Jag tycker mest att det är patetiskt att gnälla över en timmes förskjutning 2 ggr/år när vi är många som vänder på dygnet varje vecka år ut och år in för att samhällsbärande funktioner behövs dygnet runt, och vi gnäller faktiskt väldigt sällan över just det.
Men jag kan samtidigt få tycka att vintertid är ett skit eftersom vi som jobbar natt inte ser ljuset på flera dagar i sträck. Det är så gott som mörkt när vi lägger oss (vilket det bör vara för att inte melatoninnivåerna ska fuckas upp lagom tills vi ska sova) och mörkt när vi går upp. Så att få slippa vinter/normaltid hade varit ett lyft. Det är ju tillräckligt mkt negativa hälsoeffekter med nattarbete ändå.
Jag tycker det är patetiskt att tro att alla fungerar precis likadant som en själv.

Ja precis, konstant sömnbrist är en del av livet, är det någon som sagt något annat? Men varför är det så känsligt att prata om att man har vissa svårigheter med att passa in i normen, som gör att livet blir svårare än det hade behövt vara?

Jag tycker den här tråden visar rätt tydligt varför jag aldrig skulle ta upp på mitt jobb IRL att jag är en kvällsmänniska och mår dåligt på morgnar. Här kan jag ta att andra tycker att jag gnäller och är patetisk när jag bara försöker berätta hur en del andra människor som håller käft och köttar på i vardagen, egentligen har det. Men IRL skulle det vara för stor risk för att jag ska tycka att det är värt det.
Eh, alltså, jag är en morgontrött person som föddes sömnstörd. Om normtrycket om tidiga morgnar från mitt håll är för starkt för dig, finns det inget jag kan göra. Jag är helt mot den jävla morgonpigga normen. Helt.

Ja, det förstår jag. I mina unga år jobbade jag en period "rak vecka" i sjukvården. Började 7 varje vardag. Framåt torsdagen varje vecka hatade jag livet av trötthet, för jag kunde helt enkelt inte somna i tid. Då hade nog sommartid (som jag dock inte minns) kunnat göra det hela ännu en aning jävligare.

Ja, precis så är det jag försöker förklara. Det är inte så att jag glatt klev upp min vanliga tid för en vecka sedan och nu blir det överjävligt pga en timmes förskjutning. Utan det var jävligt redan tidigare, och nu blir det ännu mer jävligt.

Men jag ska också säga, kanske ger det någon annan lite hopp, att jag hoppades på att få lite mindre sömnbehov och bli förskjuten lite tidigare, med åldern. Hade hört det av andra och det har faktiskt blivit så även för mig. Upp till 30-35 var det ännu kämpigare...

(Sedan har jag också blivit mer känslig för sömnbrist efter en utmattning, men det är en annan historia)

Eh, alltså, jag är en morgontrött person som föddes sömnstörd. Om normtrycket om tidiga morgnar från mitt håll är för starkt för dig, finns det inget jag kan göra. Jag är helt mot den jävla morgonpigga normen. Helt.

Förlåt, får inte riktigt ihop det jag skriver känner jag. Menade inte det riktat mot dig, det var menat kommenterande till att någon igår frågade om vi som har det kämpigt på morgonen har frågat om att få börja jobbet senare. Du har inte bidragit till att jag inte ser det som en möjlighet ❤

Det jag kommenterade i ditt och @Enya 's inlägg var det om sömnbrist, även om det ÄR något som väldigt många av oss helt enkelt ser som en självklar del av livet, så är det också lite vanskligt att normalisera det utan att också nyansera det. Det har återkommande rapporterats om att vi minskat sömntiden generellt och att en del forskare ser risker med det, eftersom vi i grunden är samma biologiska varelser som förr i tiden. Men det är nog en annan tråd, det är ett större ämne än just övergången till sommartid.

Ja, precis så är det jag försöker förklara. Det är inte så att jag glatt klev upp min vanliga tid för en vecka sedan och nu blir det överjävligt pga en timmes förskjutning. Utan det var jävligt redan tidigare, och nu blir det ännu mer jävligt.

Men jag ska också säga, kanske ger det någon annan lite hopp, att jag hoppades på att få lite mindre sömnbehov och bli förskjuten lite tidigare, med åldern. Hade hört det av andra och det har faktiskt blivit så även för mig. Upp till 30-35 var det ännu kämpigare...

(Sedan har jag också blivit mer känslig för sömnbrist efter en utmattning, men det är en annan historia)

Förlåt, får inte riktigt ihop det jag skriver känner jag. Menade inte det riktat mot dig, det var menat kommenterande till att någon igår frågade om vi som har det kämpigt på morgonen har frågat om att få börja jobbet senare. Du har inte bidragit till att jag inte ser det som en möjlighet ❤

Det jag kommenterade i ditt och @Enya 's inlägg var det om sömnbrist, även om det ÄR något som väldigt många av oss helt enkelt ser som en självklar del av livet, så är det också lite vanskligt att normalisera det utan att också nyansera det. Det har återkommande rapporterats om att vi minskat sömntiden generellt och att en del forskare ser risker med det, eftersom vi i grunden är samma biologiska varelser som förr i tiden. Men det är nog en annan tråd, det är ett större ämne än just övergången till sommartid.
Ja, sömnbrist är ju en fråga med många bottnar. Jag relativiserar min egen, egentligen därför att jag just "föddes sömnstörd". Jag orkar inte annat än vifta bort det ungefär som en fluga från fikabordet. Och jag är äldre än både internet, skärmarna och den starka trenden med utmattningsdiagnoser.

Min kropp vill inte alls.
Klockan ställd, men det är stört omöjligt att ta sig upp, börjar vakna till liv en timme senare. Ännu värre var det igår så jag hoppas det blir bättre om några dagar.
Samt ursvårt att somna. Den här lilla flyttade timmen stör min sovrutin.

Tur jag har flex.

Fast jag bara undrar lite försiktigt, menar ni att ni inte vänjer er med tidsomställningen alls under de här månaderna vi har sommartid?

Personligen har jag också svårt för tidsomställningen men min kropp vänjer sig till slut. Tar lite tid men sen blir det vardag igen och kroppen har ställt om sig till den nya tiden.

Ja, sömnbrist är ju en fråga med många bottnar. Jag relativiserar min egen, egentligen därför att jag just "föddes sömnstörd". Jag orkar inte annat än vifta bort det ungefär som en fluga från fikabordet. Och jag är äldre än både internet, skärmarna och den starka trenden med utmattningsdiagnoser.

Ja, jag viftar också bort det i vardagen, det är inget jag brukar gå runt att tänka på.

Samtidigt som vi också på samhällsnivå bör reflektera över om det finns något samband mellan ett allmänt bortviftande av sömnbrist, ökade krav på tillgänglighet och effektivitet på jobbet och i familjeliv och fritidsaktiviteter, och ökningen av utmattning - framför allt hos kvinnor.

Vifta bort min egen trötthet gör jag för att orka med, men att normalisera den som fenomen i allmänhet försöker jag undvika att bidra till.

Fast jag bara undrar lite försiktigt, menar ni att ni inte vänjer er med tidsomställningen alls under de här månaderna vi har sommartid?

Personligen har jag också svårt för tidsomställningen men min kropp vänjer sig till slut. Tar lite tid men sen blir det vardag igen och kroppen har ställt om sig till den nya tiden.

Eftersom jag blivit minimalt mer morgonmänniska under alla år jag levt (och då räknas jag väl snart om inte redan som medelålders...) så nej, jag räknar inte med att det kommer bli lättare att gå upp tidigare några dagar eller veckor in denna sommar 🙂

Jag vet inte om det är konstigare än att många här inte verkar vänja sig vid mörkret under vinterhalvåret, vilket man väl också bör göra?

Jag har svårt med det är ohymligt trött när klockan ringer under sommaren...

Eftersom jag blivit minimalt mer morgonmänniska under alla år jag levt (och då räknas jag väl snart om inte redan som medelålders...) så nej, jag räknar inte med att det kommer bli lättare att gå upp tidigare några dagar eller veckor in denna sommar 🙂

Jag vet inte om det är konstigare än att många här inte verkar vänja sig vid mörkret under vinterhalvåret, vilket man väl också bör göra?
Jag vet inte om jag direkt vänjer mig vid vintermörkret. Jag tar mig genom vintern. Och jag tänker inte vid varje ögonblick av trötthet och håglöshet att det har med vintermörkret att göra. Motsvarande tänker jag inte heller att varje ögonblick av trötthet och sömnbrist på sommarhalvåret har med sommartiden att göra. Tex har jag ju inte längre ens något att jämföra med. Hur jag mår en sommar utan sommartid kan vi inte längre veta. Jag sover för lite rätt ofta, oavsett årstid. Jag tycker att det är svårt att tro att den där timmen påverkar så mycket, dygnet har ju fortfarande 24 timmar.

Ett tillägg till mitt tidigare svar på din fråga: även om jag inte får det lättare på morgonen, så underlättar det för mig under högsommaren när jag har ett mindre sömnbehov (ca 1h) jämfört med den mörkaste tiden på vintern. Så då kan jag ju somna samma tid men ändå få mindre problem med ackumulerad sömnbrist över tid.

Så att bara ha tidsinställning för sommartid är betydligt bättre för mig än att ha sommartid året om. Så om det är alternativet för att ta bort tidsinställningen så har jag hellre kvar den!

Ja precis, konstant sömnbrist är en del av livet, är det någon som sagt något annat? Men varför är det så känsligt att prata om att man har vissa svårigheter med att passa in i normen, som gör att livet blir svårare än det hade behövt vara?

Jag tycker den här tråden visar rätt tydligt varför jag aldrig skulle ta upp på mitt jobb IRL att jag är en kvällsmänniska och mår dåligt på morgnar. Här kan jag ta att andra tycker att jag gnäller och är patetisk när jag bara försöker berätta hur en del andra människor som håller käft och köttar på i vardagen, egentligen har det. Men IRL skulle det vara för stor risk för att jag ska tycka att det är värt det.
Nu läser du in saker jag inte alls skrivit. Mitt svar var endast riktat till den jag svarade. Jag höll med i hur hen beskrev sin syn på sömnbrist och en timme. Jag bekräftade att det är så jag också känner med den här timmen. Att det var en bra beskrivning, ett sätt att beskriva det.

Det handlade överhuvudtaget inte om dig eller någon annan i tråden, eller att något skulle vara bättre eller sämre eller att det skulle vara känsligt att prata om att man har svårigheter att passa in i normen. Jag har inte skrivit att någon gnäller eller är patetisk så ge av den sleven till de som skriver det och vifta inte den vilt omkring dig åt de som bara diskuterar utan att ens mena något illa. Tack.

Jag har inte normaliserat något, förutom min egen sömnbrist och sömnrutiner. Andras har jag inte sagt ett ord om. Jag skrev ett bekräftande inlägg om hur den timmen uppfattas i mitt sömnmönster.

Vi vänder på det, är det bara du som har det jobbigt som får berätta om det och diskutera? Eller får någon annan inflika med "jo men så uppfattar min kropp det också" när någon annan beskriver samma som en själv upplever? På tal om att vi alla är olika och att acceptera, menar jag.

Jag vet inte om jag direkt vänjer mig vid vintermörkret. Jag tar mig genom vintern. Och jag tänker inte vid varje ögonblick av trötthet och håglöshet att det har med vintermörkret att göra. Motsvarande tänker jag inte heller att varje ögonblick av trötthet och sömnbrist på sommarhalvåret har med sommartiden att göra. Tex har jag ju inte längre ens något att jämföra med. Hur jag mår en sommar utan sommartid kan vi inte längre veta. Jag sover för lite rätt ofta, oavsett årstid. Jag tycker att det är svårt att tro att den där timmen påverkar så mycket, dygnet har ju fortfarande 24 timmar.

Du tänker att en timmes kortare sömn över lång tid inte bör påverka en?

Jag har inte normaliserat något, förutom min egen sömnbrist och sömnrutiner. Andras har jag inte sagt ett ord om. Jag skrev ett bekräftande inlägg om hur den timmen uppfattas i mitt sömnmönster.

Vi vänder på det, är det bara du som har det jobbigt som får berätta om det och diskutera? Eller får någon annan inflika med "jo men så uppfattar min kropp det också" när någon annan beskriver samma som en själv upplever? På tal om att vi alla är olika och att acceptera, menar jag.

Jag är bara trött på att överösas om antydningar om att jag inte BORDE vara trött. Som att jag hittar på, överdriver, är lat eller möjligen är lite konstig.

Jag tror inte att vi kommer längre med varandra när vi har så svårt att förstå varandra. Jag förstår inte vad du hänger upp dig på i det jag skriver, jag kan inte förklara bättre än vad jag gör i hur det är att inte kunna somna när man ska.

Jag borde kunna somna, jag borde inte vara trött, jag borde kunna flytta min sömntid hit och dit - om jag inte kan det, vad ska jag skriva för att förklara varför? Jag vet inte varför vi är olika, jag kan bara berätta hur det är för mig.

Jag är bara trött på att överösas om antydningar om att jag inte BORDE vara trött. Som att jag hittar på, överdriver, är lat eller möjligen är lite konstig.

Jag tror inte att vi kommer längre med varandra när vi har så svårt att förstå varandra. Jag förstår inte vad du hänger upp dig på i det jag skriver, jag kan inte förklara bättre än vad jag gör i hur det är att inte kunna somna när man ska.

Jag borde kunna somna, jag borde inte vara trött, jag borde kunna flytta min sömntid hit och dit - om jag inte kan det, vad ska jag skriva för att förklara varför? Jag vet inte varför vi är olika, jag kan bara berätta hur det är för mig.
Jag trodde våra inlägg var utrett tills jag fick ta del av sleven igen, utan att ens ha svarat på ditt inlägg, utan att ens ha trampat på dig, ifrågasatt dig eller bett dig förklara varför du är trött. Jag förstår inte ens varför du skriver det här inlägget till mig nu, att "jag förstår inte vad du hänger upp dig på i det jag skriver, jag kan inte förklara bättre än vad jag gör i hur det är att inte kunna somna när man ska". Jisses, att inte kunna somna? Som om jag inte förstår? Du har nog missförstått mina inlägg då.
Jag svarade ju inte ens dig utan höll med i ett annat inlägg. Mina två senaste inlägg har handlat om det, inte om din trötthet eller att antyda eller att du överdriver, är lat eller konstig. Utan om att du på något vis återigen tog för givet att jag kritiserade dig. Helt utan att ha fog för det, då jag bara bekräftade för en annan att den här timmen kändes för mig precis som hon beskrev det. Jag tyckte helt sonika hen beskrev det bättre än jag kunnat.

Liknande trådar

Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 076
Senast: MiniLi
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 724
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: Grazing
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
8 006
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi med egen gård/stall
  • Födda -21