Jag har någon typ av sömnstörning som gör att jag helst sover 2 gånger per dag.
Det tillsammans med att jag kan sova när som helst och ungefär hur som helst och var som helst gör mig okänslig för tidsomställningar.

Men det är är ju så trassligt att komma ihåg.
Kan man inte bara bestämma sig för en av tiderna?
Vilken av dem spelar mig ingen roll.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag låter bara bli att dra för gardinerna så får jag både och - så länge jag inte behöver gå upp före gryningen förstås! :)
Här har solen väckt mig vid halv sex på helgen, lite tidigt enligt mig att få upp då när jag är ledig 😉 så måste fixa något för att stänga ute solen.

Tycker de verkar så dyra? Är det inte väckarklocka i dem också? Brukar bli för van vid mitt alarm mitt i vintern när det är som tuffast att gå upp, men varje gång jag byter så antingen vaknar jag i full panik för alarmet låter för mycket, eller så låter det för lite så jag stänger av det och sover vidare utan att vakna. :( Har med åren fått svårt att komma upp på morgnarna, inget jag haft tidigare. Eller, jo egentligen, men med disciplin har det fungerat. Larm, stänga av, ej snooze någonsin, resa sig direkt, fötterna på golvet och stå upp innan man är helt vaken. Har jag brutit det mönstret har jag försovit mig. Det är vad som krävs för att jag ska kunna stiga upp när min kropp anser att det är mitt i natten. Numera verkar det vara svårt dock...

Min har ett ljussteg mellan 1-10 under en halvtimme, sen larmar den. Jag sätter den alltid på 10, vilket gör att jag nästan alltid vaknar av ljuset runt steg 5-6. Nån gång vaknar jag av larmet, men det är bara när jag vaknat och försökt ignorera ljuset.

Har haft min i 5-6 år tror jag, så värt pengarna!

Min har ett ljussteg mellan 1-10 under en halvtimme, sen larmar den. Jag sätter den alltid på 10, vilket gör att jag nästan alltid vaknar av ljuset runt steg 5-6. Nån gång vaknar jag av larmet, men det är bara när jag vaknat och försökt ignorera ljuset.

Har haft min i 5-6 år tror jag, så värt pengarna!
Ja de låter ju riktigt bra!

Okej!
Det är ju egentligen inte en diskussion per se utan vi känner alla som vi känner. Jag försöker förstå men misslyckas, och får acceptera istället.
Oavsett hoppas jag att vi någon gång kan sluta hatta fram och tillbaka och bara hålla oss till en klocka året runt som vanligt folk!
Jag själv är samma. Jag jobbar ju kväll stor del av året och har lyxen att kunna vakna av mig själv vilket är ungefär samma tid oavsett när jag somnar. Denna inre klocka går efter dygnet och inte efter vad vi ställer klockan på så vaknar av mig själv olika tider beroende på om det är sommartid eller normaltid.

Samma när jag jobbar dag och går upp efter klocka så vaknar jag av min inre klocka på helger oavsett när klockan ringer på vardagar vilket skiljer en timme beroende på sommartid eller normaltid.

På normaltid kan jag pressa min kropp till att under en begränsad period att gå upp klockan 5 på morgonen men det går inte att pressa mig att gå upp klockan 5 på morgonen sommartid.

Jag själv är samma. Jag jobbar ju kväll stor del av året och har lyxen att kunna vakna av mig själv vilket är ungefär samma tid oavsett när jag somnar. Denna inre klocka går efter dygnet och inte efter vad vi ställer klockan på så vaknar av mig själv olika tider beroende på om det är sommartid eller normaltid.

Samma när jag jobbar dag och går upp efter klocka så vaknar jag av min inre klocka på helger oavsett när klockan ringer på vardagar vilket skiljer en timme beroende på sommartid eller normaltid.

På normaltid kan jag pressa min kropp till att under en begränsad period att gå upp klockan 5 på morgonen men det går inte att pressa mig att gå upp klockan 5 på morgonen sommartid.
Fast de allra flesta människor får ju pressa sig själva till att gå upp när klockan ringer oavsett om det är sommar eller vintertid. Det är det jag tycker är så konstigt, att INTE behöva tvinga sig själv att gå upp en timme men att plåga sig en annan? På sextio minuters skillnad? Att det är dött eller skönt ungefär?

Jag tvingar mig då oavsett om det är klockan fyra, fem, sex eller åtta. Egentligen tar det emot före elva ungefär. Upp måste man ju.

Några dagar kan jag förstå om man har en väldigt inrutad vardag, men att en ynka timme ska påverka ett helt halvår har jag så himla svårt att begripa.

Det är ju så enkelt som att byta jobb, byta land, byta skift, byta stall, byta adress (avstånd till arbete eller skola)... skaffa barn, byta skola? Alla sådana saker påverkar oftast mycket mer men går bra ändå.
Fast jag har aldrig skrivit att det skulle ta ett halvår. Jag skrev bara:
”Äntligen sommartid. Även om det är lite segt att gå upp 03:00 i stället för 04:00 (tar ju lite tid för kroppen att ställa om), så älskar jag sommartiden”.

Nu preciserade jag inte vad lite tid är, men ett halvår är definitivt mer än ”lite tid”. Lite tid är väl snarare max en vecka. Sen tycker jag det är skillnad att ställa om från 04:00 till 03:00. Att ställa om från 07:00 till 06:00 är ju typ ingenting :D

Min solcellsanläggning ger ström senare på klockan.
Det gör att den producerar mindre dyr el och mer billig el.
Dålig ekonomi för mig.
Och kanske även för massor av andra ägare av solceller.

Om man vill bekämpa den s.k. ankkurvan, så är sommartid en dålig ide.

Fast jag har aldrig skrivit att det skulle ta ett halvår. Jag skrev bara:
”Äntligen sommartid. Även om det är lite segt att gå upp 03:00 i stället för 04:00 (tar ju lite tid för kroppen att ställa om), så älskar jag sommartiden”.

Nu preciserade jag inte vad lite tid är, men ett halvår är definitivt mer än ”lite tid”. Lite tid är väl snarare max en vecka. Sen tycker jag det är skillnad att ställa om från 04:00 till 03:00. Att ställa om från 07:00 till 06:00 är ju typ ingenting :D
Sant! Jag läste mer allmänt runt i tråden och det är ju många som blir påverkade hela sommarhalvåret. :)

Dottern var helt blå under ögonen och så trött att hon var illamående. Gick inte att få i henne frukost, hon bara grät. 10 år.

Hennes kropp är ju van vid att väckas 06:30, inte 05:30.

Alla som skryter om hur lätt det är för dom, kan väl snälla komma ihåg att det finns npf-barn (och vuxna) som har extremt svårt för förändring både fysiskt och psykiskt?

Sant! Jag läste mer allmänt runt i tråden och det är ju många som blir påverkade hela sommarhalvåret. :)

Jag kommer nog aldrig förstå att folks liv typ förstörs för att klockan ställs om. Har folk aldrig svårt att sova, behöver åka med ett tåg som gör att man behöver gå upp tidigare, är på en middag som gör att man inte slocknar exakt 21?! 😅

Och jag har så svårt att förstå att det är så svårt att förstå? 🤣 Har ni aldrig varit medvetna om att vissa av oss är mer utpräglade morgonmänniskor och vissa är mer kvällsmänniskor? Och många inget särskilt av det. Jag trodde det var allmänt känd kunskap och att man därmed även om man är det ena själv, kan ha förståelse för att andra fungerar på andra sätt.

Självklart blir livet inte förstört för att man behöver gå upp tidigare på morgonen, tramsigt att skriva så. Man biter ihop och åker till jobbet för morgonmöte som vanligt. Men mindre sömn över lång tid påverkar en, det bara är så och det är märkligt att det är så okänt för en del.

Haha, alltså minnet är så kort ibland! Skriver i tråden medan jag åker bussen till jobbet, blir sen sjukt förvirrad över att jag skulle ha åkt till jobbet till 07 när jag ser klockan här 🤣

Liknande trådar

Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 068
Senast: MiniLi
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 719
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
899
Senast: Grazing
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 964
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sommartid
  • Vad gör vi? Del CCXI
  • Mellanmål

Hund, Katt, Andra Djur