Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Fast hm..alternativ till VAD:confused:
Vad är då måttstocken du utgår ifrån. Allt utom kristendom/pop=flum
Känns som väldigt snäva ramar?

/Koppar som iofs tycker flum är ett bevis på att det pågår någon sorts tankeverksamhet....och tycker det e positivt :D

Håller helt med om att det behövs kritiskt tänkande och reflekterande.
KL
För övrigt ser jag stora skillnader och några likheter men utan att värdeladda till bra eller dåligt.

Nu har vi glidit ifrån tråden väldigt här men...
Flum behöver inte vara nåt negativt, det var inte så jag menade. jag menar bara att "alternativt" lätt misstolkas som något "udda". Jag förstår inte varför AR inte kan klassas som en utveckling/variant av klassisk ridkonst eller helt enkelt bara klassisk ridkonst.
Allt som man inte kan likna vid de vanliga benämningarna, vad de än gäller, är alternativ. allt utom kristendom, judendom, islam , buddhism, hinduism etc. är alternativ religion, för att ge exempel. Vilket många kopplar ihop med new age, eller nån typ av antireligion som uppstått under en dimmig, påtänd period under 60-talet...
:angel:
tooooooooootalt ot

AR är en variant - eller snarare tolkning - av klassisk ridkonst. Däremot är det inte en variant av klassisk dressyr.

Och vad klassisk dressyr är - ja, det är inte så enkelt som att bara säga att "den klassiska utvecklingsskalan, tyska systemet, FEI och TR". DET är en mycket intressant fråga som det finns många diskussioner om!

Stackars Tabben! Hoppas att det reder ut sig på egen hand så ni slipper uppsöka farbror doktorn. Men om jag inte minns fel så hade du några såna till hands hemmavid? Så skulle man ha det!

Ja, den här gången hade jag tur :p Vet. besök behövde han, men syrran hade tid att komma ut (lite motvilligt sådär! ;)).

Blir dyrt ändå om det ska hålla på såhär med några veckors mellanrum! (Förra gången fick jag ta ut distriktare på jourtid, svider i börsen.)
Han har ett sår på hornhinnan så nu håller vi tummarna för att det läker och låter bli att bli större!

*kl*
Oj oj, här har det spårat ur.
Hoppas att senaste diskussionen kan flyttas någon annanstans så vi får ha vår "snälla" AR-tråd ifred! ;)

Nej nu säger jag som Totola, avbryt den senaste diskussionen och ta den i en helt egen tråd eller vart det nu lämpar sig. Jag saknar det ursprungliga innehållet i den här tråden!

kl
Eftersom gårdagens pass på ridbanan gick helt åt skogen på grund av en överpigg häst blev det uteritt med kortare travpass så fort tillfälle gavs. Goliath är verkligen en sådan häst som måste få rensa huvudet genom att trava/galoppera av sig (under civiliserade former) för att han ska kunna koncentrera sig på ridbanan. Under början av uteritten låg han på rätt bra i traven men mot slutet när det värsta runnit av honom fick vi till en lugnare jogg i en väldigt trevlig form, gissa om man blir stolt! Jag tycker det är så kul att se hur arbetet man lägger ner på ridbanan även ger utdelning i den mer fria ridningen. Hästen börjar få både de rätta musklerna och framförall tekniken o förståelsen för hur han ska amvända sin kropp. Han blir till och med lite mallig efteråt när han skött sig fint och slänger lite med huvudet och sträcker på sig lite extra på något vis :)

Vi har ju jobbat rätt mycket på att få till böjningen..och jag måste säga att idag gick det väldigt bra. Växlade böjning på grusvägarna, flyttade utåt för tygeln, red lite skolor och samlade i skritten. Tyckte faktiskt att det fick bättre på hackamore ute i skogen än på ridbanan med stång+kapson igår, men det beror nog som sagt på att han var full av energi och hade svårt att slappna av igår. Ska till stallet en extra sväng ikväll och tror faktiskt att jag ska ta en kvart från marken med böjning och sökning när jag ändå är där.

Åh vad inspirerad jag blir. Längtar tills jag kan ha egen häst igen :)

Jag tycker det är så kul att se hur arbetet man lägger ner på ridbanan även ger utdelning i den mer fria ridningen. Hästen börjar få både de rätta musklerna och framförall tekniken o förståelsen för hur han ska amvända sin kropp. Han blir till och med lite mallig efteråt när han skött sig fint och slänger lite med huvudet och sträcker på sig lite extra på något vis :)

JA, visst är det! :)
Ibland efter en stunds uterittspaus (pga dåligt underlag t ex) blir man riktigt glatt överraskad över vad mycket som kommit gratis i takt med att det förbättrats på ridbanan! :d
Och vice versa, om man tränat på en sak ett tag och sen återupptar något annat.

Kul att det går framåt! :)

kl
Ögat på kuse ser iaf lite bättre ut idag, tack och lov, iofs tycker jag inte såret har minskat, men som det lät så är det ändå ett bra tecken att svullnaden går ner.

*host* kom att tänka på det att AR-tränare, eller iaf "min" tränare och några andra, vill gärna ha hästar som känner sig fria och att man för en dialog.
Igår, när jag ju inte ridit på några dagar innan iom ögat, så när jag hade hoppat upp fick kuse för sig att han skulle nosa på några bajshögar. Helt ok tyckte jag, vi skrittade fram fortfarande, och de låg så dåligt till att det var lika bra han fick titta på dom innan vi skulle börja ordentligt.

Vad gör pålle? Jo, vid andra högen börjar han hingst-stampa med frambenet i bajset. Går vidare och nosar på tredje högen. Vänder sig, bajsar vid andra högen, vänder sig om och luktar på sitt bajs! Haha knäpphäst! :rofl:
Allt detta med mig sittandes på ryggen, asgarvandes.

Senast ändrad:

***Knapplån***

Jag har rensat i tråden, och hoppas att tonen fortsätter vara lika trevlig som tidigare.
Till er som gärna vill gå in och förstöra meddelar jag härmed offentligt att jag inte kommer att lägga fingrarna emellan nästa gång. Tråden är en snacktråd för AR-frälsta, och här vill vi inte ha er som ifrågasätter vårt val.

Immer
Moderator på Klassisk Ridkonst

kl

NU är jag hästägare :)

Och ikväll när jag jobbade från marken på ridbanan ca 20 min gick det så otroligt bra!! Lugn och avslappnad, fin böjning, fina skolor och även sökning i traven. Jag har gjort mig ett riktigt kap :)

31290211.jpg

Härligt, grattis!! :banana:
Bra timing också att du får känna dig nöjd direkt med ditt hästköp! :D Inte alla förunnat att kunna testa rida en period och se hur det utvecklas!

Grattis! Jag vet hur det känns att äntligen vara ägare på en häst man vill ha! Helt underbart! och kul att et gick så bra när ni tränade!

kl

Idag har jag ridit båda mina fina springare!
Idag var första gången jag tog på pink stången o kapsonen och tränade lite sen han va skadad, han tyckte det va jättekul! och han kändes fin :)
Och teddypojken var det idag andra gången jag red efter han bockade av mig, nu är det mer än 3 veckor sen och jag är fortfarande inte bra, men det blir bättre!
Iaf så va han jätteduktig! Jag red med min engelska dressyrsadel för första gången idag med, det gick fint!

och sen e jag så glad för nu är det bara mina två och en skitasnäll häst till i hagen så nu hoppas jag inte det blir fler skador! :)

Vad härligt! En till som har vilat sig i form! :banana: Jätteroligt att ni börjar få till byten!
Duktiga skippen! :love:

Haha jag måste berätta en kul grej:
Jag har inte tränat yoga (eller trickträning öht) med Tabben sen du skulle hjälpa till, i brist på medhjälpare. Har däremot plockat upp klickerträningen lite (håller på att lära honom apportera! ;) ). Nu senaste gångerna när vi har klickertränat och han inte förstått vad jag velat så har han börjat sträcka nosen långt bak på magen för att få godis, utan att jag gett någon sån signal eller hållt godis där, haha och det var alltså ett ÅR sen vi testade det typ två gånger :rofl: appropå att "vila sig i form"!

