Men för alla kanske det inte är så. Ibland är jag vaken längre men det känner jag inte på samma sätt som att gå upp tidigare.
Okej!
Det är ju egentligen inte en diskussion per se utan vi känner alla som vi känner. Jag försöker förstå men misslyckas, och får acceptera istället.
Oavsett hoppas jag att vi någon gång kan sluta hatta fram och tillbaka och bara hålla oss till en klocka året runt som vanligt folk!

Fast bara en enda natt. Sedan är tiden bara justerad.

Men ens biologiska rytm är ju inte justerad? Om den naturliga sovtiden för mig är 24-8 och jag istället behöver (försöka) sova 22-6 så är det 2 timmars diff, som i bästa fall bara innebär sämre sömn men om man inte kan somna kl 22 så innebär det också mindre sömn. Varje natt, över lång tid. Om tiden flyttas till sommartid så blir det 3 timmars diff, sämre alltså. Fortsatt varje natt, lång tid, till i höst då det återgår till "bara" 2 timmar.

Jag förstår faktiskt inte hur det kan vara svårt att förstå att andra påverkas mer än du när man får/kan/ska sova? Du har lätt att snabbt ställa om en timme hit eller dit, alla har inte lika lätt. Har man ett dåligt utgångsläge (att man är en utpräglad kvällsmänniska) så blir det ännu svårare när det går åt fel håll. Jag har mycket lättare att ställa om en timme år rätt håll för mig, så i höst kommer jag hålla med dig om att det är lätt att ställa om.

Det bästa med att ha flyttat till Åland är att det är motsvarande svensk sommartid under vinterhalvåret eftersom det är en annan tidszon men inte tillräckligt långt österut för att det ska märkas på ljuset så att annan tidszon behövs. Jag mår,så mycket bättre av att det ändå finns lite ljus när jag kommer hem från jobbet.

I Sverige älskade jag sommartiden och det gör jag även här. Idag har det dessutom varit soligt och isarna har gått upp sedan länge. Mot sommaren!

Okej!
Det är ju egentligen inte en diskussion per se utan vi känner alla som vi känner. Jag försöker förstå men misslyckas, och får acceptera istället.
Oavsett hoppas jag att vi någon gång kan sluta hatta fram och tillbaka och bara hålla oss till en klocka året runt som vanligt folk!
Det finns väldigt många artiklar som visar på problemen som uppstår för folk runt tidsomställningarna, t.ex den här: https://arbetet.se/2021/10/26/sa-paverkas-kroppen-av-bytet-till-vintertid/

Men ens biologiska rytm är ju inte justerad? Om den naturliga sovtiden för mig är 24-8 och jag istället behöver (försöka) sova 22-6 så är det 2 timmars diff, som i bästa fall bara innebär sämre sömn men om man inte kan somna kl 22 så innebär det också mindre sömn. Varje natt, över lång tid. Om tiden flyttas till sommartid så blir det 3 timmars diff, sämre alltså. Fortsatt varje natt, lång tid, till i höst då det återgår till "bara" 2 timmar.

Jag förstår faktiskt inte hur det kan vara svårt att förstå att andra påverkas mer än du när man får/kan/ska sova? Du har lätt att snabbt ställa om en timme hit eller dit, alla har inte lika lätt. Har man ett dåligt utgångsläge (att man är en utpräglad kvällsmänniska) så blir det ännu svårare när det går åt fel håll. Jag har mycket lättare att ställa om en timme år rätt håll för mig, så i höst kommer jag hålla med dig om att det är lätt att ställa om.
Fast i och med att dygnet förändras genom året har jag jättesvårt att förstå att ens dygnsrytm kan vara så fast beslagen vid ett specifikt klockslag.
Jag är också kvällsmänniska, men hela dynet förändras ju på många olika sätt genom året genom både ljustimmar och aktivitet helt utan klockomställning. Jag kan förstå att det är svårt att skifta ett halvt dygn till exempel, men vi pratar om så himla Lite tid sträckt över ett helt halvår. Att jag lägger mig en halvtimme senare och sedan vaknar en halvtimme tidigare är till exempel en rätt normal variation... men jag får som sagt acceptera att det är en besvärlig omställning för andra.

Fast i och med att dygnet förändras genom året har jag jättesvårt att förstå att ens dygnsrytm kan vara så fast beslagen vid ett specifikt klockslag.
Jag är också kvällsmänniska, men hela dynet förändras ju på många olika sätt genom året genom både ljustimmar och aktivitet helt utan klockomställning. Jag kan förstå att det är svårt att skifta ett halvt dygn till exempel, men vi pratar om så himla Lite tid sträckt över ett helt halvår. Att jag lägger mig en halvtimme senare och sedan vaknar en halvtimme tidigare är till exempel en rätt normal variation... men jag får som sagt acceptera att det är en besvärlig omställning för andra.
Kolla artikeln som jag lade in precis här ovanför:
När vi ställer om till sommartid är det tuffare för många, då vi förlorar en timmes sömn när vi ska gå upp tidigare på morgonen. Vid den tidsomställningen ökar också antalet hjärtinfarkter och olyckor.

Kolla artikeln som jag lade in precis här ovanför:
När vi ställer om till sommartid är det tuffare för många, då vi förlorar en timmes sömn när vi ska gå upp tidigare på morgonen. Vid den tidsomställningen ökar också antalet hjärtinfarkter och olyckor.
Jag kan läsa hur många artiklar som helst och ändå inte förstå tror jag.

Jag är en utpräglad kvällsmänniska och min dygnsrytm är verkligen inte som andras. Jag sover som bäst mellan säg 03 och 09. Det oavsett om det är ljuset eller mörkt ute. Det är min biologiska rytm. Trots detta är det en timme hit eller dit som kroppen snabbt vänjer sig vid ändå.
Jag förstår att vi är olika och påverkas olika, men jag har svårt att förstå varför och vad det är som påverkar. Det betyder inte att man inte förstår att vi är olika.

• Gilla
Reactions: Sel
Älskar min wake up lampa. :love: Jag körde med timers på lampor innan, men det är så mycket smidigare med denna.
Tycker de verkar så dyra? Är det inte väckarklocka i dem också? Brukar bli för van vid mitt alarm mitt i vintern när det är som tuffast att gå upp, men varje gång jag byter så antingen vaknar jag i full panik för alarmet låter för mycket, eller så låter det för lite så jag stänger av det och sover vidare utan att vakna. :( Har med åren fått svårt att komma upp på morgnarna, inget jag haft tidigare. Eller, jo egentligen, men med disciplin har det fungerat. Larm, stänga av, ej snooze någonsin, resa sig direkt, fötterna på golvet och stå upp innan man är helt vaken. Har jag brutit det mönstret har jag försovit mig. Det är vad som krävs för att jag ska kunna stiga upp när min kropp anser att det är mitt i natten. Numera verkar det vara svårt dock...

• Gilla
Reactions: Sel
Tycker de verkar så dyra? Är det inte väckarklocka i dem också? Brukar bli för van vid mitt alarm mitt i vintern när det är som tuffast att gå upp, men varje gång jag byter så antingen vaknar jag i full panik för alarmet låter för mycket, eller så låter det för lite så jag stänger av det och sover vidare utan att vakna. :( Har med åren fått svårt att komma upp på morgnarna, inget jag haft tidigare. Eller, jo egentligen, men med disciplin har det fungerat. Larm, stänga av, ej snooze någonsin, resa sig direkt, fötterna på golvet och stå upp innan man är helt vaken. Har jag brutit det mönstret har jag försovit mig. Det är vad som krävs för att jag ska kunna stiga upp när min kropp anser att det är mitt i natten. Numera verkar det vara svårt dock...
Jag har också svårt att komma upp på morgonen ibland och fick ett tag köpa en helt vanlig jävla klockradio och ställa den ute i hallen. Den lät så eländigt och var så långt bort att jag var tvungen att kliva upp.
Sedan hjälpte hundarna men nu är hon också morgontrött.
Nuförtiden har jag morgonkatt. <3

Jag har också svårt att komma upp på morgonen ibland och fick ett tag köpa en helt vanlig jävla klockradio och ställa den ute i hallen. Den lät så eländigt och var så långt bort att jag var tvungen att kliva upp.
Sedan hjälpte hundarna men nu är hon också morgontrött.
Nuförtiden har jag morgonkatt. <3
Har tänkt på klockradio men oroar mig för ljudet. Att vakna i panik är inte roligt och skapar stress. Stress jag inte behöver. Har inte kommit på vilka ljud som är värst, men vet att jag inte har de här problemen när det är ljust ute på morgnarna i alla fall. :)

Har tänkt på klockradio men oroar mig för ljudet. Att vakna i panik är inte roligt och skapar stress. Stress jag inte behöver. Har inte kommit på vilka ljud som är värst, men vet att jag inte har de här problemen när det är ljust ute på morgnarna i alla fall. :)
Då är kanske en ljuslampa din grej! Jag skulle nog sova förbi den. :D

Jag blir alltid lite fascinerad och imponerad av att det finns personer som har så tydlig dygnsrytm när dessa diskussioner dyker upp. Själv tillhör jag dem som vänder på dygnet när jag är ledig och i perioder där jag jobbar tidigt också vaknar tidigt på helgen osv, dvs för mig är en tidsomställning ganska enkel och jag gör den på egen hand flera gånger varje månad.
Till och med så att jag hinner vända dygnet lite på två lediga dagar efter varandra (t ex en helg för er som bara jobbar vardagar) och har svårare komma i säng söndagar/upp måndagar och lättare för det på fredagen.

Men jag förstår såklart att vi är olika, det är bara lite intressant att ta del av hur andra gör och mår när man själv känner sig som en typisk median person :)

Så med det sagt skulle jag gärna skippa tidsomställningen, det är onödigt att många ska må dåligt av att göra det. Personligen, som hästägare, skulle jag hellre se normaltid på sommaren och sommartid på vintern då jag hade älskar ha lite ljusare mitt på dagen/eftermiddagen men framförallt tycker jag tidsomställningen är viktig att få bort eftersom många verkar må dåligt av den

Liknande trådar

Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 068
Senast: MiniLi
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 719
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
899
Senast: Grazing
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 964
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sommartid
  • Vad gör vi? Del CCXI
  • Mellanmål

Hund, Katt, Andra Djur