Störiga saker vi stör oss på, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan det ha att göra med var och hur man bor?

Jag har bott på landet i stort sett hela livet. Att GÅ hem när det var matdags var inte görligt. Alltså fick besökande barn en tallrik vid bordet. Det gällde alla som var närvarande när det var matdags.
Det kan säkert vara så.
 
Ok detta har stört mig i drygt två år nu, men bättre sent än aldrig: Att tuta av uppenbart inget annat skäl än "en rolig grej" när man kör förbi huset där man uppenbarligen känner någon. VARJE gång. Flera gånger varje vecka, under mer än två års tid. Nästan alltid från en som passerar med en stor blå lastbil (men på sistone har det kommit tut från mindre fordon också, gissningsvis samma förare).

Ibland tutar det ihållande och obrytt, trots att klockan knappt är halv sju på morgonen. Ibland kör lastbilen förbi fem gånger på samma förmiddag - och tutar varje. jävla. gång. Ofta består en enda "förbikörning" av massor av korta tutningar i rad. Jättekomiskt, eller inte.

Vi är åtminstone fem andra hushåll inom 200 meter från tut-centrum, men varken tut-hemmets invånare eller tut-chauffören verkar fundera det minsta på det eller att detta i längden skulle kunna vara störande för någon annan. Det står alltså inte typ "ANDERS 40 år TUTA! målat på asfalten heller (inte för att det hade gjort det okej, allra minst i två års tid), utan det är bara ett helt tvångsmässigt beteende som jag länge hoppades skulle dö ut av sig själv och utan att behöva ta upp saken med grannarna. Men jag tvivlar tyvärr nu på att det skulle ändras utan någon form av påtryckning. Som lär göra mig till "den trista jävla grannen som inte uppskattar sådan tokrolig tut-humor".
Ta reg nr och anmäl. Anteckna dagar och tider då h*n bustutar. Det är inte tillåtet att tuta på skoj. Finns folk som blivit dömda för sånt.
 
Jag äter inte bröd längre i stort sett, utan bara knäckebröd, och har nu hittat ett nytt knäckebröd. Wasa Havre extra tunnt. JÄTTEGOTT! Men jag stör mig på att det inte är nyckelhålsmärkt! Jag försöker äta enligt instruktioner från dietisterna efter min gastric sleeve operation, och GIVETVIS är då mitt nya favoritknäcke inte nyckelhålsmärkt...

Varför är inte alla typ sådana här vanliga knäckebröd nyckelhålsmärkta? Hur kan de inte vara det?!
 
Mig själv! Bokade pass åt familjen i mars. Fick tid i juli. Men insåg nu att det är onödigt att göra just nu då barnen har nationella id kort, så tänkte boka av barnen och ändra till nationella id-kort till mannen och mig. Men det gick inte så jag tryckte på avboka och gick in för att boka på nytt direkt. Men då var ju vår tid tagen. Grattis till den som var snabb. Nåja 8 november kanske det blir av då;)
 
Kan det ha att göra med var och hur man bor?

Jag har bott på landet i stort sett hela livet. Att GÅ hem när det var matdags var inte görligt. Alltså fick besökande barn en tallrik vid bordet. Det gällde alla som var närvarande när det var matdags.
Jag tror att det hänger mycket ihop med att bo på avstånd där dels barnen springer oplanerat över till varandra, dels kan springa hem när det är dags för mat. (uppvuxen i villaområde)

Och med att det blev vanligt att barnen fick egna rum, alltså ett ställe där de kunde vara och pyssla för sig själva medan familjen åt på ett enklare sätt än innan. Att barnen innan när bostäderna var trängre i regel träffades mer ute och då var det bara det egna barnet som ropades in när maten var färdig. När de nu lekte på rummet så började man inte med att säga att kompisen måste gå hem bara för att egna barnet blev upptaget av måltiden för ett tag.

Hela grejen handlar ju bara om att kulturen säger att man äter hemma hos sig själv istället för hos kompisen. Inte om ifall någon ska få mat eller inte.
På landet fanns både förr och idag dels en annan vana att ha extra mat hemma ifall att och flexibilitet om hur många som kommer närvara vid varje måltid.

Var vanligt att det var köpt t.ex. tre fläskkotletter om en var tre i familjen, så då är det väl praktiskt om tre äter i hushåll A och fem i hushåll B om det var det som maten var tillagad och planerad för. Vi hade liksom fått välja mellan att inte få fulla portioner eller låta kompisen sitta med en ostmacka. Medan hens mamma i nästa hus på gatan skulle ha klar mat som stod oäten.
 
Om kosten i övrigt är enligt råd, så gör nog det faktum att hårdbrödet inte är nyckelhålsmärkt ingen större skillnad på det stora hela taget.
Må så vara. Men det är lätt att börja glida åt "fel" håll och tänka att "det är bra i övrigt så det lilla gör inget", vilket ju är sant, men sedan kanske man står där och inser att det är ganska många små bäckar som kan påverka.... Så det stör mig att ett knäckebröd inte är nyckelhålsmärkt, det verkar vara ett helt vanligt liksom, inget vidare specialknäckebröd.
 
Må så vara. Men det är lätt att börja glida åt "fel" håll och tänka att "det är bra i övrigt så det lilla gör inget", vilket ju är sant, men sedan kanske man står där och inser att det är ganska många små bäckar som kan påverka.... Så det stör mig att ett knäckebröd inte är nyckelhålsmärkt, det verkar vara ett helt vanligt liksom, inget vidare specialknäckebröd.

Går det att ta reda varför det knäckebrödet inte är nyckelhålsmärkt?
 
Jag äter inte bröd längre i stort sett, utan bara knäckebröd, och har nu hittat ett nytt knäckebröd. Wasa Havre extra tunnt. JÄTTEGOTT! Men jag stör mig på att det inte är nyckelhålsmärkt! Jag försöker äta enligt instruktioner från dietisterna efter min gastric sleeve operation, och GIVETVIS är då mitt nya favoritknäcke inte nyckelhålsmärkt...

Varför är inte alla typ sådana här vanliga knäckebröd nyckelhålsmärkta? Hur kan de inte vara det?!
Syftet med nyckelhål är att peka ut det som är nyttigare inom respektive produktgrupp. Så kriteriet för att få nyckelhål är olika för ett mjukt bröd och ett knäckebröd. Det säger alltså inget om vad som är nyttigast vid val mellan de olika produktgrupperna.

Det verkar som ditt bröd faller på att det har 31% fullkorn, när kravet är 50% för knäcke. Men är över gränserna för alla kriterier som gäller för mjukt bröd, däribland 30% fullkorn https://www.livsmedelsverket.se/liv...fa-markas-med-nyckelhalet/grot-brod-och-pasta
Så fortsätt ät för att knäcke som produkttyp fortfarande är ett bra val när du ska äta en macka, säger jag.
 
Syftet med nyckelhål är att peka ut det som är nyttigare inom respektive produktgrupp. Så kriteriet för att få nyckelhål är olika för ett mjukt bröd och ett knäckebröd. Det säger alltså inget om vad som är nyttigast vid val mellan de olika produktgrupperna.

Det verkar som ditt bröd faller på att det har 31% fullkorn, när kravet är 50% för knäcke. Men är över gränserna för alla kriterier som gäller för mjukt bröd, däribland 30% fullkorn https://www.livsmedelsverket.se/liv...fa-markas-med-nyckelhalet/grot-brod-och-pasta
Så fortsätt ät för att knäcke som produkttyp fortfarande är ett bra val när du ska äta en macka, säger jag.
Tack! :)
Det var ju även svar på @Lingon fråga här ovan :)

Men det känns ju ganska stor skillnad på 31 % fullkorn när det ska vara 50?

Jag jämförde inte mellan produkttyperna bröd och knäckebröd utan mellan knäckebröd, just enligt instruktionerna jag fått ska jag välja ett knäckebröd som är nyckelhålsmärkt. Jag har gjort det tidigare och tänkt att alla verkar vara det (alla vanliga typ, de jag hittills tagit) så jag tittade inte så noga när jag tog detta. Blev därför förvånad när jag såg att det inte är det. Och givetvis är det så gott att jag varje gång längtar till nästa skiva ;)

Men jag får väl ta några av mina andra favoriter istället, som är märkta. Men det är störigt för jag gillar havresmaken, älskar havrens naturliga sötma, och ihop med saltet i knäckebrödet! Nu är jag hungrig igen bara för det! Skulle kunna äta det 6 gånger om dagen alltså, så gott är det! :D Så även om knäckebröd är bättre än bröd, så finns det bättre knäckebröd att välja. Tyvärr.
 
Tack! :)
Det var ju även svar på @Lingon fråga här ovan :)

Men det känns ju ganska stor skillnad på 31 % fullkorn när det ska vara 50?

Jag jämförde inte mellan produkttyperna bröd och knäckebröd utan mellan knäckebröd, just enligt instruktionerna jag fått ska jag välja ett knäckebröd som är nyckelhålsmärkt. Jag har gjort det tidigare och tänkt att alla verkar vara det (alla vanliga typ, de jag hittills tagit) så jag tittade inte så noga när jag tog detta. Blev därför förvånad när jag såg att det inte är det. Och givetvis är det så gott att jag varje gång längtar till nästa skiva ;)

Men jag får väl ta några av mina andra favoriter istället, som är märkta. Men det är störigt för jag gillar havresmaken, älskar havrens naturliga sötma, och ihop med saltet i knäckebrödet! Nu är jag hungrig igen bara för det! Skulle kunna äta det 6 gånger om dagen alltså, så gott är det! :D Så även om knäckebröd är bättre än bröd, så finns det bättre knäckebröd att välja. Tyvärr.
Ja, det beror ju på om instruktionen är att välja nyckelhålsmärkt när man äter bröd (av alla sorter) eller att bara äta knäcke och då ta de nyckelhålsmärkta sorterna. Är det så specifikt är det säkert bäst att hålla sig till instruktionerna.
 
Ok detta har stört mig i drygt två år nu, men bättre sent än aldrig: Att tuta av uppenbart inget annat skäl än "en rolig grej" när man kör förbi huset där man uppenbarligen känner någon. VARJE gång. Flera gånger varje vecka, under mer än två års tid. Nästan alltid från en som passerar med en stor blå lastbil (men på sistone har det kommit tut från mindre fordon också, gissningsvis samma förare).

Ibland tutar det ihållande och obrytt, trots att klockan knappt är halv sju på morgonen. Ibland kör lastbilen förbi fem gånger på samma förmiddag - och tutar varje. jävla. gång. Ofta består en enda "förbikörning" av massor av korta tutningar i rad. Jättekomiskt, eller inte.

Vi är åtminstone fem andra hushåll inom 200 meter från tut-centrum, men varken tut-hemmets invånare eller tut-chauffören verkar fundera det minsta på det eller att detta i längden skulle kunna vara störande för någon annan. Det står alltså inte typ "ANDERS 40 år TUTA! målat på asfalten heller (inte för att det hade gjort det okej, allra minst i två års tid), utan det är bara ett helt tvångsmässigt beteende som jag länge hoppades skulle dö ut av sig själv och utan att behöva ta upp saken med grannarna. Men jag tvivlar tyvärr nu på att det skulle ändras utan någon form av påtryckning. Som lär göra mig till "den trista jävla grannen som inte uppskattar sådan tokrolig tut-humor".
:o:o:o

en av medarbetarna på den utställning där jag jobbat i oändligt många år tutar varje gång hon kör förbi på väg hem från jobbet. Jag blir lika lycklig varje gång.
Det är ett bevis på att jag inte är bortglömd och att vänskapen består trots att vi inte hinner/orkar ses.

Här är det också så att om man ser nån ute på gården så tutar man för att hälsa.
Har aldrig tänkt tanken att de skulle störa.

Det finns också en "tutsten" mitt i ett skogsparti som jag alltid tutar på för att annars betyder det otur. Har aldrig stannat för att se vad som står på stenen...
Vännens far -en aktad kommunalman - tutade vid varje länsgräns. för det skulle man göra
 
Nu dagens första passage: endast tut- tut. Min fördragsamhet hade ev. varit lite större om det var max en passage om dagen och då inte tut-tut-tut-tut-tut-tut helt maniskt som det är alltför ofta. (En lastbils signalhorn låter ju ändå rätt mycket redan från början liksom.) Men även kl 0625 anser jag att det är rimligt att tänka tanken att detta kanske inte uppskattas av alla i närområdet. Och trafikförordningen har inga specialregler för nöjestutande.
 
Ska fylla i en enkät för utvärdering av programmet jag läst i fyra år. Inga frågor som kritiskt granskar utbildningen utan mer "har du fått fördjupade kunskaper om...?", "hur mycket tid har du lagt på..." osv. Är de kanske medvetna om de typ miljoner brister som finns så att de inte vågar fråga om det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 248
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
26 27 28
Svar
559
· Visningar
27 928
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 700
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
117 341
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp