Störiga saker vi stör oss på, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu stör jag mig på all reklam för Diamant Batterier som är gjorda av radioaktiv avfall. Ja de funkar men du får ha ett 2,5 kg batteri för att driva en stark mobiltelefon! (1,6 W) ja jag vill gå med ett stort batteri! nej jag kan inte se fördelen att göra ett självladdande batteri som har låg energitäthet. Beta Voltaic Battery men att få 100 mikrowatt ur ett batteri är så lågt att gör ingen glad.
 
Avslutning på mitt gnäll över det där bokomslaget - jag skrev faktiskt till förlaget och frågade eftersom jag blev så nyfiken på vad som gått fel och hur. Jag fick följande svar:

"Hej xx!

Jag jobbar med våra bokomslag och är ytterst ansvarig för dem.

Tyvärr har det blivit något galet i sättningen av just denna bok – typiskt och oerhört retligt eftersom det är en bok vi satsar på så mycket. Och den är väldigt bra. Kan lova att inlagan inte har samma fel som baksidestexten, det är inget fel på Lotta Eklunds utmärkta översättning.

Vi har redan korrigerat omslaget och kommer att trycka till så snart vi bara kan så att denna felaktiga tryckning ersätts. Ingen av oss på förlaget gillar särskrivningar heller (det är väl därför vi jobbar här) så det är extra plågsamt när man själv gjort sig skyldig. Jag hoppas att detta svar var något klargörande!

Bästa hälsningar, Lovisa på Polaris"

Stackars människa, undrar hur många andra språkpoliser som undertecknad (:angel:) som har hört av sig till henne!
 
Avslutning på mitt gnäll över det där bokomslaget - jag skrev faktiskt till förlaget och frågade eftersom jag blev så nyfiken på vad som gått fel och hur. Jag fick följande svar:

"Hej xx!

Jag jobbar med våra bokomslag och är ytterst ansvarig för dem.

Tyvärr har det blivit något galet i sättningen av just denna bok – typiskt och oerhört retligt eftersom det är en bok vi satsar på så mycket. Och den är väldigt bra. Kan lova att inlagan inte har samma fel som baksidestexten, det är inget fel på Lotta Eklunds utmärkta översättning.

Vi har redan korrigerat omslaget och kommer att trycka till så snart vi bara kan så att denna felaktiga tryckning ersätts. Ingen av oss på förlaget gillar särskrivningar heller (det är väl därför vi jobbar här) så det är extra plågsamt när man själv gjort sig skyldig. Jag hoppas att detta svar var något klargörande!

Bästa hälsningar, Lovisa på Polaris"

Stackars människa, undrar hur många andra språkpoliser som undertecknad (:angel:) som har hört av sig till henne!
Tycker även svaret lämnade en del att önska, man börjar inte en mening med Och. 😵
 
Det är helt okej att börja meningar med och ibland, så länge man inte gör det för ofta.
https://www.isof.se/sprak/sprakradgivning/frageladan.html?url=-27634753/cgi-bin/srfl/visasvar.py?sok=och&svar=26020&sv.url=12.c17e514db30bb2a810ea

Allmänt:
Jag tycker språpolisadet i tråden går till överdrift. Förstår absolut gnället på boken, men att kritisera ett mailsvar är bara drygt och otrevligt.
Ja, vi kanske skulle försöka bryta den diskussionen nu - om inte annat så för att det riskerar att bli alldeles för OT! Jag ville som sagt mest bara lägga in Polaris svar som en avslutning, för att vara rättvis mot dem genom att visa för er andra hur de svarat ;)
 
Avslutning på mitt gnäll över det där bokomslaget - jag skrev faktiskt till förlaget och frågade eftersom jag blev så nyfiken på vad som gått fel och hur. Jag fick följande svar:

"Hej xx!

Jag jobbar med våra bokomslag och är ytterst ansvarig för dem.

Tyvärr har det blivit något galet i sättningen av just denna bok – typiskt och oerhört retligt eftersom det är en bok vi satsar på så mycket. Och den är väldigt bra. Kan lova att inlagan inte har samma fel som baksidestexten, det är inget fel på Lotta Eklunds utmärkta översättning.

Vi har redan korrigerat omslaget och kommer att trycka till så snart vi bara kan så att denna felaktiga tryckning ersätts. Ingen av oss på förlaget gillar särskrivningar heller (det är väl därför vi jobbar här) så det är extra plågsamt när man själv gjort sig skyldig. Jag hoppas att detta svar var något klargörande!

Bästa hälsningar, Lovisa på Polaris"

Stackars människa, undrar hur många andra språkpoliser som undertecknad (:angel:) som har hört av sig till henne!

Haha åh stackars Polaris, har en del att göra med förlag i jobbet och Polaris är alltid så himla trevliga och tillmötesgående.
 
Det är helt okej att börja meningar med och ibland, så länge man inte gör det för ofta.
https://www.isof.se/sprak/sprakradgivning/frageladan.html?url=-27634753/cgi-bin/srfl/visasvar.py?sok=och&svar=26020&sv.url=12.c17e514db30bb2a810ea

Allmänt:
Jag tycker språpolisadet i tråden går till överdrift. Förstår absolut gnället på boken, men att kritisera ett mailsvar är bara drygt och otrevligt.
Drygt och otrevligt mot vem? Det har ju inte gått i retur till avsändaren så då är det väl snarare ett drygt och otrevligt svar till mig som du ger?
 
Jag stör mig på att jag har någon influensa av nåt slag. Satt sig på balanssinnet så yrsel kommer och går, hostar, ont i halsen, feber som kommer och går osv. Jag har grejer planerat denna vecka som jag hade behövt göra och dessutom börjar jag bli sugen på att orka köra en sväng med lilla ponnyn.
 
Stör mej på människor i allmänhet. Blir bara irriterad på allt dom gör och allt dom säger. Att dom överhuvudtaget vistas i min närhet stör mej. Känns som att jag borde flytta ut i urskogen och undvika allt vad folk heter. Bli eremit. Skulle må så mycket bättre.
 
Har en finne på näsan...

Sjukt irriterande och minst sagt fult. Jag är ingen tonåring längre jag ska inte ha några finnar och hör sen. *sur Diabetiker*
 
Avslutning på mitt gnäll över det där bokomslaget - jag skrev faktiskt till förlaget och frågade eftersom jag blev så nyfiken på vad som gått fel och hur. Jag fick följande svar:

"Hej xx!

Jag jobbar med våra bokomslag och är ytterst ansvarig för dem.

Tyvärr har det blivit något galet i sättningen av just denna bok – typiskt och oerhört retligt eftersom det är en bok vi satsar på så mycket. Och den är väldigt bra. Kan lova att inlagan inte har samma fel som baksidestexten, det är inget fel på Lotta Eklunds utmärkta översättning.

Vi har redan korrigerat omslaget och kommer att trycka till så snart vi bara kan så att denna felaktiga tryckning ersätts. Ingen av oss på förlaget gillar särskrivningar heller (det är väl därför vi jobbar här) så det är extra plågsamt när man själv gjort sig skyldig. Jag hoppas att detta svar var något klargörande!

Bästa hälsningar, Lovisa på Polaris"

Stackars människa, undrar hur många andra språkpoliser som undertecknad (:angel:) som har hört av sig till henne!
Fast jag tycker faktiskt inte att det alls är konstigt om folk hör av sig, för det är ju ändå en jättemiss från förlagets sida med så många språkfel i en så pass kort text.

Det hade kanske inte varit så dumt om de hade lagt en liten notis på hemsidan angående tryckproblem med just den boken? Det vill säga att de har uppmärksammat problemet, och att det ska komma att åtgärdas snarast.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
30 226
Senast: Enya
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 322
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 757
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
128 893
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp