Nu går äntligen köksklockan rätt igen... Nu måste jag komma ihåg att INTE tänka en timme fel på den...

Bilen har jag för mej ställer om själv, annars har jag koll på den med, är ju ändå 5e skodan eller nåt... Skåpbilen har jag dock ingen koll på, men en VW så det borde va som skodan... Samma "bolag" i grunden...

Sen måste jag ändra alla "ljusslingor", men de måste jag ju ändå då det går SÅ FORT nu med ljusare och ljusare kvällar =) Så det är ju inte "sommartid" relaterat... (Ja jag har slingor uppe och igång året runt)

Jag förespråkar "en tid" året runt. Tycker det är störtlöjligt att man ska ställa om klockor. Och i arbeten där det VERKLIGEN gör skillnad är det ekonomiska i vissa fall INTE med i utvecklinge... Så nej hellre bara en av dem... Behöver ju inte ändra en hel timme om man ska enas om EN tid. Ändra en halvtimme så är det ju hälften var. Och sen behåll DEN tiden året runt !
Håller helt och hållet med! Varför detta hattande fram och tillbaka, det är så totalt onödigt.

Jag hatar omställningen till sommartid, ge mig normaltid hela året runt. Vet inte exakt varför, men troligtvis har jag tillräckligt med sömnsvårigheter i normalfallet, så efter omställning till sommartid, så brukar det ta närmare en vecka innan jag funkar bra igen. Intressant nog verkar jag drabbas hårdare av sommartid än jetlag, men det är kanske för att jetlag har jag bara upplevt på semester, där man kan sova lite längre.

Själva ”jetlaggen” försvinner ju på ett par dagar. Då är jag ju tillbaka på att vakna ”alldeles för tidigt” och bli trött ”för tidigt” igen alldeles oavsett vad ljuset ute säger?

För mig är det i alla fall ett par veckor framåt jag kommer vara extra trött, men under sommarmånaderna brukar jag behöva mindre sömn totalt sett så då påverkas jag inte lika mycket att jag behöver gå upp "tidigare" (enligt den biologiska klockan).

Men april är alltid tungt. Jag är trött på morgonen eftersom jag behöver gå upp "tidigare", och är sedan trött även på kvällen eftersom den totala sömntiden blir förkortad. (Jag kan inte somna tidigare som ni kvällströtta.)

Det jag menade med att du hade tur i lotteriet var att vi är ju alla olika 🙂 - vissa uppskattar sommartiden och andra normaltiden, men att ni som är morgonpigga och kvällströtta ändå hade lyckan att få 7 månader med sommartid medan vi som trivs bättre med normaltiden bara har 5 månader.

Hunden ja... Mr morgontrött la sig på mitt huvud när han märkte att jag var vaken. När jag klätt på mig och vi skulle gå ner blundade han hårt.
Tror han röstar emot sommartid :D
Tack för denna tråd. Hade glömt att det var inatt.
Även om jag bara behöver ställa om en klocka i köket och bilen så kunde jag fsktislt släppa ut hästarna en timme "senare" och hinna sova som tidigare nätter.
Vilket var mycket värt om man jobbar kväll och redan har ett antal timmar back i sömn.

Jag tycker det är jobbigt att ställa om men det är värt det. Skulle vi få en tid kommer det sannolikt bli normaltiden och då försvinner de långa ljusa kvällarna som jag verkligen älskar.

Just det fattar jag inte :confused:
Kvällar och mornar är exakt likadana, bara på annan klocktid.

Ja, det ökade ljuset kommer ju framför allt av årstidernas växlingar och inte klockans omställning.

På en av mina föräldrars arbetsplatser hade man olika lång arbetstid vinter och sommar, så då jobbade de mindre på sommaren och fick mer fritid. Jag vet inte om det fortfarande finns arbetsplatser som har så, men det är generellt bättre att förändra arbetstiderna än klocktiden tycker jag, om man vill ha mer fritid i dagsljus (vilket jag förstår i sig, rider själv hellre i ljus än i skymning/mörker och har inte alltid haft tillgång till ridhus).

Jag har nog aldrig blivit påverkad av att klockan vrid åt något håll. Det känns nog mest som om det är psykologiskt på något vis, men med det sagt så förstår jag inte mekaniken bakom hur det ska kunna påverka personer så där kraftigt.

Jag är för övrigt kvällsmänniska ut i fingerspetsarna, kan vakna av ljuset, men sover också som allra bäst under morgontimmarna oavsett hur ljust eller mörkt det är.

Jag förstår i och för sig inte heller grejen med omställning eller varför man föredrar det ena eller det andra egentligen. För mig är det bara att ställa om klockan. Skönt när man får en timme extra att sova den natten dock men det är ju bara den natten.

• Gilla
Reactions: Sel
Om du är så lyckligt lottad att du bara påverkas en kort tid så kan du verkligen vara tacksam för utfallet i genlotteriet! Själv är jag en eftermiddags/kvällsmänniska året runt, så nu har jag de tyngre 7 månaderna framför mig...
Jag är morgon människa men viss skillnad på att gå upp 04.00 och 05.00 på morgonen.

Jag är morgon människa men viss skillnad på att gå upp 04.00 och 05.00 på morgonen.
Mörkläggningsgardiner? Det får ju kvällspigga använda när de vill lägga sig i tid för att få sömn för att rätta sig efter samhället, som ju är skapt att börja när man sover som bäst.

• Gilla
Reactions: Sel
Mörkläggningsgardiner? Det får ju kvällspigga använda när de vill lägga sig i tid för att få sömn för att rätta sig efter samhället, som ju är skapt att börja när man sover som bäst.
Till vad skall jag ha mörkläggning gardiner? Klockan ringer iaf det är det som är problemet. Normaltid ringer den 5 på morgonen nu blir ju 5=4 på morgonen.

Till vad skall jag ha mörkläggning gardiner? Klockan ringer iaf det är det som är problemet. Normaltid ringer den 5 på morgonen nu blir ju 5=4 på morgonen.
Eller sex på morgonen om man ställer om klockan åt andra hållet? Alltså det är bara en klocka, dygnet och dagsljuset är ju detsamma oavsett. Att ställa om kroppen en timme hit eller dit på kvällen eller på morgonen är något de flesta gör då och då under en vecka bara.

Eller sex på morgonen om man ställer om klockan åt andra hållet? Alltså det är bara en klocka, dygnet och dagsljuset är ju detsamma oavsett. Att ställa om kroppen en timme hit eler dit är något de flesta gör då och då under en vecka bara.
Sex på morgonen? 5 i normaltid blir vell inte 6 sommar tid? Man kanske reagerar olika. Jag är iaf väldigt mycket tröttare på morgonen under sommartid än vintertid. Men kan ha att göra med när man går upp också.

Jag sover sämre desto ljusare och ljudligare det är
Och på sommaren drar fåglarna igång kl 02.30 och går och lägger sig 23.00
Om de skulle gå och lägga sig 22.00 och vakna 01.30 är det ju lika illa det
Så antalet tysta mörka sovvänliga timmar är ju betydligt mindre snart och det spelar ingen roll vad klockan är

Sex på morgonen? 5 i normaltid blir vell inte 6 sommar tid? Man kanske reagerar olika. Jag är iaf väldigt mycket tröttare på morgonen under sommartid än vintertid. Men kan ha att göra med när man går upp också.
Jag menar att det är bara en klocka. Dagsljuset är som det är oavsett vad det står på klockan, och det är lika många timmar på dygnet. En timmes skillnad är ju en spottstyver och gör samma skillnad på kvällen när man lägger sig, så klockan fyra BLIR ju detsamma som kockan fem eftersom klockan åtta på kvällen också blir klockan nio. Tänker jag i alla fall.
Dagsljusmässigt hinner vi ändå ikapp inom en månad eller mindre så jag förstår inte fasan med att ändra en ynka timme, även om jag tycker det är störigt och onödigt.

Liknande trådar

Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 076
Senast: MiniLi
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 724
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: Grazing
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
8 006
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi med egen gård/stall
  • Födda -21