Men hur hjälper det om det är ett halvår?

Jag tror jag har svårt att förstå hur man inte vänjer sig. Jag går upp senare på helgen, är vaken längre, men vänjer mig direkt vid att gå upp igen. Kanske lite seg på måndagen om jag kom sent i säng på söndagen men inte värre än så. Är alltid morgontrött och vill inte gå upp men bara gör. Sen är jag igång.

Eftersom jag blivit minimalt mer morgonmänniska under alla år jag levt (och då räknas jag väl snart om inte redan som medelålders...) så nej, jag räknar inte med att det kommer bli lättare att gå upp tidigare några dagar eller veckor in denna sommar 🙂

Jag vet inte om det är konstigare än att många här inte verkar vänja sig vid mörkret under vinterhalvåret, vilket man väl också bör göra?

Jag har svårt med det är ohymligt trött när klockan ringer under sommaren...

Jag är varken morgonmänniska eller kvällsmänniska, jag är dygnet runt trött 😅 en gång i tiden klassade jag nog mig som morgonmänniska.

Jag tänkte kanske mer att när vi har haft omställningen några veckor så kanske man fortfarande sover samma tid som man gjorde innan tex kl. 23-06 så är det ju mängden sömntimmar samma.

Jag är varken morgonmänniska eller kvällsmänniska, jag är dygnet runt trött 😅 en gång i tiden klassade jag nog mig som morgonmänniska.

Jag tänkte kanske mer att när vi har haft omställningen några veckor så kanske man fortfarande sover samma tid som man gjorde innan tex kl. 23-06 så är det ju mängden sömntimmar samma.
Det är inte det som är problemet jag somnar som jag ska utan jag är tröttare. En på jobbet höll på att somna vid ratten på morgonen flera gånger.

Jag trodde våra inlägg var utrett tills jag fick ta del av sleven igen, utan att ens ha svarat på ditt inlägg, utan att ens ha trampat på dig, ifrågasatt dig eller bett dig förklara varför du är trött. Jag förstår inte ens varför du skriver det här inlägget till mig nu, att "jag förstår inte vad du hänger upp dig på i det jag skriver, jag kan inte förklara bättre än vad jag gör i hur det är att inte kunna somna när man ska". Jisses, att inte kunna somna? Som om jag inte förstår? Du har nog missförstått mina inlägg då.
Jag svarade ju inte ens dig utan höll med i ett annat inlägg. Mina två senaste inlägg har handlat om det, inte om din trötthet eller att antyda eller att du överdriver, är lat eller konstig. Utan om att du på något vis återigen tog för givet att jag kritiserade dig. Helt utan att ha fog för det, då jag bara bekräftade för en annan att den här timmen kändes för mig precis som hon beskrev det. Jag tyckte helt sonika hen beskrev det bättre än jag kunnat.

Jag tar det inte som att du kritiserar specifikt mig, men när du och andra viftar bort långvarig sömnbrist som en naturlig del av livet så kommenterade jag det. Med tanke på de problem som finns på samhällsnivå med stress och minskad sömn som lösning för att hinna med allt man känner att man borde, t o m i skolbarnsåldern, så tycker jag att man bör vara försiktig med att skriva så på allmänna, öppna forum där många läser (att ni ser det så själva förstår jag dock som sagt, och jag gör ju samma sak själv i min vardag, annars går den inte ihop.)

Jag tänker att det är svårt att övertygas om att någon fullständigt icke-förhandlingsbar "biologisk klocka" är ställd med sådan precision.

Om det nu är självklart att morgontrötthet och kvällspigghet enkelt kan förskjutas en timme, varför skulle den inte kunna förskjutas 5 timmar? Kan man ens säga att det finns någon skillnad mellan morgon- och kvällsmänniskor om sömncykeln ändå kan förskjutas för alla, så att den inte utgör något problem?

Men är det inte där det blir knepigt då? När du (och andra) som inte har samma problematik med att vara utpräglad kvällsmänniskor, gör antaganden om hur vi som är det fungerar?

Om det nu går enkelt att ställa om när man har lätt/svårt att somna och vakna (och kunna tänka, att "vara vaken" handlar ju inte bara om att öppna ögonen och få på sig kläder..) under de kommande veckorna efter tidsinställningen, varför händer inte det under resten av året och under alla de år man lever? Varför finns det ens kvällsmänniskor som är pigga på kvällen men har svårt att få kroppen att fungera på morgonen, om det egentligen rättar till sig med lite tid...?

Om det nu är självklart att morgontrötthet och kvällspigghet enkelt kan förskjutas en timme, varför skulle den inte kunna förskjutas 5 timmar? Kan man ens säga att det finns någon skillnad mellan morgon- och kvällsmänniskor om sömncykeln ändå kan förskjutas för alla, så att den inte utgör något problem?
Det är nog mest precisionen som förvånar mig. Jag kan inte under galgen svara på när jag "brukar" somna eller om jag har sovit en timme för lite.

Sen klarar ju de flesta av att resa över tidszoner, och sover relativt normala tider även på resa. Och det tänker jag inte ens på om det handlar om en timme.

Jag tar det inte som att du kritiserar specifikt mig, men när du och andra viftar bort långvarig sömnbrist som en naturlig del av livet så kommenterade jag det. Med tanke på de problem som finns på samhällsnivå med stress och minskad sömn som lösning för att hinna med allt man känner att man borde, t o m i skolbarnsåldern, så tycker jag att man bör vara försiktig med att skriva så på allmänna, öppna forum där många läser (att ni ser det så själva förstår jag dock som sagt, och jag gör ju samma sak själv i min vardag, annars går den inte ihop.)
Jag har INTE någonstans viftat bort långvarig sömnbrist! Jag har beskrivit det som del av mitt liv, det är INTE att vifta bort!

Jag har dock slutat att kämpa emot om hur man SKA enligt normen sova och följer min kropp så gott jag kan, där även jag får ta till sömntabletter för att passa in i normen. Normen att människor ska stiga upp på morgonen. Arbeten och skolor börjar då osv.

Att jag diskuterar hur jag fungerar genom ett svara bekräftande till någon annans inlägg är inte att vifta bort något. Det borde man väl ändå ha rätt att göra på ett öppet forum, eller är det ännu ett tabuämnen?

Himla trist att du hela tiden läser med anklagande glasögon!

Har bara rest få gånger över tidszoner och det är inga problem att ställa om eftersom det då har varit semester och behöver inte gå upp kl 4/5 och byter jag tidszon så innebär det att även solen är uppe/ nere efter vad klockan är där.

Men är det inte där det blir knepigt då? När du (och andra) som inte har samma problematik med att vara utpräglad kvällsmänniskor, gör antaganden om hur vi som är det fungerar?

Om det nu går enkelt att ställa om när man har lätt/svårt att somna och vakna (och kunna tänka, att "vara vaken" handlar ju inte bara om att öppna ögonen och få på sig kläder..) under de kommande veckorna efter tidsinställningen, varför händer inte det under resten av året och under alla de år man lever? Varför finns det ens kvällsmänniskor som är pigga på kvällen men har svårt att få kroppen att fungera på morgonen, om det egentligen rättar till sig med lite tid...?
Jag har inte antagit något, det var därför jag frågade om det kändes likadant under hela sommartidsperioden :)

Det är nog mest precisionen som förvånar mig. Jag kan inte under galgen svara på när jag "brukar" somna eller om jag har sovit en timme för lite.

Sen klarar ju de flesta av att resa över tidszoner, och sover relativt normala tider även på resa. Och det tänker jag inte ens på om det handlar om en timme.

Men att det är just en timme som diskuteras är ju för att tidsomställningen för oss är just en timme, inte att 59 minuter hade varit okej men 60 är det inte. Två timmar hade varit värre än en, och en halvtimme hade kunnat varit lindrigare. Det är ju glidande utifrån att tidigt = jobbigt, ännu tidigare = ännu jobbigare utan att det för den skull finns en magisk gräns åt något håll. Att det är just en timme som diskuteras är som sagt för att nuvarande tidsomställningen till sommartid är just en timme, annars hade det varit någon annan tidsrymd som hade diskuterats. Jag har svårt att förstå varifrån du fått att det handlar om någon exakthet.

Däremot har jag ju lärt mig under alla år hur jag fungerar, och att konstant ligga på underskott i sömn under en längre tid märker jag av. Om man inte märker av en sömnbrist som ackumuleras, så kanske man helt enkelt inte har särskilt stor sömnbrist så att den märks?

Jag kliver aldrig upp kl 6 varje morgon när jag är på fritidsresa. Nu åker jag sällan på tjänsteresor till just länder som ligger +1 så jag minns inte hur det var sist jag var i Finland, men jag skulle gissa att det då känns som första veckan vid framförflyttningen till sommartid.

Jag har inte antagit något, det var därför jag frågade om det kändes likadant under hela sommartidsperioden :)

Men hur tänker du om huruvida det finns människor som är mer utprägladekvällsmänniskor och människor som är mer utpräglade morgonmänniskor? Är det skillnader som faktiskt finns, eller handlar det egentligen för alla bara om att ställa om och förskjuta sig enligt den nya tiden?

Jag har INTE någonstans viftat bort långvarig sömnbrist! Jag har beskrivit det som del av mitt liv, det är INTE att vifta bort!

Jag har dock slutat att kämpa emot om hur man SKA enligt normen sova och följer min kropp så gott jag kan, där även jag får ta till sömntabletter för att passa in i normen. Normen att människor ska stiga upp på morgonen. Arbeten och skolor börjar då osv.

Att jag diskuterar hur jag fungerar genom ett svara bekräftande till någon annans inlägg är inte att vifta bort något. Det borde man väl ändå ha rätt att göra på ett öppet forum, eller är det ännu ett tabuämnen?

Himla trist att du hela tiden läser med anklagande glasögon!

Jag upplevde att den du svarade på viftade bort det, och då blir ju även ditt bekräftande ett stöd till det. Men då vet jag att du inte menade så.

Tänker att det måste vara stor skillnad på om ens rytm styrs av ljuset (och i så fall om den främst styrs av när det blir ljust eller när det blir mörkt, bådadera varierar ju kraftigt över året men jag vet ingen som har 2h sömnbehov sommar och 20h vinter) eller om den ligger i relation till övriga samhället/uppfattningar om vad man "borde" göra vissa klockslag.
För min del är det definitivt det senare, jag gillar de där timmarna sen kväll när alla andra gått och lagt sig och man kan varva ner i lugn och ro utan förväntningar på att något ska uträttas. Det känns som att jag går miste om något om jag skulle lägga mig kl 21. Samtidigt tycker jag det känns fel att sova bort hela förmiddagarna när det är ljust och resten av världen är vaken. Det känns mycket rimligare att somna om om jag vaknar 05 än om jag vaknar 09, även om jag säkert skulle kunna i båda fallen. Alltså är det för mig (som kvällsmänniska) svårt att relatera till att en timme under en natt skulle ge sömnbrist i ett halvår. En timme VARJE natt under ett halvår är en helt annan sak.

Alltså är det för mig (som kvällsmänniska) svårt att relatera till att en timme under en natt skulle ge sömnbrist i ett halvår. En timme VARJE natt under ett halvår är en helt annan sak.

Ja precis, det är helt olika saker tycker jag också. Dock verkar ett antal skribenter här mena att man ställer om efter en tid, så enligt den teorin ska det sistnämnda alternativet inte kunna uppstå. Vilket jag inte håller med om, eftersom jag är en av dem. (Sedan underlättas det av att det nu inträffar på sommaren då jag generellt har kortare sömntid så det kan kompensera, störst konsekvens skulle det få om sommartiden blev permanent. Eller om jag för den delen skulle byta till ett jobb där jag börjar en timme tidigare, det är ju samma sak.)

På de senaste sidorna har det argumenteras väldigt mycket mot dem som tycker att "den förlorade timmen" under en enstaka dag påverkar dem väldigt mycket, och jag kan undra hur stor denna grupp som fäktas vilt mot faktiskt är? Eller om det är en halmgubbe...? Själv (och en del andra) argumenterar utifrån den långsiktiga påverkan och inte den enskilda dagen, andra har lyft att det är jobbigt och förvirrande i anslutning till just den specifika dagen men att det å andra sidan går över. Så hur stor är egentligen denna grupp som menar att det är den enskilda timmen en specifik dag som spelar roll, och att det är förlusten av just den timmen som förstör deras liv under en längre tid...?

Apropå smart-tråden så har jag sällan kännt mig så korkad som att försöka förstå förklaringar till bekymmer som i den här tråden. 🫣 Jag har verkligen med all vilja i världen försökt förstå var bekymret uppstår men det är verkligen jättesvårt då samma typ av människa (kvälls?) verkar uppleva helt olika bekymmer men härleder det till att de är just kvällsmänniskor? Och som varit uppe undrar jag (retorisk fråga, ingen behöver känna att de ska svara) vad som händer vid resor över flera tidszoner när man kan behöva gå upp ännu tidigare enl den biologiska klockan, om den inte ens hinner justeras 1h under 7 mån, hur funkar det 4,5,6h för tex 2v semester. Nu kanske man undviker det om man vet att det är ett bekymmer förstås.

Personligen tycker jag det är jättejobbigt med ljust så länge på kvällarna. Att gå och lägga sig när det är fullt dagsljus ute är bara helfel. Har en jobbig tid framför mig av den anledningen. (Jag somnar men känns fel)

Apropå smart-tråden så har jag sällan kännt mig så korkad som att försöka förstå förklaringar till bekymmer som i den här tråden. 🫣 Jag har verkligen med all vilja i världen försökt förstå var bekymret uppstår men det är verkligen jättesvårt då samma typ av människa (kvälls?) verkar uppleva helt olika bekymmer men härleder det till att de är just kvällsmänniskor? Och som varit uppe undrar jag (retorisk fråga, ingen behöver känna att de ska svara) vad som händer vid resor över flera tidszoner när man kan behöva gå upp ännu tidigare enl den biologiska klockan, om den inte ens hinner justeras 1h under 7 mån, hur funkar det 4,5,6h för tex 2v semester. Nu kanske man undviker det om man vet att det är ett bekymmer förstås.

Personligen tycker jag det är jättejobbigt med ljust så länge på kvällarna. Att gå och lägga sig när det är fullt dagsljus ute är bara helfel. Har en jobbig tid framför mig av den anledningen. (Jag somnar men känns fel)
På semestern jobbar jag inte så är inga problem då. Då kan man vila om man vill det.

Ja precis, det är helt olika saker tycker jag också. Dock verkar ett antal skribenter här mena att man ställer om efter en tid, så enligt den teorin ska det sistnämnda alternativet inte kunna uppstå. Vilket jag inte håller med om, eftersom jag är en av dem. (Sedan underlättas det av att det nu inträffar på sommaren då jag generellt har kortare sömntid så det kan kompensera, störst konsekvens skulle det få om sommartiden blev permanent. Eller om jag för den delen skulle byta till ett jobb där jag börjar en timme tidigare, det är ju samma sak.)

På de senaste sidorna har det argumenteras väldigt mycket mot dem som tycker att "den förlorade timmen" under en enstaka dag påverkar dem väldigt mycket, och jag kan undra hur stor denna grupp som fäktas vilt mot faktiskt är? Eller om det är en halmgubbe...? Själv (och en del andra) argumenterar utifrån den långsiktiga påverkan och inte den enskilda dagen, andra har lyft att det är jobbigt och förvirrande i anslutning till just den specifika dagen men att det å andra sidan går över. Så hur stor är egentligen denna grupp som menar att det är den enskilda timmen en specifik dag som spelar roll, och att det är förlusten av just den timmen som förstör deras liv under en längre tid...?

Om det nu är en halmgubbe, varför ville majoriteten i EU-folkomröstningen/undersökningen skippa omställning? 84% var det... Jag var en av dom.

https://www.euronews.com/my-europe/2025/03/28/changing-time-a-political-issue

Liknande trådar

Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 076
Senast: MiniLi
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 724
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: Grazing
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
8 022
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka