Stöd = måste för form?

En häst är inte samma sak som en fjäder, att jämföra dom är inte relevant, hästen bär sig med sina egna muskler, inget ska tryckas ihopp, och ja en häst kan tryckas ihop från ena sidan, har sätt massor av människor som rider ihopp tryckta hästar.

Förövrigt finns det inget naturligt i att rida en häst, och därav finns det inga naturliga hjälper, våra hjälper är ett språk vi lär hästen. Man kan lära hästen stanna på många sätt och alla är lika nturliga vissa är bara eftektivare än andra.

Hästen jag rider kan stanna på många olika sätt, för tygel, för tygel plus sätet och bennen 0 en riktigt kraftig halt, el så stannar han när jag trycker ned föterna i stigbyglarna, el tar ett djupt andetag, el när jag spänner magmusklerna fast det har oxå bi effekten att hästen får en mycket sämmre skritt.

Jag vet inte om jag tycker att något av sätten är mer naturliga, men vissa är ju enklare..

Då antar jag att du rider din häst helt utan någon form av träns, eftersom det går lika bra att bromsa en häst med sätet ;)

Men du måste väl i alla fall kunna hålla med om att stödet är ett medel och inget mål?

Jag arbetar just nu på att få till förhållningar baserade på att jag andas ut och spänner magen. Det fungerar utmärkt vad gäller hästen, men jag kan missa min egen koncentration ibland. Och när JAG "får till det" så fungerar det helt utan att hästen har lärt sig det förut.

Tränset, det har jag som prydnad och för att "det skall vara så". För jag tänkte tävla sedan, och då så måste ju tränset vara med. Så vi vänjer oss vid att ha det på hästens huvud, där det brukar sitta. Och så har jag något att hålla ordning på mina händer med - tyglarna.

Men du måste väl i alla fall kunna hålla med om att stödet är ett medel och inget mål?

Ja, det kan jag hålla med om! Fast även på en välutbildad häst vill jag ha bjudning i handen (stöd är inget bra ord). En häst som inte bjuder på bettet har inget förtroende för ryttarens hand utan "knäpper av" i nacken och går på bogarna.

Fast även på en välutbildad häst vill jag ha bjudning i handen
Det vill inte jag. Hästen skall vara rumpstyrd.

En häst som inte bjuder på bettet har inget förtroende för ryttarens hand utan "knäpper av" i nacken och går på bogarna.
Nejdå, inte om den bär sig själv. Knäpper av i nacken gör den om den drar sig undan från bettet. Det skall den inte, utan den skall gå i sin form av sig själv. Släpper ryttaren tyglarna så skall den ändå gå kvar i formen. Och drar ryttaren i tyglarna, varför den nu skall göra det, så skall hästen också gå kvar i formen och inte dra sig undan. Bettet skall inte vara något värdeladdat för hästen.

Om jag lägger fram handen vill jag att hästen länger ut halsen och följer efter bettet.

En intressant fråga dök upp nu; hur gör du för att ÄNDRA hästens form/överlinje om du begär att den ska gå kvar fast du släpper tygeln? Alltså, vad för hjälper använder du då?

hur gör du för att ÄNDRA hästens form/överlinje om du begär att den ska gå kvar fast du släpper tygeln? Alltså, vad för hjälper använder du då?
Jag vinklar mitt bäcken, andas ut och "släpper fram" hästen. Så man får ju "sitta försiktigt". Det räcker med att jag är det minsta i obalans, så kommer huvudet upp högre än jag hade önskat. Hamnar jag i bakvikt, så är det kört.

Högre är ju inga problem, det var neråt jag tänkte på, länga överlinjen.

Ja länga överlinjen. Få hästen framåt nedåt är svårast. Men jag kan om jag koncentrerar mig och är avslappnad. Ohhh du kan inte ana vad jag har behövt öva.

Och där har jag inga problem, hästen är direkt med på vad jag menar iom att vi har den kontakten genom handen.

Och där har jag inga problem, hästen är direkt med på vad jag menar iom att vi har den kontakten genom handen.
Det hade inte jag heller på den omoderna tid då även jag red med händerna. Men jag vill inte rida med händerna längre, För jag tycker att det är och känns fel. Det är mera finess att göra det med bara rumpan. Och så behövde man en grunka mindre.

Men vaddå "rida med händerna"? Det är en hjälp, precis som sitsen, inget som låser eller förstör, bara förtydligar.

Hm...fast här tycker jag inte att det är något problem...eller ja kanske. Även om jag rider på hängande tyglar så kan jag genom att vinkla mitt bäcken framåt får min häst att söka framåt-nedåt och länga överlinjen.

Fast om man å andra sidan menar endast länga ut överlinjen då tycker jag som du att man får ha ett bett som man ber hästen med. Det blir fel att bara vinkla bäckenet frmaåt för då ber man om framåt-nedåt...

Men vaddå "rida med händerna"? Det är en hjälp, precis som sitsen, inget som låser eller förstör, bara förtydligar.
Sitta på hästen, det måste vi ju, om vi nu skall rida. Men stoppa en järnbit i munnen på hästen och hänga snören i den för att dra i. Det borde gå att rationalisera bort. Enligt principen "så litet som möjligt".

Jag anser att bettet tenderar att fixera hästens huvud, och jag är inte säker på att jag gillar det.

Fast om man å andra sidan menar endast länga ut överlinjen då tycker jag som du att man får ha ett bett som man ber hästen med. Det blir fel att bara vinkla bäckenet frmaåt för då ber man om framåt-nedåt...
Man kan hålla imot litet med knäna, sätet och magen samtidigt.

Suck. Varför lägga så "tunga" ord så fort man pratar om bettet? Jag drar inte i några snören, jag lägger fram handen så hästen följer med bettet framåt.

Istället för att jag lägger fram handen någon cm (EN rörelse och störning för hästen) ska jag alltså istället göra TRE saker för att få samma reaktion, och dessutom är så oprecis att hästen gärna förstår fel.

Om bettet fixerar huvudet är det ryttaren som rider fel. Just att du har problem att ändra var hästen har sitt huvud tyder mer på fixering, dvs hästen är inte loss.

Hur skulle du, I_U, bemöta detta citat:

"First, de legs energize.
Then, the seat modifies.
Finally, the hands verify"

Just att du har problem att ändra var hästen har sitt huvud tyder mer på fixering, dvs hästen är inte loss.
Min häst är inte loss, den är inte färdig än. Men det skulle inte hjälpa med att dra i tyglarna. Vi har andra problem, främst med min koncentration.

ska jag alltså istället göra TRE saker för att få samma reaktion, och dessutom är så oprecis att hästen gärna förstår fel.
Nja, man kan ju beskriva det som EN balans förskjutning också. Och jag lovar, det är INTE oprecist. Det är ibland mycket mera precis än man kan tycka är bekvämt. Och hästar förstår inte fel, det är bara ryttare som gör fel. Ryttare kan vara mycket oprecisa.

Man kan beskriva "för fram handen" som 3 olika saker också. Föra fram armbågen, räta ut armen en aning och låta handen beskriva en vågrät rörelse.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: fixi
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 071
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.