Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

stora sötskruttan, kul att hon gillar hästar! jag har hittat ett ridlekis här också, tänkte bara ploppa ut trean först innan jag tar mig dit :)

jag har anmält Sam till en danskurs i vår nya by, hoppas han får en plats. han verkar gilla förskolan iaf, har gått en vecka (15 h) nu.

om tre veckor flyttar vi från mammas källare till eget hus, gissa hur skönt det ska bli! ! !

Vad roligt med ridlekis, jag har inte hittat ngn ridning här för barn under 7 ar (mer än ponnyridning da).
Till hösten ska Emilia fa börja pa bollek iaf om hon fortfarande vill det da.

Vindvissla- Vad skönt att ni snart flyttar, jag vet hur jobbigt det är att tränga ihop sig i tillfälligt boende.

Åh herrejösses, ja jag förstååår hur skönt det ska bli :D

Det var dåligt med dans här denna termin, nästa termin får vi se om E får plats (och vill) i Funky kidz. Just nu är det dock bara metallica som gäller i musikväg :/

Dans finns här ocksa, känns som det finns hur mkt som helst (förutom ridning da) bara barnet fyllt 4 ar.
Fast jag tror Emilia är mer intresserad av bollar än dans.

Ella är intresserad av ALLT så vi kommer försöka prova på det mesta för att se. Hon gillar verkligen att lira fotboll och handboll, rida, dansa, gympa. Vi vill inte begränsa henne men samtidigt känner jag att hon bara är 4 (snart), det får inte bli för mycket på en gång. Jag tror det är lagom med 1 aktivitet i veckan just nu.

Sa tänker jag ocksa. Ev. blir det gymnastik ocksa till hösten, det finns även för mindre barn sa det är mest tänkt för Maja. Det är pa eftermiddagen sa Emilia maste iaf följa med.

Tuva ska börja på danslek för barn mellan 4-6 år på måndag. Hon är jättetaggad, men tror medt det är för hon ska få en dansdräkt. Ungen älskar kläder och allt ska vara antingen kjol, klänning eller rosa.
Jag själv gillar färgglada kläder och försöker få henne att ha lite jeans och en tröja, men har gett upp nu. Den här perioden går väl ur nångång... :D

Gymnastik gick hon på för 1 år sen och skulle börjat nu i januari, men det blev bara en gång. Sen blev hon sjuk i svinkoppor o sen vägrade hon åka när inte jag kunde följa med så vi kör på dansleken istället.

Åh jag har missat att ni har flyttat hem nu! Välkomna tillbaka!

Hur känns det att vara hemma i Sverige igen och hur har barnen reagerat?

Det måste vara skönt att få ett eget hus igen. Visst är det helt okej att knö ihop sig när man är och hälsar på men det blir ju jobbigt i längden oavsett hur mycket man tycker om dem man bor hos. Man vill ju kunna rå om sig och familjen själva.

När är det planerat att trean ska titta ut?

Kl

Puttar upp den här tråden lite!

Här har vi magsjuka i huset igen. Vi hade vinterkräksjukan i dec förra året, Maja fick tillbaka det tre gånger då stackarn och vi andra var dåliga i omgångar. Det var vidrigt på alla sätt och vis och jag klorerade i princip hela huset och tvättade typ allt jag ägde och hade...

Sen några dagar efter jul fick jag veta att jag blivit gravid och en vecka senare började det hemska illamåendet och sen låg jag hemma i åtta veckor och kräktes dygnet runt. Nu är jag i v 16 och livet har återvänt! Då drabbas Maja av ytterligare en omgång magsjuka och jag BÄVAR inför vad komma skall med resten av familjen...

Hon började spy natten mellan fre och lör. Kräktes med en kvarts mellanrum hela natten och sedan med lite längre mellanrum under gårdagen. Natten till idag kräktes hon inget men nu under dagen har det skett några gånger och hon är väldigt trött och ledsen. Hon vaknade just och spydde ner hela mig och sängen... Igen.... Suck och pust och stackars, älskade unge!

Stackars Maja, hoppas det var det sista och hon blir frisk nu (och att ni andra klarar er). Skönt iaf att du känner att livet har atervänt efter illamaende veckorna.

Här är det förkylningar som avlöser varandra, inte sa illa med feber men min Maja har varit snorig och hostig sen i höstas. Den här gangen fick hon vara snorfri i 3 dagar men nu är förkyld igen med hemsk hosta.
Vi aker till Sverige över pask och da hoppas jag att vi är friska

Åh jag har missat att ni har flyttat hem nu! Välkomna tillbaka!

Hur känns det att vara hemma i Sverige igen och hur har barnen reagerat?

Det måste vara skönt att få ett eget hus igen. Visst är det helt okej att knö ihop sig när man är och hälsar på men det blir ju jobbigt i längden oavsett hur mycket man tycker om dem man bor hos. Man vill ju kunna rå om sig och familjen själva.

När är det planerat att trean ska titta ut?

Sorry TW, såg inte ditt svar förrän nu!

Det känns helt ok att vara hemma i Sverige igen, fast jag tycker att vi kunde fått en lite mer mjukstartande vår. Jag menar barnen hade inte ens sett snö på riktigt innan vi flyttade.... Nu har temperaturen legat på noll eller minus i tre månader medan rabarberplantorna är en halvmeter höga på Irland. Jag har alltid föredragit de Irländska vintrarna men ser fram emot att faktiskt ha några årstider istället för ständig vårhöst :D
Jag saknar Irland jättemycket, mer än min sambo tror jag. Jag blir helt sentimental när jag tittar på irländska filmer och saknar bergen massor. Inte för att jag hade kunnat gå i dem just nu ändå....

Ja äntligen har vi flyttat in i vårt nya hus, det är jättebra men stor förändring mot vad vi hade (200 kvm på 36 000 kvm tomt vs 127 kvm på 800 kvm tomt) men det blir nog bra det här också, framför allt är det grymt praktiskt och barnvänligt. Vi bor ett par hundra meter från förskola, bad, fotbollsklubb och det finns otroligt mycket cykelstigar och gångar här. Ett par km bort ligger skogen och ett par km åt andra hållet båda mina föräldrar. Så vi ska bara vänja oss vid att ha grannar :p

Barnen har installerats i förskolan, Isaac (3 år) var väldigt tveksam i början men nu galopperar han sött in utan att säga hejdå och är lika glad när vi hämtar honom. Han funkar bra i gruppen och har lärt sig deras rutiner jättefort. Underbart att se.

Sam (5 år)går det lite trögare för, speciellt på kompisfronten. Han saknar sina gamla kompisar och har inte riktigt hittat någon här som han har bondat med. Personalen är jättebra och försöker få in honom med de andra men han har inte riktigt ro att lära känna dem än. Förra torsdagen var första gången han ville gå in själv, och då har de gått på fsk i drygt 2 månader. Men det löser sig nog. De har förresten börjat på hemspråk båda två, där är en liten tjej i Sams ålder med en amerikansk pappa också så de tre träffas en gång i veckan och pratar loss med en lärare som kommer från England. Förra veckan var första gången och det verkar ha gått bra.

Trean ligger fortfarande i magen och väntar på våren. Jag har beräknat datum på lördag så det är spännande, men jag har gått över med de två andra så sannolikheten att jag får träffa bebis denna veckan är ganska liten. Å andra sidan är det helt ok, Sverige och Irland spelar kvalmatch på fredag och jag har bokat barnvakt och bord på den irländska puben i stan! Som grädde på moset kommer sambons dotter och hälsar på onsdag till söndag, barnen har längtat efter storasyster massor och hon efter dem såklart. (Isaac sa igår kväll att "It's a long long long long way to Tipperary and jag saknar det." "Vad saknar du i Tipperary?" frågade jag. "Domimique" sa han och grät. :cry:

Freya örk och fy för magsjuka, så drygt! Men skönt att ditt illamående har lagt sig lite, hoppas resten av din graviditet blir bra! Visst har min mage lite likhet med din första, tycker jag känner igen den där muminnosen haha.

Ja det är kanske lite likt! Du ser så fin ut, och så smal du är (förutom magen då!)!

Kl

Nu kräks både My och Maja och jag är ensam med dem under natten för maken jobbar... Tjihooo!

tack, jag brukar tyvärr tjocka på mej när jag ammar. om det är för att jag äter för mycket eller för att ämnesomsättningen är annorlunda återstår att se...

stackars dej med två sjuka barn, hoppas hoppas du håller dej frisk.

Åh hoppas att du inte får det nu då! Låter jobbigt nog att vara själv med dem även om du är frisk :/

Det var verkligen länge sen jag var inne här nu, finns liksom inte tid riktigt.. synd.

Moa har hunnit bli tre år och 5 mån, går på allmänna förskolan 15 h och det går jättebra. Hon babblar som fasen hela tiden som vanligt och är i kiss o bajsåldern på allvar.

Wilma har hunnit bli 7 månader utan att jag riktigt fattar hur, tiden har verkligen sprungit förbi. Hon är en så himla glad och lätt unge, ett riktigt "andrabarn". Nöjd med det mesta och får mest hänga med på allt som görs. Moa har typ aldrig varit sjuk, medan Wilma har väl aldrig varit frisk, på ett ungefär.. hon har varit förkyld mer eller mindre i fem månader nu, och för et par veckor sen var hon rejält dålig (i mina ögon). Ville inte äta, hade feber var väldigt slö, hostadetillshon kräkts osv. Så många turer till doktorn har vi haft redan.. n u har vi fått medicin utskrivet som vi ska tamot förkylningsastma vilket de misstänker att hon har.
Vi har spenderat natten en gång på sjukhuset efter att Moa tappade balansen o trampade henne på magen vid 1 ½ mån, och i förra veckan drällde hon ner från vagnen och landade på isen med huvudet först. Blir nog en tålig unge detta :D

Häftigt är det att se hur otroligt olika helsyskon kan vara, det endra de har varit lika med är väl könet ;) Men det tackar jag för varje dag att hon inte är en lika krävande bebis som Moa var. (shhhyy så får man väl inte säga kanske..)

Jo el likhet de har är väl att hon inte vill sova heller, lilla bebban. Hon sov kanon tils första förkylningen, men sen dess har vi inte sovit nåt vidare men det bekommer mig inte så mycket den här gången. Fyra timmar sammanlagt per natt är helt ok, kroppen har anpassat sig. Däremot är det inte så trevligt när hon ligger vaken 3-4 timmar i sträck på natten.. då är hon gratis om nån vill ha na. från dag ett satte hon ribban på att sova tre gånger per dag á 20 minuter, nu några månader har det varit 2*30 min.

Moa TOKÄLSKAR henne, avgudar henne totalt och är så himla rädd om henne. Finns inte ett uns svartsjuka och det är SÅ himla skönt! Hon är väldigt mammig både när det gäller henne och dockorna och vill hjälpa till hela tiden, så det är väldigt praktiskt att ha henne hemma och hjälpa till :D

Vi renoverar fortfarande, nu är det övervåningen som totalrenoveras. Det är iaf på uppbyggnadsstadiet nu, badrummet har en stomme och taket är isolerat, trappan kommer nästa vecka och vi har köpt kakel (woho). Vi beräknar (drömmer om) att det är färdigt tills 1 juli. yvärr har det drgit med en massa nere som behöver göras i sommar, och så måste fasaden målas och en ny trapp ute måste upp.

Så det finns inte mycket Buke-tid ;)

På lördag ska jag iaf till Ullared och få lite tid utan barn! Första gången sen lillan kom. Och jag ska shoppa! (för minibudget) och dricka BÄRS!!

Sorry TW, såg inte ditt svar förrän nu!

Det känns helt ok att vara hemma i Sverige igen, fast jag tycker att vi kunde fått en lite mer mjukstartande vår. Jag menar barnen hade inte ens sett snö på riktigt innan vi flyttade.... Nu har temperaturen legat på noll eller minus i tre månader medan rabarberplantorna är en halvmeter höga på Irland. Jag har alltid föredragit de Irländska vintrarna men ser fram emot att faktiskt ha några årstider istället för ständig vårhöst :D
Jag saknar Irland jättemycket, mer än min sambo tror jag. Jag blir helt sentimental när jag tittar på irländska filmer och saknar bergen massor. Inte för att jag hade kunnat gå i dem just nu ändå....

Ja äntligen har vi flyttat in i vårt nya hus, det är jättebra men stor förändring mot vad vi hade (200 kvm på 36 000 kvm tomt vs 127 kvm på 800 kvm tomt) men det blir nog bra det här också, framför allt är det grymt praktiskt och barnvänligt. Vi bor ett par hundra meter från förskola, bad, fotbollsklubb och det finns otroligt mycket cykelstigar och gångar här. Ett par km bort ligger skogen och ett par km åt andra hållet båda mina föräldrar. Så vi ska bara vänja oss vid att ha grannar :p

Barnen har installerats i förskolan, Isaac (3 år) var väldigt tveksam i början men nu galopperar han sött in utan att säga hejdå och är lika glad när vi hämtar honom. Han funkar bra i gruppen och har lärt sig deras rutiner jättefort. Underbart att se.

Sam (5 år)går det lite trögare för, speciellt på kompisfronten. Han saknar sina gamla kompisar och har inte riktigt hittat någon här som han har bondat med. Personalen är jättebra och försöker få in honom med de andra men han har inte riktigt ro att lära känna dem än. Förra torsdagen var första gången han ville gå in själv, och då har de gått på fsk i drygt 2 månader. Men det löser sig nog. De har förresten börjat på hemspråk båda två, där är en liten tjej i Sams ålder med en amerikansk pappa också så de tre träffas en gång i veckan och pratar loss med en lärare som kommer från England. Förra veckan var första gången och det verkar ha gått bra.

Trean ligger fortfarande i magen och väntar på våren. Jag har beräknat datum på lördag så det är spännande, men jag har gått över med de två andra så sannolikheten att jag får träffa bebis denna veckan är ganska liten. Å andra sidan är det helt ok, Sverige och Irland spelar kvalmatch på fredag och jag har bokat barnvakt och bord på den irländska puben i stan! Som grädde på moset kommer sambons dotter och hälsar på onsdag till söndag, barnen har längtat efter storasyster massor och hon efter dem såklart. (Isaac sa igår kväll att "It's a long long long long way to Tipperary and jag saknar det." "Vad saknar du i Tipperary?" frågade jag. "Domimique" sa han och grät. :cry:

Freya örk och fy för magsjuka, så drygt! Men skönt att ditt illamående har lagt sig lite, hoppas resten av din graviditet blir bra! Visst har min mage lite likhet med din första, tycker jag känner igen den där muminnosen haha.

Oj! Mycket förändringar förstår jag och jag förstår att du längtar tillbaka. Det är ju inte så konstigt. Det var ju ditt hem länge.

Härligt att ni kunde flytta in i erat hus innan bebisen kom iallafall. Det hade väl blivit lite väl annars.

Det är klart att det tar tid att komma in i gruppen när man är så stor som fem år. Det är ju alltid svårare ju äldre man är. Jag hoppas att han snart kommer in i allt och att han också trivs. Kul med hemspråk och att det är fler än dina pojkar där och skönt att Isaac trivs iallafall.

Hoppas att du får titta på matchen på fredag, får sova en lång skön natt och föda barn sedan :love: Det vore ju kul om storasyrran hade fått träffa den nya familjemedlemmen. Så härligt ändå att de har en sådan fin relation med storasyster. Det är ju inte alltid det blir det när det är så stor ålderskillnad.

Lycka till med allt nu!

Kl

Sådär ja, nu kräks jag med... Nu är jag så trött på att spy och må illa så ni anar inte. Hela den här vintern har varit en enda lång magsjuka!
Bläääää

kl

Fick leta langt bak för att hitta den här traden. Hur mar ni alla och era barn?

___

Jag maste fraga er vad ni tänker om detta.

Pa Majas dagis (1,5-3 aringar) ska dom ha morsdagfika (morsdag här i helgen), det finns tva tisdagsförmiddagar att välja pa, antar att det blir för manga vid ett tillfälle annars. Alla mammor är välkommna men om barnet inte gar just den dagen sa far man inte ta med sig barnet, dom tycker att barnet blir förvirrat om det kommer med mamman. Inte heller smasyskon är välkomna. Maja gar inte pa tisdagar sa jag kommer inte att ga, skulle kännas helkonstigt att ga dit utan henne.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 342
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 280
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 943
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 818
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar