Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

KL
Måste bara skriva några rader för jusgt nu är jag helt förvirrad. Har suttit och läst igenom flera trådar här på Klassisk Ridkonst. Vill hålla mig lite uppdaterad efter att varit borta några dagar. Det har skrivits mycket under de dagarna. (bland annat tråden om takten, om sitsen i olika läror mfl)
Det är väldigt mycket prat om hur AR-hästar rids och hur AR-ryttarna tränar. De som skriver om det är inte AR-ryttare själva, men är tydligen överens (ganska) om hur det ser ut och hur vi tränar. Deras beskrivning låter helt främmande för mig. Jag känner inte igen mig i någonting. Efter att ha läst ett tag i en sådan tråd känner jag att jag rider nog inte AR över huvud taget. Men.... när jag är på kurser och träningar (som hålls av AR-tränare) så känner jag mig hur hemma som helst. Hur 17 kan det vara möjligt att dessa människor kan uppfatta AR som något totalt annorlunda än mig och de jag är på kurser med? Det känns omöjligt att kunna diskutera detta om vi har så olika uppfattning om vad AR är. Jag blir bara frustrerad och förvirrad. Den ridningen de beskriver är ingenting jag skulle vara det minska intresserad av. Det låter helt oseriöst och som om tränarna inte besitter några som helst kunskaper och pedagogiska anlag.
Nej. Nu ska jag till beteshagen och hämta hem mina hästar. Nu är sommarlovet slut för i år.

Ut i beteshagen och andas frisk luft istället! Och lyssna på Lill Lindfors "Åh vilken morgon!"

Jag har slutat läsa diskussionerna här på klassisk ridkonst, eftersom de domineras av en liten minoritet av traditionella dressyrryttare som fördömer det vi gör per definition.

Efter att ha varit och sett deras förebilder rida live, så inser jag att vi lever i så skilda världar när det kommer till ridningen att jag inte orkar försöka kommunicera längre.

Jag diskuterar ridning med de människor jag möter IRL, trådar här inne spårar ur på samma sätt varje gång. För mig ett självklart fall där vissa användare bör stängas av från underforumet, eftersom de effektivt dödar alla former av diskussioner och funderingar.

/Migo

Trist när det blir så, i den här tråden är vi sams - än så länge iaf ;)

Jag kunde inte sagt det bättre själv.
Jag har också slutat läsa trådar annat än denna och bildtråden, så himla råkigt när det bara blir massa tjafs om hur dåligt vi Ar ryttare rider.
Suck säger jag bara.

Bigganl: Jag vet precis vad du menar, det är inte alls så jag uppfattar AR heller, antagligen har de inte sett så mycket av Ar alls, de som tycker på det viset, lika bra att skita i de trådarna :)

Ja jag åkte till betet och sen gick vi en rejäl promenad hem med hästarna. Nu ska det bli skönt att komma igång igen. Har roat mig med att ta bort kåda på dem ikväll. Herregud vad mycket kåda de hade och mycket i manarna. Det gick åt mycket rapsolja.

Jag har slutat läsa diskussionerna här på klassisk ridkonst, eftersom de domineras av en liten minoritet av traditionella dressyrryttare som fördömer det vi gör per definition.

Efter att ha varit och sett deras förebilder rida live, så inser jag att vi lever i så skilda världar när det kommer till ridningen att jag inte orkar försöka kommunicera längre.

Jag diskuterar ridning med de människor jag möter IRL, trådar här inne spårar ur på samma sätt varje gång. För mig ett självklart fall där vissa användare bör stängas av från underforumet, eftersom de effektivt dödar alla former av diskussioner och funderingar.

/Migo

Håller med dig fullständigt. Men jag kan inte låta bli att undra varför dessa ska förstöra varenda intressant tråd med att styra in det på kritik mot AR. Det verkar knappt spela någon roll vad trådarna egentligen handlar om. tänk om de kunde visa lite respekt istället. (eller öppna sina ögon och se att det finns mera än det traditionella) Det är så tråkigt när det blir likadant gång på gång.
Jag pratar också mycket med ryttare jag träffar, men visst vore det trevligt om vi fick ha några trådar för oss själva och diskutera även här.

Ja jag åkte till betet och sen gick vi en rejäl promenad hem med hästarna. Nu ska det bli skönt att komma igång igen. Har roat mig med att ta bort kåda på dem ikväll. Herregud vad mycket kåda de hade och mycket i manarna. Det gick åt mycket rapsolja.

Imponerad över att du orkar ta bort kådan! :p Tyckte det var ganska fräckt med zebrarandig hals... :rofl:

Jag sällar mig till er skara. Jag tycker det är himla trist stämning på Klassisk Ridkonst här på Buke. Jag blir inte positivt inspirerad att rida av att läsa de trådarna. Jag finner ingen glädje eller sporrning i dem, utan endast ett sätt att hånfullt peka på allt vad som kan finnas dåligt inom AR. Jag är rätt less på parollen "God ridning är alltid god ridning oavsett disciplin", för det finns olika målbilder och intressen av ridning.

AR är ingen träningsform för den som satsar på att tävla. Att tävla är heller inte mitt mål. Jag har ingen önskan om att plocka rosetter, utan jag vill rida för mitt höga nöjes skull. Jag har ingen häst avlad för ridning - det medger jag villigt. Men, låt mig få ha den häst jag har och rida den så som jag vill. Han med sin kropp skulle aldrig gillas av domarna. Om jag då finner gelikar här någonstans, varför inte få ha trevligt tillsammans med dem?

Det har under årens lopp ständigt funnits ett antal motståndare till AR på Barock-forumet (som det hette förut). Det måste finnas en anledning till att de hänger kvar, men jag har inte riktigt kommit på den. Dressyr borde vara mycket mer rätt forum för dem som fördömer AR. Ja, jag tycker det handlar om fördömande.
KR är inget AR-forum, kort och gott. Så ser jag det. Det är ett forum för dem som anser sig rida bättre dressyr än dem på Dressyrforumet, ridningen hålla för träning på GP-nivå med strävan uppåt Tootilas dryga 90%. Dressyrdomare gör sig bäst i att bedöma huruvida ridningen är bra eller icke.

Nåväl, jag rider som jag vill och får väl försöka ignorera resten. Jag hoppas på att kunna få knyta an med positiva människor som jag finner ridgemenskap med, på andra ställen än genom Buke... :)

Nåväl, jag rider som jag vill och får väl försöka ignorera resten. Jag hoppas på att kunna få knyta an med positiva människor som jag finner ridgemenskap med, på andra ställen än genom Buke... :)

De få buketräffar jag har varit på har varit mycket trevliga och inspirerande! :) Haha, kanske för att norrlänningar är så trevliga! ;)

Och det var tack vare dom (alltså ny(a) bekantskap(er)) som jag kommit i kontakt med min underbara tränare, och ytterligare en underbar kunskaps- och inspirationskälla och många trevliga människor med motiverande tankar och ridning! :bow:

Jag och Tabben står er evigt i tacksamhetsskuld! :love:

Just det, mindre trevligt dock - för att inte låta så äckligt positiv ;)

Pållens sår efter varbölden har inte ens läkt, och nu idag hade han en riktigt äcklig ögoninflammation! :eek:
Förstår inte hur han fått det när han haft flughuva och allt! Luggen hålls borta från ögonen med huvan på, flugorna likaså, hittade inget löst skräp i huvan heller. Kommer inte ihåg att det blåst nämnvärt senaste 2 dagarna (och igår var ju ögonen ok).
Kuse har inte varit inne på två dagar, annars har han ett par gånger för länge sedan haft spån i ögat.

Såg inte ut att vara något stort skräp eller skada på ögat, men det var svårt att undersöka när ögat var väldigt ömt och svullet, och det var mycket jobb att försöka bända upp ögat på inte så glad kuse. :(

Stackars Tabben! Hoppas att det reder ut sig på egen hand så ni slipper uppsöka farbror doktorn. Men om jag inte minns fel så hade du några såna till hands hemmavid? Så skulle man ha det!

Bigganl: Jaha, rapsolja funkar på kåda. Det ska jag pröva för Goliath har också varit och gnidit in sig.

Kl
Vi vaccinerade våra hästar för tre dagar sen och igår kände jag så klart några knölar nedanför ganascherna mot hakan till. Tippar på inflammerade lymfkörtlar som reagerat på vaccinet. Så nu blir det helvila idag, inte ens en skrittpromenad på halvtimmen som vi gjort de andra dagarna. I övrigt syns det inget på allmäntillståndet, han är lika pigg och matglad som vanligt.

/Migo

Som moderator kan jag bara beklaga att det är så, och jag har ännu inte haft tillräckligt på fötterna för att stänga av någon användare även om jag delat ut en hel del varningar.
Jag vet att många av oss AR-utövare har valt att lämna diskussionerna och det är trist, om än högst förståeligt.
Ni ska veta att jag bevakar varje tråd, kommunicerar med Gunnar när det blir svåra frågor att ta ställning till, och jag kommer inte att lägga fingrarna emellan när det gäller övertramp.

Immer
Moderator på Klassisk Ridkonst

Måste bara berätta hur dagsläget är här hemma hos oss :laugh:

Besten blev inseminerad i fredags, hingsten heter Bodeguero XXII. Hon har behandlats med penicillin torsdag t o m måndag, och jag har kört 5 mil enkel resa varje dag till vår underbare veterinär som sprutat henne.
Jag har inte ridit sedan förra tisdagen, tror jag. Funderar på att sitta upp en stund ikväll om det inte är så varmt och klibbigt ute.
Jag har lyckats hitta en kamikazepilot till unghästen, hon kommer hit endera dagen och sitter upp på vilddjuret.
Grabbarna går bara och latar sig och äter gräs, men jag funderar på att ta tag i Pripps och börja lite smått med honom.

Nu är det semester, och jag har massor att stå i. Imorgon ska jag köra ner till Bent och se aftenträningen, på lördag kör jag ner dit igen för taffeln med ridderskapet där jag officiellt ska bli ny väpnare till Carina. Óch sen tar jag med mig Carina hem eftersom hon ska hålla kurs här hemma på söndag.

Jag fick, ovanpå allt, ett erbjudande om att rida för Borba i slutet av nästa vecka. Jag avböjde, med tanke på att Besten (förhoppningsvis) är dräktig. Det går säkert fler tåg!

:idea:Kan det vara idé att göra ett underforum till dressyr som heter SVÅR dressyr?

Kanske radera Klassisk från titeln till detta underforum? Det kan ju hända att det kan hälpa? Ev kalla detta underforumet Alternativ eller nåt?

Jag tycker ju att jag hör hemma här snarare än dressyr, men jag rider inte AR.

Senast ändrad:

Vad kul att du nu får din väpnarutnämning officiellt! :) Vi ses kanske hos Bent på lördag ifall vi råkar på varandra, för jag anländer dit på fredag med min häst.

Jag förstår att det är jättesvår sits som moderator, och vill på inget vis säga att du gör fel!! Det handlar ju om en mycket snårig gränsdragning här...

/Migo

Eller kanske ett underforum på dressyr som heter Klassisk dressyr? Det kanske skulle va nåt? Jag slipper gärna titeln "klassisk" för det verkar vara det som helatiden rör upp så mycket känslor. Jag saknar trevliga diskussioner med trevliga användare som rider lite annorlunda och som tänker lite annorlunda om ridning. Eller borde jag skämmas för ett sådant förslag? :o

"Annorlunda dressyr" :idea::rofl:

Fast jag tycker inte att detta hör hemma udner tävlingsforumet dressyr. Det är ju inte tävlingsdressyr som diskuteras...

Saknar oxå utrymme i buke-etern.
Jag vill kunna diskutera! Lägga ut bilder och filmer och få feedback som inte är så jäkla utdömande. Jag har inget problem med olika syn på saker utan med bemötandet.

För övrigt tycker jag det forumet borde heta "Ridkonstigt" :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 672
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 407
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka