Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

kl

Emilia är inte alls sa vild som Ella och Sam verkar vara men sitta still en sekund gar inte. Hemma tycker jag att det fungerar bra, allt är barnsäkrat. Men vara iväg ngnstans är hopplöst, det är mest att springa efter Emilia eller försöka underhalla henne i vagnen sa hon inte skriker. Jag tycker om inhängnade lekplatser :)

Emilia är för social ibland, hon har lite svart att första att inte alla älskar barn. Dom där perioderna när barn ska var extra blyga verkar hon ha missat :)

cala- Vad skönt att du kommit pa vad du vill bli. Jag har en fil.kand i miljövetenskap men fa jobb där verkar omöjligt, tror utbildningen var för bred. Till nästa höst funderar jag pa om jag ska plugga en master eller om det är bättre att plugga ngt helt annat. Tur att jag har lite tid att fundera (även om jag funderat i 2 ar nu).

Senast ändrad:

Vilken bra idé!

Jag är en 30-årig skåning som emigrerat norrut :) . Jobbar som projektledare. Bor på avstyckad gård utanför småstad, på behörigt avstånd från Vänerns kant.
Delar livet med make, bonusson på 7år, 4 katter och en häst.
Familjen beräknas utökas i början av december med mitt och makens första gemensamma barn aka Pyret. :)

Om du diskar i diskmaskinen så har du säkert diskmaskinssalt och då avhärdas vattnet !

Jag diskar oftast flaskorna för hand och da blir det inte heller kalk i flaskorna. Men det finns kanske ngt i handdiskmedelet som avhärdar vattnet.

Åh stort grattis, har för mig att vi skulle haft samtidigt i våras egentligen. Vad glad jag blir när jag läser att det blir ett litet Pyre i december :)

*kl*

Jag är en 25-årig tjej som bor på västkusten med min sambo, två hundar och en häst. Är i husletartagen då vi bor i en etta på 49 kvm, trångt med andra ord. Har precis som alla andra föräldrar världens finaste unge. Han heter Iggy och föddes i slutet på april i år, dvs snart 5 mån.

Blir det inte smak av citronen i flaskorna? För Emilia spelar det kanske inte sa stor roll nu men tänkte pa bebisen som kommer sen.

Hmm, tror inte det är så farligt, eftersom man bara behöver några droppar. Det var inget som bekymrade vår lille iaf.

*kl*
Skulle ju presentera mig också:
Bor i Schweiz tillsammans med min schweiziske man och sonen som föddes den 25 januari 2010 (7v för tidigt). I början sov han mest hela tiden och han är nog fortfarande ganska lugn av sig. Är ännu så länge stationär... Hemma har vi även två hästar och ett gäng möss (som vi försöker skrämma iväg, får se om det lyckas).

Jag jobbar som programmerare, men har tagit ut gammal semester och övertid som räcker året ut (inte så mkt föräldraledighet här). Sen är tanken att vi båda ska jobba 60%.

Ngr droppar borde ju inte ge ngn smak iaf, ska prova det.

Hur fungerar föräldraledigheten i Schweiz?

*knapp*

Läser mest och skriver inte så mycket, men jag finns här i princip dagligen :D

Bor på Västkusten (nåja, nästan kusten) med min man, två katter och fiskar. Vi har försökt få barn på olika sätt i snart 5 år. Först vanliga vägen, sen via adoption och nu ska vi snart (hoppas jag) påbörja en IVF-process. Nu tycker vi att det räcker - vi vill ha barn! Vi har varit redo så himla länge och jag hoppas innerligt att 2011 blir vårt år!
Är väldigt rädd för IVF-biten just nu. Det närmar sig och även om jag vill börja igår helst så känns det skönt när det dröjer. Märkligt nog... är inte jättesugen på kanyler där nere :crazy:

Jag jobbar som uska på sjukhus och min man jobbar som fotograf och snart börjar han sitt nya jobb som säljare för ett fotoföretag. Vi hyr ett hus i dagsläget och vi kan se oss bo här i några år, men vill gärna köpa så småningom. Dock finns det absolut plats att växa i detta huset vilket känns bra.

Umgås mycket med mina systrar och de bästa syskonbarnen man någonsin kan få! Dessutom utökas syskonbarnskaran i januari med en liten till :love:

Man har 14v mammaledigt och en dag (!) pappaledigt. Hur är det i Österrike?

Bättre här da. Man kan välja lite olika alternativ.

1. 80% av lönen i 12+1 manad (12 till en förälder, 1 till den andra)
2. ca 800 euro i 15+ 3 manader
3. ca 624 euro i 20+4 manader
4. ca 463 euro i 30+6 manader

kl

Jag är 24år och bor med sambo 27år i hyres 2a i Visby på härliga Gotland.
Vi fick vår lilla Mikaela den 10 Maj 2010, dock var hon 6veckor förtidig så vi spenderade 2 veckor på neo.
Mikaela är en glad, snäll och busig liten tjej.
Och så har vi en galen helvild liten katt...

Jag är föräldraledig nu men arbetslös annars tyvärr, har inte kommit på vad jag vill bli heller ;)
Sambon är även han arbetslös, vilket är lite tur i oturen, det är ju bra på så sätt att vi alla får vara hemma tillsammans :D
Det är väldigt ont om jobb här :(

Vi drömmer om att få köpa hus någongång helst i eller nära stan, men inte mitt i smeten ;)
Jag drömmer även om att kunna köpa häst igen (sålde förra hösten pga ekonomin), jag älskar westernridning.
Har inte ridit på ca 1 år nu och börjar få abstinens...

Aha, det var ju ganska mkt bättre! Här är det också 80% av lönen under de 14v.

*kl*
Alltså, jag måste bara säga att jag är imponerad av alla er som har djur och småbarn! Jag tycker det är en hel cirkus att driva runt det här hushållet just nu, Stella snart 5 månader och två stora hundar. :eek: Är själv större delen av dagarna, och jag blir helt slut av allt. Av och på med kläder, upp och ner med S i selen, in och ut med oss alla 4, promenera, aktivera, leka med tvåbent och fyrfota, utfodra oss allihop osv. Det tar aldrig sluuuuut!:D Tur det bara är tillfälligt, jag orkar knappt med mig själv vissa dagar ju.

Hur gör ni egentligen ni som har hundar, hästar och dessutom hus/gård att sköta?

Jag har löst det väldigt smidigt. Först och främst släpper jag bara ut hundarna, de springer helt fritt hela dagarna och jag går bara promenader med dem när jag ska upp i bergen. Sen har jag sett till att hitta en hemmafrukompis med vuxen dotter, som har tre hästar varav en är "min". Så jag åker dit, lämnar barnen till henne och rider. Hon tar hand om allt inklusive alla kostnader för hästen mot att jag är ridsällskap och utbildar hennes häst :idea:

Det där med huset är lite svårare. Vi byggde nytt och har bott här i två år. Det finns fortfarande så sjukt mycket att göra och med vanligt hushållsarbete blir det inte många minuter över per dag. Sen försöker jag prioritera att få motion också, så där går en 30-90 minuter per dag... Nej, det är verkligen inte lätt. Men å andra sidan, hur viktigt är det att ha lister i ett hus? När mina barn blivit större kanske...

Ja det är ju roligt, vart bor du? Om du nu vill säga det här. Vi bor utanför metropolen Lilla Edet. :D

Spännande! Hur "blir" man det? Och hur hittar man sina "motiv"? :)

Tja, man lär sig ta hyfsade bilder även i mörker och ösregn, vilket är när de flesta olyckor sker. Sen skaffar man en polisradio (om man inte bor i ett län där de redan infört Rakel), mutar vänner och bekanta som kör lastbil, jobbar som väktare mfl jobb där man rör sig ute mycket att de ska ringa när något händer och sedan ger man sig ut och fotar eländet när det händer.
Sen ska man även lyckas övertyga tidningarna om att man inte vill ha betalt i trisslotter för sina bilder, det är nästan det svåraste :D

Nu är ju detta något jag redan dragit ner på, och kommer att få helt eller nästan helt sluta med när bebis är här, men i och med att jag samarbetar med flera andra fotografer så får de ta hand om olyckorna, och så har vi ju byggt upp ett rykte så numera får vi även fota tex konserter, sportevenemang och sånt. Har även fått åka och göra "uppdrag" åt de stora tidningarna några gånger, det har bestått i att leverera bilder på en viss gata tex.

Det är ruskigt kul och man får göra mycket man inte hade trott (fota från en helikopter tex) men det här "olycksjagandet" känns helt okej att ge upp nu, även om man aldrig går så nära att man ser det otäcka så blir man ju berörd av att stå vid en dödsolycka.

Bra initiativ!

Vår son kom den 28 maj -09, och är alltså 15,5 mån nu. Jag började jobba i sept förra året, jag fixar inte att gå hemma på heltid för då blir jag knäpp :o

Jobbar deltid i hemtjänsten och trivs bra med det.
På onsdag börjar L på dagis, börjar få ångest över det :eek:

Han är en riktig liten myskille som växlar mellan att vara precis sjövild, och att krypa upp helt ensam i soffan med en bok :love: Pratar en hel del och är väldigt social, men med ett jäkla humör när han sätter den sidan till.

Ja, en ganska stor skillnad. Sen finns det även ngt som heter "mutterschutz" (eller hur det nu stavas) vilket innebär att mamman inte far jobba 8 v förre förlossningen och inte 8 v efter. Under den perioden far man 120% av sin lön. Dom 8 veckorna efter förlossningen far man alltsa 120% av lönen+ föräldrapenningen. Dumt att jag inte jobbat ngt här.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar