Stöd = måste för form?

MEN - även mina superlydiga hästar har sina dar då inte allt funkar perfekt eller är lite stelare/busigare whatever, och då har vi grunderna att gå tillbaka till och friska upp minnet att det är det här vi jobbar med.
Och jag kan inte förstå varför man behöver just ett bett till det. Det går faktiskt lika bra med en rem runt halsen på hästen.

men återigen anser jag att man nånstans har en grund som man måste kunna återgå till. Som att spela piano, även den bäste övar skalor vid behov.
Och även detta går utmärkt att göra utan vare sig bett eller stöd i tygeln.

Tömkörde du med slak töm??
Nyfiken :confused:

Ha ha :D Jag körde med alla varianter.... Jag är ingen hejare på tömkörning och Kokopelli-hästen (stackarn) var mitt första inridningsprojekt på egen hand :o.
Det var allt från spänd-panik-töm(hoppsan sa) till trassliga tömmar á la katastrof (som tur var hade inte Kokopelli benägenheten att hetsa upp sig på småsaker, "kruxet" med honom var att han var tuff med mycket vilja). Ett tips är att klippa sönder tömmarna så att det är två långa "tåtar" och inte en sammanhängande töm hela vägen. ifall man får trassel..... :crazy:

Men vi klarade det och eftersom jag var så dålig att tömköra är jag glad att jag gjorde det i side-pull om man säger så. För när det fungerade var det slaka tömmar, mig efter och då gick han på kommando. Kul :cool: när det funkar....

Kokopelli Mana

Och jag kan inte förstå varför man behöver just ett bett till det. Det går faktiskt lika bra med en rem runt halsen på hästen.

Nja, det beror nog på hästen det? Jasmine skulle jag våga rida ut med i sytråd....men...... Kokopelli när han var fyra-fem år :crazy: det vete fan? När han gjorde sin snurre-sprätt-ryck, skitpigg i nysnö hade iallafall jag inte velat sitta på med nån sketen rem runt halsen, det ska jag bara tala om! Med den energin han besatt vissa tillfällen vid uteritter hjälpte inte mitt förfinade kroppspråk på 50kilo ett skvatt. Han visste mycket väl vad Wow och sakta av betydde och kroppssignalen på det hemma i hagen men när livet lekte sket han fullständigt i sånt finlir.... :banana:

Kokopelli Mana

Med den energin han besatt vissa tillfällen vid uteritter hjälpte inte mitt förfinade kroppspråk på 50kilo ett skvatt. Han visste mycket väl vad Wow och sakta av betydde och kroppssignalen på det hemma i hagen men när livet lekte sket han fullständigt i sånt finlir....
Om livet leker jättemycket, så skiter gammelhästen i allt, inklusive bettet. Då så är en rem runt hans hals mycket bra att hålla sig fast i. En fråga om multipla användningsområden. Det var så som jag började med komplementet halsrem, som nödhantag. Sedan så upptäckte jag att jag kunde ta av tränset och rida ändå.

Vad använde du dig av, och på vilket sätt, när kontrollen gick förlorad?

Allvarligt så tycker jag att en rem runt halsen knappast är något hjälpmedel man gör fina hjälper med. Där om något blir det grova hjälper!

De fina hjälperna gör man med sätet. Remmen runt halsen, den håller man sig i. Man måste ju göra av händerna någonstans, ju.

Ärligt, det går att ge ganska så fina hjälper med en rem runt halsen. Hästar känner mycket lätta tryck. Den kan ju faktiskt känna när en fluga landar på den. Man kan rida enhandsfattning på rem runt halsen. Hästen känner när man flyttar handen så att remmen lägger sig på olika sätt.

Man måste ju göra av händerna någonstans, ju.
:rofl:

De som rider mamman till mitt sto första gången får inte hålla i tyglarna alls... de får glatt hålla händerna som OM de höll i tyglarna istället. Det är faktiskt nästan läskigt att se hur stor del av balansen en del har i tyglarna!! Stackars hästar.

Där jag var ung, på Hedenhös tid, så fick vi träna vår balans och följsamhet genom att hoppa studshinder och hålla armarna rakt ut samtidigt. Det kanske vore något?

Annars så kan du ju ge dem en halsrem.

Jag fick en gång ett par lösa tyglar att hålla i av min instruktör. Helt lösa, utan häst i andra änden. Detta för att jag skulle hålla ordning på armarna och inte flaxa runt med dem.

jag har ridit ett par hästar med sidepull, som varit ridna på bett innan. Det gick i stort sett att rida "som vanligt", redan från början. Jag behövde inte lära hästen.

Hur min sits är eller inte är hör inte hit... Särskilt som du inte vet vem jag är, vad jag har för utbildning och för erfarenhet. Det är lite märkligt att man i detta forum måste komma med pajkastning och uttala sig om saker man inte vet! Nåväl, det hör egentligen inte hit.

Huruvida att gå undanför tryck (skänkel) är en artificiell signal eller inte kan naturligtvis diskuteras. Men ingen av de remonter jag har utbildat har iallafall förstått det naturligt (däremot har de lärt sig som föl att flytta på sig om man petar på sidan på dem).

På hästar som förstår de grundläggande hjälperna "bromsar" jag naturligtvis inte med tygeln, utan låter sätet fungera som en länk mellan hand och skänkel närhelst jag behöver använda dessa (och använder förstärkningshjälperna om jag behöver). Däremot skulle jag inte vilja påstå att det är särskilt lämpligt att bromsa eller driva med sätet på en 3-åring (det var ju unghästar och förståelsen av GRUNDLÄGGANDE hjälper som JAG diskuterade)! När jag rider 3-åringar och t.o.m även vissa fyraåringar så försöker jag få dem att svara för de grundläggande hjälperna var för sig: Fram för skänkeln utan stöd från tygel eller säte; Stanna för tygel utan inverkan från säte eller skänkel osv. När hästen förstår detta går jag vidare och samordnar hjälperna.

När hästen är tillräckligt stark och börjar arbeta i form börjar jag sitta på hästen och använda sätet betydligt mer (jag skulle aldrig få för mig att vare sig bromsa eller driva med sätet innan hästen själv är tillräckligt välbalanserad och stark - jag gör mig ganska anonym till hästen börjar bära sig i balans.) Men som sagt, det är så jag gör, om man inte vill behöver man inte göra likadant.

En annars ganska intressant diskussion det här - med eller utan pajkastning: Behöver vi bettet eller inte? Behöver vi ens någonting där framme? Själv, som jag skrev tidigare, behöver jag mina tyglar - skulle aldrig klara av att gå in i ex. en bra passage utan att använda tygeln. Och det är nog inte jag som är en extremt dålig och svag ryttare: Jag har inte sett en enda dressyrryttare (eller hoppryttare för den delen) på elitnivå som inte använder tygeln :D. Skulle vilja säga att när man ser dessa elitryttare rida (jobbade för en tysk landslagsryttare (dressyr) för några är sedan) på träning; rida fram för tävling osv. så använder de tygeln MYCKET! Jag säger inte att det är RÄTT att behöva använda tygeln mycket - utan att de flesta vanliga människor faktiskt tycks behöva använda den!

Blir naturligtvis imponerad av de (få) som rider sin häst på ett TREVLIGT sätt utan träns (vad är det han heter han som ridit uppvisningar på Globen och Scandinavium?). Det skulle dock vara intressant att veta om dessa ryttare aldrig har ridit sina hästar med tygel ens i utbildningsskedet.

Avslutningsvis (och för att upprätthålla den allmänna pajkastningstraditionen på detta forum ;)): ...varför alls rida med tygel - ens på tävling - om det inte behövs? Jag tror att jag genast skickar iväg en motion till FEI och Ridsportförbundet om att ändra regelverken!

Men när man har en treåring som stannar för tanken då? Ska jag ta i tygeln "bara för att" så att hon börjar backa då istället. För att det ska vara så?

Nej...

Naturligtvis kan hon stanna för tygel också men det övas när vi tömkör.

Vända framdelen för pill med tygeln på halsen går bra men att flytta bakdelen har vi inte riktigt kommit till ännu, måste få det att fungera bättre avsuttet först.

Jag vill ha en mkt mjuk mun på ponnyn sen när vi börjar med bett och då känns det f*n så mkt bättre att allt fungerar bettlöst först så att bettet blir finlir, förhoppningsvis har hon inte lärt sig att sortera bort signaler ännu då.

Nåja, kvitto på hur det gått får jag först i september på kvalitets.

Tyglarna är bra till mkt men just att dra hästen i munnen är ju lite onödigt, det är nog snarare det diskussionen har kommit till att handla om, VAD man gör med tygeln, inte om den behövs eller inte.

Han på Globen rider med hackande sporrar :crazy:

Hur min sits är eller inte är hör inte hit... Särskilt som du inte vet vem jag är, vad jag har för utbildning och för erfarenhet. Det är lite märkligt att man i detta forum måste komma med pajkastning och uttala sig om saker man inte vet! Nåväl, det hör egentligen inte hit.
Värst vad du var stingslig då. Men det är väl inte ens säkert att jag tycker att du rider bra även om jag vet både vad du har för utbildning och erfarenhet. Jag kanske tycker på ett annat sätt i alla fall?

När hästen är tillräckligt stark och börjar arbeta i form börjar jag sitta på hästen och använda sätet betydligt mer (jag skulle aldrig få för mig att vare sig bromsa eller driva med sätet innan hästen själv är tillräckligt välbalanserad och stark - jag gör mig ganska anonym till hästen börjar bära sig i balans.)
Mina brukar vara i balans från början, och behåller den om inte jag rör till det för dem. Styrkan får de av att leva sunt i stora hagar.

Behöver vi bettet eller inte?
Ja, det är bra att rida välutbildade hästar på. Det kan man rida på när man inte längre behöver vara grov i tyglarna.

som jag skrev tidigare, behöver jag mina tyglar - skulle aldrig klara av att gå in i ex. en bra passage utan att använda tygeln.
Då så kanske man inte är färdig för passagen eller piaffen och borde väntat ett tag till, för hästens skull.

Skulle vilja säga att när man ser dessa elitryttare rida (jobbade för en tysk landslagsryttare (dressyr) för några är sedan) på träning; rida fram för tävling osv. så använder de tygeln MYCKET! Jag säger inte att det är RÄTT att behöva använda tygeln mycket - utan att de flesta vanliga människor faktiskt tycks behöva använda den!
Jag ifrågasätter stark om den moderna dressyren och hoppningen är bra för hästarna, eller rätt väg att gå eller mäta ryttarskicklighet i.

Blir naturligtvis imponerad av de (få) som rider sin häst på ett TREVLIGT sätt utan träns (vad ä
Samling på lösa tyglar är det vackraste som jag vet.

Det skulle dock vara intressant att veta om dessa ryttare aldrig har ridit sina hästar med tygel ens i utbildningsskedet.
Vad lägger du i begreppet "tygel"? Tygel med bett? eller tygel med sidepull? eller bara rätt och slätt "tygel"? Rem runt hästens hals, är ju också en form av "tygel".

.varför alls rida med tygel - ens på tävling - om det inte behövs? Jag tror att jag genast skickar iväg en motion till FEI och Ridsportförbundet om att ändra regelverken!
Därför att det visar om man har lyckats med grundarbetet på rätt sätt. Jag tycker fortfarande att utbildade hästar skall gå på bett. Men inte att man utbildar på bett. Och vad jag vet så skall man bara tävla utbildade hästar. Så du kan skippa motionen till FEI, men tack för erbjudandet! Däremot så tycker jag inte att där skall vara något stöd i bettet/tygeln, utan att hästen skall bära sig själv.

Ja, det är bra att rida välutbildade hästar på. Det kan man rida på när man inte längre behöver vara grov i tyglarna.

Varför skulle man behöva vara grov i tyglarna nånsin????

Varför skulle man behöva vara grov i tyglarna nånsin????
Det är sant, det skall man aldrig behöva vara. Men jag tycker ju att stöd är grovt i tyglarna. Och att hästen måste bära sig själv utan stöd, annars så blir det grovt. Så för att vara säker på att det inte skall bli grovt i bettet, så utbildar först och rider på bett sedan.

För mig är inte stöd att man bär runt på hästen, utan att jag har kontakt med hästens mun. Bära sitt huvud får allt hästen göra själv!

Men HJÄLP! Vilket skräckexempel du tog!! Det kallar inte jag stöd, det kallar jag övervåld!

Hästen HAR munnen ifred fastän vi har kontakt. Precis som att jag sitter på den även om jag är passiv i sätet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 743
Senast: fixi
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 072
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar