Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

ahaaaaaaaaa........! :idea:
ni har uppfödning, det är därför ni har så många fina hästar.
*poletten trillar ner med dunder och brak*
:D

Jag är 29 å år, sambon likaså och vår dotter blir 10 månader i morgon. :love:
hon är en rolig liten sak, men ett hejdundrandes temprament och en MYCKET bestämd vilja och har åsikter om det mesta här i livet.

jag är mammaledig, annars arbetslös, sambn jobbar 7 dagar, ledig 7 dagar från 1 maj till mitten på november.
så varannan vecka är det bara jag , tösen och våra två knaskatter hemma.
har en kallblodstravare installad nån km från vårt hus och en medryttare som tar alla dagar jag inte kan/hinner/får(jodå, han har nått att säga till om när det kommer till mitt intresse.....) rida.
bor i pyttesamhälle i hus på 120+75m2 och trivs toppenbra!

hinner inte skriva så mycket numer, men läser desto oftare!

idag är det sol hos oss och vi ska in till stan och göra slut på barnbidraget.

häromdan, när vi skulle duscha, klädde jag av mig själv först och sen matilda. när hon satt på skötbordet tittade hon på mitt bröst, tog tag i det, drog i det och gapskratta. :crazy:
nog för att dom inte har en jättefin form, men sååååå kul är det väl ändå inte med hängtuttar?
:rofl:

this is us!
47278_465267399765_666029765_6404134_8239574_n.jpg

Vi tänkte också göra av med barnbidraget idag :D

Hinner inte alls skriva så mycket och det tar sån tid att läsa ikapp här också. Hur har ni tid egentligen??

Vi har varit och tittat på dagiset som sonen troligtvis kommer att gå på fr o m 1 janauri. Det verkade toppen. Har bara hört bra om det från flera föräldrar som har sina barn där.
Tror att han kommer älska dagis.
Inte för att jag vill börja jobba direkt men nu är det så svårt att hitta på saker att göra varje dag. Min fantasi börjar ta slut :grin:
Så det ska bli ok att börja jobba heltid efter årsskiftet trots att mitt jobb suger och nu har jag ju en häst att förhöja jobb motivationen med :angel:

Härligt att höra att du ändå kan jonglera både bebis och jobb. Och skönt att höra att inte alla släpper jobbet helt och bara är hemma och gosar bebis. Vi hade inte tänkt att jag skulle vara hemma ett helt år i heller utan det blir nog till efter sommaren nästa år, dvs ca 8-9mån. Jag jobbar mot en specifik del av vår (jobbets) marknad och just nu så är den inne i en riktigt tillväxt rush. Känns trist att bara släppa allt, jag har ju trots allt varit med och byggt upp oss till den punkt där vi är idag. Det klassiska dilemmat med att både ha och äta kakan. ;)

Jag har internet pa telefonen sa jag hoppar in lite da och da... (och nu sitter jag pa jobb :))

kl

Jag är barnfri idag. Emilia är hos en kompis och leker. Det är tänkt att det är den familjen som ska vara barnvakt när lillebror/lillasyster kommer sa dom tränar pa varandra idag :) Jag ska passa pa att vila, men kommer pa miljoner saker som är bra att passa pa att göra när Emilia inte är hemma och innan bebis kommer.

Bara 15 dagar kvar nu till det beräknade datumet, innan har jag mest bara längtat men nu börjar det smyga sig in lite nervositet ocksa.

Härligt att höra att du ändå kan jonglera både bebis och jobb. Och skönt att höra att inte alla släpper jobbet helt och bara är hemma och gosar bebis. Vi hade inte tänkt att jag skulle vara hemma ett helt år i heller utan det blir nog till efter sommaren nästa år, dvs ca 8-9mån. Jag jobbar mot en specifik del av vår (jobbets) marknad och just nu så är den inne i en riktigt tillväxt rush. Känns trist att bara släppa allt, jag har ju trots allt varit med och byggt upp oss till den punkt där vi är idag. Det klassiska dilemmat med att både ha och äta kakan. ;)

8-9 månader är ju ändå rätt länge. Jag tycker jag är lite lat som kommer vara hemma på heltid (nästan, jobbar väl en dag i veckan i snitt) i fem månader. Ett alternativ är ju att jobba deltid? Så slipper man släppa allt och börja om från början sen.

Mabuse jag har tankt mycket pa dig. Forsvann all din klada efter forlossningen? Mar du bra igen? Fy vilket helvete du levde i dar i slutet.

lite kl

Jag var bara hemma pa heltid i 5 manader. Jobbar 3 x 4 timmar nu per vecka. Barnen ar hemma med sin pappa.

Hon är 4 mån nu och sover ff bra än så länge.. Väntar med spänning på bakslaget...

Här har bakslaget inte kommit än och Alicia är snart 8 månader. Hon sover som en stock varenda natt och har gjort det sen hon var några månader.

På tal om att alltid sitta och amma behöver det ju absolut inte bli så. Dottern åt var 3:e timme och sonen åt var 4-5 timme och det är ju helt okej.

Förresten kan jag presentera mig lite jag med. Lotta heter jag och bor på vischan med två hästar, man och två barn. William är 3 år (född juni 07) och Alicia är snart 8 månader (född i februari -10).

Ja, det är ganska länge men beror till viss del på att både mitt och makens jobb är säsongsbetonat. För att underlätta för oss själva så funkar det nog bäst om jag är hemma så pass länge eller rättare sagt att vi byter vid den tiden på året. Såvida jag inte får spunk fullständigt och vill tillbaka tidigare, då löser vi det då.
Har funderat på deltid. Får nog ta och diskutera det med jobbet. Skulle ju kunna smyg starta med det innan det är dax för fullt ös igen...

Senast ändrad:

Idag fick Oscar börja senare på dagis och var med mig för att handla - Han drar den lilla korgen själv efter sig, så det slinker ner lite allt möjligt - Som alla russinpaket som stod i hyllan, en kalkonfilè, salamikorv samt limefrukter. Kunde blivit betydligt dyrare än det vart.

//Linda

KL

Jag som har stora barn är stolt över att mina äldsta har röstat för första gången, de har läst på varenda valmanifest och tittat på e massa debatter. Dessutom så tycker jag att de har röstat klokt - hade de röstat på SD hade jag faktiskt känt mig misslyckad. Min dotter som bloggar skriver såhär om valet:
"Valet 2010, vilken prakt skandal!
5,7 % av sveriges befolkning har gjort bort sig.
Facebook har förvandlats till ett politiskt forum där varenda statusrad osar missnöje, inbjudningar till bartömmningsevent har fått ge plats åt jämställdhetsdemostrationer och partistämplarna på profilbilderna har bytts ut mot aftonbladets kampanj "vi gillar olika".
Stämningen är både upprorisk och hetsk. Man kan dra slutsatsen att blockens taktik att ignorera SD och utesluta dem från den offentliga debatten varken var särskilt demokratisk eller effektiv. Okunskap är det största hotet mot demokratin, hade man släppt ut dem i rampljuset hade fler kunnat se igenom deras ihåliga argument och tagit sitt förnuft till fånga..
Medans vi med spänning och skräck inför sveriges framtid inväntar den kommande mandatperioden, de 4 mardrömsåren, kan man passa på att besöka vesslan.com som plaskar runt i den politiska soppan och såklart briljerar"
Jag älskar verkligen mina tänkande barn !

vad duktigt att han inte tog godis! :)

kl

Moa och jag var ute och gick i skogen innan och hämtade in säsongens kanske sista kantareller. när jag sitter där på huk blir hon överlycklig och börjar gnägga och flamsa och ha sig. jag reser mig upp och ser 2 älgar 20 meter från oss som står och blänger! Vi stod och tittade på varandra en bra stund, jag fattar inte hur de ville vara kvar när Moa var helt galen och skrek till dem, vinkade skrattade och sjöng!

Idag har jag grejardag. När Moa sovmiddag passade jag på att röja i tvättstugan.den är i källaren och vi går igenom den för att komma till pannrummet = det blir skitigt. Så jag sopade och satte upp en hylla och dödade sjuttielva spindlar:crazy:

Nu är jag inne på dag 5 på dieten. Pulvret är skitvidrigt men jag håller mig rätt bra mätt på det. Jag byter lunchen mot pulver och äter kalorisnålt utöver.

köpte en nyttig bar, också naturdiet. jag kollade kaloriinnehållet och den innehöl nästan lika många kalorier/gram som en marabou chokladkaka:crazy:
+ att den var döcklig. och dyrare

Frukost: müsli av puffat ris, havregryn, färsk banan, russin och lingon.
Middag: Pulver (jag blandar med mjölk annars går det inte ner)
Mellanmål: banan
sen till kvällsmat gör jag vanlig middag struntar i potatis, ris och pasta. Så kött och massa sallad blir det.

Idag är rätt jobbigt, JAG ÄR SUGEN PÅ ALLT! Kladdkaka, negerbollar , mars! :d
Igår drömde jag att jag åt en mars, och jag hade den underbara smaken kvar i munnen halva dagen.. mmmmmmmmm:love:

Men jag har gått ner 1 ½ kilo sen i torsdags!

Här gäller tydligen ingen diet... jag bakar tigerdrömmar. Jag och min ena syster har en liten Bak- och Bok-klubb bara vi två och nästa träffs tema är småkakor. Så nu ska det bakas två sorter var. Jag har ingen bra historia av småkaksbak tyvärr så det är bäst att jag börjar i tid så jag garanterat lyckas göra två lyckade kakor till slut (vi ska träffas om ca 2 veckor). Dessa verkar dock lyckas trots att jag när jag börjat smeta ihop allt kom på att jag inte hade hjorthornssalt! Med hjälp av google ( :love: ) hittade jag den förträffliga informationen att det går att byta mot den dubbla mängden bakpulver. Och vips så verkar jag ha lyckats med en sort i alla fall!

I övrigt är jag sjuk och har varit riktigt kass i helgen. Idag är huvudvärken nästan borta i alla fall så jag kände att jag var tvungen att göra något, vad som helst för att inte bli galen av tristess och baka kändes som en bra idé :D Blir ju dessutom något gott som jag kan tröstäta av sen när jag ligger på soffan och tycker synd om mig själv igen...

Comfort - du är duktig som kan hålla dig och förlåt om jag skrev om kakor... :angel:

Mabuse jag har tankt mycket pa dig. Forsvann all din klada efter forlossningen? Mar du bra igen? Fy vilket helvete du levde i dar i slutet.

Vad snällt! Klådan blev tyvärr värre iom förlossningen, de gjorde en del misstag på förlossningen dessvärre. Några veckor senare fick äta kortison, och då blev det faktiskt bättre. Tyvärr har min hud mått så dåligt under så lång tid att jag får klåda och/eller eksem av minsta påfrestning nu. Exempelvis hade jag en klänning som var lite för varm några timmar, eller när jag red en timme i ett varmt ridhus, det räcker för att få eksem överallt som tar någon veckas behandling att bli av med igen. Likaså om det blir för varmt i sovrummet nån natt, eller om jag blir stressad eller upprörd, då börjar det klia direkt. Lite tråkigt är det att inte kunna leva som vanligt, men läkarna säger att det ska bli bra igen. Nån gång.:angel:

Vad tråkigt att du inte mår prima... hoppas det försvinner snart. men för livet är knappast något man räknar med, förutom lite bristningar och hängtuttar kanske. hur blev livet som mamma då, som du förväntat dig? tänker på andra trådar då du ofta fått höra "vänta du tills du fått barn så får du se" Du behöver inte svara om du inte vill, bara jag som är nyfiken... :)

Bra :D

Skura spisen e ju inte jättekul :angel:

Skönt så länge bakslagen håller sig borta :)

Senast ändrad av en moderator:

Hi hi, du känner dej lat för 5 månader. Jag ska vara hemma i 1 år och 4 månader! Sen ska sambon var hemma i 9 månader! Sonen börjar på dagis i slutet på augusi nästa år. Det visar sig att vi delar helt lika på föräldrapenningsdagarna bara att jag har haft möjlighet att dra ut på tiden. Här har vi två "latmaskar" :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar