Stöd = måste för form?

Jag ser inget fel i att rida in hästen bettlöst om den är sen i munnen eller är väldigt känslig osv. Däremot har jag en annan invändning: Allt man lär hästen - med undantag av vikthjälperna - är artificiella signaler och ingenting som hästen förstår naturligt. Om du har lärt hästen vad en förhållning med sidepull innebär, så betyder inte det att hästen vet vad förhållning med bett är - som du själv säger så fungerar inte sidepull och tränsbett på samma sätt. På det sättet är skillnaden mellan bett och sidepull stor - det är andra signaler du ger hästen. Om du har ridit in hästen på sidepull måste du - när du/om du börjar rida på tränsbett återigen lära hästen nya signaler.

Att jag skrev det sista beror på ett av dina tidigare inlägg där du skrev, tror jag, att man lär hästen grunderna på sidepull för att sedan rida på tränsbett när dessa är befästa (vilket jag skulle påstå de inte är om man med grunderna inbegriper att hästen skall förstå och följa tygeltag som tas med tränsbett).

Du har liknande erfarenheter som jag har och jag håller helt med dig. Dock har jag aldrig och kommer aldrig att rida med sporrar...... Om inte hästen lyssnar till mitt lätta skänkeltryck, så gör jag om det och petar till den samtidigt med spöet. Det brukar räcka. Den lär sig snabbt att lyssna till det lätta. Likaså om den inte lyssnar till mitt lätta tygeltag så tar jag ett kraftigt tygeltag. Den lär sig snabbt att det är betydligt behagligare att lyssna till det lätta tygeltaget. Men jag rider alltid in på sidepull för att först lära hästarna vad tygeln betyder och på så vis hålla munnen mjuk och orörd så länge som möjligt. Dessutom finns det vikthjälper och något mycket viktigt som jag lär dem innan jag sitter upp RÖSTHJÄLPER! Det retar mig att man hellre drar och bankar än använder rösten! Det är också något som stör på ridskolor att man inte lär ut detta mjuka trevliga sätt att kommunicera. Me röstens hjälp kan man sedan lära dem de andra hjälperna.

Någon skrev att hon accepterade endast unghästar ta stöd. Jag undrar varför man överhuvudtaget tillåter en unghäst att lära sig det. Det gör hästen framtung och sedan skall du vänja den av med det! Varför? Varför har ni så bråttom med att forma nacken??? Titta på westernhästarna som går i balans UTAN att kröka nacken! De kan trampa under sig och muskla sig rätt i både rygg och rumpa, utan krökt nacke! Här låter man det faktiskt ta tid att välva nacken. Visst finns det hästar som genom sin kroppsbyggnad av sig själv välver nacken, men de behöver inte heller något stöd!

Ja kontakt låter bättre. Men kontakt kan man ha på en lös tygel. Med lös tygel menar jag inte lång tygel. Jag avgör hur kort tygeln är och sedan talar jag med tygeltag om att "jag vill att du skall gå här men du får inte ta stöd mot min han utan du skall bära dig själv här på en lös tygel". Men kontakt har vi. Men jag kortar aldrig tygeln mer än att hästen orkar bära sig själv! Det är det jag menar med att det måste få ta tid!

Eftergiften, belöningen att nu slipper hästen trycket i munnen, får den så fort den släpper stödet! Att då bestraffa den genom att korta tygeln än mer, pressa ihop den än mer, skapar bara motstånd, en spänd häst, det krävs mer skänkel osv. Hästen skall svara på en förhållning, få eftergift och känna att den får behålla den eftergiften så länge den fortsätter jobba i den form jag bett den om! Har jag gett en hjälp och bett hästen om en sak och den utför det rätt så vill jag den skall fortsätta tills jag ber den avbryta rörelsen. Jag ger endast hjälper igen för samma rörelse om den avbryter det jag bett den om. Och då med ett lugnt och tydligt "nej" som rösthjälp, som jag tidigare lärt den att det betyder att jag inte är nöjd. Meda ett tydligt "braa!" ger hästen respons att den gör rätt eller tar ett steg i rätt riktning och jag vet inte en frisk häst som inte stolt spetsar öronen att den har lyckats göra något bra.

Det här ger en behaglig kommunikation och en avslappnad ridning. Den mest talangfulla häst jag suttit på var min egen lille islandshingst. Honom kunde jag efter att ha suttit på endast 12 ggr rida med vikthjälper, lång westerntygel och i sidepull och styra honom i fyra klockrena gångarter! Han kunde samla ihop sig naturligt, var enormt känslig och lyssnade mycket på rösten och vikten. Men han gick inte med någon perfekt välvd nacke för det kunde jag inte kräva. Han var högrest men med en kort, tjock hals. Det vete katten om jag hade kunnat kräva att han någonsin skulle kunna gått i lodplanet. Det får vi aldrig veta, för han dog två år senae i sviterna efter ekollonförgiftning. Den bästa häst jag någonsin ridit och det var ett hårt slag.

Vad jag vill säga är att man kan inte dra alla hästar över en kam och om man ALDRIG med "stöd" tvingar hästen att böja nacken, utan ber den med nätta tygeltag bit för bit att välva nacken, så riskerar man aldrig att kräva för mycket.

Många här de hästar som fått ont i nacken, fått en hård mun och blivit framtunga och tappat sin naturliga bärighet och förmåga till samling genom det våld vi pressar ihop nacken. Så gjorde man aldrig på den gamla remonttiden. Man lät det ta den tid som krävdes och började inte med nacken. Vill man att hästen skall lägga över tyngden bak så skall man inte erbjuda dem ett stöd i handen som gör att de lägger över tyngden fram istället!

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:

Svar till

"Jag ser inget fel i att rida in hästen bettlöst om den är sen i munnen eller är väldigt känslig osv. Däremot har jag en annan invändning: Allt man lär hästen - med undantag av vikthjälperna - är artificiella signaler och ingenting som hästen förstår naturligt. Om du har lärt hästen vad en förhållning med sidepull innebär, så betyder inte det att hästen vet vad förhållning med bett är - som du själv säger så fungerar inte sidepull och tränsbett på samma sätt. På det sättet är skillnaden mellan bett och sidepull stor - det är andra signaler du ger hästen. Om du har ridit in hästen på sidepull måste du - när du/om du börjar rida på tränsbett återigen lära hästen nya signaler."

Det är här rösthjälperna kommer in! Genom dem kan man lära dem att ett tygeltag i sidepull eller bett, betyder samma sak! Varför glömmer alla rösthjälperna! De här ju en bas vid all träning och fortbildning under hela hästens liv!

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:

Allt man lär hästen - med undantag av vikthjälperna - är artificiella signaler och ingenting som hästen förstår naturligt.
Att gå undan för tryck, är inte artificiella signaler.

Om du har lärt hästen vad en förhållning med sidepull innebär, så betyder inte det att hästen vet vad förhållning med bett är - som du själv säger så fungerar inte sidepull och tränsbett på samma sätt.
Jodå, det vet den. Ty förhållningen skall sitta i min sits, och den är med mig hela tiden som jag rider. Jag bromsar med magen, vad bromsar du med? Om du bromsar med bettet, så kan jag inte låta bli att undra hur okänslig du kan vara i din sits?

Om du har ridit in hästen på sidepull måste du - när du/om du börjar rida på tränsbett återigen lära hästen nya signaler.
Det har faktiskt aldrig behövts, det har bara fungerat. På en gång med detsamma, utan något krångel.

Varför då?

Om man svänger för trängande och blicken, stannar för sitsen och även böjer och ryggar med den, varför skulle hästen inte fatta bara för att man har ett bett i munnen?

Och som sambaengi påpekar så har man ju även rösten att använda.

Himla fiffigt :)

Jag rider min treåring på sidepull nu och när vargtänderna är borta så blir det bett eftersom jag måste ha de (ska tävla) och antingen rider jag med dubbla i början för att vara på den säkra sidan eller så prövar vi oss fram med bara bettet (på ridbanan). Men det borde inte vara några problem.

Vad jag vet så är fortfarande grundhjälperna Framåtdrivande skänkel (hur mycket man än smackar eller sitter till är det skänkeln som är grunden), Förhållande tygeltag (hur mycket man än proar eller sitter till är det tygelhjälpen som är grunden) Sidförande skänkel Ledande tygeltag och Galoppfattning.

Om man sen vill rida in sin häst och vara den enda som rider den så ok, men för hästar som ska ridas av flera personer, kanske säljas, så är det en fördel om de åtminstone har grunderna korrekt så ny ryttare kan förtydliga sig med GRUNDEN om inte hästen förstår den nya ryttarens sitssignaler.

Det som är fördelen för hästen är att den lär sig att bettet rakt bakåt i munnen betyder stopp. Det finns liksom inget att missuppfatta. Om ryttaren sitter nån grad annorlunda i vinklingen gör det stor skillnad för hästen, det är ingen exakt hjälp.

Vad jag vet så är fortfarande grundhjälperna Framåtdrivande skänkel (hur mycket man än smackar eller sitter till är det skänkeln som är grunden), Förhållande tygeltag (hur mycket man än proar eller sitter till är det tygelhjälpen som är grunden) Sidförande skänkel Ledande tygeltag och Galoppfattning.
Men inte vad jag vet. För vad jag vet, så håller vi på att skrota den moderna tävlingsdressyrens Medelsvåra Ridlära till förmån för andra mera hästanpassade ridsätt.

Om man sen vill rida in sin häst och vara den enda som rider den så ok, men för hästar som ska ridas av flera personer, kanske säljas, så är det en fördel om de åtminstone har grunderna korrekt så ny ryttare kan förtydliga sig med GRUNDEN om inte hästen förstår den nya ryttarens sitssignaler.
Mina hästar rids av massor av olika ryttare. Ryttarna lär sig fort.

Har du uppfattningen att man måste använda tygeln för allt du ber hästen att göra så får du nog uppgradera lite!

Man stannar inte hästen genom att dra den i munnen!!!
Hästen blir snart väldigt okännslig i den zonen på så vis, och du tappar all respekt hos hästen!

JAg tror inte att syftet är att bara en person ska kunna rida hästen!!
Men om man nu ska sälja så kanske man inte vill att hästen ska hamna hos någon som drar i tygeln för att stanna hästen!! :mad:

Utan till nån som är så pass kunnig och lyhörd på hästens signaler så att den kan rida den utan att slita i tygeln!
:bow:

Ursäkta igen, men VAR har jag skrivit att man måste slita i tygeln? En förhållning genom bettet kan vara så väldigt mycket subtilare för hästen än en ryttare som försöker få hästen att stanna med vikten. En förhållning kan dessutom vara avsaknad av eftergift, hur lyckas du med det med sitsen? Alltså, jag ber hästen om mer framåt men håller kvar samma position i handen = ingen eftergift = förhållning för hästen = kraften stannar kvar "i" hästen.

Men allvarligt. För att kunna göra NÅGONTING med hästen måste den förstå att den ska framåt, stanna, svänga, flytta framdel och flytta bakdel och signalen för att fatta galopp. DET är grunden man måste LÄRA hästen. Kan hästen det kan man göra vad som helst. Det har ingenting med dressyr eller modern ridlära att göra, det ingår i alla hästars utbildning som ska användas till ridning (och körning vad jag vet, men där kanske man skippar flytta bakdelen?).

Om du nu vägrar rida med bett, ok. Vad gör du när hästen testar om den verkligen måste lyda din förhållande hjälp? Hur förstärker du den? Om något inte funkar i ridningen, hur checkar du av grunderna för att kolla var felet ligger?

Eller är ni så perfekta ryttare och har perfekta hästar som aldrig gör fel eller missuppfattar?

Vad gör du när hästen testar om den verkligen måste lyda din förhållande hjälp?
Det där med vem som bestämmer, det är redan färdigt långt innan jag sätter mig upp på hästen. Så det är inget problem. Om jahg bara lyckas förmedla vad jag vill, så nog kommer mina hästar att göra det.

Om något inte funkar i ridningen, hur checkar du av grunderna för att kolla var felet ligger?
Då så får jag gå till mig själv, och ta reda på vad jag gör för fel med min kropp i min ridning. En bra instruktör brukar hitta felen. Felen brukar vara att jag kommit i obalans på något vis, eller låst någon kroppsdel på fel ställe. Hästen gör aldrig fel, den gör bara vad den tror att jag vill att den skall göra. Blir det fel, så har jag gjort fel.

Eller är ni så perfekta ryttare och har perfekta hästar som aldrig gör fel eller missuppfattar?
Visst kan det bli misuppfattningar. Men att dra hästen i munnen löser ju inte problemet. Det kan möjligtvis rädda situationen. Missuppfattningar är ALLTID ryttarens fel. Hästar, alla hästar, är av naturen perfekta. Det gäller bara för oss att ta tillvara deras förmåga.

Och du, på hästen jag rider nu, så kan jag göra en halt bara genom att göra en stor utandning. Och driva endast genom att andas in och titta upp. Men det är helt nytt för mig, jag förfinar min ridning hela tiden.

Hästen, undrar du då. Hur kunde han det? Det är naturligt och behöver inte läras in. Och alla hästar har det naturligt. Så jag lär mig själv, en gång för alla. Och sedan så fungerar det på alla hästar.

Nya tider, nya kunskaper! Enklare ridning.

:bow: :bow:
Mitt problem ligger inte i att min häst inte respekterar eller lyssnar på små hjälper, utan i att jag inte har kroppskontroll nog att göra även de minsta signalerna tydliga och konsekventa...

(Och det funkar även att rida en häst som oftast rids med "riktigt" stöd i handen med "lös kontakt" utan att hon börjar hänga :smirk:)

Mycket intressant tråd!
Men tolkar jag er rätt så är tömkörning ett förkastlig metod för att förbereda unghästen till ridning eftersom kontakt/bett krävs för att kunna genomföra tömarbete.
Är vi tömkörningsanhängare ute och cyklar? :confused:

Jag tömkörde faktiskt min häst som ung i sidepull. Det gick jättebra. Jag provade med bett men det funkade inte för oss.

I ridningen använder jag bägge. Mest bett.....

Kokopelli Mana

Varför återkommer ni hela tiden till att DRA hästen i munnen??????

Och ska vi prata om hur man rider när det funkar så räcker det med att jag tänker på vad vi ska göra så gör mina hästar det (en är ju död nu, men han gjorde). Armar och ben kunde lika gärna vara amputerade. MEN - även mina superlydiga hästar har sina dar då inte allt funkar perfekt eller är lite stelare/busigare whatever, och då har vi grunderna att gå tillbaka till och friska upp minnet att det är det här vi jobbar med.

Man får rida hur man vill, men återigen anser jag att man nånstans har en grund som man måste kunna återgå till. Som att spela piano, även den bäste övar skalor vid behov.

"vi andra", ha också en gund!
JAg jobbar väldigt mycket från marken med att flytta framdel, bakdel, framåt, bakåt och sidled..
genom saker, över saker,osv....

Det är sånt ajg går till baka till!!

Som sakt... att hästen är medveten om alla sina ben och kroppsdelar, och kanflytta på sin kropp på olika sätt är grunden för all ridning!!

Och en anna bra grej som man aldrig kan göra för mycket, är att böja/stretcha halsen på dom!

När det gäller tömkörning så är jag inte så insatt...
Brukar själv inte göra det.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 744
Senast: fixi
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 116
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 075
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30