Skulle precis skriva det!Själv bilder också......
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skulle precis skriva det!Själv bilder också......
Själv bilder också......
Herregud, det blir bara värre! Jag tror jag slutade läsa där efter telefon svararen...Skulle precis skriva det!
Nej just det, så är det ju såklart! Vi skyller på Bokförlaget Polaris helt enkelt!@Mineur När boken är översatt kan knappast författaren vara delaktig i ansvaret för skrivfel.
Det var mycket med den texten jag inte gillade att läsa.Här är en bild på eländet förresten, bara så att ni kan se det med egna ögon
Visa bifogad fil 56619
(och nu när jag tittar på det igen kan jag se två andra saker jag hade ändrat, utöver särskrivningarna då)
Samma här!Det var mycket med den texten jag inte gillade att läsa.
Tycker även svaret lämnade en del att önska, man börjar inte en mening med Och.Avslutning på mitt gnäll över det där bokomslaget - jag skrev faktiskt till förlaget och frågade eftersom jag blev så nyfiken på vad som gått fel och hur. Jag fick följande svar:
"Hej xx!
Jag jobbar med våra bokomslag och är ytterst ansvarig för dem.
Tyvärr har det blivit något galet i sättningen av just denna bok – typiskt och oerhört retligt eftersom det är en bok vi satsar på så mycket. Och den är väldigt bra. Kan lova att inlagan inte har samma fel som baksidestexten, det är inget fel på Lotta Eklunds utmärkta översättning.
Vi har redan korrigerat omslaget och kommer att trycka till så snart vi bara kan så att denna felaktiga tryckning ersätts. Ingen av oss på förlaget gillar särskrivningar heller (det är väl därför vi jobbar här) så det är extra plågsamt när man själv gjort sig skyldig. Jag hoppas att detta svar var något klargörande!
Bästa hälsningar, Lovisa på Polaris"
Stackars människa, undrar hur många andra språkpoliser som undertecknad () som har hört av sig till henne!
Det är helt okej att börja meningar med och ibland, så länge man inte gör det för ofta.Tycker även svaret lämnade en del att önska, man börjar inte en mening med Och.
Fast där har åsikten faktiskt förändrats de senaste åren, många säger att det är okej att börja en mening med både "och" och "men" nuförtiden såvida man gör det sparsamt och på rätt sätt. (läs t.ex. https://www.svd.se/nya-regler-ger-mer-flyt-i-texten)Tycker även svaret lämnade en del att önska, man börjar inte en mening med Och.
Ja, vi kanske skulle försöka bryta den diskussionen nu - om inte annat så för att det riskerar att bli alldeles för OT! Jag ville som sagt mest bara lägga in Polaris svar som en avslutning, för att vara rättvis mot dem genom att visa för er andra hur de svaratDet är helt okej att börja meningar med och ibland, så länge man inte gör det för ofta.
https://www.isof.se/sprak/sprakradgivning/frageladan.html?url=-27634753/cgi-bin/srfl/visasvar.py?sok=och&svar=26020&sv.url=12.c17e514db30bb2a810ea
Allmänt:
Jag tycker språpolisadet i tråden går till överdrift. Förstår absolut gnället på boken, men att kritisera ett mailsvar är bara drygt och otrevligt.
Avslutning på mitt gnäll över det där bokomslaget - jag skrev faktiskt till förlaget och frågade eftersom jag blev så nyfiken på vad som gått fel och hur. Jag fick följande svar:
"Hej xx!
Tyvärr har det blivit något galet i sättningen av just denna bok – typiskt och oerhört retligt eftersom det är en bok vi satsar på så mycket. Och den är väldigt bra. Kan lova att inlagan inte har samma fel som baksidestexten, det är inget fel på Lotta Eklunds utmärkta översättning.
Vi har redan korrigerat omslaget och kommer att trycka till så snart vi bara kan så att denna felaktiga tryckning ersätts. Ingen av oss på förlaget gillar särskrivningar heller (det är väl därför vi jobbar här) så det är extra plågsamt när man själv gjort sig skyldig. Jag hoppas att detta svar var något klargörande!
Stackars människa, undrar hur många andra språkpoliser som undertecknad () som har hört av sig till henne!
Drygt och otrevligt mot vem? Det har ju inte gått i retur till avsändaren så då är det väl snarare ett drygt och otrevligt svar till mig som du ger?Det är helt okej att börja meningar med och ibland, så länge man inte gör det för ofta.
https://www.isof.se/sprak/sprakradgivning/frageladan.html?url=-27634753/cgi-bin/srfl/visasvar.py?sok=och&svar=26020&sv.url=12.c17e514db30bb2a810ea
Allmänt:
Jag tycker språpolisadet i tråden går till överdrift. Förstår absolut gnället på boken, men att kritisera ett mailsvar är bara drygt och otrevligt.
Ja, jag lider med stackars Lovisa!Haha åh stackars Polaris, har en del att göra med förlag i jobbet och Polaris är alltid så himla trevliga och tillmötesgående.
Fast jag tycker faktiskt inte att det alls är konstigt om folk hör av sig, för det är ju ändå en jättemiss från förlagets sida med så många språkfel i en så pass kort text.Avslutning på mitt gnäll över det där bokomslaget - jag skrev faktiskt till förlaget och frågade eftersom jag blev så nyfiken på vad som gått fel och hur. Jag fick följande svar:
"Hej xx!