Störiga saker vi stör oss på, del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Enbart mjöl är väl det absolut vanligaste i smuldeg (och annan pajdeg också), skulle jag vilja säga.

Med tillägg att jag i princip alltid gör 1,5 gånger receptet på degen, annars tycker jag att det blir alldeles för lite i relation till bär/frukt.
Jag har fått lära mej att det ska vara havregryn i åxå. Vi fick lära oss det i hemkunskapen och och både mamma och övriga som har bjudit på smulpaj har haft havregryn. Kan inte minnas att jag har ätit smulpaj på bara mjöl. Men jag får väl prova. Om jag ids. Om jag blir sugen igen..
 
Jag har fått lära mej att det ska vara havregryn i åxå. Vi fick lära oss det i hemkunskapen och och både mamma och övriga som har bjudit på smulpaj har haft havregryn. Kan inte minnas att jag har ätit smulpaj på bara mjöl. Men jag får väl prova. Om jag ids. Om jag blir sugen igen..
I grundrecept till smulpaj är det bara mjöl, smör och socker. Men det finns ju ett stort antal varianter, beroende på tycke och smak :) . Det kan t.ex. förekomma sirap, bakpulver, flingsalt, olika typer av socker, osv.... En av mina favoriter är "Världens godaste äppelsmulpaj" (ett ICA-recept), som innehåller smör, mjöl, havregryn, socker och flingsalt. Flingsaltet sätter verkligen en extra piff på det hela :) !
 
Koka kompott på rabarbern innan du lägger den i pajen. Det brukar vi göra för att ta hand om de sista lite tråkiga. Är dock viktigt att de inte är träiga.

Jag brukar ibland ha ha typ 1/2 dl hackade hasselnötter i smulpajsdegen (gjord på smör, socker och mjöl) samt ibland lite kanel. Blir väldigt gott främst till äppelpaj men nötterna funkar bra ihop med bär också.
 
Jag stör mig på att vår ponny som är ute på foder är och tävlar i grannstaden idag och jag måste sitta hemma och jobba..
Jag vill ju se dom!!

Här som 5-åring, nu är han 9 år. 2F28C83D-67E5-4A17-A5DD-3F194565D79D.jpeg
 
Om ni inte kniper igen angående havregrynens vara eller icke vara kanske jag startar en havregrynstråd 😈

Testa! Blir det inte bra kan du ta med den till jobbet :angel:

Jag stör mig på att jag läste dessa inlägg så snabbt efter varandra att jag trodde de hörde ihop, och la en orimlig mängd tid på att försöka fatta varför någon ska ta med en havregrynstråd till jobbet
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 141
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
23 24 25
Svar
490
· Visningar
24 748
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 661
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
117 309
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tvättstugedrama
  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp