Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Det är ett par bekantas vänner :)

Duktig du är springer, inbillar mig att hundarnas promenader och ridning inkl stallarbete räcker som motion för mig :grin: Får väl ta tag i det där snart... Eller så får jag amma Iggy tills han är 15, för jag har tappat 7kg från min ursprungsvikt :banana:

Oj! Snacka om tuffa småbarnsår, men barnen får förhoppningsvis roligt med varandra sedan när de blir lite äldre.

Idag har vi strålande sol och jag ska ringa och intervjua en tjej som svarat på min annons om kontaktperson. Jag blev ju beviljad det för snart ett år sedan men tyvärr har den som skulle söka reda på en inte gjort sitt jobb så bra. Jag fick napp direkt :banana: Håll tummarna för mej att det är någon som jag kan komma överens med, att personkemin passar både mellan oss och med hästen. Jag fick det ju för att jag ska kunna komma ut och rida oftare än vad dottern hinner med, det blir lite tajt med tiden nu när hon går tredjeåret och satsar stenhårt på skolan.

Lycka till med intervjun, hoppas ni trivs ihop! Du får berätta hur det gick.

Viv vad skoj, de verkade ändå klara situationen helt ok :) hur gamla är barnen nu?
Jag och min bra planering tänkte gå ut med barnen. Vi var redo alla tre när isaac blev hungrig. Satte på en film åt sam och nu har han klätt av sig alla kläderna... men det gör inte så mycket för nu somnar isi... och då är det lika bra att laga lunch till sam....

Vi kör relativt fri amning och just nu håller han på att få framtänder. Då hjälper det att suga.

Jaha, gör det? Då kanske jag kan skylla de senaste dagarnas (nätternas :p) snuttighet på det också - inte bara den allmänna gnälligheten och den nya idén att ligga och slå sig själv på munnen med knytnäven :cool:. Inga tänder synliga dock, så det kan ju vara falsklarm. Vilka tänder brukar de få först?

Jag brukar lyssna på svensk radio i mobilen och igår lyssnade jag på en dokumentär om ett lesbiskt par där de bada blev gravida samtidigt, med tvillingar :eek: nu har de 4 bebisar, i typ samma ålder... snacka om tidsbrist där, de kollade brevlådan var tredje dag, det var ungefär så långt de kom.

:eek: - verkligen effektivt barnanskaffande!

De två fram i underkäken.

Alicia har fått båda och har börjat bitas lite. Jag tror hon gör det när maten börjar ta slut. Någon som har något bra tips förutom att bita sej i läppen och inte skrika AJ?

Det verkar lovande! Vi pratade i telefon i en och en halv timma och hon kommer hit i morgon så vi får prata vidare :)

Jag skulle nog uppmärksammat mitt barn på att bitas = aj aj !

Du behöver väl inte skrika, men varför ska du inte tala om att bitas det gör man inte oavsett om det är armen, örat eller mammas bröst?

Klart du ska säga ifrån att det gör ont. Det brukar räcka med ett vanligt aj så blir barnet jätteledset i den åldern. Ta ut bröstvårtAan och börja om, för när de bits drar de in tungan, som vanligtvis ligger mellan vårtan och underkäken.

Uva jag tror det river lite lagom, som att suga på en fuktig disktrasa... :)

*kl*
Kul tråd.

Jag är 24år och bor på en hästgård utanför Norrköping med sambo och vår son Jack Trent som är född 27/1-2010.
9 hästar på gården(mina o min systers), uppfödning av PRE och halvblod så det är en blandning av både ston och hingstar.
Jack är första barnet, om jag inte räknar alla fölisar..planen är att han ska bli duktig ryttare så han kan rida in alla bråkiga unghästar:D
Själv är jag mamma ledig, jobbar lite extra. Jobbade tidigare som bartender/servitris men tänkte nu skaffa mig ett "riktigt" jobb.:angel:

Jo det är klart att säga det lite förmanande och ta bort bröstet. Kommer bara ihåg när sonen gjorde det och jag ropade aj så tyckte han det var kul och skrattade. Får ta fram den bestämda tonen ;) Det är absolut ingen fara än, Jag tar ju bort bröstet när hon gör så för jag tror maten är slut då men jag vill ju inte hon ska bitas mer.

Jag tror hon slutar rätt så snart, de brukar bara testa ett par gånger. Fast jag glömmer aldrig en gång, Sam hade ammat till sömns på kvällen och rätt vad det är så drömmer han eller nåt, för käken bara slår ihop :eek: Inte alls med vilje och jag ville ju inte väcka honom heller men det tog ett par sekunder att bända upp det greppet. Jag blödde efteråt...

Jag har en liten fundering, vad ska jag säga till Sam, nästan 3, när jag och lillebror ska åka till Sverige och hälsa på? Ska jag bara säga att vi ska resa bort ett par dagar? Det känns ju jätteosjysst att han inte får följa med, han som älskar flygplan, mormor, morfar och alla andra i Sverige. Jag tar inte med honom eftersom det är sjukt jobbigt att ha båda två, och hade jag inte ammat Isi hade han också fått stanna på Irland. Jag ska bara hem en snabbis och fira en 30-åring och en 80-åring...

Ätit sex gånger under natten? :eek: Äter dom så ofta även på nätterna? Hur länge? Och hur överlever man det?

Det är inte så farligt, om det inte är varje natt. Man kan ju sova mellan amningarna, förhoppningsvis. Och det gör inte så mycket om man är lite småseg på dagarna.

Jag hade oxå panik innan barnet kom efter att läst här :D när barnet väl kom visade det sig att hon sov som en stock på nätterna :)
Fick väcka henne på nätterna istället för att äta tills hon va 3 v tror ja..

Hon är 4 mån nu och sover ff bra än så länge.. Väntar med spänning på bakslaget...

Personligen var det en stor befrielse att gå över helt till ersättning vid 3 mån.. Sitta o amma 45 min varannan timme funkade tyvärr inte för mig :(

Efter en förlossning som slutade med akutsnitt va ja extremt glad att bebisen kom i maj med betessläpp för hästen som följd.
Hade ont och det tog 3 v innan ja kunde röra mig någorlunda..

Jag va helt inställd på att bebisen skulle hänga i sjalen medans ja fixade med allt typ när vi kommit hem men njae.. Inte riktigt :D tog typ 2 mån för mig o acceptera att livet hade förändrats :P

Ja, egentligen skulle jag varit vårmamma, men tyvärr så blev det inte så. Blev bara lite förskjutning till vintermamma istället.

KL
Alla ni mammor här med studier/jobb som har fått vänta medans ni har varit hemma med barn. Känner ni att ni har missat mycket? Jag har redan nu lite småpanik över allt roligt som jag kommer missa på mitt jobb och alla möjligheter som kommer springa mig förbi. Vet innerst inne att det är lölligt och att bebisen kommer få mig att se på saker och ting på ett annat vis men ändå kan jag inte släppa tanken. Helt galet, överskott av hormoner kanske? ;)
Ni som har börjat jobba igen efter föräldraledigheten, var det svårt att komma igång igen?

Måndagsflum på hög nivå!

Kl

Passar på o hänga me här eftersom ja missade vårmammortråden ;)

Bor på västkusten, är 25, fick mitt 1a barn i maj i år och det blev en liten tjej :)

Ofta för många järn i elden.. Sambon har eget företag o där jobbar även jag.. Vi har alltid jobbat mkt så det är faktiskt skönt att gå hemma o pyssla lite :)

Har häst o hund o håller på att bygga hus i väntan på den perfekta gården :angel:

Dagens fundering 1
Ni som babysimmar, kör ni med badblöja eller såna där "fodrade badbyxor"?

2
Ni med induktionshäll... Om det kokar över o innehållet hamnar på spisen, bränner det fast då?
:D

kl
Vad kul att läsa om alla föräldrar/barn! Inte hunnit skriva så mkt för har jobbat så många dagar i rad nu.

Men.. jag trivs jättebra med att jobba!! Saknar så klart dottern, men vi har så mkt att göra så sitter ju inte och tänker på det hela tiden hehe.
Sen får sambon ensamtid med henne, och de båda ääälskar det! :laugh:
Nu har C också börjat krypa fram till dörren med ett stort leende när jag kommer hem från jobbet :love:.
Jobbar bara 25h i veckan också, och en del kvällar = får ju hela dagarna med henne ändå :idea: Det känns helt perfekt!

Är också så stolt över dottern ang sömnen. Jag har sen födseln samsovit och låtit henne ammas till sömns, hon kunde mot slutet ligga och snutta sig igenom hela nätterna ibland.
För ett tag sedan drig jag ner rejält på amningen, speciellt på natten. Sen började jag vagga till söms istället för amma, gick bra. Men så fick jag ont i ryggen av det så fick börja lägga henne i hennes egna säng och natta där.
Och det gick sååå mkt bättre än jag trott!
Och de senaste 3 nätterna har hon somnat i sin egen säng, helt själv. Jag hara bara suttit på en stol bredvid,helt tyst.
Jag är förundrad, det trodde jag aldrig när hon ammades och verkligen inte kunde somna på annat sätt. Och sen går det så här "lätt"! :banana:

Vaknar 1-3ggr per natt men somnar oftast om lätt. Antingen genom att jag sitter bredvid eller klappar lite på ryggen och schh:ar. I natt lät jaag bli att gå in till henne öht när hon vaknade första gången, då somnade hon om själv efter lite gnyende :idea: Hon KAN! :banana:
Sen så kan hon också vakna och vara störtarg ibland, eller superpigg. Då kan hon vara vaken upp emot 1-1,5 timmar :angel:

Nej, det bränner inte fast. I alla fall har det inte gjort det hos mig och jag har nog lyckats koka över det mesta :D

KL
Alla ni mammor här med studier/jobb som har fått vänta medans ni har varit hemma med barn. Känner ni att ni har missat mycket? Jag har redan nu lite småpanik över allt roligt som jag kommer missa på mitt jobb och alla möjligheter som kommer springa mig förbi. Vet innerst inne att det är lölligt och att bebisen kommer få mig att se på saker och ting på ett annat vis men ändå kan jag inte släppa tanken. Helt galet, överskott av hormoner kanske? ;)
Ni som har börjat jobba igen efter föräldraledigheten, var det svårt att komma igång igen?

Måndagsflum på hög nivå!

Jag var helledig en månad lite drygt, sen dess har jag jobbat lite grann med sånt som inte kan vänta. Ville inte missa för många möjligheter, dessutom hade jag några konsultuppdrag sen innan jag blev gravid som jag inte gärna kunde strunta i. Men jag tycker det är ganska svårt att jobba samtidigt som man är hemma, det får antingen bli sena kvällar när bebis har somnat (och man själv är aptrött) eller så har jag haft barnvakt och jobbat mellan amningar och blöjbyten. Det funkar, men blir inte jätteeffektivt.

Det är jättekul med bebis, men åtaganden och arbetsmarknad förändras ju inte av att man fått en bebis.

Jag kommer heller inte vara hemma ett helt år (bland annat för att jag inte vill vara borta från jobbet så länge), utan börjar jobba halvtid igen framåt hösten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 752
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar