Jobbar natt och vänder på dygnet helt minst 2 ggr/v. Det är ett jäkla gnäll på folk för en ynka timme hit eller dit.
Äntligen blir det ljusare på kvällarna. Avskyr vintertid/normaltid. Jobba 4 nätter på vintern och man ser inte ljuset på 4 dygn.

Det var ett jäkla gnäll på dig också, byt jobb till ett där du jobbar de mörka timmarna så får du fritid i ljus även med vinter/normaltiden 😉

Och jag har så svårt att förstå att det är så svårt att förstå? 🤣 Har ni aldrig varit medvetna om att vissa av oss är mer utpräglade morgonmänniskor och vissa är mer kvällsmänniskor? Och många inget särskilt av det. Jag trodde det var allmänt känd kunskap och att man därmed även om man är det ena själv, kan ha förståelse för att andra fungerar på andra sätt.

Självklart blir livet inte förstört för att man behöver gå upp tidigare på morgonen, tramsigt att skriva så. Man biter ihop och åker till jobbet för morgonmöte som vanligt. Men mindre sömn över lång tid påverkar en, det bara är så och det är märkligt att det är så okänt för en del.
Att man är antingen morgon eller kvällsmänniska förstår jag, har kunskap om etc. Men det handlar fortfarande om EN timme, som man dessutom vet om händer. En timme är så lätt att missa under alla andra helger, eller vardagar för den delen också.

Dottern var helt blå under ögonen och så trött att hon var illamående. Gick inte att få i henne frukost, hon bara grät. 10 år.

Hennes kropp är ju van vid att väckas 06:30, inte 05:30.

Alla som skryter om hur lätt det är för dom, kan väl snälla komma ihåg att det finns npf-barn (och vuxna) som har extremt svårt för förändring både fysiskt och psykiskt?
Det är många som har det problemet helt utan NPF.

Skulle inte inträning med 5-10 min tidigare per dag i någon vecka kunna underlätta?

Att man är antingen morgon eller kvällsmänniska förstår jag, har kunskap om etc. Men det handlar fortfarande om EN timme, som man dessutom vet om händer. En timme är så lätt att missa under alla andra helger, eller vardagar för den delen också.

Men den timmen håller ju i sig i hela 7 månader som vi har tidigarelagt livet. Hade det bara varit en timme under en dag så hade i alla fall inte jag brytt mig.

Jag kommer nog aldrig förstå att folks liv typ förstörs för att klockan ställs om. Har folk aldrig svårt att sova, behöver åka med ett tåg som gör att man behöver gå upp tidigare, är på en middag som gör att man inte slocknar exakt 21?! 😅
Eller rest någonstans utanför den egna tidszonen? Jag har varit både på Nya Zeeland och i Kanada, rejäl tidsskillnad mot Sverige. Det var jobbigt att ställa om sig för att det var så stor skillnad. Men i England, Finland eller Egypten som jag är i nu, är det bara en timmes skillnad som märks lite de första dagarna.

Eller rest någonstans utanför den egna tidszonen? Jag har varit både på Nya Zeeland och i Kanada, rejäl tidsskillnad mot Sverige. Det var jobbigt att ställa om sig för att det var så stor skillnad. Men i England, Finland eller Egypten som jag är i nu, är det bara en timmes skillnad som märks lite de första dagarna.
Tyvärr inte rest längre än att behöva ställa om en timme, är exempelvis ganska ofta på Åland. Längre kan jag inte uttala mig om, och tänker att flera timmar är lite värre än en här och där :)

Under en period i mitt liv så pendlade jag nästan mellan Sverige och USA.
Då hade jag nytta av min sömnstörning.

Om jag bara ser till att få tillräckligt med sömn, så fungerar det.
Det var dock värre med Californien, 9h, än med Florida, 6h.

Jag kommer nog aldrig förstå att folks liv typ förstörs för att klockan ställs om. Har folk aldrig svårt att sova, behöver åka med ett tåg som gör att man behöver gå upp tidigare, är på en middag som gör att man inte slocknar exakt 21?! 😅
Kvällen inga problem men på morgonen fast jag är morgonpigg så är det för mig rejäl skillnad mellan 5 till 4 än vad 7 till 6 skulle göra.

Det har varit svårt nog att få upp henne i tid till när skolan börjar 07:45, har försökt men det har inte gått att rubba uppstigningstiden.
Det är faktiskt ett starkt argument för att sluta upp med tramset att flytta tiden fram och tillbaka.
Att många mår dåligt av det.
Jag tänker bl.a. på situationen i skolorna när flera barn i varje klass mår skit veckan efter sommartid.
Vilken onödig röra som det skapar.
Det måste ju bli likadant på arbetsplatser.

Det är faktiskt ett starkt argument för att sluta upp med tramset att flytta tiden fram och tillbaka.
Jag tänker bl.a. på situationen i skolorna när flera barn i varje klass mår skit veckan efter sommartid.
Jag delade hiss med en kvinna på jobbet som berättade att det tog henne en månad att acklimatisera sig vid sommartidsomställningarna.

Ja definitivt, på sambons jobb var det hälften av dom som idag gjorde morgonmötet via mobilen medans dom pendlade. Så det var många som inte lyckades rubba uppstigningstiden 😅. Sambon jobbar hemifrån, så han behövde bara rulla ur sängen och muttra om "secret seven thirty" (deras möte är 08:30).

Dottern är hemma idag, hon försökte komma igång men hade sån huvudvärk så det gick inte. :down:

Under en period i mitt liv så pendlade jag nästan mellan Sverige och USA.
Då hade jag nytta av min sömnstörning.

Om jag bara ser till att få tillräckligt med sömn, så fungerar det.
Det var dock värre med Californien, 9h, än med Florida, 6h.

Vastra USA, Californien, Oregon, och Washington med 9 timmar kan vara besvarligt. Det ar inte nagot storre problem for de flesta sa lange man reser osterut, men nar man aker vasterut sitter det I ett tag och hjarnan vagrar att fungera halva dagen.
Det varsta med stor tidsskillnad ar dock nar man behover fa kontakt med myndigheter och maste stiga upp pa smatimmarna for att hinna ringa.😑

Och jag har så svårt att förstå att det är så svårt att förstå? 🤣 Har ni aldrig varit medvetna om att vissa av oss är mer utpräglade morgonmänniskor och vissa är mer kvällsmänniskor? Och många inget särskilt av det. Jag trodde det var allmänt känd kunskap och att man därmed även om man är det ena själv, kan ha förståelse för att andra fungerar på andra sätt.

Självklart blir livet inte förstört för att man behöver gå upp tidigare på morgonen, tramsigt att skriva så. Man biter ihop och åker till jobbet för morgonmöte som vanligt. Men mindre sömn över lång tid påverkar en, det bara är så och det är märkligt att det är så okänt för en del.
Jag som alltid sover för lite och är kvällsmänniska förstår det här med för lite sömn och att det påverkar en. Jag förstår bara inte hur en timme hit eller dit två gånger om året kan påverkar så mycket och så länge. Och att det hänvisas till att vara kvällsmänniska och sömnbrist osv. Det betyder inte att jag inte förstår att det är jobbigt, bara att jag inte förstår mekanismen bakom. Jag reagerade inte ett dugg själv.

Men om man är en vanemänniska och alltid går upp och lägger sig samma tid 7 dagar i veckan och alltid sover samma timmar så förstår jag att det kan spela in (djur kan ju klockan tex), men här i tråden verkar finnas flera förklaringar- allt från just det till ljuset till att vara kvällsmänniska. Så kanske inte konstigt att de som inte reagerar alls inte förstår vad det är som gör att det beskrivs med så kraftiga negativa ord.

Det varsta med stor tidsskillnad ar dock nar man behover fa kontakt med myndigheter och maste stiga upp pa smatimmarna for att hinna ringa.😑
Jag somnar ju bara om då.
Jag behövde räkna timmarna noga för att sömnen skulle räcka till.
Ju bättre som jag räknade desto bättre gick det.
Jag sover rätt bra på flygplan också...

Jag tror inte att man kan likställa tidsomställningen vid att t.ex. vara uppe en timme längre, och förlora en timme på det sättet. Jag tror att det har mer med förvirringen för kropp och hjärna att göra. Idag klev jag upp mitt vanliga 5:30, men det såg inte ut som 5:30 alls. Mörkt. Inget fågelkvitter. Hästarna såg yrvakna ut. Så jag tror att det handlar om mer än "bara" förlorad sömntid.

Jag tror inte att man kan likställa tidsomställningen vid att t.ex. vara uppe en timme längre, och förlora en timme på det sättet. Jag tror att det har mer med förvirringen för kropp och hjärna att göra. Idag klev jag upp mitt vanliga 5:30, men det såg inte ut som 5:30 alls. Mörkt. Inget fågelkvitter. Hästarna såg yrvakna ut. Så jag tror att det handlar om mer än "bara" förlorad sömntid.
Jag vet inte var du bor, men det har väl inte varit ljust 5.30 så många veckor? Inte heller fågelkvitter i så många veckor direkt. Hur kan du ha hunnit vänja dig vid det redan så att stiga upp i mörker några nätter är svårt trots samma mängd sömn?

Jag vet inte var du bor, men det har väl inte varit ljust 5.30 så många veckor? Inte heller fågelkvitter i så många veckor direkt. Hur kan du ha hunnit vänja dig vid det redan så att stiga upp i mörker några nätter är svårt trots samma mängd sömn?
Jag bor i södra Sverige. Ingen aning hur jag har hunnit vänja mig redan, men det har jag verkligen. Idag kändes det som att kliva upp mitt i natten.

Liknande trådar

Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 075
Senast: MiniLi
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 723
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: Grazing
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 970
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Allt om bur till bilen
  • Kattbilder #10
  • Importera från USA