Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad duktig han är! :D

Kul med väpnarprov! Det hade jag gärna sett! Är det då suberdoo ska göra sitt?

Märkligt...jag får kika på det imorrn!

Zahlo: Vad kul att du ska åka på Bent, det hade jag också velat :) Men den som spar han har....knappt pengar ändå. Ska du rida själv eller går du som fotfolk? Hoppas det går bra för din kompis! Ta massor av foton som man får sitta och dreggla över sen ;)

Visst e han! Japp Sara ska göra sittdå också :D

Hanna_Z: Ja det ska bli hmla skoj! :D haha ja det är inte billigt alltså! Jag går som fotfolk, jag e ju fotograf också, men jag är inte där hela dagen på lördagen för då e jag fotograf på annat håll men klart ska jag knäppa massor av bilder när jag e där!
Det går säkert fint, hon är duktig!

Nu lägger jag mej i som inte skriver så mycket i denna tråd....

Känner igen skolbytena, det har jag också fått jobba med nyligen och det är svårt, gäller att ha sin blick i färdriktningen:angel:
De första två brukar bli okej sen tappar nån fokus och det brukar vara jag:D, fullföljer inte, typiskt enligt tränaren att ryttaren inte håller kollen hela vägen:o
Det kräver att man har tungan rätt i mun, men jag tycker nästan trav är lättare än skritt, när det gäller att hålla kursen och framåttänket....

I traven på volt tänker jag att det blir omöjligt för hästen att söka framåt neråt när du står i den sitsen, för du hjälper den inte till balans, och utan balans kan den inte söka sej ärligt framåt neråt:idea: Du behöver helst sätta dej ner eller i alla fall räta upp dej och göra upprepade halvhalter så kommer hästen inte att behöva balansera där framme utan kan bära upp bättre och då släppa ner nacken mer.:idea: Nu faller den framåt i traven och kan inte gå där du vill ha den.

Det var svårt att kolla på slutet för den var svår att buffra.. Stor fil?
Hursomhelst, kul att se att det händer grejer. Fast just nu tänker jag att det nog är mycket att smälta och bearbeta och att en del annat blir lite si och så under tiden? :p Intressant att se också eftersom jag själv skulle ha tagit lite annorlunda ordning/vägar, men troligtvis hamnar man på samma ställe till slut ändå! :D

Tillägg: man behöver framförallt balansera upp sig, avlastningssitsen behöver ju inte innebära att man faller fram med överkroppen. Men det är jättesvårt att lära sig, så man måste nästan få ha en inskolningstid tycker jag! ;)
Och sen att man försöker att inte sabba färdriktningen/rakriktningen genom att böja ryggen i sidled, vilket jag också tycker är jättelätt hänt i öppnorna från början. Lättare fälla att hamna i inom AR tycker jag eftersom man lägger större fokus på böjningen, medans det blir lite åt andra hållet inom VD att man oftast inte kommer åt någon böjning förrän rätt långt fram i utbildningen (sen behöver den såklart inte vara bra för att man fokuserar på den... för att inte få det låta som att jag tycker det är BÄTTRE, bara ett annat fokus och lite andra fällor.)
Att avlasta tycker jag inte är fel i sig, men oavsett vilken metod man väljer för avlastning (lättridning är ju också en form av avlastning) så utgår jag ifrån att man satsar på att den ska bli bra, men att det knappast blir det från början! ;) Att man klarar av att hålla balanspunkten stadig är ju absolut inget självklart, tyvärr, utan något som är rätt svårt.

Senast ändrad:

Vilken charmig häst du har, han ser ut som ett riktigt bustroll! :bump:

Skolorna skulle kunna gå lättare om du får lite mer energi och bjudning i honom samt fokuserar mer på var bogar och bakdel är, än att böja honom. Det ser ut som om ni överarbetar det hela.

Varför får du inte använda sätet för att sätta takten i trav? Alltså med lättridning och sätta takten på så vis, samt utnyttja många övergångar för att få honom uppmärksam och känslig.

Lättridning används inte inom skolridning, av förklarliga skäl. Däremot går det utmärkt att sätta takt med hjälp av sätet medans man sitter kvar på hästens rygg ;)

Vilka är de förklarliga skälen? Är det av tradition?

En bra lättridning är suveränt att sätta takt i hästen, och även påverka dess balans. Men lätt är det inte! :laugh:

Njae, jag skulle inte kalla det suveränt eftersom du släpper hästen med sitsen. Dessutom flyttar du din tyngdpunkt hela tiden.

En korrekt sits kan både styra takt och flytta balans utan lättridning.

Lättridningen togs inte fram för skolridning, utan för jakt- och tranportridning. Ser ingen som helst anledning att använda den annat än vid just "transportridning", dvs uteritter.

Instämmer med Migo. Att rida lätt vid ex. markarbete eller hoppning har jag inget emot, inte heller att andra använder sig av lättridning, huvudsaken är ju att man tycker det fungerar.
Själv har jag svårt nog att bara hålla kvar balanspunkten stadig i nedsittning eller i avlastningssits, att utöver det hålla koll på att reglera takt, styra utifrån sitsen OCH rida lätt, det skulle helt enkelt bli kaos. Eftersom hästen är väldigt balanskänslig så känns det väldigt viktigt att tyngdpunkten är så stilla det bara går för att hjälpa hästen, t o m högre prio än att många andra helheter stämmer, som hästen lättare kan kompensera för (om man nu måste prioritera).

Vad kul med så mycket inlägg kring min film :)

Jag tror dock att jag måste börja med att säga för er som inte har koll på oss att Goliath töltade/kom i otakt mest hela tiden fram till i våras när traven äntligen började släppa lite. Så att han dels kan behålla viss böjning emellanåt samt viss sökning nedåt-framåt är riktigt stort för oss. Att trava med skjutkraft rakt fram i skogen i lättridning har vi inga problem med men att hitta formen, avslappningen och sökningen är en helt annan femma.

Att jag balanserar i stigbyglarna i nuläget beror på att Goliath behöver utrymme för att komma upp med sin rygg, skulle jag sitta ner på honom helt och hållet tappar iaf vi både sökning och tempot som han fortfarande behöver för att balansera upp sig med. Lättridning tar vi till ibland när han är stressad och speedad för att det lugnar ner honom och han då finner takten lättare. Att jag står rätt framåtlutad i min avlastningssits beror på att om jag skulle räta upp mig, hamnar jag mer ner i sadeln och då tappar vi som sagt tempot och det blir skritt istället. De små stunder av jämvikt när vi hittar tyngdpunkten tillsammans i traven ligger just nu kring det läget. Sen arbetar vi kortare stunder med att jag börjar belasta lite mer och vi ändå ska behålla traven och få en långsammare takt. Ju starkare och stabilare han blir desto bättre tror jag att även traven blir, vi är än så länge bara i startgroparna.

Så till skolorna. Skolor på rakt spår i skritt funkar rätt bra nu och vi har börjat få till en liten sökning även i öppnan. Skolor på volt och som här på fritt spår är alldeles nytt för oss så vingligt blir det så klart :) Det här är också bara andra passet efter kursen och skillnaden har blivit stor i att Goliath nu förstår min hjälp till öppna/sluta. Därför har vi fått ett annat utgångsläge där jag nu ska försöka "lära om mig" och ge så små hjälper som möjligt. Sen är hästen riktigt duktig i att föreslå skolor själv och testa sig fram så att det blir så överdrivet beror både på mina hjälper och att hästen själv tar i lite för mycket helt enkelt :) Så lite mer energi framåt, som Solis föreslog, skulle faktiskt kunna gå att genomföra i det här läget och hjälpa oss till att det inte blir så mkt av allt. För två veckor sen hade det absolut inte gått för då hade han för mkt energi framåt och för lite fokus på själva skolorna. Det svänger snabbt!

Vad var det mer jag tänkte på....jo det här med sökningen och böjningen. För oss har det funkat så att först måste Goliath förstå min hjälp i t.ex. öppnan. När han väl tar den som han ska kan vi även börja fokusera på att få med sökningen och sen finliret med att ha rätt grad av böjning osv. En del i taget kommer slutligen att skapa en helhet- får vi hoppas ;)

Nu vet inte jag hur du gör när du rider lätt. Men jag lyckas då faktiskt rama in hästen med sitsen även när jag rider lätt. Det handlar inte alls om att överge hästen med sitsen. Gör man det skulle jag vilja säga att man hamnat i obalans.

Jag pratar för övrigt om lättridning eftersom det är kanon under uppvärmning eller om hästen av någon anledning behöver avlasta sin rygg. Men, som sagt, under förutsättning att ryttaren är i balans och klarar av att inverka på hästen med sin sits.

Vad menar du med detta:
"Däremot går det utmärkt att sätta takt med hjälp av sätet medans man sitter kvar på hästens rygg"
Menar du att det finns någon som tror att det går att sätta takten med hjälp av sätet "från marken"? Eller vad?

Jag har full förståelse för att du inte sitter ned på honom i traven.
Men detta att han går ned i skritt om du rätar upp dig beror väl snarare på att skänkeln inte möter upp som den borde. Kanske. Jag rider inte själv i avlastningssits och har inga planer alls på att försöka och därför blir kanske min kommentar underlig för dig. Jag tycker bara att det verkar som om ni krånglar till det lite och att hästen lite grann lämnas åt sig själv, istället för att du med lite tydligare inverkan, lite mer samspel mellan säte och skänkel, skulle kunna hjälpa honom mer med takt o tempo. Hoppas du förstår hur jag menar och tar det som negativ kritik.;)

Är det isis i Goliath? Han verkar himla trevlig.

Jag har iaf fått öva på att rida lätt UTAN att kasta min tyngd hit och ditt. Men det är skitsvårt, så jag förstår att andra ryttare och tränare hellre säger att det är ett skäl till att inte göra det. :D

Ställ dig på en våg och öva lättridning, man inser snabbt att det är svårt att rida lätt bra. Men det GÅR. Det är synd att man så lätt sväljer andras sanningar utan att tänka efter eller kika sig runt omkring tycker jag. Jag kan inte se att lättridning hade skadat på de ARhästar som visas upp i tråden?

Men som sagt, jag har fått lära mig att lättridning är ett fantastiskt instrument. Av en tränare som jag bedömer är rätt vass på biomekanik.

Att jag balanserar i stigbyglarna i nuläget beror på att Goliath behöver utrymme för att komma upp med sin rygg, skulle jag sitta ner på honom helt och hållet tappar iaf vi både sökning och tempot som han fortfarande behöver för att balansera upp sig med. Lättridning tar vi till ibland när han är stressad och speedad för att det lugnar ner honom och han då finner takten lättare. Att jag står rätt framåtlutad i min avlastningssits beror på att om jag skulle räta upp mig, hamnar jag mer ner i sadeln och då tappar vi som sagt tempot och det blir skritt istället. De små stunder av jämvikt när vi hittar tyngdpunkten tillsammans i traven ligger just nu kring det läget. Sen arbetar vi kortare stunder med att jag börjar belasta lite mer och vi ändå ska behålla traven och få en långsammare takt. Ju starkare och stabilare han blir desto bättre tror jag att även traven blir, vi är än så länge bara i startgroparna.

Jag förstår att det är därför! Jag skulle nog själv föredra lättridning då, eller korta stiglädren för att kunna räta upp mej mera utan att sitta (svårt annars, lätt att man blir vinglig tycker jag)

Jag skulle nog också - som Solis skrev - möta upp mera med skänkel/framåtdrivande om han saktar ner (för det gör han nog bla för att balansen blir bättre, så då behöver du tala om att han ska fortsätta trava framåt även om han inte måste för att hinna ikapp sin balans - om du förstår:idea:)
Jag rider inte AR så jag vet inte hur ni gör halvhalter riktigt:confused:, för det är ju uppbalanserande!

Men han ser himla trevlig och positiv ut, din häst, och verkar väldigt känslig och mjuk i kroppen.
Han kommer att kunna bli riktigt fin när ni kommer längre:idea:

För det första tycker jag inte du ska behöva förklara dig. Du gör ju så gott du kan utifrån dina tränares instruktioner, och du och dina tränare känner din häst bättre än vad vi gör, dina tränare finns inte här för att diskutera sina metoder och som sagt - DU ska inte behöva försvara dom! :p

Om man tar avlastningsstisen så nja, inte behöver man luta sig framåt för att inte rumpan ska åka ner. Det handlar om hållning och balans. De flesta förespråkar att man ska vara lite framåtlutad, men det är så lite att det mer är "nästan rakt" än framåtlutad. En grej jag själv har/har haft väldigt svårt för och det blev lite missuppfattning om i början. Det tog också ett bra tag innan jag klurat ut hur man ska få till det utan att sabba resten, det tror jag är lätt hänt för de flesta när man ska lära in något nytt som innefattar hela sitsen (man minns kanske hur svårt det var att börja lära sig rida lätt? :devil: ).

Jag tycker det är tokbra att hitta inspiration och information från flera håll, för att lättare få förståelse och helhet.
Men samtidigt måste man få utrymme att testa och utvärdera innan man går vidare i praktiken. Inte snurra till det totalt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 197
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 681
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 408
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?