Ja, duktiga pojken! Han är en lite drömprins allt! Tyvärr missade jag chansen att få en ridplats på en EJ kurs ihelgen, men jag får vara med som fotfolk iaf!

Härligt, Tabben är duktig han med! Vila är det man SKA göra uppenbarligen.. :idea: du får väl fortsätta träna med honom helt enkelt! ;) eller ja, inteträna alltså..

Haha inte-träna är vi bra på! :D
Denna gång funkade det tyvärr inte. Han var kanonfin under och strax efter senaste träningen (till ca 1½ vecka sedan?) nu efter några dagar bara med ont i ögat har det backat tillbaka en massa steg.

Kul med EJ-kurs! :) Du smugglar med några bilder därifrån hoppas jag? ;)

Grattis!
Vilken sötis :) Hoppas du får många roliga och lärorika år med...honom? *kollar bilden..japp det var en kille haha*

KL
Hopp så tittar man in här efter lite frånvaro och inte ens en snacktråd för AR frälsta går säker för hackandet, såkalrt, vad kan man vänta sig :/

Jag är inte ens AR frälst, men jag har inget stort emot det och det är ju i princip den enda tråden som är trevlig här så tack Immer för att du modererar :)

Här går det lugnt till hos mig, Lorre börjar äntligen fylla upp igen efter muskeltappningen och snart är vi iväg på utbildning igen så det ska bli kul. Även ett nytt lite midnre stall väntas efter det så jag hoppas han lugnar ner sig ännu mer då. Och eventuellt lite magmedicin...så...saker o ting börjar se lite ljust ut efter alla problem. *ta i trä*
Har ju såklart inga roliga foton för han har stått och ätit upp sig men såhär såg han ut när han fick akupuntor i länden häromdagen (av ET såklart, inte mig)

Tack :) Vad kul att ni också är på G igen!

Kl

Tänkte jag skulle fråga er vad ni använder för sadeln när ni rider ur i skog och mark. Blir det den akademiska då också eller har ni en "vanlig" bomsadel?? Jag har en engelsk allround till uteritterna för det mesta för när jag testade den akademiska på uteritt för ett halvår sen kändes otroligt vingligt. Men idag åkte den på igen och nu kändes det plötsligt som att jag hade både mycket bättre sits och bättre balans ihop med bättre känsla i hästen. Konstaterar att både jag och hästen blivit stabilare sen några månader tillbaka och det var inte alls dumt att även ta "ridbane-sadeln" på uteritten :)

För det mesta rider jag barbacka ut :) rider jag inte barbacka så har jag oftast min stübben dressyrsadel och om jag bara av nån anledning skrittar ut, typ efter eller innan ridpasset så har jag ecuyern :)

*kl*
Jag funderar på allvar på att börja rida min gamla kärring igen... Hon är 25 bast, 145 cm hög och i sin bästa fysiska form någonsin! Bara arbetad(lekt) med från backen de senaste fyra åren men nu börjar hon ställa upp sig vid uppsittningspallen när vi leker...

Bilden tagen idag, hästen som sagt 25 år gammal!

IMG_5677.jpg

Jag har en España bomlös, vid dressyrarbete och en vanlig allroundsadel vid hoppning och uteritter. Jag gillar inte att rida ut i dressyrsadlar. Det är inte bekvämt för mig.

Jaa, det vore väl kul för henne att få jobba lite! :)
Bara hon är fräsch så!
Varför ställa av en dam i sin bästa ålder! ;)

Hanna_z:
Antingen barbacka (med padd, om det inte bara är en kortis till hagen), eller vanliga träningssadeln (Chezz:en).
Att jag ofta väljer barbackapadden trots att jag eg. behöver mycket stöd (pga pigg och ibland osäker/tittig pålle som rör sig massor i höfterna) är för att jag tycker att jag lättare blir spänd i höfterna när jag har stigbyglar. Omedvetet sitter och spjärnar i stigbyglarna.

Jag har min "nya" (begagnade) Montsegur Trappeur oavsett vad jag pysslar med. Antingen den eller barbacka.
Fast jag kanske inte "får" kalla mig akademisk, jag är ju trots allt cowboy i själ och hjärta :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 189
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 673
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 408
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka