Jag bor i södra Sverige. Ingen aning hur jag har hunnit vänja mig redan, men det har jag verkligen. Idag kändes det som att kliva upp mitt i natten.
Brukar den känslan sitta i så länge det är mörkt eller ännu längre, som jag tolkat att den del har problem med omställningen här.
Är omställningen till ljuset också lika svårt?

Jag upplever en viss förvirring dagen efter själva omställningen sen har jag vant mig

Men eftersom detta är ett problem för många är det väl dags att väcka frågan politiskt igen?
Hur gör resten av Europa?

Brukar den känslan sitta i så länge det är mörkt eller ännu längre, som jag tolkat att den del har problem med omställningen här.
Är omställningen till ljuset också lika svårt?
Första dagen efter omställningen, dvs söndagen känner jag mig stressad över att klockan hela tiden är mer än jag tycker att den ska vara. Förmodligen tar det upp emot en vecka innan jag är helt i kapp. Omställningen till normaltid är MYCKET enklare för mig.

Jag vet inte var du bor, men det har väl inte varit ljust 5.30 så många veckor? Inte heller fågelkvitter i så många veckor direkt. Hur kan du ha hunnit vänja dig vid det redan så att stiga upp i mörker några nätter är svårt trots samma mängd sömn?
Här har jag sluppit använda helljuset i tre veckor klockan 5.30 sörmland.

Jag tror inte att man kan likställa tidsomställningen vid att t.ex. vara uppe en timme längre, och förlora en timme på det sättet. Jag tror att det har mer med förvirringen för kropp och hjärna att göra. Idag klev jag upp mitt vanliga 5:30, men det såg inte ut som 5:30 alls. Mörkt. Inget fågelkvitter. Hästarna såg yrvakna ut. Så jag tror att det handlar om mer än "bara" förlorad sömntid.

Ja, för mig är det förvirringen. Blev sen till att eftermiddagsfodra hästarna och börja med middagen, för det var ju så ljust ute. Vet inte vad jag håller på med liksom, trodde det var strax efter lunchtid.

Och så gäller det att bli trött i tid ikväll också... Rätt förvirrande nu när det dels blir ljusare varje dag och dels klockomställningen.

Det är liksom så ljust häruppe redan att jag förstår verkligen inte vitsen med omställningen. Vintertid året runt hade funkat utmärkt här.

1000026096.webp

Första dagen efter omställningen, dvs söndagen känner jag mig stressad över att klockan hela tiden är mer än jag tycker att den ska vara. Förmodligen tar det upp emot en vecka innan jag är helt i kapp. Omställningen till normaltid är MYCKET enklare för mig.
Är inte omställningen till normaltid precis samma sak fast åt andra hållet egentligen?

Det var ett jäkla gnäll på dig också, byt jobb till ett där du jobbar de mörka timmarna så får du fritid i ljus även med vinter/normaltiden 😉
Det har jag absolut ingen tanke på att göra.
Folk vill gärna ha erfaren sjukvårdspersonal på natten när dom kommer in med en sprucken blindtarm eller kaskadkräker blod tex, var du glad att vi finns som tar det omaket. Så kan ju ni övriga gnälla 2 ggr om året...

Nä, eftersom man får en timme extra (att sova, hinna göra saker, ha gott om tid på sig på grund av förvirringen).
Alltså, jag gillar när man ställer tillbaka klockan, av en enda orsak.... jag får en timmes extra sömn :D Men dygnet har ju inte fler timmar, men även om dygent då får 25 timmar istället för 24 så är det ju bara just det dygnet.

Liknande trådar

Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 076
Senast: MiniLi
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 726
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
902
Senast: Grazing
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
8 022
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka