Det jobbiga på vintern, tycker jag, är att alarmet ringer när det är mörkt och att kroppen inte hinner vakna av sig själv, som av ljuset så att säga. Så jag gillar ljuset och fåglarna osv. Det gör det mer naturligt.
Jag brukar ha lampa på timer det gör det lättare att stiga upp
Finns massvis med wake up lampor ska nog titta närmare på en sådan

Har har Oregon, min stat, rostat att vi ska ha "sommartid" aret runt. Vi gick och vantade i flera ar pa att federala staten skulle godkanna det ... men de tittade inte ens pa det. Da bestamde folket att vi skulle ha standard tid (vinter tid) aret runt ...

Men da vagrade guvernoren skriva under pa det om inte bade Washington (staten norr om oss) och California (staten soder om oss) andrade till att behalla standard tid aret om. 😶 Jag forstar problemet och haller med. Har i Portland jobbar nastan en million manniskor I Oregon, men bor I Washington. Tala om forvirrande om den ena staller om tiden och inte den andra. (Sa ar det I Arezona, flera Native American reservations staller om tiden, men inte staten.)

Vi har alltsa redan stallt om klockorna har ... forsta helgen i March och har "adjusted" for lange sedan. Enda problemet som Jag har med omstallningen pa varen ar att Jag kor ut min skolbuss och det har antligen blivit ljust nar Jag lamnar depan (SA mycket enklare och sakrare att kora och plocka upp barn som ibland ror sig som myror som hittat socker pa vissa hallplatser). Nu ar det I och for sig ljust igen sa vi har inga storre problem har, men visst skulle det vara trevligt att slippa stalla om tiden.

Jag fattar bara inte skillnaden, det är ju snart ljust dygnet runt ändå. :D
För mig har det inget med ljuset att göra. Hjärnan är van vid att gå upp klockan 04:00. Nu när klockan ringer 04:00 så är hjärnan inställd på att klockan då bara är 03:00 (man vrider ju fram klockan en timme). Det tar några dagar att programmera om tidsuppfattningen :)

Jag tror inte det är de som rider på eftermiddagen som bestämt att vi ska ändra klockan så det känns lite onödigt att skamma dem för att de ser fördelar istället för nackdelar.

Jag skammar inte ryttare, men det brukar vara ett återkommer argument för att man vill att eftermiddagen är ljusare hellre än morgonen pga aktiviteter man kan göra då, och just på Buke finns många som rider. Men självklart kan man göra vad som helst i ljuset.

Själv argumenterar jag utifrån påverkan på min hälsa, men jag kan förstå att det också finns dem som ser fördelar utifrån sitt liv. Men jag tycker att det finns andra lösningar som är bättre än att ändra på tidsinställningssystemet.

För mig har det inget med ljuset att göra. Hjärnan är van vid att gå upp klockan 04:00. Nu när klockan ringer 04:00 så är hjärnan inställd på att klockan då bara är 03:00 (man vrider ju fram klockan en timme). Det tar några dagar att programmera om tidsuppfattningen :)
Några dagar kan jag förstå om man har en väldigt inrutad vardag, men att en ynka timme ska påverka ett helt halvår har jag så himla svårt att begripa.

Det är ju så enkelt som att byta jobb, byta land, byta skift, byta stall, byta adress (avstånd till arbete eller skola)... skaffa barn, byta skola? Alla sådana saker påverkar oftast mycket mer men går bra ändå.

Jag tror inte jag förstår vad som är problemet egentligen, tyvärr. Ledsen, fattar inte riktigt, det är inte som om jag inte vill, utan att jag inte förstår hur du menar ens.
Nä kan nog inte förklara på annat sätt. Är många som talat om för mig att man inte reagerar så som jag gör. Men jag vet iaf att jag känner av mornarna på sommaren än hösten.

Några dagar kan jag förstå om man har en väldigt inrutad vardag, men att en ynka timme ska påverka ett helt halvår har jag så himla svårt att begripa.

Det är ju så enkelt som att byta jobb, byta land, byta skift, byta stall... skaffa barn, byta skola? Alla sådana saker påverkar oftast mycket mer men går bra ändå.

Är det samma sak för dig att somna och stiga upp oavsett klockslag, så att du kan bestämma dig för att du går somnar kl 17 och går upp kl 01, och det är sak samma som om du skulle somna kl 23 och går upp kl 07? Det spelar ingen roll, eller du kan i alla fall ställa om på ett par dagar...?

I så fall förstår jag att du har svårt att förstå oss andra 😁 Men tänker också att det väl är rätt etablerad kunskap att vi har olika lätt för att t ex skiftarbeta och ställa om. För mig är det stor skillnad på att behöva sova 9-5.30 eller kunna sova 24-8 vilket skulle passa mig bättre. Att skjuta en timme gör naturligtvis inte lika stor skillnad som att byta skift, men när det går åt det negativa hållet så gör det skillnad.

Var glad att din sömn inte påverkas lika mycket som många andras! 🙂

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker om tidsomställningen på våren 🙂. Jag jobbar aldrig helger så jag kan sova lite längre när man ställer om klockan. Sedan är jag nog färdiganpassad till nya tiden.

Har egentligen inte problem med omställningen till vintertid heller men det brukar vara lite deppigt att det är mörkt både innan jobbet och efter jobbet (trots att vi oftast är ute en del varje dag på jobbet).

Nu är jag i och för sig helt förtrollad av nattljuset och fåglarna på sommaren och börjar sörja redan tidigt i augusti 😅.

Men att ställa kockan en timme tidigare gör? Du behövde inte gå upp tidigare eller senare när du bytte jobb eller bostadsort till exempel? :) Gick från skola till arbete?
Bytt jobb? Jag har haft ett jobb i mitt liv och det har alltid varit samma tider. Bostadsort har jag bytt en gång men det innebar samma väcknings tid. Iv25 års tid har klockan ringt 5.10 vardagar.

Är det samma sak för dig att somna och stiga upp oavsett klockslag, så att du kan bestämma dig för att du går somnar kl 17 och går upp kl 01, och det är sak samma som om du skulle somna kl 23 och går upp kl 07? Det spelar ingen roll, eller du kan i alla fall ställa om på ett par dagar...?

I så fall förstår jag att du har svårt att förstå oss andra 😁 Men tänker också att det väl är rätt etablerad kunskap att vi har olika lätt för att t ex skiftarbeta och ställa om. För mig är det stor skillnad på att behöva sova 9-5.30 eller kunna sova 24-8 vilket skulle passa mig bättre. Att skjuta en timme gör naturligtvis inte lika stor skillnad som att byta skift, men när det går åt det negativa hållet så gör det skillnad.

Var glad att din sömn inte påverkas lika mycket som många andras! 🙂
Självklart inte, jag kan inte klubba mig själv och har svårt att somna före midnatt/ett men jag har haft arbeten där jag börjat sju och har just nu ett arbete där jag börjar nio. Några veckor om året täcker jag för en kollega och jobbar sju igen och kliver därmed upp före sex. Visst är det tufft någon dag men sedan får man ju anpassa sig efter förmåga.
Jag haft haft arbeten där jag börjat fyra också liksom, då vinner eller förlorar man också samma timme. Jag ser inte den där ensamma timmen som världens katastrof som förstör ett helt halvår för mig bara, jag kan inte förstå!
Acceptera okej, men inte begripa. :p Det är EN timme.
Om jag gillar en serie kan jag sitta uppe en extra timme och se på den också.

Bytt jobb? Jag har haft ett jobb i mitt liv och det har alltid varit samma tider. Bostadsort har jag bytt en gång men det innebar samma väcknings tid. Iv25 års tid har klockan ringt 5.10 vardagar.
Men sitter du aldrig uppe en timme extra någon gång på helgen eller på andra vis skiftar rutinen då och då? Hur som helst är det ju tjugofem år du regelerat till sommartid också i så fall. :)

Men sitter du aldrig uppe en timme extra någon gång på helgen eller på andra vis skiftar rutinen då och då? Hur som helst är det ju tjugofem år du regelerat till sommartid också i så fall. :)
Orkar egentligen inte ge mig in i diskussionen, men det är ju inte samma sak. Nu har ju en timme försvunnit, det gör den ju inte om man sitter uppe en timme extra på kvällen…

Orkar egentligen inte ge mig in i diskussionen, men det är ju inte samma sak. Nu har ju en timme försvunnit, det gör den ju inte om man sitter uppe en timme extra på kvällen…
Klart den gör om du fortfarande måste kliva upp samma tid på morgonen. :) En sömntimme alltså.
Den ensamma försvunna timmen per se är ju ett fenomen som bara består en natt och kan liknas vid en kortare utlandsresa eller sövning till exempel. Max.

Liknande trådar

Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 068
Senast: MiniLi
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 719
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
899
Senast: Grazing
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 964
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka