Stöd = måste för form?

OK jag försöker svara. Stödet varierar som tidigare sagts med utbildningsgraden. Även om slutmålet är en häst som är lätt i handen kan det finnas perioder då man är tvungen att ha mer i handen på en unghäst. Målet är som någon sa att hästen ska kröka sina bakben och därigenom lätta i handen. Det jag efterstävar i min ridning skulle jag kanske inte kalla stöd utan snarare "sug" eller "bjudning". Att ha ingenting i handen ser jag snarare som att hästen är rädd för handen och drar sig undan, då får du den falska böjen på halsen utan bakdelsaktivitet. Det är också därför man ska vara försiktig med skarpa bett.

Nej en häst behöver inte stöd för att kunna gå i rätt form.

Inom AR, inte hos alla tränare men hos många, så strävar man efter att hästen alltid ska gå på slak tygel (från början) och att man bara är i kontakt med hästens mun när man tar en förhållning och den förhållningen ska vara kort och snabb och sedan ska det vara slak tygel igen.

I början och när an börjar på nya saker så funkar det inte alltid.

T.ex. kan jag mer eller mindre rida min häst på hängande tyglar i skritt och trav och i skolorna, ibland skiter det sig natuirligtvis, men nu har vi äntligen hittat piaffen, men eftersom det är så nytt för henne fattar hon inte rikgti vad hon ska göra så jag måste hålla i henne och säga stopp vi ska bara gå lite, lite framåt, men för varje pass vi gör det (har änun bara gjort det två pass) så kan jag släpaa på stödet lite lite grann och så småningom när hon har fattat helt så kommer jag att kunna göra det på hängande tyglar.

Att du inte har stöd visar att hästen kan gå och balansera upp sig själv till 100% (om det nu ser vettigt ut när man rider) och enligt mig så är det det som man ska sträva efter.

Oavsett hur lite stöd man har så får man lite av hästens balans i det.

Jag tror mkt handlar om vad man menar med stöd. Stöd för mig är en mjuk kontakt med munnen. Inte att hästen vilar ghuvudet i händerna på en. MEn jag har så lätt för att rida på slaka tyglar, så jag försöker ge hästen ett (mjukt, elastiskt, inte hårt och stumt) stöd.(och märker att det behövs nu, på min häst som inte är så utbildad)

Vem rider och tränar du AR för? Det är nämligen INTE vad man strävar efter från början (tränat för och har god kontakt sedan länge med BB's fästmö + andra AR tränare). Utan det är samma som när jag rider vanlig dressyr på outbildad häst. Hästen ska söka sig fram och söka efter bettet/kapsonen. När man sen nått längre och rider på stångbett har man kommit längre och rider ofta på hängande tygel MEN om ryttaren ber om det ska hästen alltid gå tillbaka till att söka stöd igen.

Rider just nu för K.W, men har tidigare ridit för C.E (precis som du) som jag ofta mailar och pratar med.
När jag började rida för K.W så hade jag ju kommit en bit. Det kanske var därför vi började med det att tygen skulle hänga.
När jag red för C.E så red jag med lite stöd dock kunde jag tycka att vi gjorde det för länge.

Men det är sant i början har man oftast stöd på tygeln. Har man en extremt talangfull häst kan man ju rida utan stöd direkt och bara se till att det finns där närman ber om det, men jag tycker dock att det bara ska finnas kontakt när man ber om framåt-nedåt sökningen.

Men nu när du påpekar det så visst blir det så att stöd finns i början. Hm...har inte tänkt på det eftersom det är rätt nytt att rida med hängande tyglar för mig. Jag började med det bara för 3månader sen, men jäklar vilken skillnad det gjort!

Helt ok. Men glöm inte bort grunden... att uttrycka sig att man ALDRIG har stöd ens från början blir ju galet när det inte stämmer.

Yepp! :bow:

Men med stöd menar man ju inte att hästen skall gå och hänga i tygel utan att ryttaren har "kontakt" med hästens mun, dvs. när ryttaren förhåller, ställer, leder osv, skall hästen svara - dvs. ej streta eller knäppa av.

När stöd finns kan hand, säte och skänkel samverka.

Kanske kontakt är ett bättre ord än stöd? För det handlar ju inte om att ryttaren har hästen i handen. Kanske någon annan har ett bra förslag på vad för ord som istället kan användas?

Utbildningsplanen (som brukar förespråkas av Lette och Thibblin bla) skulle dock jag vilja ändra något på. Exemplevis skulle jag vilja ha rakriktning före stöd. Men å andra sidan går det ju inte att rakrikta utan stöd. Hmm...
Det måste väl vara så att takt, lösgjordhet, rakriktning och stöd hand i hand när det gäller att uppnå schwung, samling och självbärighet. Eller?

Svammel, svammel... (riktat till mig själv)

Håller med dig, jag skulle också vilja byta plats på ett par saker i utbildningsplanen, men i det stora hela tycker jag att den stämmer rätt bra.

Kontakt kan man säga, visst. Men då finns det folk som tycker att man kan ha kontakt med hästens mun på ett annat sätt än bokstavligt... :smirk: Men jag tror att du och jag menar samma sak... :) Och jag accepterar aldrig tyngd i handen hos annat än en unghäst. Hästen bär sitt eget huvud och hals resten av dygnet där man inte sitter på, så det ska den kunna även om jag sitter på! :)

Jag har också ridit på ridskola...... :crazy:

Klassikern var driv, driv och håll i tyglarna. Hästen jobbade och sänkte sig men jag fick order från ridläraren. Fortsätt driv! Håll i! Och jag drev och jag höll i och så sa dom korta tyglarna och jag kortade dom tills jag ta mej fan höll nästan i bettringarna. Hästen måste vara mellan tygeln och handen, stöd på bettet, tjoflöjt! I nästan tjugo år höll jag på med detta :(

(Med undantag av en ridskolelärare jag hade under tidigt åttiotal som hette Staffan. Han var go :love: och körde en mjukare stil)

När jag sedan började med western och fick en annan filosofi till livs så fick jag också driva och ta tyglar. Jag fick t.o.m använda såna där sporrar som en del dressyrfreaks tycker ser ut som tortyrredskap, skarpare bett hade vi också på westernridskolan. Men direkt hästen svarade på drivningen framåt eller svarade på ett tygeltag så fick jag order om EFTERGIFT dvs belöning så hästen förstår att den gjort rätt. Inte nån liten sketen fjutteeftergift som att lätta i handen utan REJÄLT! Släpp tygeln, bort med benen. Begärde jag trav och hästen travade, så bra, färdigt, klart, det var det jag ville. Bort med hjälpen inte driv driv håll i stöd i tygeln....
Då fick jag lära mig att med hjälp av denna filosofi kan hästar lära sig att gå i perfekt form med ett grimskaft runt halsen alternativt slaka tyglar och jag som hela tiden innan fått veta i tjugo år att de var tvungna att ha stöd på bettet. Sånt skit jag har fått nöta på.... På min nya ridskola gjorde man även perfekt halt på slak tygel och galoppombyten i varannat och varje steg med ett grimskaft om halsen (fast det var inte med mig utan med ridläraren :smirk: men det tog sig för mig med efter ett tag). I form med böjd nacke och ett rejält undertramp och ingenting i händerna och ingen driv driv! Jag blev kär direkt :D, jag blev nästan religiös på fläcken. Det var ju DETTA jag hade letat efter ända sedan Staffan tiden som banade vägen en aning. Lättheten och harmonin.

Så tro dom inte! Gör inte det! Gör inte som jag att du köper allt, vänta inte i tjugo år på att leta efter en annan lösning. Den som söker skall finna.....

Detta var omskolade traditionella ridskolehästar av Connemaratyp och korsningar som tidigare gått i driv,driv skolan. Inga specialraser eller nåt. Slut var det också på korta tyglarna, korta tyglarna, korta tyglarna! Efter det har jag också hittat till barocken där hästar också går i form med lösa tyglar. Westernbarock :)

Jag blir kräkfärdig och jag får knottror än idag på vissa traditionella ridskolor när jag råkar komma i närheten.

Frid Kokopelli Mana

Jag är av uppfattningen att hästen behöver stöd (se ovan vad jag menar med stöd). Men det gäller ju att som ryttare att inte ta stödet eller hålla kvar i hästens mun. Sedan finns det ju de som kan rida fantastiskt med bara ett grimskaft om halsen (men dem är ju lätt räknade - själv känner jag att jag behöver mina tyglar :o).

Men visst är det underbart när man får lära sig att rida på riktigt: Att det är "saligare att ge än att ta" och att "det är på eftergiften som hästen blir eftergiven" ( något som man faktiskt får lära sig på ridlärarutbildningarna). Konstigt bara att så få ridlärare förmedlar det vidare till sina elever???

själv känner jag att jag behöver mina tyglar :o).

Jo, det behöver jag också för det mesta. Men som någon sade jag tror faktiskt det var den där westernkillen "att hästar stannar med benen och inte med tänderna"..... Hästar går i m a o i form med benen och inte med munnen :D

Att det är "saligare att ge än att ta" och att "det är på eftergiften som hästen blir eftergiven"

Va fint! :)

( något som man faktiskt får lära sig på ridlärarutbildningarna). Konstigt bara att så få ridlärare förmedlar det vidare till sina elever???

Det finns säkert alla sorter. När jag tänker efter har det funnits nån instruktör här och där som varit skapliga ned till rena katastroferna. Det finns ju en gråskala gubevars... jag tror att dom glömmer?
Det är mycket driv, driv. Nu läste jag klantigt nog inte vad du skrev innan jag gick in och svarade på det här. Det finns säkert olika grader under hästens utbildning med det där med tygelkontakt.

Kontentan med mitt inlägg var ändå att förmedla att det finns andra sätt. Har jag inte varit med om det så blir jag gärna låst och fast i föreställningar om att saker måste/ska vara på ett visst sätt.

Det var iallafall en upplevelse för mig att se dessa f d "vanliga" ridskolehästar gå i denna form. Med svung och framåtbjudning! När jag sedan kommer tillbaka i den andra världen där man skaver och skaver i hästarnas sidor och håller ett stadigt tag i de korta tyglarna och klagar över vad lat och trög hästen är blir jag så ledsen i ögat. Alternativt den lilla hästen jag såg för nåt år sedan på en ridskola som hade nån anordning på sig. När jag frågade vad det var fick jag upplysningen att det var för att hästen inte skulle stegra sig för den hade nämligen börjat med det. Det var en häst som verkade väldigt, het och stressig. Hästen mådde definitivt inte bra och istället för att ändra på sin stil spände man på den en massa prazzel. Det var mycket korta tyglarna där... Så synd! Om en liten ridskolehäst plötsligt börjar stegra sig så finns det väl nån anledning? Ta reda på den istället för att spänna upp och låsa fast den? :cry: jag var på andra sidan staketet och jag höll truten men oooooh vad frestad jag var att ta över den lektionen......

Kokopelli Mana

en unghäst skall över huvudtaget inte ridas med bett utan man bör börja med en vanlig grimma. Bettet vänjer man dom vid att ha i munnen, men det är sedan till för att finjustera det som du lärt hästen med grimman.

Det hästen inte kan göra utan ett huvudlag bätt i munnen,(eller för den delen, inget på huvet) det har du inte lärt hästen på ett rätt sätt..

Men hästen ska väl ändå lära sig tygelhjälper och hur de verkar i munnen (om man nu ska rida t.ex dressyr)? Det är ju lite svårt att lära in om man inte använder bett alls.

Jag skrev att man börjar utan bett! och man lär grunderna.
Bettet är bara till för att finjustera de hjälper du tidigare lärt den med rimman.

Men du måste ju medge att det blir en helt annan inverkan om du tar en förhållning eller ledande tygeltag med bett eller grimma?!

Jag måste ju fundera över hur hård/brysk din hand är om du inte klarar av att rida mjukt med bett i munnen på hästen...

Men hästen ska väl ändå lära sig tygelhjälper och hur de verkar i munnen (om man nu ska rida t.ex dressyr)? Det är ju lite svårt att lära in om man inte använder bett alls.
Jag rider in och grundutbildar i grimma eller sidepull. När hästarna är någorlunda grundutbildade, så byter jag till bett. Det tar bara några gånger av ridning, då ju hästen redan kan hjälperna och de grundläggande rörelserna på sidepullen. Och där står man med en utbildad häst med helt oförstörd mun. Det blir finlir direkt, helt utan något stöd på tygeln. Men i det läget så gäller det att hålla ordning på sin hand minsann. Minsta lilla i tygeln, ger en jättereaktion hos hästen.

Men du måste ju medge att det blir en helt annan inverkan om du tar en förhållning eller ledande tygeltag med bett eller grimma?!
Skillnaden är mycket mindre än du tror. Särskilt om man koncentrerar sin ridning till sitsen. Jag har hästar där du inte skulle märka om du red på bett eller sidepull. De är så lyhörda för hjälper, att de vet vad de betyder i båda fallen.

Jag måste ju fundera över hur hård/brysk din hand är om du inte klarar av att rida mjukt med bett i munnen på hästen...
En klar missuppfattning. Grimman är inget "mjukt" verktyg. Det inverkar bara annorlunda på hästen. Hästens näsrygg kan i bland vara känsligare än dess mun.

Nej jag håller inte med dig Magdalena!
Vad du har fått att jag inte kan vara mjuk i handen ifrån vet jag inte! Bara för att jag har en grimma på hästen i stället för ett bett betyder inte att jag sitter och sliter i munnen/huvudet på den när jag rider!!

Det är inte i munnen eller i huvudet som stoppet sitter!

Min häst rider jag ibland med träns iblad med grimma och i bland utan nått utav det!

Grejen är den att när jag väl har bett på hästen så blir hon så mycket kännsligare, och man behöver knappt göra något för att hon ska reagera.

DET är väl en helt annan sak. Jag rider också gärna med sidepull eller grimma (brimma bara på en hittills, min egen uppfödning) under FÖRSTA TIDEN. Men här talades det om UNGHÄSTAR, och för mig är unghästtiden flera år.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 743
Senast: fixi
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 072
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar