Jag jobbar inte shift. Av den anledningen att jag VET att min kropp ogillar att byta "tider" fram och tillbaka.
Så jag väljer aktivt att inte söka de jobben. Det lärde jag mej först och främst när jag jobbade som väktare då jag inte kunde (trots ung ålder) vända dygn mm. Så att då aktivt jobba shift är inte för mej. Så att det byts en timme 2ggr om året är "inte i hela världen" MEN som sagt återigen så är det ju ÄNNU MINDRE "inte hela världen" om det försvann helt.

Om det nu är arbetstiden med "ljusare mornar" för byggarbetare, så får väl de som jobbar så ta det med sin arbetsgivare och i stället för att jobba 06-15 sommartid jobba 05-14 vintertid. Så får de sina ljusa timmar och vi andra som inte bryr oss om att det blir "mörkare" på mornarna kan fortsätta gå upp till våra 08-16:30 jobb SAMMA tid hela tiden !

Och som sagt vintertid eller sommartid hela tiden frågan så är fortfarande mina 5 cent att bara ändra 30 min och sen va nöjda med det. Ingen som får sin vilja igenom då :p

Har har Oregon, min stat, rostat att vi ska ha "sommartid" aret runt. Vi gick och vantade i flera ar pa att federala staten skulle godkanna det ... men de tittade inte ens pa det. Da bestamde folket att vi skulle ha standard tid (vinter tid) aret runt ...

Men da vagrade guvernoren skriva under pa det om inte bade Washington (staten norr om oss) och California (staten soder om oss) andrade till att behalla standard tid aret om. 😶 Jag forstar problemet och haller med. Har i Portland jobbar nastan en million manniskor I Oregon, men bor I Washington. Tala om forvirrande om den ena staller om tiden och inte den andra. (Sa ar det I Arezona, flera Native American reservations staller om tiden, men inte staten.)

Vi har alltsa redan stallt om klockorna har ... forsta helgen i March och har "adjusted" for lange sedan. Enda problemet som Jag har med omstallningen pa varen ar att Jag kor ut min skolbuss och det har antligen blivit ljust nar Jag lamnar depan (SA mycket enklare och sakrare att kora och plocka upp barn som ibland ror sig som myror som hittat socker pa vissa hallplatser). Nu ar det I och for sig ljust igen sa vi har inga storre problem har, men visst skulle det vara trevligt att slippa stalla om tiden.

Tills den ställs om i höst. Vi lägger oss omkring 22 även på helgen och jag vaknar oftast mellan 5.30 och 6.30 idag hade jag rejäl sovmorgon till 7.
Jag tror inte jag förstår vad som är problemet egentligen, tyvärr. Ledsen, fattar inte riktigt, det är inte som om jag inte vill, utan att jag inte förstår hur du menar ens.

• Gilla
Reactions: Sel
på vilket sätt påverkar ljuset? Det finns ju mörkläggningsgardiner som gör det mörkt så att man får mörkt?
Det är väl klart att ljus och mörker påverkar? Vi har ett pyttelitet sovrum och vill inte gärna sova med dörren stängd. Vi har mörkläggningsgardiner med två andra typer av rullgardiner/gardiner innanför. Men ljus sipprar ju ändå runt dem, och från de andra rummen. Jag tror inte att det är många som har mörkläggningsgardiner för alla fönster i alla rum i sina hus?

Det är väl klart att ljus och mörker påverkar? Vi har ett pyttelitet sovrum och vill inte gärna sova med dörren stängd. Vi har mörkläggningsgardiner med två andra typer av rullgardiner/gardiner innanför. Men ljus sipprar ju ändå runt dem, och från de andra rummen. Jag tror inte att det är många som har mörkläggningsgardiner för alla fönster i alla rum i sina hus?
Nej men i sovrum antar jag, där det uppenbarligen behövs för vissa?

Fast är man så superduperkänslig att minsta springa inte får kika igenom en timme före uppstigning är kanske en sovmask en bra grej att prova? Oavsett kommer det ju att bli ljust en timme tidigare så småningom.

Fast är man så superduperkänslig att minsta springa inte får kika igenom en timme före uppstigning är kanske en sovmask en bra grej att prova? Oavsett kommer det ju att bli ljust en timme tidigare så småningom.
Det jobbiga på vintern, tycker jag, är att alarmet ringer när det är mörkt och att kroppen inte hinner vakna av sig själv, som av ljuset så att säga. Så jag gillar ljuset och fåglarna osv. Det gör det mer naturligt.

En timme?? På sommaren är det ju bara mörkt under ett fåtal timmar mitt i natten... 😜 Just nu är det väl inga problem.

Ja, det är ju där vi har det. Men ljust blir det ju ändå på sommaren. Det kan man väl ändå få tycka är besvärligt för god sömn?
Jo det får man tycka.
Jag tänker bara att jag tycker att det brukar fungera bra med olika mörkläggningar om man är känslig för ljuset när man sover. Men det är klart du får tycka att det är jobbigt.

Jag tänkte på upprördheten över klockomställningen, det är ju bara en timme som vi snart hinner ikapp ändå, det är därför jag inte fattar. :D
Ja jag är lika förvånad.

Meeen, när våren hoppades över här i Sörmland förra året reagerade min kropp. Och när Sörmlänningarna lite stötta sa "vi hade inte alls vinter till maj" så fick jag förklara att man kanske på något vis kan jämföra med klockomställningen. För min reaktion var rent fysisk/psykologiskt, att det var jobbigt.

Liknande trådar

Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 076
Senast: MiniLi
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 726
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
902
Senast: Grazing
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
8 022
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka