Men kan det inte vara så att vi människor påverkas och fungerar på olika sätt? Som
@Ullmerkott var inne på, att beroende på om det är ljuset eller cykeln som påverkar mest så kommer beskrivningarna bli olika? Och vi människor är ju också komplexa människor som påverkas av många olika saker så det är nog svårt att få ett exakt svar svar i stil med 1,43Y=0,74X+3
Min känsla är snarare att det konstiga är att eftersöka
ett svar på hur vi människor fungerar. Det är ju många saker vi har olika lätt och svårt för, och olika saker som påverkar oss olika mycket, jag tycker det är lite märkligt att just sömnen är något som många förväntar sig att vi fungerar väldigt lika kring.
Jag inser också med trådens utveckling hur
svårt det är att förklara något som verkar helt obegripligt för många andra. Jag trodde att det här med att vissa är mer morgon- och vissa är mer kvällsmänniskor, och att det inte är något man bara ändrar sig i för att man byter jobb eller tid osv, var etablerad kunskap, så lite förvånad är jag faktiskt över förvåningen (men det säger jag säkert varje år, så man borde väl sluta förvånas

).
Den relevanta frågan är om man skulle flytta till en annan tidszon, snarare än semester eller jobbresa då man är där en för kort tid. Och bytt tidszon vid flytt har jag aldrig gjort så det kan jag inte veta, men jag skulle tro att jag då ställer om till motsvarande cykel i det nya landet. Dvs jag tror att jag fortfarande skulle vara kvällsmänniska och inte bli morgonmänniska, men jag ser ingen anledning till varför min cykel skulle vara låst till just Sverige? Och inte heller någon anledning till varför jag skulle bli en morgonmänniska bara för att jag byter land?
Vid semesterresor så kliver jag sällan upp kl 6 varje dag och kan ofta ta power naps om jag önskar, så det blir inte jämförbart med mitt vanliga vardagsliv. Vid jobbresor utomlands biter jag ihop, precis som jag gör hemma.