Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

2 år typ var min systerdotter, hon fick en när lillebror skulle komma, så hon hade en egen bebis. Mycket uppskattat:D

Emilia fick en docka när hon fyllde 1 ar, den har varit populär fran första stund.

Vindvissla- Jag fattar inte rikigt hur dom far det att ga ihop med ekomomin här. Man betalar ungefär lika mkt skatt som i Sverige men alla "skattesaker" är bättre här, sjukvard tex. Operationer far man utan kötid, "alla" gar till läkaren för minsta lilla sak, det finns mer än 3ganger sa manga sjukhussängar/invanare som i Sverige osv.
Men skolan kostar en del här ocksa, man far betala allt material själv (lunch ocksa). Men skoluniform behövs inte iaf.

Sen ska man även lyckas övertyga tidningarna om att man inte vill ha betalt i trisslotter för sina bilder, det är nästan det svåraste :D

Hehe, du menar att du inte tilltalas av den enorma chansen att vinna 50 000 i månaden i 50 år? :D Det låter som ett väldigt skojigt "extraknäck" i alla fall - jag gissar att den kommande bebisen kommer att bli väldokumenterad? :)

Du kan ju locka sambon med 18-hålsbanan i cahir, så kan du och vicke komma hit och dricka kaffe!

Emilia fick en docka när hon fyllde 1 ar, den har varit populär fran första stund.

Vindvissla- Jag fattar inte rikigt hur dom far det att ga ihop med ekomomin här. Man betalar ungefär lika mkt skatt som i Sverige men alla "skattesaker" är bättre här, sjukvard tex. Operationer far man utan kötid, "alla" gar till läkaren för minsta lilla sak, det finns mer än 3ganger sa manga sjukhussängar/invanare som i Sverige osv.
Men skolan kostar en del här ocksa, man far betala allt material själv (lunch ocksa). Men skoluniform behövs inte iaf.

Men skolan är väl ändå en "skattesak"?:confused:

Skatten går ju inte enbart till vård, hur är det med föräldraledighet, t ex? Dagisplatser? VAB? Studiemedlen vet jag är mycket lägre, om det ens finns några. När jag pluggade i Österrike försörjde sig alla studenterna med extrajobb, det verkade inte finnas några studielån att tillgå.

*kl*

Jaha, vad händer idag då?

Jag har precis ätit lunch, nåt så glamouröst som havregrynsgröt :d Väntar bara på att tvättmaskinen ska bli klar så jag kan flytta över till torktumlaren, sedan åker jag till stallet. Blir nog en skritt- och galopptur i skogen idag. Traven får medryttaren ta hand om, tur att man ändå har en gammal hopphäst som hellre galopperar ändå.

I morgon ska vi åka och handla lister till bebisens blivande rum, klart att det dröjer innan h*n ska sova där men det är ju lika så skönt att ha det klart så att man kan ställa in byrå, garderob och sånt redan nu. Jag tycker att h*n har mycket saker redan nu :angel: Inte bara för att jag älskar att handla, utan för att kusinen som är 14 månader har rensat ut en hel del han vuxit ifrån.

Hehe, du menar att du inte tilltalas av den enorma chansen att vinna 50 000 i månaden i 50 år? :D Det låter som ett väldigt skojigt "extraknäck" i alla fall - jag gissar att den kommande bebisen kommer att bli väldokumenterad? :)

Jag tror att tidningarna skulle behålla eventuella vinstlotter för sig själva :crazy:
Jodå, tänker man på hur många tusen bilder som finns på hunden, hästen och katten så misstänker jag att det inte blir färre bilder på bebisen heller.
Det roliga är att även blivande pappa, faster och farbror är lika fotointresserade, och kanske morfar tar upp sitt avsomnade fotograferande också

Föräldraledighet och dagisplatser har hon precis berättat om, kolla ett par sidor bak.

kl

Jga har fått världens sömn, gick och la mig i tid för en gångs skull, 22.30 var jag i säng. Fick sova till 7.50! Båda barnen somnade 19.30 och Isaac har ätit kanske 6 gånger under natten. Sam sov hela natten :bump:

Nu har Sam åkt på shoppingrunda med sin far och Isaac tar sig en förmiddagslur. Jag njuter av dagens första kopp kaffe och Daim! Ikväll är det x-factor, det enda programmet jag ser på teve!

Häärligt.

Själv har jag också fått ordentligt med sömn. Ella vaknade endast två ggr i natt och somnade om direkt efter lite buffning och schhh schhh ;-). När lillan sedan ville kliva upp kl 7 så klev sambon upp och jag hade inte ställt klockan så jag sov till 10.30 :-/.

Nu har jag skickar iväg sambon på fotbollsträning och lillan har barnvakt, så jag ska skriva en ekonomirapport och analys...

...men så sitter jag här =/

Dåligt Madelene, mycket dåligt!!!

Visst är det konstigt att buke drar i en så mycket.....

kl
Här är jag stolt över mig själv, jag har sittammat idag!!! :banana:
Vi har varit på veteranplöjning som anordnas här i byn varje år och självklart blev Vera hungrig... tur att vi hade bilen med oss, så där satte jag mig med amningskudde och lyckades!! :bump: Jag är glad att vi har tonade rutor i baksätet på bilen :D

Men skolan är väl ändå en "skattesak"?:confused:

Skatten går ju inte enbart till vård, hur är det med föräldraledighet, t ex? Dagisplatser? VAB? Studiemedlen vet jag är mycket lägre, om det ens finns några. När jag pluggade i Österrike försörjde sig alla studenterna med extrajobb, det verkade inte finnas några studielån att tillgå.

Ok, nästan alla skattesaker :)
Föräldraledigheten har jag skrivit om tidigare i traden, pa manga sätt bättre än i Sverige (undantaget om man har ett väldigt välbetalt jobb innan och vill vara föräldraledig längre än 12 man). Dagis har jag ocksa skrivit om tidigare, inte mkt dyrare än i Sverige.

Studiemedel har du rätt i är lite svarare än i Sverige. Det är föräldrarnas ansvar att försörja barnet under studierna. Men om man kommit över en viss alder när man börjar plugga, har jobbat flera ar innan pluggandet, föräldrarna har lag inkomst mm sa far man stipendium och det är ganska bra med pengar. Men manga jobbar extra ocksa trots att dom inte riktigt behöver, men vill ha lite extra pengar.

Ätit sex gånger under natten? :eek: Äter dom så ofta även på nätterna? Hur länge? Och hur överlever man det?

Nu har jag ammat för sista gången. Vickepickepäronpung ratade mina bröst, skrek och buffade undan dem. Han ville ha välling! I förrgår på hans 8-månadersdag så snuttade han sista gången.:cry: Jag gråter blod.
Han gråter också blod. 2,5-3 dl är visst inte tillräckligt tycker han. Men det tycker vi föräldrar som har torkat tillräckligt med spyor när det pyst över. En napp i munnen löser dock det eländet.

Du får väl övertala gubben att skaffa en till :angel:

Skämt åsido, men jag förstår precis hur du känner. Innan sonen föddes skulle jag absolut inte amma och kände äckelkänslor inför det och kunde absolut inte förstå det mysiga i det hela. Testade ändå att amma och nu sällar jag mig till den skara som tycker det är mysigt :love: Det är de mysigaste stunderna på hela dagen. Hur ska jag klara att sluta amma någon gång... Hoppas Iggy själv väljer att sluta precis som Vicke.

Ätit sex gånger under natten? :eek: Äter dom så ofta även på nätterna? Hur länge? Och hur överlever man det?

Vissa barn äter många gånger på natten. Sen finns det andra barn som inte äter alls på natten. Det bör inte gå mer än 3-4 timmar mellan matningarna när bebisarna är små. Min Bvc-sköterska sa att bebisarna äter ca 6 gånger om dygnet, blir det inte på dagen så blir det på natten.

Sen har det kommit mer och mer sk fri ammning. Det betyder att bebisen äter mindre portioner på fler tillfällen. Vissa ammar nästan oavbrutet. Några tycker att bebisen då använder bröstet som napp.

Man gör lite som man tycker. Alla familjer känner vad som är bäst för dem. Vi valde att amma 6 gånger om dygnet och fördelade redan från början så att det blev en gång på natten och resten under dagen. När sonen blev gnällig fick han napp. Han fick napp under sitt första dygn.

Mvh Miks

Tack för svar!

Nu har inte jag fått barn ännu, men får lite smått panik när jag läser om folk som ammar 5-6 timmar på raken oavbrutet, och även som Vindvissla skrev sex gånger på en natt (ta inte illa upp Vindvissla, jag är bara lite chockad ;) ).

Jag vill ju fortfarande kunna åka till stallet 2-3 timmar, rasta hunden och typ duscha någon gång?

Får lite panik, hur ska jag klara detta?

Vi kör relativt fri amning och just nu håller han på att få framtänder. Då hjälper det att suga. Vissa nätter äter han bara 3 gånger och andra hur ofta som helst. Men jag lovar att jag sover som en gris ändå. Vi sover i samma säng och efter typ 700 nätter av samsovning och ammande är jag så van att jag bara är vaken fem sekunder. Jag byter sida, slänger fram en tutte och somnar igen. :)

På dagarna är det inga problem att vara borta i 4 timmar och många barn i isaacs ålder äter riktig mat och dricker välling så du kan slappna av igen :)

Glömde säga att när de vill borsta produktionen äter de ofta mer om nätterna.

Här är lite gråmulet idag och jag ska ta mig ut och springa en runda när sambon gått upp. Jag brukar lyssna på svensk radio i mobilen och igår lyssnade jag på en dokumentär om ett lesbiskt par där de bada blev gravida samtidigt, med tvillingar :eek: nu har de 4 bebisar, i typ samma ålder... snacka om tidsbrist där, de kollade brevlådan var tredje dag, det var ungefär så långt de kom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 750
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar