Stöd = måste för form?

Fast skall man vara riktigt petig är hästen inte riktigt över ryggen och skulle behöva länga ut sin överlinje dom där 5 cm extra som skulle göra en fin bild till en nästan perfekt.

tycker väl också att hästen ska kunan bära sig själv efter att den har fått dom muskler och utbildning som krävs.
tar Herman som ett ex, han har lätt för att bära sig i skritt och trav. tar ytterst (knappt så jag märker det själv) i honom och det känns verkligen hur han samlar ihop sig och lättar i handen. Även om han fortfaradne går i lite för låg form men det blir bättre och bättre. Det jag menar är att en häst som är rätt tränad utbildad och med rätt muskler oftast kan bära sig själv. (rörigt det här blev, ska sova nu tror jag :crazy:)

JAg vet inte hur man exakt ska definiera "stöd" i munnen, för vissa är det när dom har ett kilo häst i varje hand, för andra när dom har hela hästen för mig är det när jag inte har någonting i handen, och då menar jag INGENTIGT, men när det räcker att göra en ytte pytte liten rörelse för att hästen ska lyssna. då kanske man inte ska kalla det stöd utan kontakt!!

om man ska gör om "stödet" till en skalla så ska man vara så nära noll som möjligt när man inte vill att hästen ska göra något och när man ber hästen göra något så ska man vara så ska man oxå vara så nära noll som möjligt.. :D
Knasigt att förklara :confused:

Ridskolechefen där jag började min "ridkarriär" var noga med att upprepa "tygelns vikt i handen" är det enda man ska ha.

Bara en fråga: Tror du aldrig att den här hästen har haft någon form av stöd under hela sin utbildning? Det tror nämligen jag att den har.
Om man ska få en häst att gå i jämvikt med en ryttare på ryggen (en häst utan ryttare går som bekant i jämvikt, medan en häst med ryttare förskjuter vikten framåt) måste man fånga upp i handen. Du vill så att säga trycka ihop hästen som en fjäder. Felet många gör är att rida hästen framifrån och bak istf bakifrån och fram, men att du skulle kunna komprimera hästen mellan hand och skänkel bara genom att driva den framåt och utan att någonsing ta den i munnen tror jag är en myt. Jag gör ingen större skillnad mellan barockridning och vanlig dressyrridning då målet är detsamma nämligen att få en häst mellan hand och skänkel (att man senare väljer att rida på slaka tyglar inom barocken tycker jag är en petitess eller smaksak). Jag skiljer hellre på bra och dålig ridning.

Jag VET att man kan samla ihop en häst med bara sätet. Och detta helt utan utbildning med något stöd på någon tygeln. Jag är ännu inte så bra på det, men ibland får jag till det. Så därför kan jag mycket väl tänka mig att en häst kan vara utbildad som denna helt utan stöd i handen. Hur det är i just detta fallet, det vet jag ju inte.

Det där tror jag inte på. Det är ungefär lika omöjligt som att trycka ihop en fjäder bara från ena sidan.

Ja, eftersom jag med stöd menar kontakt. Trots att hästen bär sitt huvud själv (och jag har alltså ingen vikt från HÄSTEN i handen) har vi kontakt, och det är det JAG menar med stöd.

Om du ridigt för någon bra "akademisk" tränare så skulle du märka att det är välldigt olika.. Rider just nu för en mycket bra och mycket mjuk tränare, och jag har aldrig träffat på en "vanlig" dressyrtränare som lär ut ens hälften så mjuk ridning. och jag har ridigt för många, hippologer, dressyr ryttare, tyska mästare, osv.

Det är skillnad,, ungifär som att rida western och dressys,, det är skillnad.

fast det är ju rätt, att det bara finns bra ridning och dålig ridning, emn tyvärr så dominerar den dåliga ridningenn :crazy:

Det där tror jag inte på. Det är ungefär lika omöjligt som att trycka ihop en fjäder bara från ena sidan.
Då så är det kanske dags för Fejko att vidga vyerna litet. Prova en riktigt bra barock-instruktör, jag lovar du kommer aldrig att ångra dig. Men man måste vara öppen för att göra precis tvärt om mot vad man är van vid.

Ja, eftersom jag med stöd menar kontakt.
Man kanske skulle kalla det kontakt i stället? Det låter mycket bättre i mina öron än stöd. Jag tror att många menar något annat än vad du menar, när de säger stöd i tygeln.

Vi har definitvt uppfattat målet med ridningen helt olika vad gäller AR! Vad gäller modern tävlingsdressyr så är målet att få hästen mellan handen och skänkeln, precis som du skriver. Men inom AR är målet att du ska kunna formge hästen genom att positionera ditt bäcken och dina axlar. Det är inte alls samma sak!

Jag tror att det i GRUNDEN är vad jag menar, fast sen har det (som så mycket annat) förvanskats...

Men du svarade inte på min fråga. Hur trycker man ihop en fjäder bara från ena sidan? Bilden du lade ut visar en häst som rids mellan hand och skänkel att man sedan i Barocken väljer att rida på lång tygel är ju eg. bara en detalj. Det är inget naturligt att bromsa en häst med sätet utan något som hästen lär sig genom att kombinera hand och säte, varför har man annars träns över huvud taget och varför i all sin dar dessa skarpa bett som man har i barocken om man nu inte använder tyglarna?

Nej, jag tror inte det är jag som behöver lära om. Jag påstår fortfarande att målet är detsamma med barock och vanlig dressyr, möjligen är det avarterna som skiljer.

Hrm...tror att ni pratar runt varandra om samma sak.

Nej man kan inte trycka ihop en fjäder från bara ett håll, men eftersom en häst har ett eget liv, vilket en fjäder inte har, så blir det inte samma sak.

En enormt välskolad häst kan du rida med enbart sätet ja...stånge är där för att man ska kunna hjälpa till att länga ut överlinjen på hästen.
En medium välskolad häst, eller vad man nu ska kalla det, tar man korta snabba förhållningar på som omedelbart följs av total eftergift (tyglarna hänger lite). De förhållningarna görs när man känner att hästen inte böjer sig som den ska, spänner sig eller gör något annat icke önskvärt. Sedan använder man också stången för att be om framåt-nedåt sökningen, vilket kan göras utan tyglar också, men då är vi tillbaka hos den enormt skolade hästen.

Om jag ber min häst om mer samling så vinklar jag försiktigt bäckenet bakåt samtidigt som jag kanske lägger in en förhållning, men den ska följas av eftergift på stört!

I piaffen som vi håller på med nu så blir det mer att jag sitter och bromsar med handen för att hon ännu inte förstårr vad hon ska göra. Det kan inte vara perfekt från början och på något sätt måste man ju visa vad man vill i början för att sedan bättra det varje gång man rider.

Men du svarade inte på min fråga. Hur trycker man ihop en fjäder bara från ena sidan?
Det gör man inte. Hästen får hålla ihop sig själv med egna muskler. Det är inte jag som skall trycka ihop den.

Det är inget naturligt att bromsa en häst med sätet utan något som hästen lär sig
Jodå, det är det visst. Det är det sätt att bromsa upp som finns där redan när man sätter sig på hästen första gången.

varför har man annars träns över huvud taget och varför i all sin dar dessa skarpa bett som man har i barocken om man nu inte använder tyglarna?
Ja du, det har jag undrat mycket över. Och experimenterat mycket utan. Och jag tror då inte att man behöver det, även om det kanske är trevligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 743
Senast: fixi
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 072
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30