill man lyfta så tungt som möjligt. Då finns ingen kraft eller ork kvar att hålla emot och vända stången. Däremot att släppa stänger med lätta vikter från axelhöjd känns extremt onödigt.
Det låter när man tränar, och gymmen får skaffa stötdämpande golv. Men det går liksom inte att komma ifrån att det låter på gym.
 
Nej tränar man tyngdlyftning så vill man lyfta så tungt som möjligt. Då finns ingen kraft eller ork kvar att hålla emot och vända stången. Däremot att släppa stänger med lätta vikter från axelhöjd känns extremt onödigt.
Det låter när man tränar, och gymmen får skaffa stötdämpande golv. Men det går liksom inte att komma ifrån att det låter på gym.
Okej jag har förstått det som att kraften ska räcka hela vägen så att man kan göra hela rörelsen och att många, framför allt män, lyfter mycket mer än de egentligen klarar av.
 
Okej jag har förstått det som att kraften ska räcka hela vägen så att man kan göra hela rörelsen och att många, framför allt män, lyfter mycket mer än de egentligen klarar av.
Beror ju på vad du tränar för rörelse?
Tränar du tyngdlyftning och kör ryck på maxvikt så blir det jäkligt svårt att hålla emot stången på vägen ned. Särskilt när du är gjort ett antal set innan. Eller tunga marklyft.
Många övningar inom crossfit gör också att man behöver släppa stången innan den kommit den till golvet. Det är oundvikligt!
Hur tungt man tränar beror ju dessutom på vad man vill uppnå med sin träning.
 
Beror ju på vad du tränar för rörelse?
Tränar du tyngdlyftning och kör ryck på maxvikt så blir det jäkligt svårt att hålla emot stången på vägen ned. Särskilt när du är gjort ett antal set innan. Eller tunga marklyft.
Många övningar inom crossfit gör också att man behöver släppa stången innan den kommit den till golvet. Det är oundvikligt!
Hur tungt man tränar beror ju dessutom på vad man vill uppnå med sin träning.
Jag ger mig, jag ger mig 😅
 
Vi kan gemensamt störa oss på vissa människor som absolut inte tränar crossfit utan till exempel kör marklyft med vad det verkar som enda mål att föra så mycket oväsen som möjligt.
Eller släpper vikter i kabelmaskinen som om deras liv hängde på det.

Ahem. Så jag stör mig på gymmet ibland :angel:
Folk som stönar högljudd på gymmet! :arghh: Det stör jag mig sönder på. Särskild eftersom jag valde friskis då jag ville ha lugn och ro, finns massor med andra gym runt så känner väl dom kan dra ditt och stöna på något stön-crossfit-gym istället!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 292
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
27 28 29
Svar
574
· Visningar
28 936
Senast: MJLee
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 733
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
117 355
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp