Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag tror att det är så enkelt att vi menar olika saker när vi pratar om att inverka med sitsen:):idea:

Fungerar det för dig så toppen, jag har valt bort det i skolarbetet för att jag har hittat ett sätt som fungerar bättre för mig och min häst. Dvs. jag sätter takten med sätet.

Fast jag - som inte följt så noga - uppskattade förklaringen.

Jag tränar ju inte själv inte för AR-tränare (det är min dotter som gör det), men jag är "influerad" kan man säga - och hyggligt insatt efter allt "fotfolkande" för flera tränare. Jag kategoriserar mig själv som AR-enuck (BB:s uttryck) . En som vet hur och varför men inte kan :)

Du rider med känsla - det är så kul att se. Jag hittade lite fler äldre filmer (blev nyfiken) och det blir jätteroligt att följa dig! Och, ja - han fattar! :) Och du känner in" att han gör det.

Dotterns tränare kommer om ett par veckor och jag ser fram emot att se hur det går för ekipagen. Man fäster sig verkligen vid somliga.

Njae, jag skulle inte kalla det suveränt eftersom du släpper hästen med sitsen. Dessutom flyttar du din tyngdpunkt hela tiden.

En korrekt sits kan både styra takt och flytta balans utan lättridning.

Lättridningen togs inte fram för skolridning, utan för jakt- och tranportridning. Ser ingen som helst anledning att använda den annat än vid just "transportridning", dvs uteritter.

Nu pratar ni nog förbi varandra här, jacko menar nog lättridning istället för avlastningssits som Hanna använder sig av på filmen.. i den om något släpper man ju hästen och flyttar runt sin tyngdpunkt.

Det är väl ganska vedertaget ATT man använder sätet att sätta takten.

Njae, jag skulle inte kalla det suveränt eftersom du släpper hästen med sitsen. Dessutom flyttar du din tyngdpunkt hela tiden.

En korrekt sits kan både styra takt och flytta balans utan lättridning.

Lättridningen togs inte fram för skolridning, utan för jakt- och tranportridning. Ser ingen som helst anledning att använda den annat än vid just "transportridning", dvs uteritter.

det kan vara en ypperligt god ide att förrutom hjälpa den att sätta takten, använda lättridning på en häst som ännu inte genom styrka, utbildning och balans, (endera i sig själv eller pga ryttaren eller en kombination därav) kommer till arbete där den börjar med att slappna av och höja ryggen. Samma anledning som att man rider lätt på unghästar. Att man skulle överge hästen när man rider lätt fattar jag inget av öh.t - du rider ju fortfarande med sitsen?

HannaZ: väldigt behändig liten häst, jag gissar att det är kallblod i den? Tycker den ser himla trevlig ut och kan bli riktigt snygg dessutom, den har utstrålning!

jag tänker när jag ser hur pass mycket du kommer i framvikt när du rider i din avlastnings sits, att det blir svårt för hästen att balansera upp sig på det sätt du och tränaren försöker åstadkomma. den får hela tiden skotta ikapp med bakdelen för att kunna balansera sig, och då blir takten också mer problematisk och det blir lite hönan och ägget av det hela. Rid lätt mera, är min ståndpunkt : )

Senast ändrad:

Vad kul att du gillar honom :) Jag förstår hur du menar men i nuläget kör vi på det sätt som jag och tränaren tycker funkar bäst just nu. Sen är det som Totola säger, alltid intressant och lärorikt att få andras synpunkter att reflektera över och eventuellt ta till sig om det känns lämpligt!

Ponnytant: Ditt inlägg värmer verkligen mitt hjärta!! Så kul att höra att någon ser att vi just börjar hitta en känsla :) För inte så länge sen handlade det mest om att jag gav en hjälp och Goliath antingen tog den halvvägs eller inte alls. Nu har han börjat lyssna på mig, följa mig, lugna ner sig och faktiskt börjat tänka på mina hjälper istället för att bara ha fokus framåt. Det är en riktigt härlig känsla att ha fått en medveten häst och om vi tar ett steg i taget och ger det tid tror jag att han kommer bli riktigt fin!

Senast ändrad:

Jag sätter också takten med sätet, även när jag rider lätt. :laugh:

HannaZ> förstår att du är förtjust i din häst, han ser otroligt trevlig ut.

Och jag tror fortfarande att vi menar olika saker - när jag pratar säte så menar jag sittben, rumpmuskler och möjligen lite lår. När jag taktsätter med sätet så menar jag hur mina sittben rör sig ("cyklar baklänges"). Det är omöjligt om inte sätet är i sadeln.

kl

Ni som kan och vet - hur börjar man på ett bra sätt?

Nu har jag läst på tillräckligt för att känna att jag faktiskt kan börja tillämpa det jag lärt mej genom lektyr och film.
Men hur sjutton börjar jag? Jag har minst 10 mil till närmsta AR-tränare och lasta häst för att åka 20 mil t o r för en ridlektion på en timme känns ju sisådär spännande..

Hästen, 14 årigt hbl (eller vbl som det heter nu..) som gått dressyr sedan början kan ju rörelserna (dvs öppna, sluta, osv) men jag känner ändå att jag vill börja med AR från grunden.. Även att vi är lite halvvägs, men ändå inte. Men jag vet inte var jag ska börja? Uppsuttet eller vid hand? Ska jag varva det? Alla gångarter eller bara skritt? Finns det något "schema" som ni använt er av vid utbildningen av era hästar?

Hjälp?

//Vickan - blåbäret i AR trots 18år till häst..

Senast ändrad:

Du kanske kan starta som veckoelev om du har möjlighet att komma iväg. Förhoppningsvis får du en bra grund specifikt för dig och din häst genom att få träna flera pass några dagar i rad. Dyrt- ja, men det blir det ju ändå om du skulle behöva åka 20 mil för bara en timma. Har du läst Katrin Wallbergs bok Skola din häst? Även om man inte skulle gilla allt hon skriver och förordar har hon ett riktigt bra upplägg med beskrivningar och bilder på hur hon går tillväga. Kanske ett bra verktyg om man iaf ska börja nånstans.

Att åka som veckoelev hade nog varit mitt sätt att starta upp i af om tränaren finns långt bort. Hoppas de andra kan komma med fler intelligenta förslag till dig, kul att du också hittat hit :)

Och jag tror fortfarande att vi menar olika saker - när jag pratar säte så menar jag sittben, rumpmuskler och möjligen lite lår. När jag taktsätter med sätet så menar jag hur mina sittben rör sig ("cyklar baklänges"). Det är omöjligt om inte sätet är i sadeln.

varför skulle du behöva den rörelsen i varje steg? tanken är ju att ryggen skall vara fri och att hjälper, rent allmänt är sparkstötting, dvs det är inte konstant tryck hela tiden, - det är ju grundtanken med all optimal hjälpgivning.

Tack! Han är en pärla :) För tre år sen omhändertogs han av polisen hos ett äldre par som inte längre kunde ta hand om sina hästar. Goliath var enda hingsten och medan två ston fick gå ute i hagen stod han inne i box dygnet runt...när tjejen som köpte honom av polisen fick hem honom var han aggresiv och gick inte ens att få på en grimma i hagen. Han var dock inte "vanvårdad" utan hade fått mat och någon hovslagare måste lyckats sätta honom på plats för hovarna var verkade. Det jobb som tjejen sen gjort med honom, hans ägare innan mig alltså, är helt otroligt och hon säger också att när han väl hade börjat lita på henne var det inga problem med nånting. Hon red in honom på en handvändning och han har varit den coolaste hästen som gått först på uteritterna osv. Jag är bara så imponerad av honom, han måste ha ett psyke av guld. Han är väldigt känslig och trevlig både att hantera och rida, vill gärna krypa in med huvudet i famnen och kramas...lättlärd och arbetsvillig och ska alltid vara med där det händer grejer. Det enda han fortfarande har lite svårt för är kring maten då han gärna ser hotfull ut, men jag vet att han inte gör något utan det handlar om osäkerhet och försvar av maten. Man går heller inte på honom för hårt om han konstrar, då blir han bara stressad och upprörd. Räcker oftast med att gruffa på honom med rösten för att han ska skärpa sig. Tränar en del NH också och ju bättre vår relation blir desto mer "bossande" tar han från min sida, funkar fint att backa honom och flytta bakdelen. Flytta bogen tar han fortfarande som en förolämpning men han flyttar på sig. Hur som helst, han är en riktig hjärtehäst!

Var bara tvungen att få ösa lite komplimanger över honom ;)

Om du tittar på en lös häst som travar guppar inte musklerna i otakt som i skritt.
Hela ryggen rör sig upp o ner.

Du har mkt bättre förutsättningar att hjälpa hästen med att bli kvar i sin takt 'Via lättridning o heller inte rubba dess jämnvikt som man gör när man står upp med överlivet o inte på ngt sätt reglerar takt o tempo- hjälper den.

när man inte sitter ner eller ens rider lätt kan du bara ha den mellan skänkel o hand. Då får man inte "överge" en rätt outbildad häst o därmed inte sätta den i balans därimellan o tro på ngn utopi.

det går himla fort att lära hästen att den får ett mjukt stöd o support o därmed kan börja jobba i en låg men bra arbetsform.

Man kan inte tro att den ska kunna gå låg per automatik- utan support o att bakbenen inte får ngt att "trampa emot".

Jag kan rida passage genom enbart lättridning. Det handlar om ens energi o signaler man sänder.

kl

Jag orkar egentligen inte lägga mig i nån diskussion men tänkte bara skriva lite va jag sj gör och tycker :)

Jag tycker att båda sätten kan vara bra, att sätta takten med sätet gör man ju på båda sätten, fast på olika sätt bara, en genom att sitta ner och en genom att rida lätt.

På Pink sitter jag nästan alltid ner, jag tycker det känns bra på honom och det känns för oss lättare, om jag har sadel när jag rider ut så rider jag oftast lätt.

På teddy började jag med att sitta ner i traven, men eftersom han har tölten också(suck!) samt älskar att göra tvärnitar, så fann jag det enklare att för det mesta rida lätt på honom, göra det ännu tydligare att det är tvåtakten jag vill ha. Det funkar bra att sitta ner också, men ibland(ganska ofta) får jag visa tydligare för honom :)

Så för mig känns inget av de varken rätt eller fel, det är två olika sätt och vissa passar bättre än andra till vissa övningar och så.

När jag läste ditt inlägg så tänkte jag att självklart, så gör väl alla. Alltså sätter takten med sätet i både lättridning och nedsittning.
Men sedan undrade jag om du med nedsittning menar avlastningssits? Eller nedsittning som i nedsittning?

Jag syftade på nedsittning som i normalsits, inte avlastningssits. Avlastningssitsen är ju till för att avlasta hästen rygg, givetvis är det liksom inte no-connection(som man ser på många som står i stigbyglarna, vilket jag inte tycker är avlastningssits) utan avlastningssits som i fortfarande sitter på hästen fast vinklar fram bäckenet lite för att avlasta hästen. Många gånger rider man alldeles för mycket i avlastningssits tycker jag, särskilt jag själv:D
Tur att jag köpt mig en häst som tvärnitar när jag gör så så får jag träna på att sitta mer i normalsits :laugh:

Fina hästen som säger till :bump::D

En fråga till bara (eller flera egentligen): vad är syftet med avlastningssits? Alltså istället för lättridning? Är det vanligt inom AR att inte vilja använda sig av lättridning?

Jag får för mig att det är lätt att försvåra för hästen med avlastningssits om man inte är tillräckligt stabil i kroppen. Det krävs ju stabilitet och styrka i kroppen för att kunna rida lätt (att rida lätt är inte lätt :D), och jag föreställer mig att det krävs minst lika mycket av ryttaren, om inte mer, i avlastningssits för att kunna påverka hästen men inte störa. Så jag tror att många "sitter" i avlastningssits, men utan att egentligen kunna inverka vilket får till följd att hästen rinner iväg på bogarna istället. Vilket ju förstås kan hända när man rider lätt på fel sätt också. Eller sitter ned för den delen.

Finns olika syften med avlastningssits även om man rent generellt kan säga att det är till för att avlasta ryggen precis som det låter. Så det kan också variera i vilka situationer man använder det (och HUR man använder det).

Avlastningssitsen som blir som ståsits den kräver en del träning, men när man väl fått till det så känner man tydligt i stigbyglarna om man "glappar" i tyngdpunkten (för då kommer graden av vikt/kontakt med stigbyglarna ändras hela tiden) eller om man mer konstant har mer vikt åt ena sidan, för då kommer man få svårare att lossa den sidan och få jämnvikt mellan stigbyglarna.
Men när man väl hittat jämnvikt, då är det mycket lättare att dels känna att man har kvar den, dels utnyttja små tyngdförändringar till att styra hästen, och iom att hästen kan känna sig ganska fri och balanserad i det läget (förutsatt att ryttaren hittat till det stadiga) inbjuder det till att få hästens tyngdpunkt stabilare också och att höja upp ryggen. Det är en av mina tankar iaf. :)

Det ÄR ju en snacktråd så man kan ta upp vad-som-helst (?)

Migo: Nu har jag fått hem den "ultimata tygeln" - härlig kvalitet som "rinner" mellan fingrarna (Graman att användas vid "långtygling" - utrett tidigare i tråden). Men nu har vi fått ett annat problem (nja, problem och problem...) - har du hittat något användningsområde för "flärpen"? De är ju välgjorda så det bär emot att bara slänga.

Flärpen? Som ska sitta i sadelgjorden? Ingen aning, var inte med nån sån till mina:o

KL
Hästen och jag har varit på kurs i helgen.:laugh: Det var otroligt roligt att se de andra hästarna, träffa andra ryttare, samt rida när hästen är suverän att rida också. Ska se om jag har någon bild att lägga upp i bildtråden (om man törs det utan att bli påhoppad?:grin:)
Dessutom lastade vi hästen på 2 minuter när vi skulle dit och på 1 minut hemåt. Det är jätterekord! Oj vilken dag. Snacka om att jag samlat på mig högvis med inspiration (som kan vara bra att ha när höstmörkret kommer)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 682
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 411
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025