Lite funderingar om MH:
Hur viktig är avståndsleken för en brukshund? Vad är skillnaden mellan en hund med 1or på intresse och leklust och med 5or? Vilka poäng där skulle ni föredra och vilka är ”big no no” om det finns några?
En hund som har lite (-1) lägre leklust i det sista lekmomentet - är det en hund som lagt på sig obehag av banan trots brist på kvarstående rädslor? Eller är det bara en slump eller otur?
Avståndsleken är mycket viktig enligt mig. Förutom det som redan skrivits så visar höga siffror den delen där på en socialt trygg hund som vågar lämna föraren och interagera med en främling på avstånd. Sen måste det kanske inte vara 5or genomgående men iaf 2-5 på intresse och 3-5 på nyfikenhet och minst 3:a på leklust och samarbete tycker jag i min ras (Australian kelpie). Har hunden 1or i det momenten är den ju inte alls intresserad, går ej ut till figuranten, vill inte leka alls. Att träna med en hund som är så svår att engagera lär inte alltid vara helt lätt. På 5b Hot/aggression tycker jag dock inte att det spelar så stor roll, det handlar ju mer om hunden uppfattar figuranten som ett hot eller inte. Får den en 2-4 där men sen höga siffror på resten så har den ju helt släppt det. Om jag tolkar texten rätt så är nog en 5:a där inte så bra att den visat hot/aggression även under "lekdelen" när den kan se att det är en vanlig människa.
Att hunden har lite lägre på sista leken kan bero på att den lagt på sig lite men även att den blivit lite trött/flåsig/varm. Om hunden går från hög leklust i första omgången till mycket liten i andra så kan jag tro att den byggt på sig en hel del.