Jag kanske varit orättvis i mina svar till dig och i så fall ber jag om ursäkt, dina frågor har bara kommit bland flera användares inlägg som också har "ifrågasatt" (och som jag faktiskt tolkar som ifrågasättande), som menar att man gnäller (men att gnälla på normaltid är tydligen lite bättre

), som tycker att man överdriver etc.
Jag skulle aldrig igen ha ett jobb där jag börjar kl 6.00 (om jag inte måste för att försörja mig förstås). Jag vänjer mig helt enkelt inte, och hela dygnet påverkas eftersom jag även om jag ju slutar tidigt, inte orkar använda den tiden. Och helgen blir ju samma sak, om man ska följa rådet att ha samma tider varje dag.
Att tidigarelägga livet på sommaren blir helt enkelt som om jag skulle sökt ett nytt jobb med tidigare arbetstider. Det passar inte mig. Jag mår mycket bättre när jag får följa min naturliga sömncykel som ligger senare. Då kan jag somna lättare, kan vakna gladare och magen rasar inte ihop på morgonen.
Men visst, en timme är ju bättre än två...så jag ska väl vara glad och positiv och inte gnälla så mycket...
Om du har lätt att tidigarelägga sömn och uppstigning, varför menar du ändå att du är en utpräglad kvällsmänniska? I mina öron låter det som att du är en typisk "mittemellan" med en hyfsad flexibel sömncykel. Man kan ju fortfarande gilla kvällar mer än morgnar, men utan att man har lätt/svårt för det ena eller det andra.
Jag är en utpräglad kvällsmänniska eftersom jag är piggast på kvällen. Omständigheter gör att jag numera inte har hjärnan med mig eftersom man ska vara vaken hela dagen och jag har funktionsnedsättningar som påverkar på sitt sätt, men grunden i mig är kvällsmänniska där jag är som piggast på kvällen. Jag minns tydligt redan som tonåring att tiden mellan 21 och 24 var de bästa timmarna på dygnet. Att gå och lägga mig har alltid varit "fan också, måste jag", ett hinder liksom.
Somnar jag innan 12 (24 eller 00 rättare sagt) så sover jag en timme och så inte mer alls. Jag är utsövd även om jag inte är det, men vaknar pigg och kan inte somna om, att jag inte är pigg senare på dagen är en annan historia dock. Lägger jag mig 24 så kan jag, med flera uppvaknande, ändå skrapa ihop mellan 2 och 5 timmar beroende på om jag sover med eller utan sömntabletter. Med förutsättningen att jag måste kliva upp 06. Min egen sömnklocka säger att den vill sova någonstans mellan 02-03 och 08-10, och det är tyvärr där jag lätt hamnar när jag är ledig, det är också då jag verkligen får kvalitativ sömn jämfört med när samhället tycker att man ska sova. Då behöver jag inte heller några sömntabletter för att kunna få ihop sömn.
Ljuset påverkar mig inte, det är fortfarande kväll när klockan säger att det är kväll eftersom det är en vanesak, men jag antar att om vi börjar snacka om tidsförändringar på flera timmar så skulle min kropp reagera rätt skarpt och inte få ihop omställningen lika lätt, men för mig är det en timme hit eller dit. En timmes sömnbrist eller en timmes plus. Jag vaknar klockan 05 och kissar, det oavsett om jag lägger mig 24, 02, 03 eller ska gå upp 06. Ska jag inte gå upp lägger jag mig igen och försöker sova. Ibland kan jag slumra, ibland kan jag sova, ibland kan jag inte utan är vaken.
Jag kan inte tidigarelägga sömn, men en timme som det ju handlar om här, påverkar inte mig mer än det gör när jag lägger mig för sent eller bara inte kan sova av någon anledning (nej, det är inte ångest som gör att jag inte kan sova, det är att jag inte är "sov"trött trots att jag borde vara det). Det är länge sedan jag slutade följa alla sömnråd man får. Sömnhygien. Jag följer min sömnklocka så gott jag kan, men lever i ett samhälle där man ska stiga upp på morgonen och börja jobba på morgonen, trots att det inte är speciellt nyttigt för alla. Trots att det sker när jag sover som bäst. Därav att det krävdes enorm disciplin tidigare för mig, aldrig snooza och att bara gå upp oavsett om jag var vaken eller ej, när alarmet ringde. För annars sov jag vidare. Jag lägger mig inte tidigare för att vi ställer fram klockan en timme, det jämnar ut sig natten efter. Eller så gör den inte det. För någon med konstanta sömnbesvär vet man knappt hur det är att vara utsövd ens, så för mig är den timmen som vilken annan timme jag inte sover på ändå. Jag vänjer mig aldrig vid att gå upp på morgonen. Har gjort det hela livet, men det blir aldrig en vana. Jag vägrar !! att gå upp samma tid på helgerna och ledig tid. Ser ingen som helst mening med att gå upp tidigt, därför lyckas jag vrida på dygnet även om jag inte planerar det. Det råkar bara bli så....
Jag har mörkt för mitt sovrumsfönster även om ljus tar sig in men kan sova oavsett om det är mörkt eller ljust ute, jag tror inte det är ljus i sig som påverkar om man är kvälls- eller morgonmänniska. Ljuset på kvällen är långt ifrån samma som på morgonen, inte alls lika ljust. Funderar på om det inte är hur solen står som kanske påverkar. Men det är bara min fundering.
Jag har inte ifrågasatt eller ansett att någon gnäller, jag har bara velat förstå vari skillnaden ligger. Nu tolkar jag ditt inlägg som att du mer följer ljuset, eller mörkret, på något vis, att din dygnsrytm gör det? Det är det här som ställt till det för mig i tråden, jag tror mig fattat, och så kommer någon annan och förklarar något som är typ motsatsen, det blir svårt att greppa och förstå.
Jag följer klockan mer än ljuset, men å andra sidan gör mörkret mig nog lite deprimerad och ljuset, solen framför allt gör mig glad. Pigg också, men inte morgonpigg, det är bara lättare att komma upp när det är ljust ute än när det är mörkt, än när det är mörkt typ hela dagen.