Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

haha jag vet, det var la onödigt! fast sånt man får räkna med, det kom väldigt oväntat mitt i skritten bara XD

hmm, ja, det har ju aldrig vart problem med något innan, aldrig nåt med sadeln eller skänklar eller nåt sånt, och han skrittade bra först och sen så tog han några steg snabbare o kortare som det var nåt o han ville börja trava så tog jag i tyglarna och då vart det rodeo, kan de inte bara prata med oss liksom!?
Det kom en människa med en lös hund som gick mot oss, men han är ju van vid den hunden och andra hundar som springer på gården annars.. äsh svårt att säga, får se om det är nåt nästa gång jag kan rida hehe :)

Det lät ju skumt! Haha, taskiga hästar som inte pratar istället! :rofl:

*KL*

Det blev träning för oss! :) Inga problem. Men tack och lov att såret satt där det satt, ett par cm lägre så hade jag inte ens kunnat ha bettet i munnen.
Pållen var jätteduktig trots att vi knappt har ridit på ett par veckor! :banana:
Sen känns det som att det står stilla i utvecklingen just nu, men egentligen gör det inte det, helheten förbättras pyttelite hela tiden och det är mer som ett mellanläge där vi har massor att öva på och det behöver få tid att trilla på plats.

Såå typiskt att jag hade tränat massor med mage/rygg för att få bättre sits, men så åkte jag bort och blev förkyld när jag kom hem, så jag hade inte tränat själv på ca två veckor heller! :p

Du får passa på nattetid, då är det bara mygg! :D Och svalare på ridbanan! Haha igår red jag vid 24, kanonklimat i ridhuset! ;)
Men vila sig i form funkar säkert bra det med! För sin egen skull också kan det vara trevligt att få ta det lugnt ibland tycker jag.

Hoppas det går bra med nykomlingen. Vissa hästar kanske aldrig blir riktigt bundisar men borde iaf kunna bli socialt sällskap till varandra.
Tabben är ju lite rolig, han blir less på alla hästar i perioder och drar iväg själv och betar. Men han tycker ändå det är mycket roligare att gå med andra än att gå själv. Haha nu får han agera mamma till en åring i hagen. Senaste två gångerna jag tagit in honom har fölis rymt ur hagen (och bara klivit ut igen om man fångat in henne) och följt med hela vägen till stallet. :p

+ kung tulle

Ja, man får passa på att rida på kvällarna, men det senaste veckorna har jag inte haft möjligheten eller rättare sagt: jag har inte kunnat motivera två turer in till stan på en dag bara för att jag ska rida när det är kallt, det är ändå 1,5 mil enkel väg..

Idag har jag varit ute och ridit på skippen, helt underbart, 1,5 h UTAN en enda bitande insekt.. :bow:

Igår var jag ute och testade att ha med den nye lille grå som hand häst, för att vara första gången så gick det riktigt bra..

De börjar bli mer sams nu när min fd ranglåga älskling har visat för lille grå att det är skip som bestämmer. Dock har jag varit tvungen och släppa ihop dem med två andra hästar nu, en valack och ett sto så nu är det total oordning i hagen igen.. suck! Jag hoppas på att jag kan ta ut mina två till stället som jag ska flytta till 1a september lite tidigare, innan det blir alltför mycket skador i hagen som de går i nu. Alla tre valackarna har antingen flera bit eller spark sår just nu.. :(

Usch då, hoppas dom gör upp snabbt! =/

Haha, jag kan stolt meddela att numera går Tabben att ridas av andra! :D Kanske beror lite på av vem, men ändå!
Vi hade besök av en träningskompis igår som fick testa rida lite, och dom var jätteduktiga! Kul att se sin häst från backen för en gångs skull och se hur han rör sig. :)

Usch då, hoppas dom gör upp snabbt! =/

Haha, jag kan stolt meddela att numera går Tabben att ridas av andra! :D Kanske beror lite på av vem, men ändå!
Vi hade besök av en träningskompis igår som fick testa rida lite, och dom var jätteduktiga! Kul att se sin häst från backen för en gångs skull och se hur han rör sig. :)

Ja, det hoppas jag med, det var inga nya sår idag när jag kom ut iaf.. skönt det!

Härligt värre, det är ju också ett steg framåt i er utveckling! Och visst är det kul att se sin häst röra sig, i vintras red min bästa kompis skip ett tag, först fick hon en lektion av CD och någon månad senare red hon för mig. Då hade hon hittat en del av knapparna och börjat få koll på öppnorna och slutorna så jag satte henne på lite mer samlings övningar. Med lite hjälp från mig på backen så fick hon testa skip i piaff och något passagesteg som råkade bli när hon lämnade piaffen och galopp med riktning mot piruett.. Hon var helt lyrisk och började Sara förståår du vilken fin häst du har, han kan.. han kan ju lätt starta en LA! Shit vad häftigt! Fram tills dess hade hon la trott att han var den där skogsponnyn som matte hopplöst försökte få att göra mer än att bara släpa benen efter sig..

Och visst blir man stolt när man får se sin prins röra sig så fint, tycker du inte?

Nu har det entligen blivit lite svalare här hemma så idag påbörjade jag och skip vår ridbaneträning igen, det blev väldigt grundläggande och jag tänkte hålla det på den nivån tills BB kursen och proven och tills magen har försvunnit så han orkar med det jag ber honom om.. Ska bli så skönt i höst när det är jag som kontrollerar Skips matintag igen och därmed kan hålla honom i fint hull!

*kl*

Jag hoppar in lite här jag också, då jag är väldigt intresserad av AR. Jag är från början "dressyr-ryttare" som mer eller mindre skolat om till western sedan några år tillbaka, men har alltid haft ett öga mot AR också.

I dagsläget rider jag dock inte mycket, jag har en 4-åring som jag precis har börjat den "egentliga" inridningen på. Han är mest jobbad från marken (longering och vid hand) och så nu då har jag äntligen suttit upp på honom på ridbanan lite smått. Han är en ganska känslig grabb, men har ett stort hjärta och är väldigt lättlärd (på gott och ont...) och har en glad och positiv inställning till träningen. Vi går ganska så långsamt fram, då mina leder är dåliga och jag inte kan träna varje dag, samt att han lär sig bättre om nya saker får sjunka in en dag eller två innan vi går vidare.

Jag läser trådarna här ganska ofta men har inte skrivit innan så jag tänkte att det kanske är dags att ge sig till känna innan man börjar komma med frågor :)

31368879.jpg

Vilken tuff färg han har med tvåfärgad man! :d Kul med inridning, du får rapportera hur det går!

suberdoo:
Haha, precis! :D Tabben har ju riktigt rolig trav nu så hon var helt lyrisk över det. Då blir man stolt! ;) Det man inte har i galopp och piff och puff får man kompensera med flott trav! :rofl:

Grundläggande jobb som förberedande är nog underskattat.. Blir så lätt att man missar grunderna om man hela tiden strävar efter "lite till". Lycka till med magtrimmandet! :D

kl

Vad kul att det går så bra för alla, "sakta men säkert" så att säga :) Jag kom hem från bröllopsresan igår och skyndade mig givetvis till stallet idag. Liite hästabstinens kan man säga! Goliath har fått vila i nästan två veckor och hade tydligen varit ganska uppmärksamhetskrävande de sista dagarna när de andra hästarna skulle in från hagen för jobb. Så det var en mycket arbetsvillig kille som traskade med till ridbanan på förmiddagen idag!

I slutet av månaden ska vi äntligen träna för CD för första gången och nu blir det helt klart fokus på grundjobbet för vår del så CD kan hjälpa oss vidare sen. Vi har ju haft en del svagheter i vänsterböjning och en stabil sökning men vilan har visst gjort gott för Goliath visade positiva framsteg :)

Det är lustigt det där hur pållarna verkar vila sig i form ibland! :p

Nyfiken fundering:
Angående det du skriver med svårare i vänsterböjningen och inte stabil framåt/nedåt, tror du det kan ha att göra med högerbak?
Från de tidiga videoklippen syntes det rätt tydligt att han är stelare i högerbak/hade svårare att bära med det. Tänker att sånt brukar kunna ta sin lilla tid och att det kanske fortfarande är det som ger symptom?

Ja det skulle jag absolut tro, handlar om både styrka och teknik för att få in bakbenen på rätt plats. Lite intressant att du säger höger bak för det är vänster bak som han har svårast att placera rätt och orka bära upp sig med, därav att han gärna tappar böjning och blir rak i skritten när vänster inte kommer under. Eller har jag tänkt fel??

Det brukar ju ofta vara så (från början) att de har olika svagheter i båda bakben.
Angående högerbak så det jag tänkte på om jag minns rätt (lägg gärna in nytt videoklipp! ;) ) var att det gick rakare och lite stötigare (stelare, fast "stel" låter så extremt) än vänsterbak. Sen kan det ju ändå vara att han är starkare i högerbak och svag i vänster, att han liksom går och använder benen olika.

Jag tyckte ju att han gick ganska likt min på så vis som han såg ut tidigare, ungefär samma svagheter vänster/höger. Och min var egentligen lättare i vänstervarvet, för i vänstervarvet var det visserligen väldigt klurigt att få allt på plats och få bakbenen rätt, MEN man hade bara ett håll att parera åt - medans i högervarvet kunde man få till ena sidan och så flöt pålle iväg åt andra hållet - mer att hålla koll på samtidigt :p Fastän det var samma där, egentligen starkare och mer stabilt i högersidan (rinningare i traven i vänster, stabilare i höger).

Hur är det med höfter och bogar i de båda varven?

Trickigt är det iaf innan man har koll på alla delar som gärna faller iväg :) Rent spontan, utan att ha verkligen ha tänkt igenom det under ett ridpass mer än i vanliga fall, skulle jag säga att i höger varv flyter gärna vänster bog ut, i höger varv har vänster höft svårt att spåra och vill ibland låta vänster bak träda snett utåt i stället - därför svinner bogen utåt (tänker jag). I vänster varv är bogarna mer på plats men vänster höft vill inte alltid träda in under tyngdpunkten utan hamna något inåt i volten istället och därför tappar vi lättare böjningen där. Skritt och trav är svårare att samla i vänster varv, vänster galopp tappar lättare takten än vad höger gör.

Haha, undrar om du får ut nåt vettigt av mitt funderande, jag har ju ganska nyligen börjat komma underfund med det här om att få lite koll på vart alla delar och ben håller hus så du får ursäkta om allt är galet :)

Det där med vart vänsterbak sätts tror jag iofs kan tyda på att det är höfterna som hästen har svårt att få i rätt läge, men delvis kan det också bero på vilken väg man tagit så att säga. För att man ska få bra effekt i böjning/öppnor etc. så är det bra att börja med att lära hästen tekniken att sträva rakt framåt med bakbenen, inte börja böja innan man har bägge bakben att kliva på rakt framåt. Lite olika metoder! :p Sen kan det iofs vara bra med slutor för att lära sig hålla koll på höfterna, om man får med innerhöften.
Hoppas du ursäktar men jag kollade lite på youtube, och det syns mindre nu men det känns som du säger - att hästen har olika teknik med höfterna, och att högerbak är stelare. Det är starkare, men använder mer "fel" teknik jämfört med vänster som man snarare har svårt att koppla in i jobb-läge. Det brukar ofta vara diagonalt, och i det här fallet då vänster fram - höger bak.

Bara att jobba på med olika övningar så kommer det nog till slut. Sen skulle jag nog iaf stundvis lägga mindre fokus på böjning och mer fokus på att hitta både in- och utsida.

Det ska bli väldigt intressant att höra vad jag får för tips när jag åker på kursen, hur CD tycker att jag ska träna. De jag ridit för nu förespråkar att arbeta med böjningen och skolorna så än så länge kör jag på det spåret. Instämmer annars om det du säger kring de olika bakbenens problem.

Du fick så gärna titta på mina filmer :) Hoppas jag kan komma med lite nytt material framöver. Tills vidare jobbar vi på som vanligt!

delvis kl...

Ja, det blir kul att se vad CD säger om det, oavsett så skulle jag även testa det Totola skrev.. Alltid bra att testa fler saker.. Inget är inte värt att försöka förrän man vet att det inte fungerar ;)

Sen..
Måste jag få ha lite glädjebubbel också! :bump::banana::bump:
Idag när jag red min lillprins på banan så kände jag att allt som inte riktigt har funkat sen i april äntligen har börjat släppa!
Idag funkade galoppen jättefint, kunde lätt få honom att länga, korta upp sig till en fin samlad galopp med riktning mot fyrtakt, och öppnor och slutor funka utmärkt! Dessutom verkar det som Skippen äntligen har fattat det här med galoppombyten, att det GÅR att byta galopp även om matte sitter på ryggen.. nu är de inte rena och fina, men det känns inte som de är så långt bort nu.. Så skönt! :bow:
Dessutom kunde han äntligen komma till de halvastegen utan problem, det som var det bästa han gjorde i våras..
Summa: vi är på gång igen! :banana::banana::banana:

Visst är det så att olika lösningar kan bidra till ett bra resultat! Eftersom det är så kort tid kvar till kursen vill jag dock inte börja laborera och förvirra för Goliath så det får bli efteråt i såna fall :)

Vad kul att det gick så bra för er igår! Din häst var verkligen något extra måste jag säga, från det jag såg er hos CD i mars i år. Har fått för mig att du ska rida för Bent i september, var det så?

Visst är det så att olika lösningar kan bidra till ett bra resultat! Eftersom det är så kort tid kvar till kursen vill jag dock inte börja laborera och förvirra för Goliath så det får bli efteråt i såna fall :)

Vad kul att det gick så bra för er igår! Din häst var verkligen något extra måste jag säga, från det jag såg er hos CD i mars i år. Har fått för mig att du ska rida för Bent i september, var det så?

Det har du rätt i, kör bara vidare tills CD har varit där, sen kan du ju börja laborera lite efter det, eller annars är du kanske så nöjd med det CD guidar dig till att du inte känner att du vill prova något annat just nu.. vem vet? :laugh:

TACK! Det värmer det du skriver, han är min lilla prins.. Han kanske inte är den bästa hästen att vilja komma långt inom AR med, han är både lite lat och gillar bäst att vara ute och lufsa i skogen, men det är med honom jag vill utvecklas, och just det att vi hela tiden kommer framåt, att Skip hela tiden växer och tycker det vi gör är roligare gör ju att det inte kan bli mycket roligare att rida AR.
Jo, vi ska vara med för BB nu i september igen, och rida upp väpnarprovet och göra longerprovet.. Det ska bli skönt att äntligen göra dessa prov som jag har varit på gång att göra i ett och ett halvt år nu.. Får bara se om vi blir godkända.. :o
Kommer du ner som fotfolk denna gången också?

Ja jag tyckte han såg väldigt charmig och go' ut! Spännande med prov, det kommer säkert gå fint! Den här gången har jag inte råd att åka ner, lägger pengarna på CD kursen här i augusti istället. Men jag hoppas du blir filmad så att man får kika på er ändå!

kl
Jag tömkörde Goliath idag för första gången som omväxling. Jag kan ju inte "på riktigt" så det blir mest skritt och trav rakt fram än så länge men vi tyckte nog det var lika kul båda två. Intressant att få se hästen från marken och perfekt att träna på travövergångarna, de blev faktiskt riktigt fina så idag är jag nöjd :)

31419775.jpg

Ja jag tyckte han såg väldigt charmig och go' ut! Spännande med prov, det kommer säkert gå fint! Den här gången har jag inte råd att åka ner, lägger pengarna på CD kursen här i augusti istället. Men jag hoppas du blir filmad så att man får kika på er ändå!

kl
Jag tömkörde Goliath idag för första gången som omväxling. Jag kan ju inte "på riktigt" så det blir mest skritt och trav rakt fram än så länge men vi tyckte nog det var lika kul båda två. Intressant att få se hästen från marken och perfekt att träna på travövergångarna, de blev faktiskt riktigt fina så idag är jag nöjd :)

31419775.jpg

Han är väldigt charmig och go' med många egna idéer, jag har aldrig långtråkigt i närheten av honom! :love:
Ja, det är ju det där med att allt kostar, men det låter klokt att lägga pengarna på lektioner för dig och Goliath (som förövrigt också ser ut att vara en go häst, han har härlig uppsyn), BB lär ju vara sig lik denna gången också.. ;)

Vad härligt! En till som har vilat sig i form! :banana: Jätteroligt att ni börjar få till byten!
Duktiga skippen! :love:

Haha jag måste berätta en kul grej:
Jag har inte tränat yoga (eller trickträning öht) med Tabben sen du skulle hjälpa till, i brist på medhjälpare. Har däremot plockat upp klickerträningen lite (håller på att lära honom apportera! ;) ). Nu senaste gångerna när vi har klickertränat och han inte förstått vad jag velat så har han börjat sträcka nosen långt bak på magen för att få godis, utan att jag gett någon sån signal eller hållt godis där, haha och det var alltså ett ÅR sen vi testade det typ två gånger :rofl: appropå att "vila sig i form"!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 672
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 407
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2