Jag menar att det är bara en klocka. Dagsljuset är som det är oavsett vda det står på klockan och det är lika många timmar på dygnet. En timmes skillnad är ju en spottstyver och gör samma skillnad på kvällen när man lägger sig, så klockan fyra BLIR ju detsamma som kockan fem eftersom klockan åtta på kvällen också blir klockan nio. Tänker jag i alla fall.
Dagsljusmässigt hinner vi ändå ikapp inom en månad eller mindre så jag förstår inte fasan med att ändra en ynka timme, även om jag tycker det är störigt och onödigt.

Om man inte kan somna tidigare på kvällen så får man en timme mindre sömn, och det påverkas jag starkt av när det blir över längre tid.

Om man är en person som kan somna lite när som helst när man lägger sig i sängen, eller har ett litet sömnbehov överlag så förstår jag att man kan tycka att det är svårt att förstå att andra tycker att det är jobbigt. Men man får nog bara som med mycket annat, respektera att det man själv har lätt för ÄR en reell svårighet för andra.

Om man inte kan somna tidigare på kvällen så får man en timme mindre sömn, och det påverkas jag starkt av när det blir över längre tid.

Om man är en person som kan somna lite när som helst när man lägger sig i sängen, eller har ett litet sömnbehov överlag så förstår jag att man kan tycka att det är svårt att förstå att andra tycker att det är jobbigt. Men man får nog bara som med mycket annat, respektera att det man själv har lätt för ÄR en reell svårighet för andra.
Visst, jag har bara svårt att förstå hur det en månad senare, när det är lika ljust på kvällen som det är nu när vi ställt om klockan, fortfrande är ett problem. Dagljuset hinner ju ikapp oavsett vad vi hittar på. Det skiljer bara några veckor så är vi där utan att solen bryr sig om vad det står på klockvisaren.

jag är helt för att vi väljer en tid eller möts halvvägs. Det här hattandet är störtfånigt.

Visst, jag har bara svårt att förstå hur det en månad senare, när det är lika ljust på kvällen som det är nu när vi ställt om klockan, fortfrande är ett problem. Dagljuset hinner ju ikapp oavsett vad vi hittar på. Det skiljer bara några veckor så är vi där utan att solen bryr sig om vad det står på klockvisaren.

jag är helt för att vi väljer en tid eller möts halvvägs. Det här hattandet är störtfånigt.
Det är stor skillnad på när förändringen sker gradvis och när det kommer ett hopp på en timme. Har man svårt att sova och kliva upp tidigt så spelar den där timmen stor roll för många när ändringen införs från ett dygn till ett annat och som sagt, det fyller ingen som helst funktion i dagens samhälle som är elektrifierat. Behöver vi ljus så tänder vi lampan. :idea:

Möjligt men nu är det väldigt mörkt klockan 5. Dvs det som var 5 igår är 4 idag. Jag vet att många inte förstår det. Men jag är mycket tröttare på morgonen under sommartid än vinter.
Och det är ju därför jag tänkte att mörkläggningsgardiner hjälper, så att man inte störs av ljuset.

Just det fattar jag inte :confused:
Kvällar och mornar är exakt likadana, bara på annan klocktid.
Den dagen jag slipper anpassa mig till jobb, dagsljus och timmar jag behöver sova så kommer det kanske se annorlunda ut. Som det är nu så får jag svårt att få ihop det. Rider ogärna innan jag börjar jobba kl 7.

Jag styrs mycket av dygnsrytmen, själva cykeln sömn - vaken - sömn - vaken alltså, med en stark dragning åt att jag är trött tidigt på dagen och piggare i slutet, även om ljuset förstås också påverkar hur lätt eller svårt jag har att sova. Jag kan alltså inte somna en timme tidigare, oavsett om det är ljust eller mörkt. Det gäller nu, och det gäller om en månad också. Dock har jag ett mindre sömnbehov på högsommaren, så den uteblivna sömnen kompenseras av det så då blir det ett mindre problem än nu i slutet på mars.

För dem som argumenterar för att de slutar kl. X och kan rida i ljus istället för mörker efter jobbet så blir det ju ändå en månads uteridning extra och det är inte så dumt. Jag tycker dock att det är bättre att byta arbetstider än att ändra klockan för alla människor om man har de önskemålen.

Men ljuset störs jag inte av det är tiden som förstör för mig. Jag kanske inte skulle reagera om jag gick upp sju Men min klocka ringer 5 och det reagerar jag på.
Ja och oavsett om klockan var 5 i går eller 5 i dag så ringer den den tiden klockan visar 5. Men visst, människan är vaneperson så den vaknar väl när den tror är 5, men hur länge kommer det ske? Hur länge kommer det vara ett problem?

Om det är det som är problemet så börjar jag förstå varför jag inte påverkas. Jag har inga fasta läggtider. Går visserligen upp relativt samma tid, men inte på helger eller lediga dagar. Vaknar typ 700 gånger på en natt också.

Jag styrs mycket av dygnsrytmen, själva cykeln sömn - vaken - sömn - vaken alltså, med en stark dragning åt att jag är trött tidigt på dagen och piggare i slutet, även om ljuset förstås också påverkar hur lätt eller svårt jag har att sova. Jag kan alltså inte somna en timme tidigare, oavsett om det är ljust eller mörkt. Det gäller nu, och det gäller om en månad också. Dock har jag ett mindre sömnbehov på högsommaren, så den uteblivna sömnen kompenseras av det så då blir det ett mindre problem än nu i slutet på mars.

För dem som argumenterar för att de slutar kl. X och kan rida i ljus istället för mörker efter jobbet så blir det ju ändå en månads uteridning extra och det är inte så dumt. Jag tycker dock att det är bättre att byta arbetstider än att ändra klockan för alla människor om man har de önskemålen.
Jag tror inte det är de som rider på eftermiddagen som bestämt att vi ska ändra klockan så det känns lite onödigt att skamma dem för att de ser fördelar istället för nackdelar.

Ja och oavsett om klockan var 5 i går eller 5 i dag så ringer den den tiden klockan visar 5. Men visst, människan är vaneperson så den vaknar väl när den tror är 5, men hur länge kommer det ske? Hur länge kommer det vara ett problem?
Tills den ställs om i höst. Vi lägger oss omkring 22 även på helgen och jag vaknar oftast mellan 5.30 och 6.30 idag hade jag rejäl sovmorgon till 7.

Jag är helt för en fast tid året runt oavsett. Jag kommer dock aldrig att förstå problemet med en timmes skillnad med tanke på hur dramatiskt ljuset förändras per månad, särskilt i norra Sverige. Tycker det var jobbigast med omställningen åt andra hållet när jag jobbade i stall eftersom det tog några dagar för dem att sluta sparka på dörrarna när utsläppet förändrades från ena dagen till en annan.

Liknande trådar

Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 076
Senast: MiniLi
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 726
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
902
Senast: Grazing
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
8 022
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka