Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

+ m fl. Intressant att höra om era "sadelvanor" :) Eftersom vi faktiskt tar något enstaka hopp någon gång också måste jag ändå ha en vanlig allroundsadel till hands och det känns inte helt fel att kunna växla mellan olika alternativ.

kl

Igår kväll blev det arbete vid hand för mig och Goliath. Vi sliter på med böjningen och efter filmningen fick jag för mig att jag skulle gå framför hästen på en volt för att ha ännu bättre koll på innerbogen. Funkade riktigt bra, nyttigt att frångå sina inrutade vanor ibland. Traven behöver också mkt arbete men han börjar kunna hålla sig på en mindre volt och slappna av några steg. Jag skulle vilja gå upp ett snäpp i energi i skritten nu, hoppas att han är redo för det. Har ju jobbat hårt på att han ska coola ner sig, slappna av och hinna med att placera benen så om vi kan bibehålla det plus lite energi vore jag nöjd.

Kom gärna med funderingar kring det ni ser!
http://www.youtube.com/watch?v=XOhpuvIKVRY

En tanke - det är nyttigt att öva på större volter och mindre böjning. Inte bara i volterna heller.
Jag tror det lätt blir så när man själv också tycker det är hyfsat "nytt" att man vill göra det tydligt för att veta att det blir rätt. Men för hästens skull borde den eg. vara lite lägre böjningsgrad, särskilt på volten i skritt och i öppnorna, så inte baken slinker iväg eller halsen viks och det blir lite höga krav (halsen ska ju eg. gå rakt fram i bakre delen, bara främre som ska vara "böjd" och då ffa i nacken). Om man har svårt att vänja sig vid tanken eller att få till det kan man ju iaf ge sig sjutton på att variera böjningen flera gånger under passet i samma övningar! :)
Det är kul att se att han ser mjukare och ledigare ut i kroppen.

Vill man öka energin är återigen korta - länga övningen i skritt jättebra! :D Korta skritten - pumpa upp energi - släppa iväg energin framåt. :) Eller att man tänker *bam, bam, bam, bam* power i bakfötterna och att de marscherar på framåt i varje steg, tokbra innan man t ex går in i en öppna eller samlar för att ha något att omvandla.

*kl*
Själv tänkte jag också att vi skulle få upp energin, för en gångs skull? :angel: om vi ska komma längre i samlingen så känns det som ett måste att backa tillbaka och hitta framåtanda igen. Har blivit väldig mycket jobbigt på sistone, vilket jag inte tänker sluta med ( ;) ) men lägga lite mer fokus på att ha krut kvar till att gå framåt efteråt.

Vi har övat mycket övergångar med samla skritten - trav, och försökt få övergången genom taktförändring i skritten snarare än att gå på framåt. Det har blivit en riktig energidödare för Tabben eftersom han tycker det blir jättejobbigt! :p Nog för att man kan ha energi i själva rörelsen men det blir för tungt för att orka gå fram efteråt, för tungt för att ens ha energi nog till trav ibland.
Så idag gick vi tillbaka några snäpp och övade korta- länga som vanligt i skritten, efter att ha trappat upp några gånger och kommit till skolskritt gjorde vi ett par uppgångar till trav. Efter att ha "hittat traven" (brukar bli bäst om man gör några övergångar, lättare utgångsläge) så övade vi lite korta - gå fram i traven istället, och t o m smacka på vid behov med risk för att rinna iväg lite för mycket, för att få igång energin.
Det var så tydligt i traven att han behövde gå på friskt framåt emellan kortandet för att ha något att omvandla nästa gång.
Pållen var jätteduktig! :)

Senast ändrad:

Vad kul att du tycker att han ser mjukare ut, han KÄNNS mjukare också så allt fokus på böjning har gett resultat. Eftersom filmen bara visar korta snuttar från passet så ser man nog inte att jag varierar böjningens grad. När jag går bredvid brukar han få hamna i ett "lagom" läge som han själv kan hålla, sen kräver jag lite extra några steg och går sen tillbaka. Framför går jag bara kortare stunder på en mindre volt under ett varv, byter direkt varv så att vi går som på en åttvolt egentligen. Då kräver jag mer böjning för att verkligen kunna arbeta innerbogen och det har funkat bra för Goliath också att vara lite övertydlig för då tar han det snabbare själv och har lättare för att placera sig på egen hand vid nästa tillfälle.

Öka-minska har vi inte jobbat så mkt med från marken utan mer uppsuttet. I det läget är det mer framåt som gäller och vi får minska stegvis en liten bit för annars går han upp i spänning och nästan slår knut på sig själv. Blir det för mkt börjar han också föreslå öppnor och slutor eftersom han tappar riktningen framåt och tror att vi ska hitta på något annat än att bara sänka tempot. Vi har ju börjat jobba en del med att korta skritten i övergången till trav och det är lika där, man får inte korta för mkt för länge än för då spänner han sig och blir het och stressad- får för mkt power att jobba med. Får man till en bra balans blir dock traven väldigt trevlig efteråt och han rinner inte iväg på samma sätt. Det är som sagt en balansgång och vi tar en liten bit i taget så att han fortfarande kommer ihåg att slappna av och inte tappa takten.

Haha det brukar vara så ja! Svårt med balansgången.
Jag tror dock det är lätt att skriva på hästarna fenomen som egentligen har mer med vår egen inlärning att göra, vad vi själva tycker är lättare...
Själv är jag inte bra varken på arbete vid hand eller longering, men jag tycker det är jättetydligt när tränaren visar att yep, visst var det mig det satt i (genom att få det se jätteenkelt ut själv! ;) ). Med böjningen tänker jag då, hade man gjort rätt redan från början på den stora volten brukar man inte behöva "komma åt" hästen på samma sätt, för att man inte ber om mer böjning än den är redo för. Medans när man har hästen i ett ytterläge som eg. är lite mycket begärt, då märker man tydligare skillnad de steg man får till böjningen, men kan få desto större symptom när hästen tycker det blir för mycket/för svårt och kompenserar på ett eller annat sätt.
Som sagt, jag vet att det är svårt, men jag tror det är lätt att glömma bort såna egentligen självklara saker under tiden man håller på att lära om :p

*kl*

Tjalle och jag fick ett infall i våras och bokade in oss på en hel veckas kurs hos en av de akademiska riddarna. Efter en hel sommar av nervositet, dagar av ångest (Kommer hästen gå på transporten? Tänk om vi inte har nån sadel?) och en hel massa planerande kom vi så äntligen iväg! Väl timat fick vi dessutom med oss varsin ny systemkamera...

Och WOW vilken vecka vi har haft! Fem ridpass var, nästan 7000 bilder och en massa hästprat blev det.

Några få bilder han jag gå igenom ikväll iaf. tagna på två olika pass.

Lea, nordsvensk brukshäst på 19 bast:

Uppvärmning vid hand
Bild006.jpg

Bild276.jpg

Bild170.jpg

Vilka härliga bilder! Det var en perfekt inspiration inför min kurs till helgen :)

KL
Nu har jag och Sawanna haft vår första träning för instruktör efter betet. Det kändes bra. Jag behöver en guide. Hon satte mig på prov direkt med klurig övning som brutalt avslöjade att min kroppskontroll inte var riktigt så bra som jag inbillade mig. Nyttigt! Sen visade vi att galoppen är nu som den var innan betet och det är ta mig fan helt magiskt!!!! Nu ska vi träna. Om två veckor är det kurs också. Ska bli jättekul eftersom jag missade vårens kurs pga jobbet. Tjoho, nu är vi igång igen!!

Låter som en nyttig träning! :) Kul när det trillar på plats lite som av sig själv efter vilan, trevligt att få något "gratis" när man ändå har lite att jobba tillbaka oftast!

*kl*
Igår galopperade jag och Tabben! :banana: Första gången sen oj, vad kan det vara, 9 mån- ett år sedan?

Har ju försökt ta det coolare och träna det i den "vanliga" ridningen men med tiden pålle coolat ner och blivit härdad (vilket ju var syftet till att börja med) så har han coolat ner lite för mycket och tappat för mycket i energi. :angel: Som att han känner sig duktig med sina ansatser och som att han har gjort världens tyngsta jobb, men inte har några planer alls på målet (galoppfattningen) eller att successivt fortsätta ta i lite mer. Typ som att jag felinprogrammerat galoppkommandot till att sabba hans takt och använda magen snarare än galoppera :devil:

Så nu blev det back to basics! Öva galoppfattningar lös på backen, i inhägnad volt. Märktes redan där att han hade svårt för fattningarna, såg tungt ut och han tappade galoppen efter några språng, vi har ju inte tränat det på ett tag.

Sen satt jag upp och det blev lite allmänt flängande omkring till en början, haha matte fick härda sig till att rida fortare och mindre balanserat än vanligt... Ville störa så lite som möjligt. Han blev så pepp att han nästan studsade på stället när man ville ta tillbaka. Försökte hålla det ganska prestigelöst och positivt, och som sagt störa så lite som möjligt, men ändå med viss måtta.
Och i högervarvet blev det minsann galopp! :) Den kändes rund och fin!

Nu ska vi rida något/några pass emellan så han får coola ner igen. Vill inte att det ska gå ut i resten av ridningen, att han blir "på tårna" och ofokuserad på jobbet. Sen ska vi öva från marken igen åtminstone 1-2 gånger så han får in galoppen bättre, så hoppas vi det ska kunna bli lite mer riktiga fattningar i vanliga ridningen framöver! ;)

Vad kul för er med galoppen!! Vet att den suttit långt inne ;)

kl
Och vi tränar på inför kursen...i förrgår satte jag på tränsbettet för att verkligen avslöja vad jag och hästen har för oss kring böjning, sökning och hänga i handen. Blev lätt missmodig efteråt eftersom det var gruvsamt tungt och stelt. Men det var dessutom väldigt nyttigt för jag blev så mkt noggrannare med att vibrera i bettet tills jag fick igenom hjälpen och sen ge en tydlig eftergift. Även nyttigt för Goliath för vid minsta ansats att balansera sig i min hand vibrerade jag loss bettet och han fick bära sig själv. Oj så fin form han fick och vilken bärig långsamt skritt han hamnade i. Så nu ska jag banne mig skärpa mig och ta på tränsbettet fler gånger, även om det känns som att tugga sten till en början.

Blev också än mer övertygad om att besöket av tandläkaren i höst är nödvändigt för det blir värre i vänster böjning med tuggandet och han ville gå emot mer där innan han släppte. Skönt för samvetet att jag till 90 procent rider på hackamore, kanske också därför jag inte lika snabbt märkt av tandproblem i så fall...

Idag blir det åter kapson och stång, ska se till att jag är mera noggrann här också med mina hjälper. Man slarvar tyvärr när det blir långt mellan träningstillfällena. Tänkte mig en övning med en volt på ridbanans kortsida, samla några steg, gå ur volten och flytta sidförande mot långsidan där vi går in i öppnan. Borde vara nyttigt för att lösgöra innerbogen och låta innerbak bära vikt och placera sig rätt, vilket mycket av våran svaghet ligger i just nu. Ska även lägga in några travövergångar i öppnan, längre travsträckor ger oss bara ökad skjutkraft och obalans, och trava igenom kroppen under friare former gör vi istället ute i skogen. Känns fint att ha en plan :)

En jättebra övning för mig när vänsterbogen var mer "fast", det var att rida utåtböjd. Först var det ett konststycke att öht få till en jämn utåt-böjning men sen lite experimenterande med att rida utåtböjd genom hörn och delar av volter, särskilt förvänd öppna på volt var riktigt lösgörande för bogarna och det kändes lättare för mig att komma åt än genom ex. en vanlig öppna. :)

Men sen är jag sån som inte "tror på" att man gör den mesta förbättringen av fysiken i träningen. Utan utanför träningen, hålla noga koll på hovvården, passande sadel, att magen är i trim/foderstaten tillräcklig, att hästen trivs, att hästen kollas regelbundet i tänder (men helst "allt", inte bara tänder) och behandlas vid behov.
Vilket du också verkar ha insett, delvis om inte annat! ;) Det kluriga är ju att man inte vet hur hästen kan kännas när något är bättre, och peka ut vad som gör det bättre, förrän det är bättre.

Senast ändrad:

Utåtböjd skulle nog kunna vara något för oss, får testa efter kursen.

Givetvis handlar det om helheten av hur man tar hand om sin häst! Och med tanke på att vi sitter framför en dataskärm och inte ser varken varandra eller varandras hästar är det lite svårt att bedöma varann....

Migo - tack för tipset med gramantygel! Flera bekanta har köpt och tjejen i hästshopen är nog lite förvånad över intresset...... och vilka det är som köper! Fast någon har kanske känt behov av att förklara.....

Själv har jag inte köpt ngn, men ska! Kände på en och den är ju super! Dessutom är jag inte så duktig (=kass) på att hantera "slingor", så längden är perfekt. Min dotter är duktigare så längden/extra slingor bekommer henne inte, men för mig är hennes för långa. Blir egna alltså! :)

Övriga - för att "fria" Migo från ev misstankar (och vidarebefodra ett bra tips). Gramantyglar (lädervarianterna förstås) är utmärkta att använda för arbete med lång tygel - om inte hästen är för stor förstås. Jag frågade i en annan tråd - men hittar inte den och jag vet ju att hon "hänger här".

Senast ändrad:

Ja precis. :)
Det jag tycker är mest intressant med att rida utåtböjd är att man eg. får samma symptom som om det vore böjning åt andra hållet, men märks mycket tydligare när man har hästen böjd mot väggen. Ex. måste jag först behärska att flytta bogarna mellan tyglarna för att öht få till en böjning utåt i vänstervarvet (och få tag i bakdelen, kunna placera höfterna), annars blir v.bog så "låst" mot väggen att det inte skulle gå att få till någon böjning öht. Även fast det märks av mycket mycket mindre nu i träningen så blir det ändå jättetydligt när man försöker rida utåtböjd.

Ponnytant: Haha, det var tur att du la till det där om arbete med lång tygel för jag satt med hakan i tangentbordet när jag läste början! :rofl:

Totola: OK. Erkänner att det var lite meningen också!
Migo: Såg bilderna nu. På en skala - hur tighta är ni, du och Lea??? Att se sådana ekipage gör mig lycklig!

Totola: OK. Erkänner att det var lite meningen också!
Migo: Såg bilderna nu. På en skala - hur tighta är ni, du och Lea??? Att se sådana ekipage gör mig lycklig!

Kul att gramantipset var till nytta! :) Och jag känner mig själv skyldig till världes orättvisor när jag köper dem, men med tanke på hur bra de fungerar som long reins så är det värt det;)

Tack för komplimangen också:) Vi är ganska tighta nu efter sju år tillsammans, och även om vi har våra meningskiljaktligheter så samarbetar vi allt som oftast.
Tjalle tog en väldigt talande bild på oss inför ena lektionen på kursen, den samanfattar min hästhantering, Leas och mitt förhållande och min syn på säkerhet ganska bra:
Bild009.jpg

Vi står alltså på en klöveräng utan staket, på en främmande plats och med främmande hästar i hagar och padock precis brevid.
Vad gör jag när jag kommer på att stigbygeln på andra sidan ska fällas ner? Släpper tyglarna och går runt bakom hästen för att fälla ner den...

Säkerhet är att lära hästen att stå stilla, inte äta utan "varsegod" och att alltid ha fokus på matte. Då kan man ställa brukstanten på en klöveräng omgiven av främmande hästar och hon varken äter eller går därifrån;)

Så ja, vi är rätt tighta;)

Ja - fast du fuskar ju också med positiv inlärning (visst var det du???). "stå fint" heter det hos oss. Jag skriver så för jag hade en diskussion med en person igår som tycker det är FUSK. Ja - vad ska man säga. Jag ser det som praktiskt jag....

Vi ska förresten till Skurup i oktober :)

Klart jag "fuskar" - ingen lider av det och det fungerar. Jag slipper ge min häst stryk för att få henne att låta bli gräset och hon får äta när hon gör som jag vill;)

Så fort jag har suttit upp säger jag "Good Girl" och Lea dyker ner i klövern och tar två stooora tuggor - och tar direkt upp huvudet igen!

Fusk? Njae, snarare smart;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 189
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 673
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 408
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka