Andra har redan svarat, ser ingen mening att upprepa det.
Nå, jag svarade inte dig från början, så om du inte har lust att förklara mer än att "den är lättare" och inte kan förklara hur förstår jag inte varför du svarade mig från början. Men visst, du slipper.

Jo men som jag har skrivit ett antal ggr i denna tråd och alla andra tidigare jag känner av till i höst inte bara en dag eller en vecka.
Jag har inte läst tidigare trådar, tyvärr, så det har jag missat. Jag har dock inte missat att du skrivit att du känner av det till i höst. Jag förstår bara inte hur eller varför eller vad det är som gör att du känner av det i ett halvår eller vad det nu är. Klockan är ju den samma, dygnet har fortfarande 24 timmar, det blir ljusare och ljusare för varje dag oavsett om vi ställer om klockan eller ej, precis som mörkare och mörkare.

Men jag ger mig, jag förstår inte vad det är som påverkar, bara att något gör det.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag som alltid sover för lite och är kvällsmänniska förstår det här med för lite sömn och att det påverkar en. Jag förstår bara inte hur en timme hit eller dit två gånger om året kan påverkar så mycket och så länge. Och att det hänvisas till att vara kvällsmänniska och sömnbrist osv. Det betyder inte att jag inte förstår att det är jobbigt, bara att jag inte förstår mekanismen bakom. Jag reagerade inte ett dugg själv.

Men om man är en vanemänniska och alltid går upp och lägger sig samma tid 7 dagar i veckan och alltid sover samma timmar så förstår jag att det kan spela in (djur kan ju klockan tex), men här i tråden verkar finnas flera förklaringar- allt från just det till ljuset till att vara kvällsmänniska. Så kanske inte konstigt att de som inte reagerar alls inte förstår vad det är som gör att det beskrivs med så kraftiga negativa ord.

Att man själv inte ser problemet direkt är naturligt om man inte själv upplever något problem. Men att man efter många inlägg med olika förklaringar (vi som inte gillar sommartid och/eller själva omställningen kan ju ha olika anledningar till det) fortfarande inte kan förstå att andra människor har utmaningar som de själva inte har, blir i mina ögon mest bara brist på att kunna sätta sig in i andras perspektiv. Att vi har olika sätt att fungera som människor är en grundläggande förutsättning, tänker jag, det som är lätt för någon är svårt för någon annan, och det är nog bra om vi påminner oss om det ibland.

Det har jag absolut ingen tanke på att göra.
Folk vill gärna ha erfaren sjukvårdspersonal på natten när dom kommer in med en sprucken blindtarm eller kaskadkräker blod tex, var du glad att vi finns som tar det omaket. Så kan ju ni övriga gnälla 2 ggr om året...

Det var mest ett förslag eftersom du gnällde på att det är mörkt när du slutar jobba. Men sluta gnäll och jobba kvar så är ju problemet löst.

Jag förstår att det inte är möjligt på alla arbetsplatser men har ni som har svårt med omställningen frågat om ni kan få jobba ”normaltid tiderna” under sommartiden?
Lägger själv scheman och det är vanligare att många vill ”sluta tidigt” än motsatsen så tänker att för en del kanske möjligheten finns att få hjälp på så vis?
Samma med de stackars skolbarnen som nämnts i tråden som varit hemma idag, nog borde att missa första lektionen för dagen vara bättre än att missa hela dagen? Vet att vi har skolplikt och att det är svårare få anpassningar numera men det känns ju rimligen bättre att man är med på de andra lektionerna och sen får läsa in första lektionen på dagen på egen hand istället för att helt missa skolan och/eller må dåligt?

Jag har inte läst tidigare trådar, tyvärr, så det har jag missat. Jag har dock inte missat att du skrivit att du känner av det till i höst. Jag förstår bara inte hur eller varför eller vad det är som gör att du känner av det i ett halvår eller vad det nu är. Klockan är ju den samma, dygnet har fortfarande 24 timmar, det blir ljusare och ljusare för varje dag oavsett om vi ställer om klockan eller ej, precis som mörkare och mörkare.

Men jag ger mig, jag förstår inte vad det är som påverkar, bara att något gör det.

Om du inte märker någon skillnad på din insomning och/eller sömnkvalitet beroende på om du sover 20-04, 22-06, 24-08 eller 02-10, så tvivlar jag på att du är en utpräglad kvällsmänniska? Det är det som ÄR skillnaden, att man har sin skarpaste tid respektive kan somna och får kvalitetssömn, på andra tider än utpräglade morgonmänniskor. (Och så finns der många som är varken eller)

En natt ja. Lägg dig tidigare får du en timmes extra sömn så blir du piggare?

Du förutsätter att man somnar lika lätt oavsett när man lägger sig i sängen? Om jag säger att det INTE är så för alla, blir det lättare då att förstå att det blir jobbigt att tidigarelägga dygnet?

Nå, jag svarade inte dig från början, så om du inte har lust att förklara mer än att "den är lättare" och inte kan förklara hur förstår jag inte varför du svarade mig från början. Men visst, du slipper.
Det är för mycket upprepningar redan, varför kan du inte nöja dig med det? Blir bara en massa rundgång om varenda en ska rapa upp samma sak.

Nej, det är lättare för du får en timma "extra" och vaknar utsövd när din inre klocka ringer. Av exakt samma anledning till att många har svårt med övergången till sommartid, de "tappar" en timme.

Om du inte märker någon skillnad på din insomning och/eller sömnkvalitet beroende på om du sover 20-04, 22-06, 24-08 eller 02-10, så tvivlar jag på att du är en utpräglad kvällsmänniska? Det är det som ÄR skillnaden, att man har sin skarpaste tid respektive kan somna och får kvalitetssömn, på andra tider än utpräglade morgonmänniskor. (Och så finns der många som är varken eller)

Du förutsätter att man somnar lika lätt oavsett när man lägger sig i sängen? Om jag säger att det INTE är så för alla, blir det lättare då att förstå att det blir jobbigt att tidigarelägga dygnet?
Jag har skrivit att jag är utpräglad kvällsmänniska och jag har skrivit när jag sover som bäst. Det spelar dock ingen roll om klockan ställs fram eller tillbaka en timme. Möjligtvis att jag påverkas dagen efter, men inte längre än så. Givetvis är det svårt att gå upp på morgonen oavsett om klockan var 5 i går och 6 i dag och tvärtom. Det positiva på hösten är en timme extra, men det är den natten. Det engativa nu när klockan ställs fram är en timmes minus, men det är den natten, det rättar ju till sig natten efter när jag lägger mig klockan 12 och klicker upp 06 ändå. Kvalitetssömn har jag inte haft kanske någonsin, förutom när jag tar sömntabletter och det är inte så ofta.

Jag fattar att det är jobbigt att tidigarelägga dygnet, jag förstår inte att det kan hålla i ett halvår. Det blir ju ljusare/mörkare, man vänjer ju om kroppen från den timmen man fick/förlorade.

Men givetvis förstår jag att det är jobbigt, jag förstår bara inte hur.

Jag kan lägga mig tidigare, men det betyder inte att jag somnar tidigare. Det betyder bara att jag ligger i sängen och väntar på att somna, i typ 2 timmar 😅.
Är det så till klockan ställs rätt igen eller blir det bättre om några dagar? Jag hänger med i att det är jobbigt typ första veckan, en omställning i vad man är van vid, typ.

Det har jag aldrig varit med om 😅. Bara "åh så skönt, jag har en halvtimme extra på mig"

Eller:
"Oj, jag vaknade av mig själv innan klockan ringde, vad skönt det känns"
Undrar om det är någon som tycker den tiden är jobbig? Att ställa tillbaka klockan? Har nog inte tänkt på det, bara reflekterat över hur många som reagerar på att ställa fram den. Men bra skönt med en timme gratis. :D

Att man själv inte ser problemet direkt är naturligt om man inte själv upplever något problem. Men att man efter många inlägg med olika förklaringar (vi som inte gillar sommartid och/eller själva omställningen kan ju ha olika anledningar till det) fortfarande inte kan förstå att andra människor har utmaningar som de själva inte har, blir i mina ögon mest bara brist på att kunna sätta sig in i andras perspektiv. Att vi har olika sätt att fungera som människor är en grundläggande förutsättning, tänker jag, det som är lätt för någon är svårt för någon annan, och det är nog bra om vi påminner oss om det ibland.
Jag har skrivit gång efter gång att jag förstår ATT man har problem, det är inget konstigt för mig att förstå att man är annorlunda. Har du missat den biten i mina inlägg så är det nog du som har brister, inte jag. Jag försöker bara få förklarat vad det är som påverkar, hur det påverkar osv. Någon har lyckats förklara utan att känna sig ifrågasatt, vilket jag uppskattar, för det är inte brist på förståelse för företeelsen utan för vad som orsakar det, vad det gör med personen och varför. Om nu så många reagerar borde det ju finnas förklaringar. Jag trodde inte heller det var en förklaring per person som fanns utan typ en förklaring på varför det är så.

Det här har absolut inte något med lätt och svårt för någon annan att göra utan om fenomenet som sådant. Att se det som det vore bättre än att se det som ifrågasättande och kritik, för det är det inte menat som.

Undrar om det är någon som tycker den tiden är jobbig? Att ställa tillbaka klockan? Har nog inte tänkt på det, bara reflekterat över hur många som reagerar på att ställa fram den. Men bra skönt med en timme gratis. :D
Det kan väl kännas jobbigt om man vill ha mer morgonljus. Plötsligt blir det kolsvart på morgonen, men återigen tar det inte särskilt lång tid innan det är mörkt den tiden ändå.

Det är för mycket upprepningar redan, varför kan du inte nöja dig med det? Blir bara en massa rundgång om varenda en ska rapa upp samma sak.

Nej, det är lättare för du får en timma "extra" och vaknar utsövd när din inre klocka ringer. Av exakt samma anledning till att många har svårt med övergången till sommartid, de "tappar" en timme.
Jag fattar det. Jag fattar inte vad det är som gör att det sitter i ett halvår. Varför det inte korrigerar sig själv på någon dag. Sover man för lite en natt kan det ju korrigera sig någon natt senare.

Jag har skrivit gång efter gång att jag förstår ATT man har problem, det är inget konstigt för mig att förstå att man är annorlunda. Har du missat den biten i mina inlägg så är det nog du som har brister, inte jag. Jag försöker bara få förklarat vad det är som påverkar, hur det påverkar osv. Någon har lyckats förklara utan att känna sig ifrågasatt, vilket jag uppskattar, för det är inte brist på förståelse för företeelsen utan för vad som orsakar det, vad det gör med personen och varför. Om nu så många reagerar borde det ju finnas förklaringar. Jag trodde inte heller det var en förklaring per person som fanns utan typ en förklaring på varför det är så.

Det här har absolut inte något med lätt och svårt för någon annan att göra utan om fenomenet som sådant. Att se det som det vore bättre än att se det som ifrågasättande och kritik, för det är det inte menat som.
Jag föreslår att du googlar och läser. Tror att du kommer att hitta en massa bra förklaringar från t.ex. sömnforskare. Det finns mycket att läsa om ämnet. Vi som skriver att vi påverkas är ju inte experter. Vi kan förklara HUR det påverkar men inte varför.

Jag har enorma problem när vi ändrar till vintertid igen. Planerar alltid semester då, så jag kan vakna när jag vill. Men ffa är det jobbigt att det blir tvärmörkt på kvällen mycket tidigare.

Jag har skrivit att jag är utpräglad kvällsmänniska och jag har skrivit när jag sover som bäst. Det spelar dock ingen roll om klockan ställs fram eller tillbaka en timme. Möjligtvis att jag påverkas dagen efter, men inte längre än så. Givetvis är det svårt att gå upp på morgonen oavsett om klockan var 5 i går och 6 i dag och tvärtom. Det positiva på hösten är en timme extra, men det är den natten. Det engativa nu när klockan ställs fram är en timmes minus, men det är den natten, det rättar ju till sig natten efter när jag lägger mig klockan 12 och klicker upp 06 ändå. Kvalitetssömn har jag inte haft kanske någonsin, förutom när jag tar sömntabletter och det är inte så ofta.

Jag fattar att det är jobbigt att tidigarelägga dygnet, jag förstår inte att det kan hålla i ett halvår. Det blir ju ljusare/mörkare, man vänjer ju om kroppen från den timmen man fick/förlorade.

Men givetvis förstår jag att det är jobbigt, jag förstår bara inte hur.

Jag kanske varit orättvis i mina svar till dig och i så fall ber jag om ursäkt, dina frågor har bara kommit bland flera användares inlägg som också har "ifrågasatt" (och som jag faktiskt tolkar som ifrågasättande), som menar att man gnäller (men att gnälla på normaltid är tydligen lite bättre :up:), som tycker att man överdriver etc.

Jag skulle aldrig igen ha ett jobb där jag börjar kl 6.00 (om jag inte måste för att försörja mig förstås). Jag vänjer mig helt enkelt inte, och hela dygnet påverkas eftersom jag även om jag ju slutar tidigt, inte orkar använda den tiden. Och helgen blir ju samma sak, om man ska följa rådet att ha samma tider varje dag.

Att tidigarelägga livet på sommaren blir helt enkelt som om jag skulle sökt ett nytt jobb med tidigare arbetstider. Det passar inte mig. Jag mår mycket bättre när jag får följa min naturliga sömncykel som ligger senare. Då kan jag somna lättare, kan vakna gladare och magen rasar inte ihop på morgonen.

Men visst, en timme är ju bättre än två...så jag ska väl vara glad och positiv och inte gnälla så mycket...🙄

Om du har lätt att tidigarelägga sömn och uppstigning, varför menar du ändå att du är en utpräglad kvällsmänniska? I mina öron låter det som att du är en typisk "mittemellan" med en hyfsad flexibel sömncykel. Man kan ju fortfarande gilla kvällar mer än morgnar, men utan att man har lätt/svårt för det ena eller det andra.

Jag förstår att det inte är möjligt på alla arbetsplatser men har ni som har svårt med omställningen frågat om ni kan få jobba ”normaltid tiderna” under sommartiden?

Nej, ska jag vara ärlig så vågar jag inte ta upp det på jobbet.

Lägger själv scheman och det är vanligare att många vill ”sluta tidigt” än motsatsen så tänker att för en del kanske möjligheten finns att få hjälp på så vis?

Jag tänker ibland att jag borde välja ett jobb där det är mer en fördel att inte vilja börja tidigt, men nu har jag kommit in i en bransch där det mest är vanliga kontorstider och jag har blivit för bekväm för att ta tag i att fundera över något annat...🤣

Liknande trådar

Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 076
Senast: MiniLi
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 724
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: Grazing
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
8 022
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka