Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Då blir det ju vad vi kallar trolldeg och det fungerar ju perfekt om barn stoppar mycket av dagen i munnen. Men mindre mängd Alun finns som skrivet i livsmedel.

Jag tycker att degen tenderar att bli kletig utan, men nu är ju Ellan så stor att hon inte stoppar play doh i munnen. Det brukar inte vara någon hit för yngre barn heller iom salthalten (smakar hemskt).

Hoppas natten gick bra. När Emilia slutade med napp i somras gick det jättesmidigt. Hon älskade sin napp sa jag trodde att det skulle bli mkt grat men det var inga problem alls. Första natten sov hon lite oroligt men fragade inte efter nappen eller var ledsen.

Han åkte på feber inatt så han sov lite oroligt på grund av det och vid 5 ville han ha vatten och hostmedicin så då vaknade vi till lite och det tog närmare 45 minuter innan han somnade om. Det hade säkert gått lite fortare om han haft nappen men han frågade inte efter den (han hade för all del inte fått den heller :p). Är förvånad men glad och lättad. :)

Skönt att det funkar bra att sluta. Vi har inte slutat än. Men så har vi problem med tandgnissling, jag tror inte att vi kommer kunna börja med tandskena ännu och han gnisslar hemskt mycket, så än får han fortsätta med nappen. Men det börjar synas på tänderna, får se hur vi gör.

Jobbigt med tandgnissling, har ni kollat hos tandläkaren om det går att få skena? Ibland blir man positivt överraskad!

Miltons bett var påverkat av napp redan vid 2-års besöket hos tandläkaren och den tandläkaren gnällde och sa att det var dags att sluta. Han var dock inte i närheten av redo då så vi fortsatte. I våras var vi på 3-års kontroll och den tandläkaren sa att bettet inte alls var farligt och att han lugnt kunde fortsätta med napp. :confused:

Och en del tandläkare säger att det är skitsamma hur länge de använder napp, de flesta barn måste ändå använda tandställning nångång i livet.

Det kanske går att få, men jag är ytterst tveksam till att jag kan få honom att använda den. :p

Konstigt med så olika bud!

KL

Är det någon som har tips på bra böcker eller bloggar om "barnuppfostran"? Vi har Jesper Juuls Ditt kompetenta barn hemma och jag läser Petra Kranz Lindgrens blogg.

Har de senaste månaderna haft det angenämna problemet att fröken ska pussas. Jämt och hela tiden. Hon är 1 fyllda, och hon pussas inte slemmigt utan med stängd mun och gör jättesöta pussljud till. Jag har fått för mig att barn oftast pussar "slemmigt" vanligtvis, iaf dom som jag har i min bekantskapskrets, fast det är kanske bara för att dom inte är mina som man uppfattar det så? Eller har jag en 1åring som är ovanligt fin i kanten när det kommer till pussar?

Var glad för det du! När min 1,5-åring ska pussas är det rena hånglet, med vidöppen mun och dregel överallt :D

Ja säg jag klagar inte! Det är riktigt mysigt när hon kommer och pussas sådär, och alla får pussar, eller nåja, hon är restriktiv till oss i familjen, med hon gör ingen skillnad mellan mig och hunden, haha!

Knapplån

Har ni varit på barnens luciatåg idag?

Jag fick lite ont i hjärtat när jag på morgonen var på Miltons. Förskolan hade planerat att ha tåget utomhus men det var -20 ute så vi var i stora lekrummet. Först in kom såklart luciorna (halva tåget då ca alla tjejer var lucia) och de radades upp längst fram. Bakom dem fick pepparkakor, stjärngossar och tomtar stå.

Det stod alltså tvååringa tomtar bakom femåringa lucior, gissa om de inte syntes. :( Milton är rätt lång så honom kunde jag och mamma skymta i alla fall.

Milton bryr sig inte så mycket och jag är inte den som blir rörd av ett förskoletåg men det kändes ändå fel när pojkarna från två av förskolans tre avdelningar inte syntes.

Det låter ju helknas, kortast borde stå främst. Jag hade nog fällt en kommentar som tips till nästa år typ...

Kl
Nu är vi på väg genom Danmark, familjen, hundarna och ett släp fullt av våra saker. Resan har gått extremt bra, alla har varit glada typ hela tiden. (mycket tack vare laptop med filmer, surfplatta med appar och en låda med pyssel och godsaker.

Just nu är jag väldigt tacksam att vi bara ska till malmö och inte haparanda eller ens stockholm!

Imorrn får vi ut och handla pulka, det är ju helt hemskt att mina barn är pulkoskulder haha.

Men stackarna! :(

I vårt tåg (litet eftersom det var barn från fyra dagmammor) gick de förbi alla och sedan satte sig alla ner. De som skulle sjunga vissa sånger fick sedan ställa sig upp, eller så satt de alla och sjöng. :)

Ja jag tänkte berätta att jag tyckte att det blev lite olyckligt. Eller så får vi väl vara banbrytande i hålan och dra på luciakronan till nästa år så kanske jag kan se ungen bra. :idea:

Jag är möjligen lite efter - ni håller alltså på att flytta hem? :)

Vad trakigt att dom gjorde sa.

Vi skulle varit pa luciafest i söndags. Först var det julbord och lagom när vi ätit färdig sa kräktes Emilia sa det var bara att aka hem. Hon madde bra sen och var ledsen för att vi missade luciataget sa vi hade eget luciatag här hemma med en väldig blandning av sanger :)

Har ngn tips pa bra vantar som passar en 2 aring med väldigt sma händer? Maja fryser efter bara en kort stund ute. Känns som vi har tittat i varje affär här men dom bra vantarna som finns är för stora.

Hestra! Jag har köpt ett par som är försmå till min ettåring, så du borde garanterat hitta några till din lilla!

Kl

Puttar upp den här tråden lite :)

Vi har haft en härlig jul och ett lugnt nyår i vår lilla familj. Barnen älskade verkligen julen, och de förväntansfulla och lyckliga blickarna vi fick av dem då värmer fortfarande!

Just nu är barnen snoriga och hostiga. Jag tycker att vi har haft vårt nu eftersom vi åkte på världens magsjuka allihop strax innan jul ( vilket slutade med att jag fick klorera typ hela huset och alla leksaker), men tydligen skulle vi ha en ordentlig förkylning oxå. Här om dagen ramlade jag ner för vår trappa oxå, med Maja på höften, tack och lov gick det bra. Har dock ett rejält blåslaget ben!

Om knappt en månad fyller My fyra år. Fyra år! Det är inte klokt vad tiden går och vad stor hon är nu! Hon klarar så mycket på egen hand och älskar det. Lilla Maja på snart 2,5 år apar efter och ska oxå klara allt. Hon säger att hon är stor ny och kan själv. För det mesta kan hon det oxå. Idag t ex bajsade hon på pottan, torkade sig, hällde ut bajset i toaletten, spolade och tvättade händerna utan att ropa på oss om hjälp. Jag kom in på toan lagom för att se henne tvätta händerna, stolt som en tupp!

Och vill ni veta en hemlis? Om allt går vägen ska My och Maja få ett litet syskon i september! Det är ju väääääldigt tidigt ännu, men jag kan som vanligt inte hålla mig från att berätta :)

Åh din sista mening gjorde mig alldeles tårögd! Jag håller alla tummarna! Hur fick du Micke att gå med på en trea?

Vi har också haft en mysig jul trots att vi bor i mammas källare på typ tio kvadrat. Resan till sverige gick så grymt bra, jag är så stolt över mina små pyren som inte klagade en enda gång och åkte bil i tre dagar. Och hundarna skötte sig också grymt bra. Vi fick inte plats med allt vi ville i släpet så det blev en del som fick slängas trots att vi helst hade fått med det. Mest saknar jag mitt perfekttjocka dubbeltäcke. Har köpt ett nytt men det är så sjukt stort.

Nu när helgerna är över tar vi tag i jobbsökande, husletande, samtal till försäkringskassan och hundra amdra ställen. Något jag inte visste var att sambon fick ansöka om permanent arbetstillstånd på migrationsverket så vi har spenderat flera timmar där också.

Jag bloggar lite på engelska, främst för alla irländare men ni får såklart gärna läsa också. Jag bloggar på blogspot och har samma nick som här. Pma om ni imte hittar.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 342
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 280
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 943
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar