Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad kul det låter! :) Bilder skulle vara roligt, även om jag förstår din oro! ;)

Själv har jag börjat ladda för kurs 2/10, hade hoppats på 2-dagars men plånboken lär iaf bli glad över endagars istället. Haha vi som kondistränat och allt för att palla med!
Det känns verkligen dags nu, som att man visserligen hunnit med att öva på mycket olika delar, men nästan för mycket så vi börjar yra iväg lite från övningarna som tränaren ordinerat.

ja någon bild kommer. Har inte hunnit lägga in bilderna i datorn än bara. Jag är otroligt nöjd med kursen, hästen och all positiv feedback från olika håll. Sååå roligt.
Hoppas du lägger in något från din kommande kurs också.

Haha, efter senaste gången lär det ta ett tag innan jag vågar mig på det igen! ;) Och ändå var det inte alls lika illa som med dina senaste ridbilder.

Det är så himla roligt och givande att kunna lägga ut bilder och ha konstruktiva diskussioner om vår ridstil här på forumet:love:

*ironi*

Det vore fullt möjligt, om man slapp de få besserwissrar med mindervärdeskomplex som bara går in här och hackar på folk.

/Migo
som just gjorde bort sig och lade in ridbilder i en annan tråd...

De är bedrövliga ibland och jag fattar inte vad de egentligen är ute efter. Det verkar som om Migo har rätt. Någon sorts mindervärdeskompex.

Lite kul var att de som nedvärderar AR oftast klagar på att alla rider med blank stång. På vår kurs igår var vi 5 ryttare. två red med kimblewick, två med vanligt tränsbett och så jag som för dagen faktiskt red på blank stång. huvaligen!:eek: (Vilket jag sällan gör.)

Senast ändrad:

Man kan ju också ta kritik som en tankeställare, andra kan se saker med andra ögon än vad man själv gör. Och hästen är ju alltid häst och fungerar rent anatomiskt på samma sätt oavsett vilken inriktning ryttaren vill ha med sin ridning.
Jag tror att kritiken har en tendens att bli mindre konstruktiv när den bemöts med "lär dig mer om AR innan du yttrar dig", "stick till ett annat forum om det inte passar" osv osv. Inte trevligt alls, och det sagt till användare som väl inte räknas till "besserwissrarna". Det blir en ond cirkel.

Lite kul var att de som nedvärderar AR oftast klagar på att alla rider med blank stång. På vår kurs igår var vi 5 ryttare. två red med kimblewick, två med vanligt tränsbett och så jag som för dagen faktiskt red på blank stång. huvaligen!:eek: (Vilket jag sällan gör.)

Två av fem på vanligt tränsbett. Var det ovanligt många eller hur menar du:confused:

Ang diskussioner om bilder mm. För egen del är det helt ok om andra vill ägna sej åt en ridstil som AR tex, men inte att man säger (som du ofta gör) att det är samma mål, samma krav och samma ridning i stort sett som i klassisk dressyr dvs det tävlingsdressyren grundas på.

Du ser inga större skillnader. :confused:

Migo däremot skrev i annan tråd att det är stora skillnader i utbildningstrapppan för AR och utbildningsskalan (tävlingsdressyr som migo kallade det) och det tycker jag är helt ok då. Då är Migo och jag överens på den punkten. Jag kan titta på och respektera hennes bilder ur det perspektivet, helt enkelt. Det är helt ok, för min del i alla fall-

Sen kan jag personligen kanske inte förstå hur man får ihop det till vettig träning enligt det som BB förespråkar och ha synpunkter på hans koncept, men det är en annan sak, man kan då diskutera innehåll, precis som när det gäller annat där man har olika åsikter:idea:
(Förstår inte att det ska vara så svårt, att diskutera sakfrågor:confused:)

Men säger man som du att det är inga skillnader egentligen så är det klart att det blir en helt annan diskussion, med dej:confused: OM man som jag ser stora skillnader.

Man kan ju också ta kritik som en tankeställare, andra kan se saker med andra ögon än vad man själv gör.
Absolut. Att se saker från olika håll är jag en stor förespråkare av. Ju vidare synfält man har desto mer kan man lära och utvecklas. Konstruktiv kritik är bra! Det jag pratade om nu var nedsättande elaka kommentarer utan grund. Det är en helt annan sak. Det är tråkigt.
Jag tror att kritiken har en tendens att bli mindre konstruktiv när den bemöts med "lär dig mer om AR innan du yttrar dig", "stick till ett annat forum om det inte passar" osv osv. Inte trevligt alls, och det sagt till användare som väl inte räknas till "besserwissrarna". Det blir en ond cirkel.
Det är svårt att bemöta kommentarer när folk uttalar sig utan att veta vad de pratar om. Jag tror aldrig jag personligen bett någon att "sticka till ett annat forum", men jag tycker det är bra om man vet vad man pratar om.
Har man lite kunskaper kan kritik bli konstruktiv och då är det som sagt bara bra. Sen har jag svårt för folk som drar en väldigt massa slutsatser av en ögonblicksbild. Det blir ofta bara "för mycket". Man har ju ingen helhet, heller ingen bakgrund, och vet inte alltid vad som sker just i ögonblicket bilden är tagen. Lite ödmjukhet skadar inte. Det saknas ibland.
En viktig poäng är dock att i en bildtråd ska det visas bilder. Det är ingen tråd där ridningen ska kommenteras. Vill man ha en sådan tråd får man starta en helt enkelt. I bildtråden ska det visas bilder. (tror faktiskt att det är vad moderator vill)

Två av fem på vanligt tränsbett. Var det ovanligt många eller hur menar du:confused:
Nej det var inte ovanlig alls. Som det brukar. Men jag läser ofta i trådarna här på forumet att många icke AR-ryttare tror att i stort sett alla ARryttare rider på blank stång. Jag ville bara påpeka att så är inte fallet.

Ang diskussioner om bilder mm. För egen del är det helt ok om andra vill ägna sej åt en ridstil som AR tex, men inte att man säger (som du ofta gör) att det är samma mål, samma krav och samma ridning i stort sett som i klassisk dressyr dvs det tävlingsdressyren grundas på.
Som jag påpekat mängder av gånger så säger jag igen: För mig är det samma mål som jag hade innan jag ändrade mitt sätt att träna. Det är garanterat inte så för alla.
Migo däremot skrev i annan tråd att det är stora skillnader i utbildningstrapppan för AR och utbildningsskalan (tävlingsdressyr som migo kallade det) och det tycker jag är helt ok då.
Utbildningsgången är helt annorlunda ja. Det håller jag med om. Jag går inte alls samma väg nu som tidigare, men mina mål är de samma. Jag tar en annan väg mot målen helt enkelt. Så är det för mig. Om det är typiskt AR eller tvärtemot otypiskt för AR vet jag inte och ärligt talat spelar det ingen roll för mig. Jag tränar, trivs och utvecklas, så jag är nöjd och glad.
Sen kan jag personligen kanske inte förstå hur man får ihop det till vettig träning enligt det som BB förespråkar och ha synpunkter på hans koncept, men det är en annan sak, man kan då diskutera innehåll, precis som när det gäller annat där man har olika åsikter:idea:
Jag tycker det är svårt för mig att diskutera honom eftersom jag aldrig träffat, ridit för eller ens lyssnat på honom. Jag vet inte hur likt honom mina tränare undervisar. Bättre att hans elever diskuterar just honom och hans sätt att undervisa i så fall, så det blir relevant.

Men säger man som du att det är inga skillnader egentligen så är det klart att det blir en helt annan diskussion, med dej:confused: OM man som jag ser stora skillnader.
Som sagt, det är stor skillnad i hur man tränar mot målen, men målen behöver inte skilja. Det är HUR man tar sig framåt som är den stora skillnaden. (Detta har jag skrivit så många gånger så jag tror inte du missat det faktiskt)
:)

Nja, i den tråd jag tänker på visades filmer. Att det är oerhört svårt, för att inte säga omöjligt, att bilda sig en uppfattning utifrån en ögonblicksbild håller jag fullständigt med om.

I tråden påtalades bl.a. att ett par hästar saknade energi. På vilket sätt skulle det kunna vara en "nedsättande, elak kommentar utan grund"?

***Delvis knapplån***

Jag vill bara be er tänka på att detta är en snacktråd för AR-frälsta. Jag hoppas verkligen att den inte tenderar att bli en diskussion om stångridning eller AR i stort.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

*kl*

Smyger in i tråden igen.
Har börjat träna integrerad ridkonst, vilket inte är helt AR utan med klassiskt blandat med centrerad ridning.
Är jag kanske mer åt dressyrtråden eller här?
Bäst och fråga ;)

Nja, du sysslar ju snarare med klassisk ridkonst än med tävlingsdressyr, så du platsar på KR-forumet.
Men tänk på att just den här tråden heter Snacktråd för AR-frälsta :)

Hihi vi får ha en IR tråd ifall det är nån mer här...kom fram kom fram ;)

KL
Hopp här har vi då en väldigt graciös början till samling, heeeeelt planerad.

Eller inte haha, egentligen så var det livsfarliga duvor som hoppade omkring på plåttaket och var läskiga.

Sen har vi också "låg och rund"

Nej, egentligen hade vi ett seriöst markjobb pass innan men då kunde jag ju inte fota för hade händerna fulla. Han har äntligne börjat fylla ut lite så om några veckor blir det ridning (ta i trä)

kl

Trav, trav, trav....lika med döden just nu, känns det som. Att det ska vara så SVÅRT!! Vi har så svårt för att hitta en gemensam tyngdpunkt och min sadel som har för stort säte för mig gör att jag vinglar fram och tillbaka och bara förstör. Minst sagt irriterande. Det som var positivt ikväll på passet var att han iaf sökte sig i en bra böjning på stor volt under lättridning. Skolorna på rakt spår i trav gick också bättre än sist.

Tja...det är ju tur att man inte har bråttom iaf :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 682
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 411
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025