Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl

15570_1284400433.jpg

Här på västkusten flyter det på, snart ska de in från sommarbetet och då flyttar Krullet till grannstallet :)
Pink verkar jätteglad över att träna igen och jag med haha
Krullet har börjat inse att träna är jobbigt(han är ju inte som Pink direkt som springer tills han dör), så nu tränar vi lite kondis i form av lite längre pass :) Duktig e han!

Min Svarta Fara är på inridning nu! Har helt glömt tala om det här :o
Så förhoppningsvis får jag tillbaka henne om två veckor ungefär :D

Ooooh vad lugnt och bra det ser ut! Kul att det går så bra!

Snart ska Lorre börja ridas igen, bara några veckor kvar nu men tills dess är det markarbete som gäller och jag kan med glädje säga att han har tusen gånger bättre hull, muskler, och styrka redan nu.
Galoppfattningar är faktiskt lite bäriga och rumpan har börjat växa :)

aa lilla teddy, han e så söt :D

Åh va skoj att höra att det går bra med lorre! gött att han verkar lugna ner sig och gå upp i hull nu :laugh:

Teddy är så perfekt namn på honom :)

Japp han är nästan lite tjock nu! (fast det lär ju försvinna när han rids igen. Jag längtar så dant, red en annan häst idag som är betydligt mer tungi handen och jag tror jag dör av smärta nu, kommer ihåg varför jag inte har hästar som är så!)

kl

Trav, trav, trav....lika med döden just nu, känns det som. Att det ska vara så SVÅRT!! Vi har så svårt för att hitta en gemensam tyngdpunkt och min sadel som har för stort säte för mig gör att jag vinglar fram och tillbaka och bara förstör. Minst sagt irriterande. Det som var positivt ikväll på passet var att han iaf sökte sig i en bra böjning på stor volt under lättridning. Skolorna på rakt spår i trav gick också bättre än sist.

Tja...det är ju tur att man inte har bråttom iaf :)

Det GÅR, ehm, även om det är rätt svårt! :P

Nu ska jag inte påstå att jag lyckas med det jämt, men ett tips är att verkligen känna att man sitter PÅ hästen och "skumpar med" men försöker höja sitt eget tonus (bröstkorgen) i takt med hästens rörelser, och fixera fast rumpan i sadeln med rumpmuskler och lår (och kanske lite fusk genom att stödja i stigbyglarna... men det brukar vara svårt att försöka kombinera båda två samtidigt, tycker man tappar stabiliteten i fötterna om man fokuserar för mycket på rumpan och vice versa).
Att tänka att man sitter på bakhovarna har också hjälpt till en del tycker jag, för har man det fokuset brukar det vara lättare att få hästen komma till lite bättre balans, och att experimentera med att försiktigt flytta tyngdpunkten lite i sidled ofta så man hittar mittpunkten själv och övar kusens balans.

Svammel svammel :angel:
Själv har jag toksvårt att sitta stilla om pållen skjuter upp mig från ryggen och vill ösa på, eller tvärtom börjar "vagga" för att det blir jobbigt. Då brukar jag börja med avslappnande övningar (för kusen) och sen balanserande övningar för både mig och kuse så vi hittar lite balans.

säkert ett formulerings problem, men jag skulle aldrig beskriva det som att man sitter PÅ hästen eller skumpar med. snarare handlar det ju om att sitta RUNT hästen, och att följa med i dess rörelse genom att slappna av, - det ska inte vara skumpigt, då är man spänd och i otakt. slappnar man av och följer med blir rörelsen harmonisk och hästen kommer upp med ryggen.

absolut aldrig för mycket stöd i stigbygeln för att hänga med i rörelsen - då har du för mycket spjärn och blir spänd. foten ska bara vila i stigbygeln, helt lätt och utan tryck egentligen.

kl

Trav, trav, trav....lika med döden just nu, känns det som. Att det ska vara så SVÅRT!! Vi har så svårt för att hitta en gemensam tyngdpunkt och min sadel som har för stort säte för mig gör att jag vinglar fram och tillbaka och bara förstör. Minst sagt irriterande. Det som var positivt ikväll på passet var att han iaf sökte sig i en bra böjning på stor volt under lättridning. Skolorna på rakt spår i trav gick också bättre än sist.

Tja...det är ju tur att man inte har bråttom iaf :)

känner igen mig då min häst har ett stort steg, men om man bara klarar av att vara följsam i sina höfter och inte spjärnar i stigbyglarna så har man mycket vunnet, så fort jag låser höfterna är det kört. Finns en övning som kan göras i både skritt o trav där ryttaren helt enkelt drar upp sitt ben några sekunder släpper ner det igen och upprepar några ggr på båda sidor så blir man mjukare o följsammare. Finns säkert andra övningar som är enklare o bra så leta runt lite

Tack för tipsen allihop! Mycket av travproblemet ligger även i att G inte orkar hålla sig kvar på volten utan ytterbak försvinner utåt, innåt likaså och då roterar hela kalaset utåt. Ibland funkar det ju att få fatt på bakdelen genom att tänka lite sluta på volten, men jag saknar ändå en stabil yttersida- som jag pratat om tidigare. Måste helt enkelt stärka upp bakbenen och komma bort från påskjutet... Tänker travövergångar, tempoväxlingar, skolorna i trav på rakt spår än så länge och igår när jag ställde utåt på volten några steg hjälpte det också till att få fatt på bakbenen. Goliath tyckte det blev urjobbigt!

Fler tips på bra övningar?

Svarar mig själv...för idag gick det bättre. Red i gamla sommarhagen och gjorde igångsättningar i trav på en liten volt där han var tvungen att hålla nere tempot och jag kunde fånga in honom genom sluta-tänk innan han smög utåt. Så idag är jag riktigt nöjd :)

Ja det var kanske taskigt formulerat, jag snodde en formulering från en tränare som nog lät väldigt vettigt DÅ för den ryttare denne instruerade... :angel: Vi har ju så olika sitssvårigheter.

Är man van vid att röra sig med i hästens rörelser för mycket kan det vara bra att "våga skumpa" men det är ju tills man hittat rätt. Hitta tonus och stabilitet.
Är man van vid att kura ihop sig/luta sig framåt eller allmänt rida med för lite tonus kan det vara rätt smart att lägga in "sitta PÅ" i tänket, alltså som att sitta ovanpå och alltså ansvara för sin hållning och balans själv, inte lämna det till hästen.
Omsluta hästen är säkert en jättebra formulering men missar man hållningen är det ju inte heller mycket värt :-)

Nej precis, det är jättesvårt att tänka tryck i fötterna utan att spänna fötterna och få allt annat att kollapsa. Samtidigt är det grymt användbart med stigbygeltramp/tryck om man lyckas göra det utan att påverka resten. "Oberoende fötter" typ, att hela hållningen inte ska ändras för att man använder tygel eller skänkel.

kl

Lite intressant det Jacko skrev om förböjd hals i bildtråden...jag har ju samma problem själv i traven att bogen flyr utåt, skjutkraften ökar och bakbenen sladdar utåt. Sitter och funderar i banor kring att minska böjningen på volten, eftersom en ökad böjning kräver att inner bak hamnar närmare tyngdpunkten liksom ytter bak spårar med... Problemet är ju annars att inner bak skjuter på framåt och förbi tyngdpunkten vilket medför att ytterbog skjuts utåt. Frågan är...ska man ändå hålla sig på en mindre volt för att man bara genom detta sänka tempot och att hästen ska hinna koordinera sig, men ändå rida med mindre böjning... Egentligen blir det väl halvvägs mot sluta när jag tänker efter.

Är jag ute och virrar eller skulle det kunna vara ett bra sätt att få med bakbenen och "rama in" ytterbogen?? Hjälp mig gärna tänka kring vad som händer med de olika "delarna" av kroppen :)

Jag är inte AR-ryttare, så jag vet att det blir lite bakvänt. Men just detta med böjningen är det jag brukar vända mig mot med AR-ekipage. Jag tkr väldigt få klarar av det och samtidigt har ytterbogen på plats nämligen. Vanligare att ytterbogen flyr utåt och att ryttaren halkar utåt (vilket sker av olika anledningar, bl a att man drar i innertygel och viker inner midja, och att hästen genom att "gå av" skjuter ut sadelns bakvalv utåt), vilket gör att bärighet inte kan uppnås.

För att en häst ska börja bära och komma över ryggen måste dess kroppsdelar vara på plats och ryttaren sitta mitt över hästen.

Jag tkr det är synd att inte fler tränare lägger ner ett par månader på att lära sina elever sitta mitt över hästen, för i det finns magi inbyggt! :laugh:

Alltså, jag rider för en AR-tränare (riddare och välrenommerad) och jag har fått lära mig att man inte ska böja mer än hästen klarar av.

Och jag har också fått övningar som checkar av att man sitter mitt över hästen, och även annan sitsträning för att förbättra vår utgångspunkt i de vanliga ridövningarna.

Senast ändrad:

storleken på volten är inte avgörande för det du vill uppnå. Däremot är det en god tumregel, - ju mer problem med balans och rakriktningen, ju större anledning att hålla sig på större spår, tills man fått fatt i balansen.

i övrigt tycker jag du tänker rätt här när du tänker till runt böjning! Om man lägger till att AR sällan vill ha hästen uppe på ytter tygel också, så innebär även den stora böjningen för inner, att man faktiskt låser hästen i sin rörelse - den sladdar ut och kan inte korrigera sig även om den skulle vilja det, just pga överböjningen i halsen.

som exempel just nu kan du gå in i bildtråden och läsa kommentar och diskussion där. Varken tränare eller kommentator inom skolan har premierat det. i övrigt har det illustrerats flertalet gånger på forumet. jag har helt klart bilden utöver det, att AR inte premierar ridning på yttertygel, inte tygel särskilt mycket rent ö.h.t.

Jag har aldrig i.o.f sett dig rida så, utifrån de bilder du visat, vare sig förböjd eller väldigt slackt tygelmässigt,så det finns kanske olika skolor inom skolan?

Senast ändrad:

Vilka intressanta svar ni kommer med :)

Jag börjar fundera kring det du skrev Jacko....att sitta mitt över hästen. Uttrycket för mig innebär att jag och hästen har en sammanfallande tyngdpunkt där hästen går i balans och bärighet. Och att då öva sig på att sitta mitt över hästen borde innebära att man arbetar fram just balans och bärighet i hästen. För när (iaf min) häst förlorar balansen och bärkraften och istället tar till skjutkraften börjar bakbenen - i mitt fall på en volt- träda utåt och trycker därigenom med sin kraft ut ytterbogen. I det här läget är det ju inte ytterbogen jag ska fånga upp egentligen utan jag måste gå till grundproblemet, att få tillbaka bärigheten och balansen och få hästen att placera sina bakben rätt. "Få kroppsdelarna på plats", som du säger. Och är inte de på plats är det ju väldigt svårt att sitta mitt över hästen och få den att följa mig i rätt tyngdpunkt.

Ewa-Lena: Så har jag också lärt mig av min tränare. Samtidigt vill man rida på en liten volt för att genom den böjningen lära hästen att träda in med innebak närmare tyndpunkten. Och då tänker jag såhär, eftersom jag aldrig rider mer än kanske ett-två varv åt samma håll på en volt tränar jag ju hästen i korta etapper att börja bära vikt på ett bakben i taget. Man gör det inte för tufft för hästen i långa perioder. Och eftersom min häst klarar av att gå på stor volt med bibehållen böjning måste jag ju börjar be om lite mer för att så småningom få lite mer styrka. En mindre volt gör ju också i detta läget att hästen inte kan rusa på framåt utan måste lugna ner sig och tänka på hur den ska placera sin kropp. Därtill tränar jag ett bakben i taget genom skolorna både på rakt och som vi nu börjat med - på böjt spår.

Mackan: Inom mitt perspektiv i AR vill jag att hästen själv söker kontakt mot yttertygeln. Hur andra gör kan jag inte föra nån talan kring :) Men jag tror att det är lätt att ta till innetygeln för att följa voltens form när hästen flyter ut, istället för som jag skrev ovan att komma till rätta med tempot, placeringen av bakbenen, balansen och bärigheten. Jag vet ju själv att jag gärna tar till den när mitt kallblod ångar iväg, allt roterar utåt, jag själv viker mig i innersidan och man helst bara skulle vilja ha stopp på eländet ;)

Det jag har skrivit är bara sådant som jag själv reflekterar kring och jag började med AR för inte alls längesen. Påstår mig inte vara någon "förstå-sig-påare" utan tycker bara det är intressant att få olika synvinklar kring hur ridningen fungerar och framförallt hur ridningen påverkar hästens kropp.

kl
Kan ju även lägga in en kort resumé från mitt ridpass ikväll. Satt barbacka för att få lite mera känsla och hade kapson samt för första gången- ett rakt tränsbett. Jag vet ju redan på förhand att Goliath blir stark på tränsbett men han tog det riktigt fint med att lösgöra och söka sig nedåt-framåt. Ännu mer intressant blev det sen när jag gjorde ett par travigångsättningar eftersom hästen som oftast gick upp i stress och symaskinsskritt för att han laddar till tusen och bara vill framåt. På tränsbettet var det heller inte speciellt lätt att ta små fina förhållningar och få honom att lyssna på sätet för att hitta tillbaka till lugn och balans. Så istället för att bara strunta i alltihop eller sitta och bli dragandes i munnen bestämde jag mig för att nu fick det vara nog. Jag vet ju mycket väl att han kan skritta lugnt och sakta och lyssna på mig och fram tills dess höll jag fast innertygeln från kapsonen mot halsen och fick hästen att gå runt runt tills han självmant stannade och släppte efter för trycket. På det viset var det han själv som gjorde det jobbigt för sig när han försökte dra iväg. Låter kanske rätt hårt men det är ju inget han tar skada av och det känns betydligt bättre än att sitta och ta verkningslösa förhållningar i bettet som han lär sig att strunta i. Det tog oss ett par gånger i var varv på det här sättet, kortare snurr för var gång, innan Goliath faktiskt fattade att det var lugn skritt som gällde. Att rusa på framåt var ju hans sätt att slippa arbeta, för det jag bad honom om var att skritta lugnt på en volt som jag vet att han klarar av. Det handlade alltså om att han skulle gå i det tempo jag hade bestämt och det tyckte jag inte var så mycket begärt.

När vi väl fått en lugn skritt kunde jag sen göra försiktiga förhållningar samt lösgöra på bettet och fokusera på att få kroppsdelarna på plats på volten. När han tagit ett par lugna fina steg i balans och bärighet i varje varv var det klapp och beröm och upp till stallet. Hela passet tog en halvtimma och jag är faktiskt riktigt nöjd med att jag på ett, för mig, bra sätt redde ut situationen och nådde målet för passet utan att ha varken blivit upprörd på hästen eller hamnat i en dragkamp med honom.

Nu tycker ni säkert att det låter hur dramatiskt som helst, men ni får gärna komma med andra lösningar som inte innefattar att försöka ta mjuka förhållningar och sänka farten med sätet för det struntar han blankt i vid såna tillfällen :)

en gyllene regel:

man vänder hästen för vikten och sitsen - inte i handen.

torde vara sann för samtliga skolor.
kan man ge fan i tygeln - synnerligen inner tygel och hand - är mycket vunnet.

en bra tanke kurva jag använder mig av:
jag vänder, och tar hästen med mig.

(man riktar blicken dit man vill vända, vikten anpassar sig efter blicken - hästen följer).

Nja, olika skolor vet jag inte. De riddare jag ridit för har alla följt Bents koncept.
Men - riddarna har väpnare. Väpnarna har elever, som har elever som har elever osv. Inte konstigt att det förvrängs under resans gång.
Ett skräckexempel är den hästmassör som besökte kurser tre-fyra gånger som deltagare till fots, ivrigt antecknande, och sedan började hålla träningar i "akademisk ridkonst".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 684
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 411
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.