Sv: Snacktråd för AR-frälsta!
Vad kul med så mycket inlägg kring min film
Jag tror dock att jag måste börja med att säga för er som inte har koll på oss att Goliath töltade/kom i otakt mest hela tiden fram till i våras när traven äntligen började släppa lite. Så att han dels kan behålla viss böjning emellanåt samt viss sökning nedåt-framåt är riktigt stort för oss. Att trava med skjutkraft rakt fram i skogen i lättridning har vi inga problem med men att hitta formen, avslappningen och sökningen är en helt annan femma.
Att jag balanserar i stigbyglarna i nuläget beror på att Goliath behöver utrymme för att komma upp med sin rygg, skulle jag sitta ner på honom helt och hållet tappar iaf vi både sökning och tempot som han fortfarande behöver för att balansera upp sig med. Lättridning tar vi till ibland när han är stressad och speedad för att det lugnar ner honom och han då finner takten lättare. Att jag står rätt framåtlutad i min avlastningssits beror på att om jag skulle räta upp mig, hamnar jag mer ner i sadeln och då tappar vi som sagt tempot och det blir skritt istället. De små stunder av jämvikt när vi hittar tyngdpunkten tillsammans i traven ligger just nu kring det läget. Sen arbetar vi kortare stunder med att jag börjar belasta lite mer och vi ändå ska behålla traven och få en långsammare takt. Ju starkare och stabilare han blir desto bättre tror jag att även traven blir, vi är än så länge bara i startgroparna.
Så till skolorna. Skolor på rakt spår i skritt funkar rätt bra nu och vi har börjat få till en liten sökning även i öppnan. Skolor på volt och som här på fritt spår är alldeles nytt för oss så vingligt blir det så klart
Det här är också bara andra passet efter kursen och skillnaden har blivit stor i att Goliath nu förstår min hjälp till öppna/sluta. Därför har vi fått ett annat utgångsläge där jag nu ska försöka "lära om mig" och ge så små hjälper som möjligt. Sen är hästen riktigt duktig i att föreslå skolor själv och testa sig fram så att det blir så överdrivet beror både på mina hjälper och att hästen själv tar i lite för mycket helt enkelt
Så lite mer energi framåt, som Solis föreslog, skulle faktiskt kunna gå att genomföra i det här läget och hjälpa oss till att det inte blir så mkt av allt. För två veckor sen hade det absolut inte gått för då hade han för mkt energi framåt och för lite fokus på själva skolorna. Det svänger snabbt!
Vad var det mer jag tänkte på....jo det här med sökningen och böjningen. För oss har det funkat så att först måste Goliath förstå min hjälp i t.ex. öppnan. När han väl tar den som han ska kan vi även börja fokusera på att få med sökningen och sen finliret med att ha rätt grad av böjning osv. En del i taget kommer slutligen att skapa en helhet- får vi hoppas