Störiga saker vi stör oss på, del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den är inte snäll mot slemhinnorna …

Ur fass.se
”Bensalkoniumklorid kan orsaka irritation eller svullnad inuti näsan, särskilt vid längre tids användning av läkemedlet.

Bensalkoniumklorid används i saneringsvätskor för husfasader och -tak.
Och ändå propsar dom på apoteket att ska använda den för den är snäll och bra :meh: mitt förtroende för apoteket här i byhåla blev om möjligt just nu ännu mindre
 
Men alltså!!! Jag klev på vår nymålade badrumströskel 😩 Livet är hårt och orättvist
Ungefär som jag då. Ta nu inte på dörren här som du har målat när du ska stänga. Vad gör jag? Tar i dörren som jag stod och målade för 5 sek sen :banghead:
Jag ska alltid på och tafsa på sånt som är nymålat. Speciellt när jag själv har målat det åxå.
 
Och ändå propsar dom på apoteket att ska använda den för den är snäll och bra :meh: mitt förtroende för apoteket här i byhåla blev om möjligt just nu ännu mindre
Apoteken kan nog inte så mycket egentligen, inte om receptfritt iaf. Jag hade använt en sorts ögondroppar länge men blev irriterad i ögonen av dem (provade 2-3 olika av samma tillverkare) så lusläste till slut innehållsförteckningen. De innehåller Borax(!). Det är ju ett rengöringsmedel som irriterar ögonen.
När jag sa det till en personal på apoteket som jag frågade om råd angående ögondroppar, så sa hon att ”det är kanske det som irriterar”.

Har även tidigare använt Nasoferm nässpray men tyckte jag fick spraya så ofta, kollade innehållsförteckningen och googlade allt, det var så jag upptäckte det här med bensalkoniumklorid. Bytte till en nässpray utan det ämnet och näsan blev mycket bättre plus att huvudvärken minskade.

Har använt Viscotears ögondroppar länge och brukar få sveda t.o.m. av dem. Kollar innehållet. De innehåller natriumhydroxid, mer känt som kaustiksoda … som är frätande.

:down:
 
Senast ändrad:
Apoteken kan nog inte så mycket egentligen, inte om receptfritt iaf. Jag hade använt en sorts ögondroppar länge men blev irriterad i ögonen av dem (provade 2-3 olika av samma tillverkare) så lusläste till slut innehållsförteckningen. De innehåller Borax(!). Det är ju ett rengöringsmedel som irriterar ögonen.
När jag sa det till en personal på apoteket som jag frågade om råd angående ögondroppar, så sa hon att ”det är kanske det som irriterar”.

Har även tidigare använt Nasoferm nässpray men tyckte jag fick spraya så ofta, kollade innehållsförteckningen och googlade allt, det var så jag upptäckte det här med bensalkoniumklorid. Bytte till en nässpray utan det ämnet och näsan blev mycket bättre plus att huvudvärken minskade.

Har använt Viscotears ögondroppar länge och brukar få sveda t.o.m. av dem. Kollar innehållet. De innehåller natriumhydroxid, mer känt som kaustiksoda … som är frätande.

:down:
Ja det förklarar ju varför jag fick tjafsa om mina ögondroppar. Dom tyckte jag skulle ta receptfria för "det är samma" men alla receptfria svider och lindrar inte ens kliandet. Dom jag brukar ha på recept är dom enda som hjälper. Vi var lite lätt osams en stund
 
Jag stör mig på att jag just verkar ha bitit bort en bit av en kindtand, på baksidan. GAAAAH! Har inte undersökningstid förrän i september!!! Och - inte råd att gå förrän då heller. Tror tanden är rotfylld så det gör inte ont, eller förhoppningsvis är den rotfylld så att den inte börjar göra ont! Hoppas det är just den tanden i alla fall.... :crazy: Nu kommer jag ha ångest två gånger om dagen när jag borstar tänderna av rädsla att tanden ska trilla i småbitar.

Jag hatar tänder.......
 
Apoteken kan nog inte så mycket egentligen, inte om receptfritt iaf. Jag hade använt en sorts ögondroppar länge men blev irriterad i ögonen av dem (provade 2-3 olika av samma tillverkare) så lusläste till slut innehållsförteckningen. De innehåller Borax(!). Det är ju ett rengöringsmedel som irriterar ögonen.
När jag sa det till en personal på apoteket som jag frågade om råd angående ögondroppar, så sa hon att ”det är kanske det som irriterar”.

Har även tidigare använt Nasoferm nässpray men tyckte jag fick spraya så ofta, kollade innehållsförteckningen och googlade allt, det var så jag upptäckte det här med bensalkoniumklorid. Bytte till en nässpray utan det ämnet och näsan blev mycket bättre plus att huvudvärken minskade.

Har använt Viscotears ögondroppar länge och brukar få sveda t.o.m. av dem. Kollar innehållet. De innehåller natriumhydroxid, mer känt som kaustiksoda … som är frätande.

:down:

Nu är det ju så att de ämnena ofta används antingen som konserveringsmedel eller som pH-reglerande. Klart att vissa kan reagera på dem (jag är extremkänslig så jag reagerar på det mesta) men försök inte få dem att låta värre än vad de är. Jag förstår om de kan upplevas skrämmande om en inte har så djup kunskap om kemi men det är tack vare den typen av ämnen vi har bättre hälsa och hygien idag. Konserveringsmedel är inte bara av ondo. Vad gäller pH-reglerande ämnen så krävs de i vissa fall för att ens kunna tillverka en del produkter.
 
Senast ändrad:
Nu är det ju så att de ämnena ofta används antingen som konserveringsmedel eller som pH-reglerande. Klart att vissa kan reagera på dem (jag är extremkänslig så jag reagerar på det mesta) men försök inte få dem att låta värre än vad de är. Jag förstår om de kan upplevas skrämmande om en inte har så djup kunskap om kemi men det är tack vare den typen av ämnen vi har bättre hälsa och hygien idag. Konserveringsmedel är inte bara av ondo. Vad gäller pH-reglerande ämnen så krävs de i vissa fall för att ens kunna tillverka en del produkter.
Fast det finns ju produkter (ögondroppar och nässpray) utan de ämnena jag tog upp så uppenbarligen är de inte nödvändiga.
 
Fast det finns ju produkter (ögondroppar och nässpray) utan de ämnena jag tog upp så uppenbarligen är de inte nödvändiga.

Eh, jo. De har med största sannolikhet inte samma formulering. De utan konserveringsmedel har i allmänhet kortare hållbarhet och är dyrare (delvis säkert pga de kräver en annan förpackning tex). Dvs tål en konserveringsmedel är det ju inget hinder att köpa produkter som innehåller det.

pH-reglerande medel går naturligtvis att komma undan också om en använder en annan formula... men då kanske en inte får den specifika effekten en ville ha därför att vissa ämnen kräver ett specifikt pH och då inte kan användas i en sådan formulering.
 
Fast det finns ju produkter (ögondroppar och nässpray) utan de ämnena jag tog upp så uppenbarligen är de inte nödvändiga.
Men du implicerar att det skulle vara något problematiskt med ämnet trots att det används i en koncentration där de frätande egenskaperna inte är relevanta. Visst får du välja själv hur du gör, men du behöver inte vilseleda andra på det sättet.

Vatten är också dödligt om det intas i fel mängder eller i fel kombinationer med andra ämnen. Så då är det kanske ett skäl att aldrig dricka vatten? Det finns ingen hållbar logik i argumentet du använder.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 251
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
26 27 28
Svar
559
· Visningar
28 048
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 702
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
117 343
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp