Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Wow vad duktig han (och du) är! Han ser ju stencool ut, som att han bara "jaha ok då skuttar vi fram här då ok..."

Gillar dom väldigt avslappnande tyglarna på slutet också :)

Mysigt! Han är ju bara så söt :)

kl
Här kommer två långa filmer från sista träningspasset för tränare. Jag och Goliath åkte iväg till tränaren för första gången och det var ju så klart en hel del att titta på. Dessutom var han lite "yr" av att gå på bete så det fanns inget riktigt mellanläge i ridningen. Antingen hände inget alls eller så tog han i alldeles för mycket. Vänster böjning är rätt besvärlig och sen ska vi inte tala om alla andra fel och brister vi har :) Men det är som det är och vi arbetar på iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=8oQoSI5g5os

http://www.youtube.com/watch?v=lH3An6mudT8

Tack hehe :D Ja men han e ju så himla go! Han är så himla lätt att ha och göra med :laugh:

Hanna_Z: Visst e han :love:

Igår kom det ut en riktigt duktig tjej som själv rider AR och hon gav mig och Goliath en omgång på banan. Hon tryckte på det jag själv strävar efter att arbeta på men nu kunde vi precisera problemen och jag fick bra tips på hur jag kan träna. Först och främst måste vi få till den stabila sökningen, kunna bibehålla den även i skolorna. Sen få igenom vänster böjning och det blir det hårdträning på just nu så att han verkligen släpper där. Och så har vi de vingliga bakbenen som ska finna sin placering och verkligen börja bära. Fick en rolig övning på volt att leka med, öppna- sluta- tillbaka till böjning och samla- förvänd sluta. Började även ta upp travövergångarna från samlad skritt och nu börjar han äntligen bli såpass stark att han orkar hålla igång den med lite hjälp. Kul med bra tips och ny inspiration!!

kl

Vilken härlig kvällstur det blev i stallet igår :)

Nu är Pink ohalt och jag har börjat skritta igång honom, mest blir det uteskritturer men igår skrittade jag lite på banan också, kändes hur skönt som helst att bara få rida på han igen :D

Och sen red Jag teddy i ridhuset, han har vilat några dagar innan, han är ju inte gjord med så mycket o så, men igår blev det ridning och då testade jag galopp i ridhuset för första gången, så himla duktig e han! tog rätt galopp mengång åt båda hållen :laugh:

Mina hästar är underbara :love:

kl

lite uppdatering från min sida..

Skippen och jag tränar väldigt lugnt just nu, sitter mest med grunderna och leker. jag tänkte att vi skulle fortsätta så till september och väpnar och longerprovet.. Vi försöker oss helt enkelt inte på något nytt för det känns som om det har hänt alldeles förmycket med vår utbildning på för kort tid, tror helt enkelt att vi behöver landa lite innan vi sätter fart igen! :)

och igår var jag och hämtade hem ponnyn som förhoppningsvis ska bli skippens nya kompis nu när vi flyttar ut till egen gård i höst.. Jag ska bara fixa lite till här i sommarstugan så ska jag åka ut till dem och släppa ihop dem. Jag är otroligt nervös, jag som äldrig brukar vara nervös i vanliga fall! Hoppas att jag kan komma ihåg kameran så ni får se nytillskottet..
Han är dock ytterst ouppfostrad så med honom blir det en hel del NH så jag åtminstone kan leda honom fram och tillbaka till hagen! :grin:

Oh vad roligt att Pink är på gång igen lite :)

Här är det väldigt segt, delvis för värmen som gjort det omöjligt att träna (minst 32grader varje dag och jag har tyvärr inte möjlighet att vara i stallet sent nog ofta nog så det vart lite vila nu)
och delvis för att han har tyvärr rasat i muskler (ryggen) på bara nån vecka eller två att jag var på det innan det ens hände. Suck. Han är dock väldigt svårtfödd och dessutom stor så det funkar inte alls för honom att gå på gräs på dagarna, han blir för mätt på "tom mat" och så äter han inte nog när han är inne. Plus känslig mage. Ska ta hårnalays ifall det är nån obalans.

Aja så här blir det inte så mycekt updatering på ett tag kanske...msåt fodra upp honom först innan det är nån idé att jobba för mycket.
Är ju bra om han har nåt att bygga på så att säga.

Vad spännande saker du har framför dig! :)
Lycka till med nya pållen och proven!

Ja, det är mycket på gång just nu.. Tyvärr sa det inte klick mellan Skippen och hans nya kompis, men de ska få någon dag till på sig för sig själva att ta reda på hur det funkar, annars får den lille grå åka hem igen.. :(

Tack!

Vad händer uppe hos er just nu då? Jag hoppas fortfarande på att jag ska kunna hinna åka upp till norrland och hälsa på innan sommaren tar slut, men jag vet inte riktigt var jag ska få in det mellan lösdriftsbyggande och stängslande och hästköp, men det ska nog kunna lösa sig hoppas jag!

Förhoppningsvis *peppar peppar* ska jag träna på tisdag. Vore jättetråkigt om vi inte kommer iväg, lär ju knappast hinna hitta någon ersättare och annars blir det inget mer för oss förrän i oktober.

Kuse har en böld på kinden pga ett infekterat sår, som han fått medicin för och har fått vila ett tag pga det, har inte velat sätta på något träns. Så jag ska höra med vet. imorgon vad hon tycker. Syrran som är vet. och farsan tyckte inte det är något problem, iom att allmäntillståndet är bra och det är ju inte benen det är fel på, bölden har gått ner, men jag ska fråga imorgon ändå iom att han gått på medicin. Red för första gången ca 20 minuter i skritt igår och han gick finfint, har sån tur att såret sitter precis mellan överkanten på bettet och nosgrimman.

Vore jättekul om du kom och hälsade på! :D Har dålig koll på vad som händer i övrigt i sommar, men du kan ju alltid komma hit och rida lite tok-pålle om du vill! ;)

Är precis tillbaka från första ridkursen på över ett års tid. Jag kunde ju inte rida alls under hösten och i vintras och långt ut på våren då jag konvalescentade från en trasig sena och litet annat grejs i handen.

Det gick väl rätt okej ( även om gamm-hingsten var rätt uppskojad) och jag har fått en del att arbeta med på kursen. Litet trist dock att varje gång jag känt att jag kommit en bit på väg under de senaste 5 åren så har jag råkat ut för antingen sjukdomar eller olycka. Och sedan när jag kunnat ta upp ridningen igen så har både hästen och jag legat av oss nåt så grovt att det tagit tid att komma ikapp igen.

Med resultatet att jag typ inte kommer nån större vart med ridningen. Känns lite tre steg fram och fyra tillbaka.

Och nu är min häst 23 år gammal... iofs fortfarande fräsch- men det är lite surt när bästa kompisens gamla häst har börjat så smått med piaffer etc. Och jag och min pålle har börjat med bakdelsvändningar och lite smått med öppnor och slutor,

Hoppas nu verkligen att inget mer händer på ett bra tag så att jag och hästen får arbeta tillsammans i lugn och ro nu.

Det hoppas jag också, håller tummarna för er!
Låter trist att ha fått hoppa tillbaka så många gånger. =/ Själv är jag irriterad över 10 dagars riduppehåll.. :o

Förhoppningsvis *peppar peppar* ska jag träna på tisdag. Vore jättetråkigt om vi inte kommer iväg, lär ju knappast hinna hitta någon ersättare och annars blir det inget mer för oss förrän i oktober.

Kuse har en böld på kinden pga ett infekterat sår, som han fått medicin för och har fått vila ett tag pga det, har inte velat sätta på något träns. Så jag ska höra med vet. imorgon vad hon tycker. Syrran som är vet. och farsan tyckte inte det är något problem, iom att allmäntillståndet är bra och det är ju inte benen det är fel på, bölden har gått ner, men jag ska fråga imorgon ändå iom att han gått på medicin. Red för första gången ca 20 minuter i skritt igår och han gick finfint, har sån tur att såret sitter precis mellan överkanten på bettet och nosgrimman.

Vore jättekul om du kom och hälsade på! :D Har dålig koll på vad som händer i övrigt i sommar, men du kan ju alltid komma hit och rida lite tok-pålle om du vill! ;)

Störande med såret, men så är det ibland! Jag har kommit i en rejäl svacka: det går inte att rida ut här för det är så mycket blinningar och det är för varmt för att Skip ska tycka att det är kul på ridbanan, och jag vill ju inte heller sitta och tjata på ridbanan varje dag.. så nu vilar sig skippen i form mest.. Jag har väl ridit 2 dagar senaste veckan typ..

Nu får han stå ytterligare en dag för han och hans förhoppningsvis nya kompis står innanför en annan hage för att jag vill se hur de fungerar ihop bara de två.. Igår jagade skippen bort honom så fort han var närmare 5 m. idag har de kliat varandra, men de går fortfarande inte ihop o betar så som han gjorde med sin gamla hagkompis.. så vi får se hur det slutar, jag kanske får köra hem nykomlingen igen..

Du får passa på nattetid, då är det bara mygg! :D Och svalare på ridbanan! Haha igår red jag vid 24, kanonklimat i ridhuset! ;)
Men vila sig i form funkar säkert bra det med! För sin egen skull också kan det vara trevligt att få ta det lugnt ibland tycker jag.

Hoppas det går bra med nykomlingen. Vissa hästar kanske aldrig blir riktigt bundisar men borde iaf kunna bli socialt sällskap till varandra.
Tabben är ju lite rolig, han blir less på alla hästar i perioder och drar iväg själv och betar. Men han tycker ändå det är mycket roligare att gå med andra än att gå själv. Haha nu får han agera mamma till en åring i hagen. Senaste två gångerna jag tagit in honom har fölis rymt ur hagen (och bara klivit ut igen om man fångat in henne) och följt med hela vägen till stallet. :p

Jag rider inte förrän efter kl 21 om kvällarna nu. Då är det lagom svalt och hästarna står inte bara och ser plågade ut när man undrar om de skulle gilla en liten aktivering.

Notat från kursen i helgen. Första gången i hela mitt liv som jag fått skavsårsblåsor av tyglarna, och jag har ridit i ca 40 års tid vid det här laget- inte för att jag hållit särskilt hårt utan för att det var ohyggligt varmt. Blir det fler kurser under denna extrema sommarvärme så måste jag nog ha handskar på.

Sedan hade jag ganska enkla textiltyglar med läderduttar på, antar att dessa medverkade också. Jag hittade nämligen inte mina släta lädertyglar som jag brukar ha när jag rider sommartid.

kl

Här på västkusten går det segt.

Pink håller jag på att sätta igång nu, skritt och nåt varv i trav :) fast nu blir det lite markträning hehe

Teddypojken har det gått skitbra med, i tisdags tog han ju galopp så himla fint i ridhuset.
I onsdags skulle jag rida i padocken, hoppade upp på han, skrittade typ 10 m och sen blev han rena rodeohästen.
Kastade om mig som fan kan man säga, jag hängde med en bra bit innan jag krashade i gruset :D
Jag har inte kunnat rida sen dess iaf, har en "lårkaka" på häcken, enormt blåmärke och är öm från mitten av ryggen och till neranför rumpan, hehe och jag har heller ingen känsel i en del av min vänstra skinka men det blir nog bra snart igen, lite markträning tills svanskotan slutar ömma.
Anledningen till att han bockade är svårförklarlig dock, vi skrittade sen vart det rena rodeon utan nån till synes anledning alls, men det kändes som det var nåt med utrustningen eller mig, vi får se nästa gång jag rider hur han är.

Så nu har jag tränat lite longering istället och börjat med öppna på raktspår, han är jätteduktig :)
Och igår fick han hoppa ett litet hinder, med strålande teknik! eller inte... haha
Han kravlade sig över utan att ens hoppa, endast sista gången lyfte han båda benen samtidigt :D

35998_1279542999.jpg

83471_1279542995.jpg

67349_1279543002.jpg

60142_1279542942.jpg

Så du hittar på! Drutta i backen och allt! :p

Det kanske kan vara klaustrofobi från ben/skänklar? Kommer ihåg en påstådd inriden ponny jag skulle rida som plötsligt fick frispel efter att ha travat ett par varv på en volt. Nu ska jag inte svära på det för den ponnyn var allmänt skum (kastade av folk i tid och otid) men eftersom den hade sadeltvång (tolererade inte att man drog gjorden) så kan det säkert ha varit bara att jag klämde åt med knäna i lättridningen eller plötsligt råkade peta till honom med skänkeln. Eller så kan han ha haft ont, svårt att säga.
Men - just knän/lår kan jag tänka mig är en sån grej som man sällan härdar pållarna inför inridningen till skillnad från underskänklar/sadel m.m.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 670
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 407
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka