Stöd = måste för form?

Hur lång tid tar det innan dina hästar är loss och klara? Dit kommer jag snabbt redan vid inridningen, UTAN att dra i tyglarna (snälla sluta säga att jag drar i tyglarna!!). Det vi talar om här är ju tvärtom, att GE EFTER framåt, det är väl totalt tvärtemot att dra.

En häst som inte är loss och med en ryttare som har svårt att göra exakt rätt kanske det vore smidigare att lära med enklare (för ryttaren då, om inte för hästen) hjälper. Jag börjar lite smått fundera på om det är din egen hand du är orolig för, och att du refererar till hur du rider när du har bett som du envisas med att skriva att man drar i det.

Jag börjar lite smått fundera på om det är din egen hand du är orolig för, och att du refererar till hur du rider när du har bett som du envisas med att skriva att man drar i det.
Nej, den var helt okej på den tiden som jag använde den. Men jag har tittat på alldeles för många dragande händer i mina dagar. Och dragande händer är det absolut vanligaste bland ryttare.

Så jag bestämde mig för att ta reda på om det där med bett och tyglar verkligen är nödvändigt. Och jag kom fram till att det inte är det. Och till att ridning utan bettinverkan tar mig till en högre konstnärlig nivå inom ridningen. Det är svårt, och jag är nybörjare på det, men jag kommer inte att gå tillbaka till hand och skänkelridning. Även om det ibland känns frustrerande att veta att jag bara skulle behöva ta litet där och peta litet här för att uppnå vad jag önskar. Så vill jag inte göra det på det sättet längre. För de gånger som det fungerar att rida med endast sätet, balansen och tanken, ja då så är det MAGISKT.

Hur lång tid tar det innan dina hästar är loss och klara?
Just på den häst som jag rider nu, så har jag låtit det ta flera år. Detta för att jag har låtit honom vara en experimenthäst. Han har aldrig fått lära sig "de vanliga hjälperna", detta för att jag inte skulle kunna "fuska". Jag ville veta om det gick att rida hästen stark först, och se om formen bara kommer av sig själv när styrkan har kommit. I stället för att börja med formen och försöka att bygga styrkan utifrån den.

Svaret är att det går. Men att om man som jag har gjort, experimenterat på egen hand, så tar det mycket lång tid. Med nästa häst kommer det att gå fortare, hur fort vet jag inte än. Det är en häst som har mycket bättre naturliga förutsättningar än den jag nu rider. Och att vi nu har hittat en instruktör som undervisar i den typ av ridning som jag har experimenterat med. Det innebär att hans ryttare, som inte är jag, kommer att ha facit och veta vad hon skall göra innan hon behöver göra det. Sådant underlättar ju. Dessutom så rider denna ryttare bättre än vad jag gör. Och på det vis som jag vill att det skall göras. Så det kan gå lika fort för henne som för dig, och det utan tyglar i bett. Hon rider in i sidepull. Och hon använder inte händer alls till vardags.

Jag är liksom inte ensam längre med att rida utan tygelstöd. Och det finns flera instruktörer i detta nuförtiden.

Och så är det numera så att jag rider för ridningens egen skull, och inte för framgångarnas. Jag letar efter själen i hästen och ridningen. Och att den inte utgår från bettet, det är jag numera helt säker på. Den utgår ifrån min balans.

En häst som inte är loss och med en ryttare som har svårt att göra exakt rätt kanske det vore smidigare att lära med enklare (för ryttaren då, om inte för hästen) hjälper.
Jodå, men det är jag inte längre intresserad av. Det har jag redan gjort så många gånger att det inte ger mig något mera eller nytt.

Jag kan rent tekniskt rida skänkel, säte, hand. Men jag vill inte det längre. Men om jag var tvungen att fort få en häst färdig för ex.vis försäljning eller visning, så skulle jag ju bli tvungen att göra det. Men måtte jag slippa.

Det är mycket lättare att hålla en stilla och stadig hand med ett lätt stöd av en häst i andra änden på tygeln, än att hålla handen stilla och stadig utan att ha något att hålla i.

Kan du inte återkomma när ditt "experiment" är "klart", dvs när du HAR din häst i en bra form och kan ändra den. Då kommer jag på kurs för dig :D

För att du har sett hur hon rider eller bara efter det du läst?
För att se om det stämmer eller för att du tror att det är en bra livs filosofi.

Nyfiken Spider. :angel:

Jag instruerar bättre än jag rider.
Vilket resulterar i att mina medryttare rider bättre än vad jag gör. Hästarna tackar och bockar.

Du borde prova min instruktör. Hon är så mycket före mig så att jag inte längre behöver experimentera. När det gäller henne, så är det ju mer jag ser desto mera imponerad blir jag. Hon bjuder mig på ridupplevelser som jag inte trodde fanns, och därför inte ens har letat efter. Dessutom så botar hon min spänningsryggvärk genom att lösa upp mina spänningar.

Det är härligt att få bli imponerad.

Det är möjligt att jag kan. Men hon har flera års kö.
Men jag vet att hon fick en kurs inställd nästa helg, p.g.a. orsak. Så vi kanske kan ordna en helgkurs på kort varsel.

Några intresserade?

Om jag har ledig helg så kan jag komma med kort varsel. Jobbar vissa helger och då är det omöjligt att få ledigt.

hoho, jag har ett uselt lokalsinne :o
Jag kan åka många gånger till ett ställe utan att hitta dit nästa gång.
Jag satt och läste vägbeskrivning samtidigt som jag körde så jag har inte mycket minne av vägen alls.

Jag kommer gärna, men av förklarliga själv är jag inte "ridbar" förrän till försommaren...

Åh vad jag önskar att jag hade pengar och tid att ta med ponnyn och komma, nu när vi kan skritta framåt utan drivning också.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: fixi
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 071
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.