Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh vad roligt att det börjar komma fler bebisar! Och heja er som fortfarande väntar!
Och vad mysigt det låter med dottern @hvala :love:

Jag skulle vilja klappa mig själv på axeln lite idag (och skicka en kram till svärmor). Sambons första dag tillbaka på jobbet, vi har varit lediga ihop i åtta veckor, vilket har varit underbart skönt. Jag har, som sagt, oroat mig ännu mer för hur jag ska få tid med hästen nu (det var ju svårt redan innan). Vid lunchtid idag ringer så svärmor, som vet att sambon jobbar nu, och frågar om jag inte vill ha barnvakt och åka till stallet ett par timmar! :banana:Jag hann inte ens fundera på om jag var redo att "lämna bort" sonen än, tackade bara hastigt ja ;) Så svärmor kom hit, jag la fram flaska och ersättning samt tog fram vagnen då svärmor gärna ville gå en promenad, och sen åkte jag iväg! Har inte börjat rida än, planen är att vänta tills efter efterkontrollen som jag har på fredag, men det var såå skönt att hämta in hästen från betet i lugn och ro, rykta grundligt och sen slog jag på stort och gav honom till och med ett bad innan jag smorde in hela honom med flugkräm :D
Det var först på vägen hem som jag började måla upp hemska scenarion om vad som skulle kunna ha hänt sonen medan jag var borta, men väl hemma möttes jag av en lugnt sovande bebis :love:

Sonen har alltså fått ersättning idag (och inte dog han av det) och jag har fått hästmys! Samt ett erbjudande av svärmor att ringa henne så ofta jag vill och behöver komma iväg en stund. Nu kommer sambon hem snart och han skulle nog tycka att det vore skönt om jag hunnit städa lite här hemma tills dess, men ain't gonna happen för nu myser jag och sonen i soffan med lite glass (för mig) och mjölk (för honom) :D
Vilken fantastisk svärmor! Hoppas det upprepar sig och att ni kommer bra överens (läst i vårtråden om mindre roliga svärmödrar...) så att du kan få såna här dagar regelbundet.

Förlossningsberättelse

Tisdagen 4 juli så hade jag gått över tiden med 5 dagar och var ordentligt less på att vara gravid. Inga som helst känningar och var ute med sambo och stängslade för att försöka få ut ungen ;). Gick och la mig ganska sent och vaknade 00:30 av att vattnet går. Trots att man ändå var beredd på att det kan komma igång så blev jag ändå smått chockad. Och herre gud vad vatten, en mindre störtflod och det slutar ju liksom inte att rinna heller. Väckte sambon och vi ringde förlossningen. De säger att vi får komma in kl 8.00 på morgonen om jag inte får massa värkar innan. Börjar mola lite i magen men vi lägger oss och försöker vila lite.

01:30 så börjar värkarna komma och direkt så är de regelbundna med 3 minuter emellan men de är inte så starka. Vi ringer förlossningen igen och de säger att så länge de inte är starka så skulle jag försöka sova och så får vi ringa igen om det blir mer så jag tog två alvedon och la mig igen. Kunde inte somna om men kunde halvsova lite. Värkarna kommer fortfarande lika ofta och strax efter 03 så tycker jag att det vore skönt att få lite smärtlindring även om värkarna fortfarande var uthärdliga (liksom vart går gränsen för outhärdligt?). Tänker att dom får väl skicka hem mig då om vi åker för tidigt. Vi ringer förlossningen igen och säger att nu kommer vi in och de säger att vi naturligtvis är välkomna men att vi gärna kan försöka äta något innan. Jag tar ett bett på en macka men sen går det inte mer och 03:30 åker vi in. I bilen blir värkarna snabbt värre och kommer varannan minut, inte helt kul att sitta 20-25 minuter i bilen.

Väl framme så är det ganska kämpigt att ta sig upp till avdelningen och när vi väl kommit in på rummet är kl 04 och värkarna kommer men en minuts mellanrum (otroligt tacksam i efterhand att vi åkte in när vi gjorde). Barnmorskan ser att det är jobbigt och försöker fixa iordning allt så fort som möjligt så jag ska få komma in i förlossningssal och få lustgas. Hon kollar hur öppen jag är och det är redan öppet 6 cm.

Väl inne i salen så får jag lustgas och värkarna kommer något mer sällan igen (tror jag iaf, kändes inte som en minut mellan längre) så jag hinner iaf andas lite mellan. Det var för sent för all smärtlindring men lustgasen känns som den hjälper en del. Är i princip fullt öppen när jag väl hamnat inne i salen.

Jag går helt in i mig själv och fokusera helt på andningen, var otroligt tacksam för alla år jag yogat, hade väldigt stor nytta av den!

06:10 så kommer de riktiga krystvärkarna. Vid 7 kommer nya personalen men nattens personal stannar kvar för att se den lilla nu när det var nästan klart. Jag börjar bli otålig och tycker att nu får han för sjutton komma ut så de slipper vara kvar så länge ;). 07:25 kommer han äntligen. Jag hinner titta lite på honom medan de grejar med navelsträng och lägger bedövning för att kolla varför jag blöder. Moderkakan har inte kommit ut och det börjar bli mycket blod. Läkaren som kommer har opererat mig tidigare när det varit problem med livmodern och jag berättar för henne att jag känner igen henne och då blir hon lite orolig att det ska bli strul med moderkakan eller att det är livmodern som blöder så de vill köra ner mig till operation. Samtidigt blöder det mycket mer och det blir akut ner till operation. Algot får snabbt komma över till sambon som jag knappt hunnit titta åt sedan allt började. Kändes otroligt jobbigt att lämna dom båda, särskilt sambon som varit med om samma scenario en gång innan (blödning i samband med ett MA) och jag därför visste att detta var precis det han var så himla orolig för.

Väl nere på operation får jag en ryggbedövning och opereras därför vaken. Ligger mest och oroa mig för hus sambon mår och känner mig allmänt omtumlad att jag faktiskt har fått ett barn, kändes otroligt konstigt allting men jag mår ändå bra och de pratar massor med mig på operation medan de opererar. Det tar ungefär en timme. Moderkakan kom ut fint och blödningen kom från ett sår i slidväggen så livmodern var alltså ingen fara med. 2,5 liter blod förlorade jag och jag tror de övervägde att ge mig blod men blodtryck och allt var ändå stabilt så därför tror jag de avstod. Fick vara kvar ungefär en timme på efter-operation för att de skulle se att blodtrycket var ok. Det var drygt att ligga och vänta på att få komma upp till avdelningen. Runt 10 så var jag tillbaka på avdelningen och fick äntligen hålla i Algot och träffa sambon.

Fick duscha men behövde hjälp att ta mig till toaletten och fick sitta ner när jag duschade, var otroligt yr av blodförlusten.

Sen fick vi iaf fika och fick komma in på BB. Algot ammade bra och sov däremellan. Första natten skrek han hela tiden och först på morgonen lyckades vi tjata till oss ersättning och efter det sov han nöjt igen. Som tur var rann mjölken till redan dag två så sedan fungerade det bra. Efter två nätter åkte vi hem.

Tack alla!
Tänk att vi fick chansen att göra denna resa igen och vågade ta chansen att få en bättre utgång. Det var inget zjälvklart beslut alls. Men någonstans var längtan större än rädslan. Och det är jag så stolt över! Mig själv och andra modiga änglamammor som blir så grymt behandlade av livet men ändå lyckas tro på framtiden :heart

Mitt tredje snitt. Väldigt annorlunda. Ska säga att det första ändå var bäst med detta som en god tvåa.
Lillebror är en riktigt rultig kille och direkt intresserad av mat. En bröstet funkar kalas och den andra bröstvårtan.gillar han inte. Ska få hjälp med det imorgon. Bad om amningsnapp men de tyckte vi skulle försöka utan. Mest för att slippa böket...

Tack för pappen alla fina:heart

Hur ser det ut med tråden nu när det börjat titta ut lite fler bebisar? Känns som att den ligger rätt långt bak, kan inte hitta den, eller är det jag som letar dåligt? :)

BM-besök kl 13 idag. Kan väl sammanfatta dagen så här långt med magont och bitterhet över att inte kunna göra nåt för att allt gör ont (hade överjävligt ont igår kväll så fort jag ställde mig upp, sambon fick massera in starkt hästliniment på ländryggen) och för att det är 10 dagar kvar till BF. Känns som att jag tar igen alla graviditetskrämpor så här de sista veckorna..

Juni
6/6- MalanMjöl, 28 år första barnet- Svea född 5/6 3374 g, 52 cm (Kph)
9/6 - Thalbaz, 28 år, första barnet (Östergötland), Ellen, född 17/3, 1205 g, 44 cm.
9/6 - Omega, 26 år, första barnet, Milo född 6/6, 3925 g, 49,5 cm.

19/6 - Ryttla, 28 år, första barnet
20/6 - Cynthia, 32 år, första barnet
24/6 - Julmust 35 år första barnet
29/6 - Kanintant, 34 år, första barnet

Juli
2/ 7 - Humla, 31 år, första barnet (Sthlm)
17/7 - Comatose, 33 år, andra barnet (Sthlm)
20/7 - Pannkaka 40 år första barnet

Augusti
5/8 . Manhattan_2006 31 år första barnet
10/8 - hvala, 33 år, andra barnet (Sthlm)
11/8 - Fritidsryttare, 25 år, första barnet
24/8 - Fivi, 27 år, andra barnet
25/8 - Dumle_gumman, 30 år, Första barnet
26/8 - Rosen-Knoppen, 28år, andra barnet, Pojke enl RUL (Sthlm)
26/8 - IdaV, 27 år, första barnet
28/8 - Rhinos, 27 år, andra barnet

Det är du och jag som är på tur nu @Fritidsryttare :D
(Förutsatt att @pannkaka fått sin bebis)

Jag tippar att du föder före mig :up:
Vi får köra bebisdans här framöver så kanske de kommer ut lite fortare! :)
Hemma från BM nu. Jättefixerad bebis tydligen, gick inte att rubba alls där den ligger med huvudet. Antagligen därför jag har så ont också, för den ligger långt ner.
Hjärtljuden lät jättefina och pendlade mellan högt och lågt. Magen har börjat sjunka och jag har bara gått upp 0,5 kg sen förra besöket så runt 15 kg plus sen inskrivning ligger jag nu, trodde det skulle vara mer då jag känner mig plufsigare.
Tog upp det här med sugklocka så nu står det i journalen att jag helst undviker sugklocka om det går, det kändes skönt att iaf ha diskuterat det även om det kanske inte alls blir aktuellt.

Juni
9/6 - Thalbaz, 28 år, första barnet (Östergötland), Ellen, född 17/3, 1205 g, 44 cm.

29/6 - Kanintant, 34 år, första barnet, Algot född 5/7, 3510 g, 51,5 cm.

Juli
2/ 7 - Humla, 31 år, första barnet (Sthlm)

Augusti

Juni

Juli
2/ 7 - Humla, 31 år, första barnet (Sthlm), Folke född 5/7, 3952 g, 52 cm

Augusti

Grattis alla till era små guldklimpar :love:

Jag har tvingats inse att det här med tre inackorderade hästar och nyfödd inte funkar... var lite naiv i min vision om sambons stöd och även hur cool jag skulle vara med att pumpa och lämna. Har legat sömnlös hela natten men nu satte jag ut en annons på min fina valack som jag haft i 11 år. Vet helt ärligt inte hur jag ska klara att skiljas från honom men hoppas att drömhemmet dyker upp :cry:

@Ray hur är det med dig? Så nära nu! Tänker på dig! :heart

Håller alla tummar och tår för att @manhattan_2006 och @Comatose snusar bebis! Någon mer som är/borde vara på g? :)

Yes, det kom en bebis den 24/7. Det tog 30 h av värkarbete, (17 h första gången, så det går inte alltid snabbare andra gången). Jag gick sönder en del även om det inte blev någon sfinkterruptur som sist. Jag mår med trasigt underliv dock tvåtusen procent bättre än när jag är gravid eftersom jag efter nio månader SLUTAT KRÄKAS!!!! Vilket är helt fantastiskt. HEEEELT FANTASTISKT. Och nu börjar resan tillbaka till ett normalt och kräkfritt liv. Bebisen mår fint och hans storebror har döpt honom till Olle, tror att det får bli så!

Juni

Juli
2/ 7 - Humla, 31 år, första barnet (Sthlm), Folke född 5/7, 3952 g, 52 cm
17/7 - Comatose, 33 år, andra barnet (Sthlm) - Olle född 24/7

Augusti

Yes, det kom en bebis den 24/7. Det tog 30 h av värkarbete, (17 h första gången, så det går inte alltid snabbare andra gången). Jag gick sönder en del även om det inte blev någon sfinkterruptur som sist. Jag mår med trasigt underliv dock tvåtusen procent bättre än när jag är gravid eftersom jag efter nio månader SLUTAT KRÄKAS!!!! Vilket är helt fantastiskt. HEEEELT FANTASTISKT. Och nu börjar resan tillbaka till ett normalt och kräkfritt liv. Bebisen mår fint och hans storebror har döpt honom till Olle, tror att det får bli så!
Jättestort grattis!!! Vad tråkigt att höra att du fick en tuff förlossning igen men jag hoppas att det läker bra och skönt att höra att du mår så mycket bättre nu än under graviditeten!

Det är du och jag som är på tur nu @Fritidsryttare :D
(Förutsatt att @pannkaka fått sin bebis)

Jag tippar att du föder före mig :up:
Grattis alla till era små guldklimpar :love:

Jag har tvingats inse att det här med tre inackorderade hästar och nyfödd inte funkar... var lite naiv i min vision om sambons stöd och även hur cool jag skulle vara med att pumpa och lämna. Har legat sömnlös hela natten men nu satte jag ut en annons på min fina valack som jag haft i 11 år. Vet helt ärligt inte hur jag ska klara att skiljas från honom men hoppas att drömhemmet dyker upp :cry:
Lider med dig!
Men det var tungt att sälja samtidigt som jag just nu.är nöjd med att inte ha häst att bekymra mig över. Jag ska ha egen häst igen men just nu är det inget jag saknar...
Hoppas det känns bra när det väl är gjort:)

Grattis @pannkaka och.@comatose!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 344
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 187
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
801
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar