Apropå smart-tråden så har jag sällan kännt mig så korkad som att försöka förstå förklaringar till bekymmer som i den här tråden. 🫣 Jag har verkligen med all vilja i världen försökt förstå var bekymret uppstår men det är verkligen jättesvårt då samma typ av människa (kvälls?) verkar uppleva helt olika bekymmer men härleder det till att de är just kvällsmänniskor? Och som varit uppe undrar jag (retorisk fråga, ingen behöver känna att de ska svara) vad som händer vid resor över flera tidszoner när man kan behöva gå upp ännu tidigare enl den biologiska klockan, om den inte ens hinner justeras 1h under 7 mån, hur funkar det 4,5,6h för tex 2v semester. Nu kanske man undviker det om man vet att det är ett bekymmer förstås.

Personligen tycker jag det är jättejobbigt med ljust så länge på kvällarna. Att gå och lägga sig när det är fullt dagsljus ute är bara helfel. Har en jobbig tid framför mig av den anledningen. (Jag somnar men känns fel)
Hahaha, känner in´gen förvirringen! :) Jag förstod inte vad som menades, frågade, så kom en och förklarade vad en annan menade och jag trodde jag fått någon form av grepp av det, men så förklarade någon annan och jag fattade inget, sedan en tredje och jag var helt lost. och så den som jag mest inte förstår inläggen av alls igen. Så ja, jag upplever det också något förvirrande att hänga med här. :D

Apropå smart-tråden så har jag sällan kännt mig så korkad som att försöka förstå förklaringar till bekymmer som i den här tråden. 🫣 Jag har verkligen med all vilja i världen försökt förstå var bekymret uppstår men det är verkligen jättesvårt då samma typ av människa (kvälls?) verkar uppleva helt olika bekymmer men härleder det till att de är just kvällsmänniskor? Och som varit uppe undrar jag (retorisk fråga, ingen behöver känna att de ska svara) vad som händer vid resor över flera tidszoner när man kan behöva gå upp ännu tidigare enl den biologiska klockan, om den inte ens hinner justeras 1h under 7 mån, hur funkar det 4,5,6h för tex 2v semester. Nu kanske man undviker det om man vet att det är ett bekymmer förstås.

Personligen tycker jag det är jättejobbigt med ljust så länge på kvällarna. Att gå och lägga sig när det är fullt dagsljus ute är bara helfel. Har en jobbig tid framför mig av den anledningen. (Jag somnar men känns fel)

Men kan det inte vara så att vi människor påverkas och fungerar på olika sätt? Som @Ullmerkott var inne på, att beroende på om det är ljuset eller cykeln som påverkar mest så kommer beskrivningarna bli olika? Och vi människor är ju också komplexa människor som påverkas av många olika saker så det är nog svårt att få ett exakt svar svar i stil med 1,43Y=0,74X+3

Min känsla är snarare att det konstiga är att eftersöka ett svar på hur vi människor fungerar. Det är ju många saker vi har olika lätt och svårt för, och olika saker som påverkar oss olika mycket, jag tycker det är lite märkligt att just sömnen är något som många förväntar sig att vi fungerar väldigt lika kring.

Jag inser också med trådens utveckling hur svårt det är att förklara något som verkar helt obegripligt för många andra. Jag trodde att det här med att vissa är mer morgon- och vissa är mer kvällsmänniskor, och att det inte är något man bara ändrar sig i för att man byter jobb eller tid osv, var etablerad kunskap, så lite förvånad är jag faktiskt över förvåningen (men det säger jag säkert varje år, så man borde väl sluta förvånas 🙂).

Den relevanta frågan är om man skulle flytta till en annan tidszon, snarare än semester eller jobbresa då man är där en för kort tid. Och bytt tidszon vid flytt har jag aldrig gjort så det kan jag inte veta, men jag skulle tro att jag då ställer om till motsvarande cykel i det nya landet. Dvs jag tror att jag fortfarande skulle vara kvällsmänniska och inte bli morgonmänniska, men jag ser ingen anledning till varför min cykel skulle vara låst till just Sverige? Och inte heller någon anledning till varför jag skulle bli en morgonmänniska bara för att jag byter land?

Vid semesterresor så kliver jag sällan upp kl 6 varje dag och kan ofta ta power naps om jag önskar, så det blir inte jämförbart med mitt vanliga vardagsliv. Vid jobbresor utomlands biter jag ihop, precis som jag gör hemma.

Visst är det dagen efter tidsomställningen som sömnrubbningar och trötthet är som allra värst. Men det är inte bara den förlorade timmen som gör att vi blir tröttare – hela vår cirkadiska rytm hamnar i ofas när vi ställer om klockan. De plötsliga ljusa kvällarna gör att sömnhormonet melatonin inte skickas ut i tid och det blir svårare att somna och vi sover mer oroligt.

Det är inte ovanligt att det kan ta upp emot en vecka att komma i fas igen efter att vår biologiska klocka rubbats. I värsta fall kan det ta flera veckor att rätta till, vilket kan ställa till med en hel del problem under tiden.

https://www.mabra.com/halsa/trott-efter-sommartiden-sa-kommer-du-ikapp/6501441

Där tänker jag att ljusstyrd vs annat kommer in. Om man är kvällsmänniska för att man inte kommer i säng innan man varit vaken 18 h trots att man egentligen också borde hinna sova 8, eller om man vill vara uppe och njuta av de där lugna timmarna när alla andra gått och lagt sig, spelar det ingen jätteroll exakt när de där timmarna ligger.
Om man är kvällsmänniska för att man vaknar 3h innan dagens ljusaste tidpunkt och somnar 1h efter midnatt (dvs sover 01-09 normaltid) borde det bli jobbigt när dygnet förskjuts.

Men hur tänker du om huruvida det finns människor som är mer utprägladekvällsmänniskor och människor som är mer utpräglade morgonmänniskor? Är det skillnader som faktiskt finns, eller handlar det egentligen för alla bara om att ställa om och förskjuta sig enligt den nya tiden?
Jag har inte tänkt något alls om kvälls-/morgonmänniskor? :confused:

Men jag känner att jag nog släpper diskussionen, jag känner mig lite underlägsen dig i ditt sätt att diskutera. Jag fick svar på mitt första inlägg så jag är nöjd så :)

Om det nu är en halmgubbe, varför ville majoriteten i EU-folkomröstningen/undersökningen skippa omställning? 84% var det... Jag var en av dom.

https://www.euronews.com/my-europe/2025/03/28/changing-time-a-political-issue

Ja, många vill skippa att ställa om klockan. Det vill jag också, om det blir normaltid. En timmes tidigareläggning av dygnet även på vintern önskar jag däremot inte.

Men det jag frågade om var att jag uppfattar att flera i tråden undrar över/argumenterar emot dem som menar att det är den enda timmens bortfall som orsakar den stora påverkan, och motargumentet är att det är ju bara ett enstaka dygn som är 23 timmar, dagen efter är det som vanligt igen.
Och då undrar jag hur stor grupp den är, som man argumenterar emot?

Själv tillhör jag ju inte den grupp som dessa argumenterar emot (vilket har gett en viss förvirring, både för mig och andra tror jag), eftersom min svårighet mer handlar om att arbetsstarten tidigareläggs än om att ett enstaka dygn plötsligt hade bara 23 timmar.

Så jag undrar helt enkelt hur många det faktiskt är som har stora/långvariga problem med just 23-timmarsdygnet, de väcker åtminstone mycket motsrgumentation...

Men kan det inte vara så att vi människor påverkas och fungerar på olika sätt? Som @Ullmerkott var inne på, att beroende på om det är ljuset eller cykeln som påverkar mest så kommer beskrivningarna bli olika? Och vi människor är ju också komplexa människor som påverkas av många olika saker så det är nog svårt att få ett exakt svar svar i stil med 1,43Y=0,74X+3

Min känsla är snarare att det konstiga är att eftersöka ett svar på hur vi människor fungerar. Det är ju många saker vi har olika lätt och svårt för, och olika saker som påverkar oss olika mycket, jag tycker det är lite märkligt att just sömnen är något som många förväntar sig att vi fungerar väldigt lika kring.

Jag inser också med trådens utveckling hur svårt det är att förklara något som verkar helt obegripligt för många andra. Jag trodde att det här med att vissa är mer morgon- och vissa är mer kvällsmänniskor, och att det inte är något man bara ändrar sig i för att man byter jobb eller tid osv, var etablerad kunskap, så lite förvånad är jag faktiskt över förvåningen (men det säger jag säkert varje år, så man borde väl sluta förvånas 🙂).

Den relevanta frågan är om man skulle flytta till en annan tidszon, snarare än semester eller jobbresa då man är där en för kort tid. Och bytt tidszon vid flytt har jag aldrig gjort så det kan jag inte veta, men jag skulle tro att jag då ställer om till motsvarande cykel i det nya landet. Dvs jag tror att jag fortfarande skulle vara kvällsmänniska och inte bli morgonmänniska, men jag ser ingen anledning till varför min cykel skulle vara låst till just Sverige? Och inte heller någon anledning till varför jag skulle bli en morgonmänniska bara för att jag byter land?

Vid semesterresor så kliver jag sällan upp kl 6 varje dag och kan ofta ta power naps om jag önskar, så det blir inte jämförbart med mitt vanliga vardagsliv. Vid jobbresor utomlands biter jag ihop, precis som jag gör hemma.
Jag tror inte någon här tror att vara morgon-eller kvällsmänniska ändrar sig om man byter jobb eller dylikt. Jag tror inte det är det som är svårt att förstå. Jag tror det svåra ligger i att det är en timme som påverkar, vissa kraftigt, vissa ända tills i höst när klockan ställs tillbaka, som är det svåra att förstå.

Inte heller tror jag någon här har problem med att förstå att sömnen är olika för olika personer. Sömn är trots allt inte det enda som beskrives när folk förklarar problemen de får vid tidsomställningen.

Jag har inte tänkt något alls om kvälls-/morgonmänniskor? :confused:

Men jag känner att jag nog släpper diskussionen, jag känner mig lite underlägsen dig i ditt sätt att diskutera. Jag fick svar på mitt första inlägg så jag är nöjd så :)

Jag är nog lika oförstående inför vad det är som är svårt att förstå för andra 🙂 Du är ju inte den första som verkar tycka att "man ställer ju bara om", och jag får inte riktigt ihop det med att det samtidigt skulle kunna finnas morgon-/kvällsmänniskor - då skulle ju alla alltid bara ställa om...

Men jag köper att du inte vill förklara vidare, det är okej 🙂

Jag tror inte någon här tror att vara morgon-eller kvällsmänniska ändrar sig om man byter jobb eller dylikt. Jag tror inte det är det som är svårt att förstå. Jag tror det svåra ligger i att det är en timme som påverkar, vissa kraftigt, vissa ända tills i höst när klockan ställs tillbaka, som är det svåra att förstå.

Inte heller tror jag någon här har problem med att förstå att sömnen är olika för olika personer. Sömn är trots allt inte det enda som beskrives när folk förklarar problemen de får vid tidsomställningen.

Vad är skillnaden (för vardagslivet, och ur sömnperspektiv) på att ställa om klockan så att den är 6 istället för 5, och att börja ett nytt jobb där man börjar en timme tidigare?

Man ställer om klockan 2 gånger om året.

Ja, men när du ställer fram klockan 1 timme i mars så får det samma effekt i vardagen som om man börjar jobbet 1 timme tidigare och när du ställer tillbaka klockan 1 timme i oktober så får det samma effekt som att börja jobbet en timme senare - eller...?

Jag är nog lika oförstående inför vad det är som är svårt att förstå för andra 🙂 Du är ju inte den första som verkar tycka att "man ställer ju bara om", och jag får inte riktigt ihop det med att det samtidigt skulle kunna finnas morgon-/kvällsmänniskor - då skulle ju alla alltid bara ställa om...

Men jag köper att du inte vill förklara vidare, det är okej 🙂
Nej jag har ju faktiskt aldrig skrivit så utan det jag skrev var att jag och min kropp vänjer sig vid omställningen efter ett tag och undrade om inte ni också gjorde det även om jag inte skrev så exakt rakt ut. Det var i alla fall min fråga och på det fick jag svar :)

Ja, men när du ställer fram klockan 1 timme i mars så får det samma effekt i vardagen som om man börjar jobbet 1 timme tidigare och när du ställer tillbaka klockan 1 timme i oktober så får det samma effekt som att börja jobbet en timme senare - eller...?
Nej jag får bara mindre eller mer sömn-den natten. Sedan inget.

Jag var inte tröttare i söndags när jag vaknade än vad jag var i lördags när jag vaknade. Däremot sov jag runt en timme längre i söndags om man tittar på vad klockan visade, men antal timmar blev samma som vanligt eftersom en timme försvann. Ingen påverkan efteråt i alla fall.

Till skillnad mot vad?

En mindre flexibel.

Jag läste att en teori om olikheter morgon-/kvällsmänniska är att det varit fördelaktigt historiskt att vi har de olikheterna, när det var viktigt att några alltid var vakna och höll koll. Då kunde man dela upp det över dygnet, och det fanns alltid några som var vakna och alerta.

Nu ska man såklart ta alla såna där teorier försiktigt om man inte har källor och belägg, men helt osannolikt tycker jag inte att det låter att det funnits fördelar med denna olikhet på gruppnivå.

Och att människans främsta egenskap är att vi är så anpassningsbara, och de flesta funkar både på morgonpasset och kvällspasset och har inga större problem med att byta däremellan. Medan en mindre grupp, som flankerna på en nornalfördelningskurva, är mer utpräglade åt det ena eller andra hållet och har svårt att ställa om till det andra.

Men nu ska jag sova (nåja, släcka i alla fall...), ska upp när klockan ringer för jobb imorgon 🙂

Skillnaden mot att bara börja arbeta en timme tidigare (en valid jämförelse tycker jag annars) är ju att hela världen (landet) hänger med.
Alla aktiviteter, skolor, alla andras jobb, alla TVprogram, alla öppettider, kyrkklockorna som dånar då och då... till och med ljuset förändras hastigt och drastiskt den här tiden på året, då känns det lite för mig som att man byter tidszon. Det blir iksom nästan märkligare att man har sådan regelbunden dygnsrytm att man Lyckas hålla sig kvar vid den senare timmen och därmed missar en timmes sömn hela sommaren istället. :) För mig då.

Skillnaden mot att bara börja arbeta en timme tidigare (en valid jämförelse tycker jag annars) är ju att hela världen (landet) hänger med.
Alla aktiviteter, skolor, alla andras jobb, alla TVprogram, alla öppettider, kyrkklockorna som dånar då och då... till och med ljuset förändras hastigt och drastiskt den här tiden på året, då känns det lite för mig som att man byter tidszon. Det blir iksom nästan märkligare att man har sådan regelbunden dygnsrytm att man Lyckas hålla sig kvar vid den senare timmen och därmed missar en timmes sömn hela sommaren istället. :) För mig då.

Eftersom det mest är morgonen som är jobbig för mig (ju tidigare desto jobbigare, fram till då "min" morgon startar) så är det främst det jag beskriver. Och då är jobb det första som händer, och det som gör att jag behöver gå upp tidigare än vad min kropp uppskattar. Hade jag haft ett jobb som startar på eftermiddagen (och inga andra särskilda aktiviteter på morgonen) så hade jag med största sannolikhet inte heller påverkats särskilt negativt av framflyttningen. Huruvida min ridlektion på kvällen har flyttats fram en timme har ingen som helst betydelse, och inget jag tänker på.

En mindre flexibel.

Jag läste att en teori om olikheter morgon-/kvällsmänniska är att det varit fördelaktigt historiskt att vi har de olikheterna, när det var viktigt att några alltid var vakna och höll koll. Då kunde man dela upp det över dygnet, och det fanns alltid några som var vakna och alerta.

Nu ska man såklart ta alla såna där teorier försiktigt om man inte har källor och belägg, men helt osannolikt tycker jag inte att det låter att det funnits fördelar med denna olikhet på gruppnivå.

Och att människans främsta egenskap är att vi är så anpassningsbara, och de flesta funkar både på morgonpasset och kvällspasset och har inga större problem med att byta däremellan. Medan en mindre grupp, som flankerna på en nornalfördelningskurva, är mer utpräglade åt det ena eller andra hållet och har svårt att ställa om till det andra.

Men nu ska jag sova (nåja, släcka i alla fall...), ska upp när klockan ringer för jobb imorgon 🙂
Nå,jag föredrar att du inte talar om för mig vad jag är då du inte vet, nu är jag, som jag beskrivit flera gånger, och jag borde ju veta eftersom jag har levt med mig själv hela livet, utpräglad kvällsmänniska även om jag inte tycker att en timme minus är speciellt jobbigt en söndag när jag kan sova en timme längre så att det ändå blir sömn av det. Sömnbrist har jag vardagligt så för mig gör det inte till eller ifrån att det försvinner en timme pga klockan eller att jag inte kan sova eller för att jag måste gå upp en timme tidigare- det känns likadant, men bara då, det går generellt att rätta till. Eftersom jag har lärt mig att leva på mitt sätt med sömnbrist. Det är skillnad på alltid och två gånger om året för mig.

Jag har vant mig vid att stiga upp tidigt på morgonen, för att det är vad man ska göra i ett samhälle generellt, det betyder inte att min kropp gillar det eller trivs med det, men det är så det är. En timme minus är liksom bara så det är. Det infaller på helgen, är det problem går den att ta igen. För MIG alltså, innan du reagerar på det.

Jag ska också upp när klockan ringer i morgon, 06, men tänker inte lägga mig en minut före 00. För då kan jag inte sova. Men 06 är ju vad man måste så...

Liknande trådar

Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 076
Senast: MiniLi
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 731
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
902
Senast: Grazing
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
8 079
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025